Kevés autógyártó mondhatja el magáról, hogy olyan elkötelezett rajongótáborral rendelkezik, mint az Alfa Romeo. Az idén 110 éves vállalat számtalan hullámvölgyet és csúcsot is megjárt már. A 2000-es évek vége sem épp a fénypontról szólt, akkoriban a 159-es mellett az addigra már kiöregedett 147-es alkotta a kínálat oroszlánrészét. Épp ezért volt nagy szükség egy friss és fiatalos új típusra: ez lett az Alfa Romeo Giulietta, amely 2010-től egészen mostanáig, 2020-ig készült. A modellt egyre többen keresik, hiszen szinte minden Alfa Romeo Giulietta teszt a típus szép formáját és jó vezethetőségét emelte ki. Most pedig már megfizethető árakon kapható a modell, így sokan szeretnének egyet maguknak. Lássuk, mire kell figyelned, ha használtan vásárolnál ilyen típust.
Hamar javítottak a minőségen
A korábbi, igencsak rossz hírű Alfák után felüdülés, hogy a Giulietták a kategóriatársakhoz képest nem tartogatnak sok gondot. A hibák többsége is inkább bosszantó, de ezek többségét is idővel kiküszöbölték. Általánosan elmondható, hogy jobban jársz egy későbbi, legalább 2012 utáni darabbal, mint egy korai példánnyal.
Zár- és kábelhibák
Az első ajtóknál előfordulhat a kilincsek beragadása, míg a csomagtartónál a nyitógomb elöregedése okozhat problémát. Ha az Alfa Romeo logó megnyomására nem nyílik az ajtó, szinte biztosan tönkrement a gomb. Idősebb autóknál jelentkezhet a gomb kifakulása is – ezzel sokat nem lehet tenni, ha zavaró, a teljes gombot cserélni kell, csak külön az Alfa Romeo logó nem cserélhető.
Ritkábban de jelentkezhet a csomagtér átvezető kábeleinek megtörése is: ennek az egyik legjellemzőbb tünete, ha idővel nem működik a hátsó ablaktörlő vagy a csomagtartó az ajtók bezárása után is nyitható marad. Főleg a korai példányoknál jelentkezhet az antenna meghibásodása: a külső gumitalp elöregedése miatt víz juthat az antennaszárba, ami így oxidálódik és ezután nem lesz jó a rádióvétel.
Tartós beltér, apróbb hibákkal
Az olasz gyártó a jármű belsejében is sokat lépett előre, így az anyagok messze felülmúlják a korábbi generációkét. Persze azért néhány apróbb kopás így is jelentkezhet: főleg az ezüstbetétes kormányoknál gyakori, hogy lejön a festés, alatta pedig a fekete műanyag látszódik. Sok Alfa Romeo Giulietta példánynál jelentkezik, hogy a műszerfal tetején lévő tárolórekesz idővel nem záródik megfelelően, érdemes legalább egyszer ezt is kinyitni és bezárni a vétel előtt. Jól nézzétek meg az első üléseket, főleg a korai daraboknál tapasztalhattok nyikorgást.
Lényegesen megbízhatóbb elektronika, de lehetnek gondok
Ellenőrizd menet közben a start/stop rendszert is: ez ugyanis érzékeny a jó akkumulátorra, ha nem állítja le a motort, az jelezheti, hogy cserélni kell az alkatrészt. Figyelj a fűtőventilátor működésére is: általában először csak magasabb fokozatokban zúg, azután teljesen megáll, így célszerű minden fokozaton ellenőrizni, hogy jól fúj-e.
Amennyiben olyan, 2014 előtti Giuliettát vennél, amelyet elláttak a többek között kihangosítást végző Blue&Me modullal, úgy mindenképp párosítsd össze a telefonod a járművel. A modul meghibásodása típushibának számít, idővel egyszerűen nem lehet rá kapcsolódni. Ezt az autó is érzékeli, ha nem tud kapcsolódni a Blue&Me egységhez, úgy a motor beindítása után elkezd villogni a futásteljesítmény a fedélzeti kijelzőn.
