Erre figyelj, ha Fiat Grande Puntót (2005-2018) vásárolsz!

Az egyik legnagyobb és legismertebb olasz autógyártóként a Fiat egy meghatározó szereplője az autós történelemnek. Az eltelt évtizedek sikereket és kudarcokat egyaránt hoztak a Fiat számára, a Punto inkább az előbbihez tartozik. Erről a típusról olvashattatok már a Cartárs oldalain, akkor a második generációval kapcsolatos tudnivalókat gyűjtöttük össze. Jelen cikkünkben a harmadik széria kerül terítékre, amelyet legtöbben Grande Punto néven ismernek. A meglehetősen hosszú gyártási ciklus során két névváltáson is átesett autó gyártása utód nélkül szűnt meg. Az alábbi videóban egy dögös kék színű, ötajtós, 2009-es évjáratú és 1,4-es szívóbenzines autót ismerhettek meg.

Kortalan olasz dizájn

A 2005-ös bemutatkozása óta nem sokat öregedett a Grande Punto formája, ma is modernnek és csinosnak hat. Az orra a Maserati Coupét idézi fel, talán nem véletlenül, mivel mindkét autót a világhírű olasz formatervező, Giorgetto Giugiaro rajzolta meg. A dinamikus, sportos összhatást a jellegzetes, magasra helyezett hátsó lámpák is erősítik. Még a kerekek se rontják el a látványt, mert a gyári dísztárcsák és könnyűfém felnik egyaránt dekoratívak. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Grande Punto padlólemezét felhasználták az Opel Corsa D-nél is, melyről szintén találtok írást a Cartárs blogon.

Forrás: Bárdi Autó

A legidősebb Grande Puntók hamarosan nagykorúak lesznek, ezért is örömteli a magas szintű rozsdavédelemük. Elődjeivel ellentétben erre a modellre szinte egyáltalán nem jellemző a korrózió. Persze a korábbi sérülések, törések szakszerűtlen javítása esélyt adhat a barna pöttyök megjelenésének. Ezt alaposan és részletesen felderíteni csak szakműhelyben lehet, így vásárlás előtt most se hagyjuk el az átvizsgálást. A megfelelő hely kiválasztásában segítségünkre lesz a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal, itt könnyen és gyorsan válogathatunk a megbízható szervizek között.

Forrás: Bárdi Autó

Két ráncfelvarrás, három név, egy autó

Kicsit ellentmondásos a biztonság témaköre ennél az autónál. 2005-ben az egyik legbiztonságosabb kisautónak számított, és ezt az ötcsillagos törésteszt is igazolta. Nagy ugrás volt ez a korábbi Puntókhoz képest, ám 2017-ben már nulla csillagot kapott. Az időközben szigorodott követelmények, az ESP-n kívüli vezetéstámogató rendszerek teljes hiánya és az a tény, hogy az akkori alapárba már csak két légzsák tartozott, sokat rontott a típus megítélésén. Ám a Grande Punto ma is biztonságosnak tekinthető, de vásárláskor keressük a hat vagy hét légzsákkal felszerelt kiviteleket.

Forrás: Bárdi Autó

Említettük, hogy a Grande Punto két átnevezésen is átesett, ebből az első 2009-ben történt. Ekkor új műszerfalat és kicsit módosított külsőt, valamint jobb felszereltséget és magasabb árat is kapott. Ez lett a Punto Evo, amely mellett meghagyták az olcsóbb Grande modellt is. 2012-ben egy újabb frissítés közvetkezett, a külső mellett a motorkínálat is változott. Innentől már simán Punto néven készült tovább, egészen 2018-ig, amikor befejezték a gyártását. A Grande Punto utastere és műszerfala kevésbé látványos, mint az Evo és a sima Punto változatoké, viszont ez ne tántorítson el minket a vásárlástól.

Forrás: Bárdi Autó

Barátságos utastér

Túlnyomórészt kemény és olcsó műanyagok uralják a belső teret, viszont a formák kellemesek, szép a háromküllős kormány is. Sajnos a beltér nem olyan tartós, mint a külső, az idő és a kilométerek múlása a bőrkormányon és az ülések kárpitjain, szivacsain is nyomon követhető. Bár a Puntó a kisautó kategóriába tartozik, a helykínálata egészen korrekt, főleg elöl. Áltagos testmagassággal hátul sem leszünk helyszűkében, de egy nagyra nőtt sofőr mögött például már nem marad kényelmes lábtér a hátsó ülésen. Semmivel sem szűkebb a háromajtós kivitel, csak a hátsó ülésekre való be- és kiszállás elég körülményes. 275 literes csomagtere 2005-ben egész tágasnak számított, és ma sem tartozik a legkisebbek közé. Sőt, a hátsó üléseket lehajtva könnyen növelhetjük is a rakteret. Ugyanakkor a csomagokat magasra kell emelni és nem lesz sík a padló sem. A régebbi Grande Puntókban a csomagtér csak a kulcsról nyitható, később már a hátsó embléma is funkcionált nyitógombként.

