Erre figyelj, ha első generációs Kia Ceed-et (2006-2013) vásárolsz!

Hatalmas utat jártak be viszonylag rövid idő alatt a dél-koreai autók. Az erősen megmosolyogtató, sőt kínos próbálkozások után a koreai autógyártás ma már a világ legnagyobbjai közé tartozik. Ismertségük és elismertségük világszerte egyaránt igen magasan van. Az áttörést elsősorban az i30 és a Ceed típusok hozták meg, jelen cikkünkben utóbbival foglalkozunk. Az alábbi videóban egy első generációs, 2007-es évjáratú, 1,6-os benzines és automata Kia Ceed szerepel. Nézzük meg, mire kell odafigyelni, ha valaki egy első generációs Kia Ceedet vásárolna magának!

A Kia Ceed (ekkor még Cee’d írásmóddal) 2006-ban debütált, elődje a hazánkban szinte teljesen ismeretlen Cerato volt. Az alsó-középkategóriás kompaktok akkoriban rendkívül népszerűek voltak, nem véletlen, hogy a Ceed is ebben a csoportban indult. Fontos újdonság volt, hogy az autót nem csak Európának, hanem Európában tervezték. A formatervezői csapat vezetője pedig Kovács Miklós volt, tehát magyar vonatkozás is van a típusban. Mindezen túl már a gyártás is helyben történt, mondhatjuk, hogy a szomszédban, egész pontosan a szlovákiai Zsolnán. Ezen később sem változtattak, a legújabb generáció is itt készül.

Forrás: Bárdi Autó

Testvérmodelljével, a Hyundai i30-cal közös platformra építkeztek, a formavilág ekkor még nem volt annyira előtérben. Célszerű és praktikus elvek alapján tervezték, érdekesebb külső részlet nem igazán van rajta. Esetleg az első-hátsó lámpák említhetők, illetve a 2009-es ráncfelvarrás hozott egy fontos újítást. Ekkor jelent meg a „tigrisorr” névre keresztelt hűtőmaszk, de változtak a lámpák, a lökhárítók és az utastérhez is kicsit hozzányúltak. Az első Ceed generáció nem csak klasszikus 5 ajtós, hanem kombi és 3 ajtós karosszériával is készült. Utóbbi kicsit kupés hatású hátsó résszel, Pro Ceed néven került forgalomba. Érdekes, hogy a Pro Ceed-et nem érintette a ráncfelvarrás, azt változatlan külső-belsővel gyártották végig.

Forrás: Autoevolution

Belül sincsenek meghökkentő formai megoldások, de már látszik, hogy az európai ízléshez igyekeztek igazítani mindent. Jó az ergonómia, átlátható és egyszerűen kezelhető minden, és gombokból sincs hiány. Az átlagosnál több légbefúvó került a műszerfalra, a klímát is könnyen beállíthatjuk, ez igaz a beépített audiorendszerre is. Bizonyos felszereltségnél akár színes érintőkijelző is lehet a középkonzolban, USB csatlakozóval, kihangosítóval, de az okostelefon tükrözésnek ekkor még nyoma sem volt.

Forrás: Bárdi Autó

Akár elöl, akár hátul foglalunk helyet, nem fogunk szorongani. Ez főként a korabeli Golfhoz mérten nagyjából 10 centivel nagyobb tengelytávolságnak köszönhető. Kellemes az ülések szövetkárpitozása, a műanyagok kemények, de tartósak és az összeszerelés is elég korrekt odabent. Csomagjainknak 340 liter jut a csapotthátú 3 és 5 ajtósoknál, akinek többre van szüksége, a kombi 534 literjével jobban jár. Utóbbinál a síkba dönthető hátsó ülésekkel akár 1600 literre is bővíthetjük a rakteret. Okos megoldás a padló alatti tárolórekesz, átlósan hátra viszont nem jobb belőle a kilátás, pedig ablak is került oda.

Forrás: Autoevolution

Máig kiemelkedő a Kia 7 évig vagy 150 ezer kilométerig szóló gyári garanciája, igaz, ennél a típusnál már nem találunk garanciális példányokat. Van néhány, a rozsda szempontjából figyelmet igénylő rész, ilyen az ablakok környéke, valamint a csomagtérajtó alja és a rendszámtábla mögötti rész. Bár ezek könnyen ellenőrizhető részek, a teljeskörű átvizsgálást bízzuk mindig megfelelően felszerelt szakműhelyre. A megfelelő hely kiválasztásához nagy segítséget jelent a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. A Ceed pozitívumai között említhető, hogy már alapkivitelben is 6 légzsákkal és ESP-vel szerelték fel. Törésteszt eredménye ma sem számít rossznak, akkoriban öt csillagos minősítést kapott.

Forrás: Bárdi Autó

A motorháztető alatt benzines és dízel erőforrásokat egyaránt találunk, azonban hibrid vagy pláne elektromos hajtásnak nyoma sincs. Sőt, még turbót is csak a dízeleken találunk, a benzineseken nem. Utóbbiak a Gamma sorozatba tartoznak, az 1,4-es és az 1,6-os egyformán láncos vezérlést, szívócső befecskendezést és változó szelepvezérlést kapott. Ez jó előjel és való igaz, elég megbízható motorok, de néhány fontos dolgot itt is ajánlott betartani. Az egyik az olajcsere, illetve azok periódusa, évente vagy 15 ezer kilométerenként cseréljük a kenőanyagot. Figyeljünk oda, hogy ne térjünk el a gyártói specifikációktól és viszkozitástól, adjuk meg a motornak, amire szüksége van. Az olajcseréhez válasszunk minőségi kenőanyagot, mint amilyen a német Liqui Moly 5W-30-as motorolaja. Prémium összetevői és adalékai mindig kiváló kenést és kopásállóságot biztosítanak.

