Erre figyelj, ha Ford Mondeót (2007-2014) vásárolsz!

A Fordnak komoly tapasztalata van a múltból a nagyautók kategóriájában. Emlékezzünk csak a formabontó Sierra vagy a tényleg óriási Scorpio kényelmes típusaira. Egy korábbi használtautó cikkünkben foglalkoztunk már a Mondeóval, egész pontosan a negyedik generációjával. Most az eggyel korábbi, harmadik szériát vesszük nagyító alá. Az alábbi videón egy 2013-as gyártású, 2 literes dízelmotorral szerelt, ötajtós Mondeót ismerhettek meg részletesebben. Lássuk tehát, mire kell odafigyelnünk, ha egy harmadik generációs Ford Mondeót vásárolnánk magunknak!

Nagy kívül, tágas belül

Méretében és formavilágában is jelentősen megváltozott az elődjéhez képest a Mondeo harmadik generációja. Új, úgynevezett „kinetikus” dizájnnyelv szerint tervezték a mérnökök. Nagyautósabb, masszívabb megjelenést kapott, ami jól illik a külső méreteihez. Érdekes első-hátsó lámpák, nagy lemezfelületek és határozottan kidomborított kerékívek jellemzik. A Ford EUCD platformjára építették, melyet többek között az S-Max és a Galaxy típusoknál, sőt a Volvo S80-nál is használtak. Első hivatalos megjelenése az akkor bemutatkozó James Bond Casino Royale című filmben történt.

Választhatunk négyajtós szedán, ötajtós ferdehátú és kombi karosszériát is, kinek melyik a praktikusabb. Valóban nagy autóról beszélhetünk, a 4,8 méteres hossz és a 2,85 méteres tengelytávolság nem egy városi kisautó jellemzői. Számos díjat és elismerést begyűjtött ez a típus, nem mellesleg egy ötcsillagos törésteszt eredményt is. Hét légzsákot és menetstabilizátort is kapunk már az alapkivitelben is, plusz az erős karosszéria is hatásosan védi az utasokat. A pénztárcánkat viszont nem ez, hanem egy vásárlás előtti alapos átvizsgálás tudja igazán megvédeni. Könnyen kereshetünk hozzánk közel lévő és megbízható szakműhelyeket a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével.

2010-ben érkezett egy modellfrissítés, ekkor LED-es menetfényt, módosított orr-részt és fényszórókat kapott. Változtattak a beltéri anyagokon is, a jobb minőség mellett, új vezetéstámogató rendszerek is megjelentek. Elérhetővé vált többek között az adaptív tempomat, a holttérfigyelő és a motorkínálathoz is hozzányúltak. A Mondeo belsejében igazán nagy tér és kényelem fogad minket, és extrákból sincs hiány. Fűthető szélvédő és hátsó ülés, bőrkárpitozás, színes és navigációs multimédia rendszer, prémium audiorendszer, hogy csak néhányat említsünk. Hosszabb utazásokhoz ideális az 540-554 literes csomagtér, melyet az ötajtós és főleg a kombi esetében óriásira bővíthetünk.

Még van szívóbenzines is

Vegyük sorra a motorokat, melyekből a harmadik generációs Mondeo esetén bőséges a választék. Alapmotorként az 1,6-os szívóbenzines említhető, ezt 110 és 125, majd a ráncfelvarrás után 120 lóerős változatokban készítették. Nem épp sportos teljesítményük és elég magas fogyasztásuk áll kontrasztban a megbízhatóságukkal. Egyszerű és klasszikus szerkezetűek, változó szelepvezérlésükkel sincs különösebb probléma. Drágább tételt csak a kettős katalizátor és a négy lambdaszonda cseréje jelent. Dinamikusabb a 2 literes 145 lóerős változat, ám a benzint ez is szereti habzsolni, sajnos sokszor az olajjal együtt. Ebből a motorból létezett egy FlexiFuel nevű bioetanol-benzin kettős üzemű változat is.