Forrás: Bárdi Autó

Bőséges benzines motorválaszték

Az átlagosnál tovább gyártott utolsó Punto számos motorral készült az évek során, Európán kívülre olyanokkal is, amelyek itt nem voltak elérhetők. A benzinesek sora az 1,2-es és négyhengeres Fire erőforrással indul, amely 65, később 69 lóerőt kínált. A tempós haladást ezzel elfelejthetjük, viszont városban ideális választás, mivel már kiforrott, tartós és megbízható konstrukció. Ezek a Fire motorok több évtizede megtalálhatók számtalan Fiat típusban, egyszerű felépítésük miatt a szervizelésük is olcsó.

Forrás: Bárdi Autó

Városon kívülre már minimum az 1,4-es motor az ajánlott, amely 77 lóerejével a magasabb sebességet is jobban bírja. Sőt, a 16 szelepes StarJet nevű változat már 95 lóerőt kínál, ez autópályán haladáshoz is elegendő. Ami közös a Fire motorokban, hogy a szíjas vezérlést a gyártói előírásnál hamarabb, nagyjából 80-90 ezer kilométer után érdemes lecserélni, beleértve a vízpumpát is. Bármennyire is egyszerű egy motor, a megfelelő olaj és a kellő időben elvégzett olajcsere mindig fontos. A prémium minőségű és a gyártó által megkövetelt előírásoknak maximálisan megfelelő Würtemberg Pro 5W-40 motorolaj kiváló választás az 1,4-es Fire motorokhoz. Ezt a terméket a kizárólagos forgalmazó Bárdi Autó polcról, azonnal elérhetően kínálja számunkra.

Forrás: Bárdi Autó

A Punto Evo-ban jelent meg az 1,4-es motorok új generációja, a MultiAir, amely turbó nélkül 105, turbóval 135, 165 és 180 lóerős, utóbbi kettőt az Evo Abarth modell kapta meg. A MultiAir egy fokozatmentesen változó vezérlést és elektro-hidraulikus szelepműködtetést működtető technológia. Mivel ez is a motor kenőanyagával működik, itt különösen fontos a megfelelő időben és minőségi olajjal elvégzett időszakos csere. Hiba esetén a MultiAir egység a legtöbb esetben csak cserével javítható, ami nagy költséggel jár. Szintén 1,4-es a turbós T-Jet elnevezésű erőforrás is, amely 120, az Abarth változatokban 155 és 180 lóerő leadására képes. A hasonló motorokhoz képest kifejezetten megbízható egység, a kokszolódással sem kell törődnünk, mivel nem közvetlen befecskendezéses. Az 1,4-es szívó változatból gyári LPG és CNG benzin-gáz változatok is léteztek, ezek elég ritkák, de olcsón üzemeltethetők.

Forrás: Carpixel

Dízelt is választhatunk hozzá

A dízelek kedvelőinek is tartogat választékot a Grande Punto, a MultiJet motorok számos változatát kapta meg ez a típus. Belépő szinten az 1,3-ast választhatjuk, amely 75, 90 és 95 lóerős kivitelben létezik, a legerősebb már változó geometriás turbót és részecskeszűrőt is kapott. Fogyasztásban mindegyik dízel igen takarékos, ám aki kicsit több dinamikát szeretne, az inkább az 1,6-ost keresse. Ez már 120 lóerős és jóval nyomatékosabb, akárcsak a nem sokáig kínált 1,9-esek, amelyek 120 és 130 lóerős teljesítménnyel készültek. A MultiJet dízeleket megtaláljuk a Fiaton kívül más gyártók kínálatában is, például a hazai nagy kedvenc Suzuki Vitarához is kínálták egy ideig.

Forrás: Bárdi Autó

A gázolajos változatok problémásabbak

Vegyük sorra a motorok hibalehetőségeit, elsőként nézzük az 1,3-as dízeleket. Magasabb járdaszegélynél vagy fekvőrendőrön áthajtáskor legyünk óvatosak, a mélyre lenyúló olajteknőt könnyű odaütni és elszivároghat a kenőanyag. Tipikus probléma az EGR szelep eltömődése, ennek cseréje a legbiztosabb megoldás. Párás, esős időben előfordulhat, hogy nem indul az autó, ezt az elektronika beázása okozza. A turbófeltöltők elég tartósak, ha rendben van a kenés és az olaj minősége is. Az 1,3-as dízelek láncos vezérlésűek, és sajnos nem túl tartósak, a feszítő tönkremehet és láncszakadás is bekövetkezhet, utóbbi nagy kiadást jelent. Ha van részecskeszűrő, akkor lehetőleg városon kívül, autópályán is járjunk alkalmanként, így némileg később lesz gondunk az eltömődésből. Figyeljünk a termosztátra is, itt a szivárgás okoz túlmelegedést, a folyadékszintet ellenőrizzük rendszeresen.

