Erre figyelj, ha Fiat Tipót vásárolsz!

Ugyan egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a városi terepjárók, sokan továbbra is ragaszkodnak a már megszokott, alsó-középkategóriás modellekhez. Napjainkban is rengeteg ilyen kategóriájú autó közül választhatunk, ide tartozik jelen videónk alanya, ez a Fiat Tipo is. Nem mondhatnánk, hogy a Fiat számára az elmúlt 20 évben túl sok sikerrel kecsegtetett volna az alsó-középkategória: elég csak a mérsékleten fogyó Stilora gondolni. A vállalat ezért taktikát váltott, amikor nekiálltak a Tipo fejlesztésének: míg korábban a német és japán modellekkel egy technológiai szinten lévő autót dobtak piacra, addig a Tipo egy bevallottan olcsóbb, kiváló ár-érték arányú modellként érkezett meg 2015 őszén az autószalonokba. Épp ezért úgy gondoltuk, hogy érdemes használt autóként is bemutatni a típust, hiszen az egyre drágább új autók mellett sokan dönthetnek úgy, hogy inkább egy fiatal, tágas használt autót vásárolnak.

Bevált technika, megfizethető áron

Az autó alapját például az eredetileg 2005-ben a Grande Punto és a D Corsa számára kifejlesztett padlólemez adja, de a motorok és a fedélzeti rendszer egyes elemei is ismerősek lehetnek más Fiat modellekből. Ugyanakkor aki ezeket az egyszerűsítéseket el tudja fogadni, az egy, a hasonló kategóriájú autóknál lényegesen fiatalabb vagy épp jobban felszerelt Tipo-t választhat magának. Nyilván a beltérben olcsóbb anyagokat találunk, ahogyan a zajszigetelés sem éri el a drágább konkurensekét. De ezek alapvetően megszokható dolgok, aki fiatal, tágas autót szeretne magának olcsón, annak érdemes fontolóra vennie ezt a modellt.  

Annál is inkább, mert kis keresgéléssel szinte mindenki találhat az igényeinek és a pénztárcájának megfelelő Tipót. Az alap felszereltségű modelleken túl az igazán bőséges ellátmánnyal rendelkező verziókból is szép számmal lehet válogatni, így aki esetleg ülésfűtést, telefontükrözés vagy akár tolatókamerát szeretne autójába, az is megtalálja a megfelelő használt példányt. 2 gyermekkel egyértelműen a kombit ajánljuk, de kisebb családok egy 5 ajtós vagy egy szedán verziót is megnézhetnek, hiszen még utóbbi is viszonylag jól pakolható. Ráadásul a hazai kínálat többsége is ilyen, szedán verzió.

A szívóbenzinessel is élhető

A legtöbb, a piacon elérhető típusban a közkedvelt, 1.4-es szívómotor dolgozik. Ezzel egészen mostanáig meg lehetett vásárolni a Tipot, azonban a modellfrissítéssel egy ezres, háromhengeres vette át a helyét. Az biztos, hogy ez a használt piacon sokáig érték lesz, csak kevés autót lehetett az elmúlt években szívómotorral megvásárolni.

Azért nagy menetdinamikát ne várjunk az 1.4-es szívómotortól, a 95 lóerős motor nem alkalmas a sportos vezetésre, de aki egy idősebb, hasonlóan motorizált autóból ül át, vélhetően elégedett lesz a teljesítménnyel. Ráadásul a gyár 6 fokozatú váltót társított a szívómotorhoz, így városban, sűrűn kapcsolgatva könnyen fel tudjuk venni a forgalom ritmusát. Menet közben érdemes figyelni a váltó működését: kis számú autónál jelentkeztek váltóproblémák, illetve egyes esetekben már 50 ezer kilométeres futásteljesítmény előtt szükség volt a kuplung cseréjére a kinyomócsapágy hibája miatt.

Lényeges, hogy ezeknél az 1.4-es szívóknál előfordulhat olajfogyasztás is: általában 10 ezer kilométeren nem fogy több 1 liternél, de találkoztunk olyan autóval, amelynél az extrém magas olajfogyasztás miatt garanciális motorfelújításra volt szükség. Érdemes tehát ellenőrizni a nívópálcát, ha kevés az olajszint, az gyanúra ad okot.

Egy titkos tipp a turbós benzinesek piacán!