Ritkaságnak számít a 2,3 literes benzines, ez már 160 lóerős teljesítményre képes és hatfokozatú automatával szerelték. A fogyasztása ennek is elég magas, de más, komolyabb költségekre nem nagyon kell számítanunk. Igazi ínyenc csemege a Volvótól származó 2,5 literes turbós és öthengeres erőforrás. 220 lóerővel és bőséges nyomatékával lendületesen viszi a nagy karosszériát, és a hangja sem akármilyen. Kizárólag kézi váltóval szerelték és aki ilyet keres, annak komoly türelemre lesz szüksége, mert valóban kevés van belőle.

Óvatosan az EcoBoost motorokkal!

Ha a 2010-es modellfrissítés utáni Mondeót keresünk, akkor már ott van a kínálatban az 1,6 és 2 literes EcoBoost is. Még a kisebbik is 160 lóerős, a nagyobb pedig 200 és 240 lóerős változatban készült, tehát lendületből nem lesz hiány. Az 1,6 literesből csak kézi váltós létezik, míg a 2 literest hatfokozatú PowerShift automatával is gyártották. Több korábbi cikkünkben is előkerültek az EcoBoost motorok, az 1,6 literesről például a Focusnál volt szó. Ennél a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartály repedése okoz szivárgást. A kevés hűtőfolyadék miatt túlmelegszik és elreped a hengerfej, az itt kiszivárgó motorolaj a leömlőre folyik. Ebből sajnos akár tűz is keletkezhet, ezért a Ford visszahívásban javította a hibát. Ennek a megtörténtét feltétlen ellenőriztessük le még a vásárlás előtt.

A probléma a nagyobb, 2 literes motort is érinti, tehát ennél is legyünk körültekintőek. A hűtőfolyadék más módon, az égéstérbe szivárogva is eltűnhet. Ez gyújtáskimaradást, a dugattyú károsodását okozhatja, illetve sajnos szintén tűzveszélyes helyzetet idézhet elő. A 2 literesnél ezen felül az alacsony nyomású üzemanyag-szivattyúval is gondok lehetnek. Az eltömődő szűrő miatt a szivattyúban kialakuló túl magas nyomás tönkreteszi azt. További probléma lehet a turbóvezérlő mágnesszelep meghibásodása, továbbá a kipufogó leömlő is hajlamos a repedésre. Mindkét EcoBoost motor közvetlen befecskendezésű, ezért a kokszlerakódásra és annak a tisztítására is fel kell készülnünk.

A dízel egy jó választás

A Mondeo méretével és kényelmével inkább hosszútávú utazáshoz ideális, mint városi használatra. Emiatt érdemes lehet megfontolni a dízelmotorokat, ráadásul ezekből is van választék. Csak a típus első fél évében volt elérhető az 1,8-as TDCI, 100 és 125 lóerős teljesítménnyel. Ez egy elég régi konstrukció, az újabb dízelekhez képest hangosabb és kevésbé megbízható. Helyette sokkal jobb választás lehet a 2 és 2,2 literes dízel, melyek PSA, tehát francia fejlesztésű erőforrások. A ráncfelvarrásnál az 1,6 literes PSA motor is bekerült a kínálatba. A dízelek 115 és 200 lóerő közötti teljesítményt kínálnak, és jelentősen alacsonyabb fogyasztással használhatók, mint a benzinesek. Az 1,6 literes dízelről részletesebben a Peugeot 206, Volvo V40 és Ford Focus cikkeinkben is foglalkoztunk.

A két nagyobb PSA dízel talán a legideálisabb választás a harmadik generációs Mondeóhoz. A 2,2 literes és a ráncfelvarrásig a 2 literes hagyományos, míg utóbbi később duplakuplungos hatfokozatú automatával is elérhető. Ezeknél a motoroknál a vezérlés csereperiódusa maximum 200 ezer kilométer és ezt semmiképp ne lépjük túl. A tönkrement vezérlés javítása óriási költséget jelent, inkább ne kockáztassunk. Fontos, hogy két fő részből tevődik össze, hiszen láncos és szíjas rendszert is alkalmaztak. Ha nem cserélik le az összes egységet, akkor az eltérő kopás miatt a teljesítmény romlani kezd. A német INA eredeti, gyári beszállítóként alkotta meg a vezérműszíj készleteit. Ennek használatával gyári minőségű alkatrészekre cserélhető a teljes szíjhajtás, a készletben minden szükséges alkatrész és kiegészítő megtalálható.