Forrás: Carpixel

Ezt tegyük meg az 1,6-os dízelnél is, mert itt is előfordul ez a hibajelenség. Más komolyabb probléma nem igazán jellemző rá, megbízhatóbb az 1,3-asokhoz képest. A DPF szűrő is jól viseli a városi használatot, legalábbis egy ideig. A mindössze három évig kínálatban tartott 1,9-es tartóssága valahol a két másik motor közé tehető. Az EGR szelep mellett az üzemanyag-nyomásszabályzó, az említett termosztát, az áramlásmérő és a főtengely holtpont jeladó a legjellemzőbb probléma források. Kellemetlen, de egyszerűen javítható hiba az intercooler gumicsövének kiszakadása, repedése. A Grande Punto csak a 8 szelepes, fix geometriás turbóval szerelt verziót kapta az 1,9-es motorból, itt a turbó is tartós, a kettőstömegű lendkerék viszont magas futásteljesítménynél már csereérett lesz.

Forrás: DriveMag

Titkos favorit a turbós benzines

Viszonylag magas olajfogyasztást tapasztalhatunk a 16 szelepes 1,4-es benzines motornál, viszont mindegyiknél érdemes az olajfolyást figyelni. Elsősorban a szimeringeknél jellemző ez, ha időben észrevesszük, nem bosszantó gond. Nem csak a kenőanyag, hanem a hűtőfolyadék is szivároghat, könnyen radiátorcsere lehet a végkimenetel. Időben cseréljük le az 1,4-es T-Jet szíjas vezérlését, a sportosabb vezetők pedig a kettőstömegű lendkerékre is tegyenek félre pénzt. A faék egyszerű 1,2-esek és az 1,4 16V motorok hibája a fojtószelep elkoszolódása, ezt az erőtlen, rángató motor is jelzi. Bármelyik Grande Puntón előfordulhat a féltengelycsuklók elfáradása és az elektromos szervorásegítés meghibásodása. Az egyik irányban nehezebben tekerhető kormány vagy a nem működő City Servo funkció már bajlós előjel, készülhetünk a javításra. Szintén a kormányhoz köthető az egyik visszahívás, ahol a kormányoszlop kardáncsuklója volt érintett. Ez egy balesetveszélyes hiba, ellenőrizzük le, hogy a javítást elvégezték.

Forrás: Bárdi Autó

A további, általános problémák között mechanikai és elektronikai gondokról számolhatunk be, amik inkább bosszantóak, mint komolyak. Tipikus Punto gond a hátsó ajtók kilincseinek szorulása, nyikorognak az ajtóhatárolók, és eltörhetnek a kábelátvezető csatornák. Az itt futó kábelek zárlata, sérülése miatt nem működik az elektromos ablakemelő vagy nem nyitható a csomagtér, nem megy a hátsó ablaktörlő. A csomagtérajtónál az ablakmosó csövét is érdemes megnézni, a fúvókánál le tud csúszni és a kalaptartót áztatja a hátsó ablak helyett. Jellemző még a féklámpakapcsoló hibája is, ahogy sajnos a futómű sem túlzottan tartós konstrukció. Előfordulhat rugótörés, kikopnak a lengőkar szilentek, stabilizátor pálcák és a lengéscsillapító is cserére szorulhat.

Frorás: Bárdi Autó

Sok kisebb, bosszantó hiba

Látszólag sokféle hibával szembesülhetünk egy Grande Punto, Punto Evo vagy Punto vásárlása esetén, de ez ne tévesszen meg minket. A problémák jelentős része apróbb, könnyen orvosolható meghibásodás, ráadásul a széles motorválaszték és a tartós karosszéria mellé egy még ma is csinos dizájnt is kapunk. Utóbbin sokat ronthat egy bemattult, esetleg reped, sérült fényszóró. Ettől még nyugodtan megvehetjük a kiszemelt autót, hiszen egy új TYC fényszóróval gyorsan és kedvező áron javíthatjuk az autó megjelenését. Sőt, a vezetés biztonságát is jelentősen javítjuk vele, és azonnal, készletről megvásárolhatjuk a Bárdi Autó kirendeltségein vagy webshopjában. Mindent egybevetve a Grande Punto (Punto Evo, Punto) ideális választás lehet sokak számára a városi autózáshoz, erősebb motorral nagyobb utazásokhoz is.

Forrás: Bárdi Autó

Használtan Grande Punto esetében van miből válogatnunk, és a legolcsóbbak már félmillió forinttól megvásárolhatók. Ezekkel azért legyünk óvatosak, többségük nagyon sokat futott, leginkább 75 lóerős dízelmotoros példány. 700 ezer forinttól kezd szélesedni a választék, 200 ezer kilométer alatti futással, benzines motorral is vannak már autók ennyiért. Újabb ugrást az 1 millió forintos határ jelent, a futásteljesítmény itt már 150 ezer kilométer alatt is lehet, van benzines, dízel és még automata is. Nagyjából 1,4 millió forint felett már a 100 ezer alatti futású, nagyrészt benzines és elég fiatal darabokból csemegézhetünk. Végül a kínálat teteje már a 2,5 millió forintot is eléri vagy meghaladja, ezért az összegért a legutolsó évjáratokból, megkímélt Puntókhoz juthatunk hozzá.