Erre figyelj, ha Alfa Romeo Giluettát vásárolsz!

Kevés autógyártó mondhatja el magáról, hogy olyan elkötelezett rajongótáborral rendelkezik, mint az Alfa Romeo. Az idén 110 éves vállalat számtalan hullámvölgyet és csúcsot is megjárt már. A 2000-es évek vége sem épp a fénypontról szólt, akkoriban a 159-es mellett az addigra már kiöregedett 147-es alkotta a kínálat oroszlánrészét. Épp ezért volt nagy szükség egy friss és fiatalos új típusra: ez lett az Alfa Romeo Giulietta, amely 2010-től egészen mostanáig, 2020-ig készült. A modellt egyre többen keresik, hiszen szinte minden Alfa Romeo Giulietta teszt a típus szép formáját és jó vezethetőségét emelte ki. Most pedig már megfizethető árakon kapható a modell, így sokan szeretnének egyet maguknak. Lássuk, mire kell figyelned, ha használtan vásárolnál ilyen típust.

Hamar javítottak a minőségen

A korábbi, igencsak rossz hírű Alfák után felüdülés, hogy a Giulietták a kategóriatársakhoz képest nem tartogatnak sok gondot. A hibák többsége is inkább bosszantó, de ezek többségét is idővel kiküszöbölték. Általánosan elmondható, hogy jobban jársz egy későbbi, legalább 2012 utáni darabbal, mint egy korai példánnyal.

Zár- és kábelhibák

Az első ajtóknál előfordulhat a kilincsek beragadása, míg a csomagtartónál a nyitógomb elöregedése okozhat problémát. Ha az Alfa Romeo logó megnyomására nem nyílik az ajtó, szinte biztosan tönkrement a gomb. Idősebb autóknál jelentkezhet a gomb kifakulása is – ezzel sokat nem lehet tenni, ha zavaró, a teljes gombot cserélni kell, csak külön az Alfa Romeo logó nem cserélhető.

Ritkábban de jelentkezhet a csomagtér átvezető kábeleinek megtörése is: ennek az egyik legjellemzőbb tünete, ha idővel nem működik a hátsó ablaktörlő vagy a csomagtartó az ajtók bezárása után is nyitható marad. Főleg a korai példányoknál jelentkezhet az antenna meghibásodása: a külső gumitalp elöregedése miatt víz juthat az antennaszárba, ami így oxidálódik és ezután nem lesz jó a rádióvétel.

Tartós beltér, apróbb hibákkal

Az olasz gyártó a jármű belsejében is sokat lépett előre, így az anyagok messze felülmúlják a korábbi generációkét. Persze azért néhány apróbb kopás így is jelentkezhet: főleg az ezüstbetétes kormányoknál gyakori, hogy lejön a festés, alatta pedig a fekete műanyag látszódik. Sok Alfa Romeo Giulietta példánynál jelentkezik, hogy a műszerfal tetején lévő tárolórekesz idővel nem záródik megfelelően, érdemes legalább egyszer ezt is kinyitni és bezárni a vétel előtt. Jól nézzétek meg az első üléseket, főleg a korai daraboknál tapasztalhattok nyikorgást.

Lényegesen megbízhatóbb elektronika, de lehetnek gondok

Ellenőrizd menet közben a start/stop rendszert is: ez ugyanis érzékeny a jó akkumulátorra, ha nem állítja le a motort, az jelezheti, hogy cserélni kell az alkatrészt. Figyelj a fűtőventilátor működésére is: általában először csak magasabb fokozatokban zúg, azután teljesen megáll, így célszerű minden fokozaton ellenőrizni, hogy jól fúj-e.

Amennyiben olyan, 2014 előtti Giuliettát vennél, amelyet elláttak a többek között kihangosítást végző Blue&Me modullal, úgy mindenképp párosítsd össze a telefonod a járművel. A modul meghibásodása típushibának számít, idővel egyszerűen nem lehet rá kapcsolódni. Ezt az autó is érzékeli, ha nem tud kapcsolódni a Blue&Me egységhez, úgy a motor beindítása után elkezd villogni a futásteljesítmény a fedélzeti kijelzőn.