Bírják a városi használatot a benzinmotorok
A belépőszintet a 105 vagy 120 lóerős kivitelben elérhető 1.4 T-Jet jelenti: a turbós benzinmotor a konkurensektől eltérően nem közvetlen befecskendezéses, azaz a városi használatot is jól tolerálja.
Ha ez a teljesítmény neked kevés, dönthetsz a 170 lóerős MultiAir motor mellett is. A pillangószelep nélküli erőforrásnál azonban épp a MultiAir vezérlőegység meghibásodása jelenti a legnagyobb költséget. Kifejezetten érzékeny a megfelelő, minőségi motorolajra és annak rendszeres időnként történő cseréjére, illetve a MultiAir szűrő időszakos cseréjére is. Amennyiben ez nem történik meg, úgy tönkre mehet a MultiAir modul ennek ára több százezer forint – vagyis mindenképpen olyan autót érdemes vásárolni, amit korábban rendszeresen szervizeltek, így elkerülhető ez a költséges javítás.
Fontos, hogy a MultiAir szűrő mellett a többi szűrőből is érdemes minőségit vásárolni. Azért, hogy a motor még véletlenül se szívjon be a levegőben lévő porból, illetve, hogy az olajban található szennyeződések ne érjék el az erőforrást, mi mindenképpen egy olyan neves gyártótól származó szűrőt javaslunk, mint amilyeneket a Mann Filter is gyárt. A Bárdi Autó kínálatában az összes Alfa Romeo Giulietta erőforráshoz elérhetők a megfelelő szűrők, így olajszűrőt és levegőszűrőt is találsz!
A benzinesek csúcsát az 1.8 TBi jelenti, amely 235 majd 240 lóerős teljesítményének köszönhetően igencsak dinamikusan mozgatja a Giuliettát. Ennél a motornál előfordulhat, hogy idő előtt elöregszik a szelepfedél tömítés, emiatt olaj kerülhet a gyertyákhoz, ez gyújtásproblémákhoz vezet. Jelentkezhet még a változó szelepvezérlés hibája is: ha indítás után több másodpercig kerregő hang jön a motor felől, szinte biztosan elkoptak a vezérműtengely bordáskerekek.
Kétféle dízelmotor
Az 1,6 literes és a kétliteres motorok teljesítménye 105-től 170 lóerőig terjed és szerencsére egyik sem számít igazán problémás típusnak. A gyengébb, 1.6 litereseknél az olajszivattyú tömítés elfáradása jelentkezhet, míg a kétliteres motoroknál az EGR hűtőházának elrepedése fordulhat elő. De nemcsak ezért érdemes figyelni az EGR-re, a gyakran városban használt autóknál időszakosan ajánlott kitakarítani.
A kézi és az automata váltóknál is van mire figyelni
Főleg a korai, 2010-2011-es autóknál fordulhat elő, hogy az első három fokozatnál elkopnak a szinkrongyűrűk, így a váltás nehézkessé válik, rosszabb esetben pedig a váltó kidobja a fokozatot. Ritkábban, de előfordulhat nyelestengely-csapágy hiba is, ha a váltó felől búgó hang érkezik, majd a pedál kinyomásakor elhallgat, ez lesz a gond.
Amennyiben automataváltós Giuliettát vásárolnál, az 1.4 MultiAir-hez és 1.75 TBi-hez, illetve a dízelmotorok közül a 2.0 JTDm-hez elérhető duplakuplungos az egyetlen választási lehetőség. A szárazkuplungos automata a konkurensek hasonló megoldásainál megbízhatóbb, de azért ne feledjük, így is egy elég komplex szerkezetről van szó, 200 ezer kilométeres futásteljesítmény felett bármikor szükség lehet a kuplungok vagy a vezérlőegység cseréjére.
Azt javasoljuk, hogy amennyiben szerelőt keresnél a közeledben az új Alfád vásárlása előtt, használd a GarVisor-t, ahol egyszerűen és gyorsan találhatsz szakértő segítséget.
A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.