Figyeljünk a vezérlés cseréjére!

A szíjon felül, a vezető és feszítőgörgő, a vízpumpa, továbbá annak tömítés és a rögzítő csavarok egyaránt. A kiváló minőségű INA vezérműszíj készlet a teljes csereperiódus alatt tartós és megbízható működést garantál. Mindezt pedig azonnal, polcról megvásárolhatjuk a Bárdi Autó kirendeltségein és webáruházában is. A vezérlés cseréjekor nagyon fontos, hogy a két vezérműtengelyt összekötő láncos egységet is új alkatrészre cseréltessük. A prémium minőségű Würtemberg vezérműlánc készletben a láncon felül a vezető és feszítő egységek is megtalálhatók. Kimagasló teljesítményén és tartósságán felül a Würtemberg vezérműlánc készlethez a gyártó 3 éves kiterjesztett garanciát is biztosít. A Würtemberg vezérműlánc készleteket azonnal, polcról megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webáruházában vagy a hazai kirendeltségekben.

Szerencsére a befecskendezőrendszer jóval megbízhatóbb és tartósabb a régebbi generációkhoz képest. Mi magunk ezt az állapotot jó minőségű gázolaj tankolásával őrizhetjük meg. Érdemes 10-15 ezer kilométerenként megejteni az olajcserét, ami a turbó élettartamára is jó hatással lesz. Ezen felül hidegen ne kínozzuk a motort, hosszabb utazás után pedig járassuk még 1-2 percig, hogy lehűljön a feltöltő. Magasabb futás esetén az EGR szelep és a részecskeszűrő eltömődése léphet fel, valamint a kettőstömegű lendkerék is zöröghet. A Mondeókat többféle sebességváltóval szerelték, melyekből a kézi egységekre nem jellemző a probléma. Ajánlott viszont odafigyelni, ha automatát választunk. A klasszikus bolygóműves változatnál alapvetően a 120-150 ezer kilométerenként szükséges olajcsere fontos. Ugyanakkor a PowerShift duplakuplungos váltónál mindez 60 ezer kilométer után már szükséges és fontos. A halogatás vagy elmulasztás miatt meghibásodott váltó súlyos, többszázezer forintos kiadást jelenthet számunkra.

Sok extra, széles választék

Kategóriája és viszonylagos fiatalsága okán ez a típus elég összetett elektronikai és elektromos rendszerrel rendelkezik. A számos extrával felszerelt példányoknál alaposan ellenőrizzünk le mindent, az ablakemelőtől az ülésfűtésig. Tetőablak esetén figyeljünk oda a szigetelésére is, előfordulhat beázás. Mivel nagy és nehéz autóról beszélünk, a futómű és a fékek állapota is fontos. Egy kopott fékbetét vagy stabilizátor miatt persze nem kell otthagyni a kiszemelt autót, de jó alkupozíciót jelenthetnek. Drágább javítással számolhatunk, ha a szervokormány nehezen vagy zajosan működik. Ne feledkezzünk el a gyári visszahívásokról és azok ellenőrzéséről sem, több esetben fékrendszer probléma miatt kellett javításra vinni az autót.

A használtpiacon a harmadik generációs Mondeók ára elég széles skálát ölel fel. Ráadásul óriási a kínálat, akár magyar, akár külföldről behozott autókból. Csábítóan hangozhat, hogy már 1 millió forint alatt is felbukkannak ilyen Mondeók, de ezeket felejtsük is el. Többségük hibás, üzemképtelen vagy jobbkormányos, külföldi darab, amelyekre értelmetlen pénzt költeni. Az extrém sokat futott dízeleken átlépve maximum 200 ezres futással szívóbenzines vagy dízel példányok 1,5-1,6 milliótól kezdődnek. Ha 150 ezer kilométerig nézelődünk, akkor 2-2,5 milliós vételárakra számítsunk. A legdrágább, kis futású és/vagy nagyon sok extrával szerelt, a fiatal példányok árai, akár 4-4,5 millió forintig is elmehetnek. Itt persze válogathatunk a turbós benzines motorok és az automata váltó között is.