Bírják a városi használatot a benzinmotorok

A belépőszintet a 105 vagy 120 lóerős kivitelben elérhető 1.4 T-Jet jelenti: a turbós benzinmotor a konkurensektől eltérően nem közvetlen befecskendezéses, azaz a városi használatot is jól tolerálja. 

Ha ez a teljesítmény neked kevés, dönthetsz a 170 lóerős MultiAir motor mellett is. A pillangószelep nélküli erőforrásnál azonban épp a MultiAir vezérlőegység meghibásodása jelenti a legnagyobb költséget. Kifejezetten érzékeny a megfelelő, minőségi motorolajra és annak rendszeres időnként történő cseréjére, illetve a MultiAir szűrő időszakos cseréjére is. Amennyiben ez nem történik meg, úgy tönkre mehet a MultiAir modul ennek ára több százezer forint – vagyis mindenképpen olyan autót érdemes vásárolni, amit korábban rendszeresen szervizeltek, így elkerülhető ez a költséges javítás.

Fontos, hogy a MultiAir szűrő mellett a többi szűrőből is érdemes minőségit vásárolni. Azért, hogy a motor még véletlenül se szívjon be a levegőben lévő porból, illetve, hogy az olajban található szennyeződések ne érjék el az erőforrást, mi mindenképpen egy olyan neves gyártótól származó szűrőt javaslunk, mint amilyeneket a Mann Filter is gyárt. A Bárdi Autó kínálatában az összes Alfa Romeo Giulietta erőforráshoz elérhetők a megfelelő szűrők, így olajszűrőt és levegőszűrőt is találsz!  

A benzinesek csúcsát az 1.8 TBi jelenti, amely 235 majd 240 lóerős teljesítményének köszönhetően igencsak dinamikusan mozgatja a Giuliettát. Ennél a motornál előfordulhat, hogy idő előtt elöregszik a szelepfedél tömítés, emiatt olaj kerülhet a gyertyákhoz, ez gyújtásproblémákhoz vezet. Jelentkezhet még a változó szelepvezérlés hibája is: ha indítás után több másodpercig kerregő hang jön a motor felől, szinte biztosan elkoptak a vezérműtengely bordáskerekek.

Kétféle dízelmotor

Az 1,6 literes és a kétliteres motorok teljesítménye 105-től 170 lóerőig terjed és szerencsére egyik sem számít igazán problémás típusnak. A gyengébb, 1.6 litereseknél az olajszivattyú tömítés elfáradása jelentkezhet, míg a kétliteres motoroknál az EGR hűtőházának elrepedése fordulhat elő. De nemcsak ezért érdemes figyelni az EGR-re, a gyakran városban használt autóknál időszakosan ajánlott kitakarítani.

A kézi és az automata váltóknál is van mire figyelni

Főleg a korai, 2010-2011-es autóknál fordulhat elő, hogy az első három fokozatnál elkopnak a szinkrongyűrűk, így a váltás nehézkessé válik, rosszabb esetben pedig a váltó kidobja a fokozatot. Ritkábban, de előfordulhat nyelestengely-csapágy hiba is, ha a váltó felől búgó hang érkezik, majd a pedál kinyomásakor elhallgat, ez lesz a gond. 

Amennyiben automataváltós Giuliettát vásárolnál, az 1.4 MultiAir-hez és 1.75 TBi-hez, illetve a dízelmotorok közül a 2.0 JTDm-hez elérhető duplakuplungos az egyetlen választási lehetőség. A szárazkuplungos automata a konkurensek hasonló megoldásainál megbízhatóbb, de azért ne feledjük, így is egy elég komplex szerkezetről van szó, 200 ezer kilométeres futásteljesítmény felett bármikor szükség lehet a kuplungok vagy a vezérlőegység cseréjére.

Azt javasoljuk, hogy amennyiben szerelőt keresnél a közeledben az  új Alfád vásárlása előtt, használd a GarVisor-t, ahol egyszerűen és gyorsan találhatsz szakértő segítséget.

A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.