A mai napig az egyik legnépszerűbb középkategóriás típus a BMW 3-as sorozata – ennek is köszönhető, hogy 1975 óta immár a 7. generációjánál jár a modellsorozat. Nemcsak újonnan, de használtan is sokan keresik a 3-as BMW-ket: korábban már bemutattuk az E90-es sorozatot, most jöjjön az előd, az E46-os.
A típust 1998-tól szedán és kombi kivitelben 2005-ig, kupé-kabrió verzióban pedig 2006-ig volt gyártásban – a Compact modellek pedig ennél lényegesen rövidebb ideig, 2001-2004 között készültek. Így nyugodtan mondhatjuk, hogy a legfiatalabb darabok is lassan 15 évesek lesznek. Ez azt jelenti, hogy alaposan át kell nézni a kiszemelt autót, hiszen sok olyan, drága probléma lehet, amely alaposan beárnyékolhatja az E46-os használatát. Sok esetben ugyanis a hiányzó karbantartások és a korrózió már alaposan rányomta a bélyegét a legtöbb eladó autóra. Pedig, ha egy E46-os jó, akkor tényleg sok örömet nyújthat, kezdve a kiemelkedő vezetési pozíciótól, a sportos futóműtől a hathengeres motorokig.
A rozsda sajnos sok helyen felütheti a fejét: leggyakrabban a sárvédőíveken és az ajtók alján jelenik meg, de a tankbetöltő nyílásnál vagy kombiknál a csomagtérfedélen, különösen a nyitható hátsó szélvédő alatt is sokszor találkozunk korrózióval. De nem pusztán a látható helyeken, alul is komoly gondot okozhat a rozsda: leginkább a korai példányokat érinti a hátsó felfüggesztés bekötési pontjának elrohadása, ez akár a futómű kiszakadását is okozhatja.
Érzékeny hátsó futómű
A hátsó futómű egyébként önmagában is érzékeny, szilentek, gömbfejek cseréjére gyakran szükség lehet. Az első futómű jobban bírja, ott általában az első lengőkarok adják fel. Emellett főleg az erősebb, hathengeres motorú autóknál a differenciálművel is gond lehet, különösen, ha elmaradt a szükséges olajcsere.
Figyelj az összkerékhajtásra!
Alapvetően nem lennének rosszak az xDrive, azaz az összkerékhajtású E46-osok, azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy rengeteg autó nem kapja meg a szükséges karbantartásokat, így elmarad az osztoműben és a differenciálműben az olajcsere. Emellett tény, hogy ezekben az autóban az első féltengelyek is érzékenyebbek, jobban kopnak: gyakori tünet például, hogy gyorsításkor ráz a kormány. Összkerekes E46-ot tehát kizárólag akkor vásárolj, ha biztos lehetsz benne, hogy mindent megfelelően megkapott a jármű, ellenkező esetben a rendszer karbantartása költséges lehet.
Elfáradhat a kipufogó is
Nem kell meglepődni azon sem, ha a kipufogórendszer már nem tökéletes: ebben a korban már az olyan, általában nagyobb értékű alkatrészektől, mint egy katalizátor, az olcsóbb hátsó dobig bárhol előfordulhat probléma. Általában a kipufogódob adja fel elsőként: egy minőségi Bosal dob ára például 47 ezer forint a Bárdi Autónál. Ezeken nagyon nem lehet spórolni, ha elöregszik a dob, akkor egy-egy új alkatrész árai között kicsi a különbség, érdemes jó minőségűt vásárolni, hogy ne kellejen 1 éven belül újra cserélni.
Tömítés- és gumialkatrész hibák
Nem örök életűek a motortér alkatrészei sem, elég csak a tömítésekre és gumi alkatrészekre gondolni. Szinte minden példánynál jelentkezik már valamilyen tömítéshiba, leggyakrabban a szelepfedél vagy az olajteknő környékén találkozhatunk olajpárával. De a hűtőrendszer csöveit és alkatrészeit is át kell vizsgálni, különösen igaz ez a kiegyenlítőtartály és környékére, illetve magára a vízhűtőre. A kormányszervót sem az örökkévalóságnak tervezték, a szivattyú elfáradása is előfordulhat, illetve szivárgás is jelentkezhet.