Nem véletlen, hogy a leginkább ajánlott motor a Tipo-hoz az 1.4-es T-jet: a 120 lóerős T-jet lényegesen dinamikusabban mozgatja a karosszériát és kategóriájában rendkívül megbízhatónak számít. Mivel nem közvetlen befecskendezéses, így jól bírja a városi használatot, nem kell tartani a kokszolódástól sem. A turbóval sem szokott 200 ezer kilométer alatt probléma lenni. Amire ugyanakkor figyelni kell, hogy a T-jeteknél 30 ezer kilométerenként szükség van a gyújtógyertya cseréjére. Ha ez elmarad, hamar tönkremehet a gyújtótrafó. Ezen kívül más gond nem szokott velük lenni, így azok számára is bátran ajánlható egy ilyen motoros Tipo, aki óczkodik a legmodernebb turbós motorok jelentette kockázattól, de mégis szeretne dinamikusan autózni.

Ritka, de megbízható az automataváltós benzines

Kevesebb mint 3 évig, de elérhető volt az 1.6-os benzinmotor is a Tipo-hoz: egyedüliként ehhez társítottak automata váltót a benzinesek közül. A Chrysler-eredetű szívóbenzines erőforrás nem tartogat sok meglepetést, így ezeknél az autóknál inkább a váltó helyes működése az, ami döntő szempont legyen a vásárláskor. Nagyon fontos, hogy finoman, remegés nélkül induljon és simán váltsa a fokozatokat – ha ugyanis gond van vele, az sok százezer forintba kerülő javítást eredményezhet. Ez egyébként ugyanígy igaz az 1.6-os dízelmotorhoz elérhető duplakuplungos automataváltóra is.

Hosszú utakra dízelt

Ha már szóba kerültek a dízelmotoros verziók: a gyár 1.3-as és 1.6-os Multijet-ekkel kínálta a modellt. Gyakorlatilag mindkettő rendkívül megbízható, a vezérműláncos erőforrások még nagyobb futásteljesítménynél sem számítanak problémásnak. Természetesen azért egy átvizsgálás nem árthat: mégiscsak egy nagynyomású befecskendezős, kettőstömegű lendkerékkel ellátott dízelautóról van szó, a javítás sokba kerülhet. Amennyiben a közeledben keresel szervizt, használd a GarVisor.com-ot, az ingyenes autószervizkeresőt, amivel pillanatok alatt megtalálhatod a műhelyt, ahol átnézik a kiszemelt Tipo-t.

Megjegyeznénk, hogy a benzines és dízel autóknál is előfordulhat a lambda-szonda meghibásodása, általában a szabályozó szonda megy tönkre, egy jó minőségű utángyártott alkatrész ára is megáll 35 ezer forint alatt.

Ellenőrizd a futóművet

A próbaút során érdemes a futóműre is figyelni. Az alapvetően kényelemre hangolt felfüggesztés még nagy temponál is jól irányítható, tehát azok számára is megfelelő, akik egy kisebb, régebbi típusból ülnek át és szeretnének sokat autózni – akár autópályán is. Fontos azonban, hogy nem igazán szereti a magyar utakat. A leggyakrabban a stabilizátor pálcák adják fel, ezek már kis futásteljesítmény után is kopoghatnak.

Általában a Tipo többi hibája is olcsón orvosolható. Ilyen például az utastéri fűtőventillátor meghibásodása is: előfordul, hogy kopás miatt ciripel az alkatrész. Megállni nem fog, de zavaró lehet. Amíg az autó garanciális, addig ezt a gyár ingyenesen cseréli, de szerencsére utána sem olyan nagy összeg.  Szintén kellemetlen zaj jöhet a jobb oldali hangszórókból: típushibának számít ezek recsegése is, így ajánlott az audiorendszert is alaposan kipróbálni.

Válassz minőségi alkatrészeket

Mivel egy alapvetően jó ár-érték arányú típusról van szó, így nem kell azon sem meglepődni, hogy a Tipokhoz szükséges fék-alkatrészek sem kerülnek sokba. A legnépszerűbb, 1.4-es motorral rendelkező Fiat Tipóhoz egy első tengelyre való Juratek féktárcsa szett ára 30 ezer forint alatt megáll. De ugyanez igaz a további fék-alkatrészekre is, tehát az autó karbantartása igen kis pénzből megvalósítható. Ráadásul a Juratek fék-alkatrészek megfelelő minőségűek, így beépítésükkel megőrizhető a fékrendszer jó teljesítménye.