Forrás: Bárdi Autó

Mindkét benzines motornál előfordul egy speciális probléma, aminek esélyét sajnos elég nehéz megjósolni. A fő hibajelenség az olajfogyasztás, ám az oka elég érdekes, ugyanis a katalizátor okozza. A kerámiabetét leváló darabjai visszajutnak az égéstérbe, ahol károsítják a hengerfalat, ebből következik az olajfogyasztás. Ez aztán visszahatva egyre jobban károsítja a katalizátort és öngerjesztő folyamattá válik. Ennek a vége egy igen drága motorfelújítás és katalizátor csere. Az első gyanús jel, ha felvillan a motorhiba jelzőfény vagy erőtlenné válik az autó, ekkor még sokkal olcsóbban megúszhatjuk a problémát.

Forrás: Carpixel

Évjárattól függően 90-109 lóerejével az 1,4-es is viszonylag dinamikus, hosszabb autópályás használathoz a 122-126 lóerős 1,6-os jobb választás. Az mindenképp közös bennük, hogy nem túlzottan takarékosak, illetve 5 fokozatú kézi váltót kapunk hozzájuk. Magas futás esetén egy olajcserét ebben is érdemes megejteni, a kuplung kinyomócsapágya okozhat gondokat, legtöbbször a csere hozhat megoldást. Ritka, de az 1,6-oshoz kérhető volt 4 fokozatú, teljesen hagyományos automata váltó is. Itt csak az olajcserével kell foglalkozni, más gondunk nem lesz vele. Volt egy harmadik benzines motor is a Ceedhez, de a 2 literes, szintén szívó erőforrás olyan ritkaság, hogy nem foglalkozunk vele.

Forrás: Bárdi Autó

Ha fontos a fogyasztás és jelentős részben nem a városi dugókban araszolgatunk, akkor a dízel jelenthet jó választást. 1,6 és 2 literes változatban készültek, utóbbit csak a kombikban találhatjuk meg és elég ritkák. A kisebb, 1,6-os viszont népszerű volt itthon is, ez 90 és 115 lóerős teljesítményre képes. Külön jó pont, hogy kettőstömegű lendkerék és kiviteltől függően részecskeszűrő sincs bennük. Itt is érdemes a benzineseknél megadott olajcsere periódussal számolni, mellette azonban az üzemanyagszűrőt se felejtsük el. A rendszeres cseréje fontos, mivel a szennyeződések a magasnyomású üzemanyagrendszerben költséges hibákat okozhatnak. Ezekhez a motorokhoz hatfokozatú váltó jár, ami a nagyobb nyomatékkal párosítva kellemes dinamikát biztosít. Az erősebb 1,6-os dízelnél opciós volt az automata váltó, de ez tényleg a fehér holló kategóriába tartozik.

Forrás: Bárdi Autó

A futómű az első generációs Ceedek egyik kényes pontja, különösen a kormánymű okozhat kellemetlen perceket. A kátyúk és úthibák okozta erős ütések tönkreteszik a fogasléces szerkezetet, ennek cseréje komolyabb kiadást jelent. Kevésbé nagy gond és gyorsan orvosolható az első toronycsapágyak meglazuló csavarjai. Érdekes, hogy az elöl-hátul teljesen független, alapvetően igényes felfüggesztésben a fékek sem hosszú életűek. Sok esetben a hátsó tárcsák és betétek az elsőkkel azonos vagy kevesebb élettartammal bírnak. Kedvező árával és tökéletes fékezést biztosító működésével a Würtemberg első fékbetétek ideális választást jelentenek. Ráadásul a 3 év gyártói garancia mellett készletről, azonnal beszerezhetjük a Bárdi Autó kirendeltségein vagy webshopjában.

Forrás: Bárdi Autó

Akadhatnak gondok a gyári rádióval, elsősorban a korai példányoknál próbáljunk ki minden funkciót rajta. Kisebb, de bosszantó gond lehet az indításgátló antennájának és az akkumulátor testkábelének a meghibásodása. Ezeket leszámítva mechanikus és elektronikai oldalról is elég tartósnak és megbízhatónak mondható a Kia Ceed. 2010-ben volt egy nagyobb horderejű visszahívás, a hibásan működő főfékhenger miatt. Bár szinte kizárt, hogy az épp kiszemelt autó kimaradt volna ebből, de érdemes ennek utánajárni.

Forrás: Bárdi Autó

Az első generációs Ceed megalapozta és megerősítette a márka hívnevét és ismertségét. Neki köszönhető, hogy ma már egészen más szemmel tekintünk a dél-koreai autókra, mint azelőtt. Nagyobbrészt megbízható, tartós, olcsón fenntartható és üzemeltethető típus. Mindezek mellett tágas és praktikus, valamint a biztonságot sem vették félvállról és a felszereltsége sem rossz. A cikk írásakor a használtpiacon akár már 1 millió forintnál kevesebbért is felbukkannak Kia Ceedek. Cserében ezekben 300 ezer kilométer vagy még több futás van, többségében dízelmotorral. 1,3-1,5 milliótól már vannak benzinesek, 150 ezer kilométerrel az órájukban. 2 millió körül is hasonló futásteljesítményű, jól felszerelt autókkal találkozunk. A kínálat krémje 2 és 3 millió forint közötti, ezek már gazdag felszereltséggel, vezetett szervizkönyvvel rendelkező, tényleg megkímélt példányok.