Dízelmotorok
Ha már a motortérben járunk, térjünk is rá az elérhető motorokra: a kínálat legnagyobb részét egyértelműen a dízelmotorok adják. Használtan érdemes nagy körültekintéssel választani, sajnos sokan visszaéltek a motorok tartósságával, az elmaradt karbantartások pedig megbosszulják magukat. A négyhengeres, automataváltóval társított erőforrásoknál azonban még a karbantartott daraboknál is jelentkezhet a szívósor meghibásodása. Az itt található pillangószelep-lapkák ugyanis műanyagból készültek, ha az egyik letörik és azt a motor beszippantja, az költséges motorkárt okozhat. Az erősebb, hathengeres dízelmotoroknál az alulméretezett vezérműlánc jelenthet problémát, ha hangja van induláskor a láncnak, azonnal cserélni kell. A dízelmotoros autóknál emellett figyelmet érdemel az EGR-szelep illetve annak csövei is. Az alkatrész elég hamar elkoszolódik, ráadásul a csatlakozó csövek kiszakadása is előfordulhat, mindkét esetben erőtlenné válhat a gépjármű.
Benzinmotorok
A benzines erőforrások között is négy- és hathengereseket találunk. A négyhengeresek között a legkevesebb gond a korai, M-es kódjelű példányokkal van, az N-es kódjelű motorok karbantartásigényesebbek. Itt a vezérműlánc-elfáradása jelentkezik a leggyakrabban, de gond lehet a Valvetronic szelepemelő rendszerrel és a VANOS névre keresztelt változó szelepvezérléssel is.
A hathengeresek között magas olajfogyasztás fordulhat elő, illetve ebben a korban már nem szabad meglepődni azon, ha cserélni kell a VANOS változó szelepvezérlésű rendszer szolenoid szelepeit és vezérműkerekeit. A 6 hengeres motoroknál jelentkezhet a forgattyúsház szellőztetéséért felelős CCV membránszelep is meghibásodása is. Ez magas olajfogyasztással és ingadozó alapjárattal járhat. A szelep mellett annak csöveit is érdemes cserélni.
Váltók
Jöjjenek a váltók: a leginkább, de nem kizárólag az M3-asban található, robotizált SMG váltó kivételével a polgári E46-osok többsége hagyományos, bolygóműves automataváltót kapott. A dízelekben a GM-től származó váltó van, ez csak akkor működik jól, ha megkapja a szükséges karbantartásokat, illetve nem „gyilkolták” a járművet – a tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyengébb motorosok váltói jobban bírják, az erősebb motoroknál a nagyobb igénybevétel miatt hamarabb szükség lehet váltójavításra. A benzines E46-osoknál ZF váltókat találunk, ezek a GM társaiknál jobban bírják a nagyfokú igénybevételt. Fontos azért kiemelni, hogy hiába strapabíróbbak, ezekre is ugyanúgy igaz, hogy amennyiben újkoruk óta sohasem cseréltek bennük váltóolajat (amire lehet is sajnos esély, mivel a BMW szerint élettartam feltöltésű a kenőanyag), úgy mostanra esélyesen már a végüket járják. Mindenképp ellenőrizd a váltót, induláskor ne rántson és finoman kapcsolja a fokozatokat.
Előfordulhatnak elektronikai problémák
Azért is nagyon fontos az alapos ellenőrzés, mert a beltér anyagai jól sikerültek, a szövet és bőrkárpitok is bírják a strapát. Épp ezért semmi meglepő sincs abban, ha egy E46-os BMW-ben valójában a kijelzett kilométerfutás többszöröse van. Szép beltér ide vagy oda, azért a technikában lehetnek további gondok. Ha felvillan a légzsák-hibajelzés, azt általában az ülésfoglaltság visszajelző hibája okozza. Főleg a navigációval szerelt autóknál lehet számítani a fedélzeti rendszer meghibásodására, de van, hogy csak maga a képernyő megy tönkre.
Nagyobb gond, ha nem működik megfelelően a kézifék: feltétlenül nézd meg, hogy megtartja-e a gépjárművet! Szintén kellemetlen, hogy a lámpamosó szerkezet is hamar elromlik, ha az ablakok mosására sem történik semmi a mechanika elromlott. Ha tetőablakkal szerelt a gépjármű, ellenőrizni kell, hogy nincs-e valahol beázásra utaló nyom: ha eltömődik a lefolyócsatorna, van, hogy a víz bejut az utastérbe. A tetőablak mechanikája egyébként is problémás, sok példánynál már nem nyit-zár megfelelően.
Ellenőrizni kell az ablakemelő szerkezeteket is, ugyanis alul méretezték a mechanikát, idősebb korban el tudnak törni, ilyenkor beesik az ablak. Ha mozgatáskor ropogó hangot hallasz, már a halálán van a szerkezet.
Azt javasoljuk, hogy amennyiben szerelőt keresnél a közeledben az új BMW-d vásárlása előtt, használd a GarVisor-t, ahol egyszerűen és gyorsan találhatsz szakértő segítséget.
A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.