Erre figyelj, ha 8. generációs Volkswagen Passatot vásárolsz!

A középkategória egyik megkerülhetetlen autója a Volkswagen Passat, amelyből napjainkban már a 8. generációnál tartunk. A most futó verzió 2015-ben jelent meg, méghozzá alapjaiban új modellként: elődje, a 7. generáció ugyanis sokkal inkább tekinthető egy erős modellfrissítésnek, semmint egy alapjaiban új autónak. A B8 viszont teljesen új alapokra épül, a padlólemez mellett pedig a motorok többségét is lecserélték, új extrák is elérhetővé váltak, illetve az utastér is tágasabb lett. A B8-as Passat 2019-ben esett át egy modellfrissítésen, videónkban azonban a frissítés előtti autókra koncentrálunk.

A fapadtól a luxusig

Akárcsak korábban, úgy ezúttal is ügyelt arra a Volkswagen, hogy a típus extralistája rendkívül széles legyen: így az igazán felszerelt, már-már luxusautókat idéző ellátmányú Passat éppúgy elérhető, mint az alap, ex-flottás modellek. Ugyanakkor egy átlagos családnak ez az ellátmány is bőven megfelelő, hiszen a szükséges biztonsági és kényelmi extrák így is megtalálhatók a járműben. Lássuk tehát, hogy mire kell figyelni akkor, ha valaki úgy döntene, ilyenre cserélné le idősödő autóját.

Rendkívül tartós karosszéria és beltér

Mivel a legrégebbi példány is alig 6 éves, a B8-as Passatokon abszolút nincs helye a rozsdának: ha bárhol korrózióra utaló nyomot látsz, az azt jelenti, hogy az autó nagy eséllyel sérült volt és szakszerűtlenül javították. Mivel rengeteg ezek közül az ex-taxi vagy flottás autó, ezért ajánlott felemelve is megvizsgálni a kiszemelt autót, nehogy kellemetlen meglepetések érjenek. Abban az esetben, ha a kereskedéshez közel keresel egy megbízható szervizt, használd a GarVisor.com ingyenes szervizkeresőt, amelynek segítségével pillanatok alatt megtudhatod a legközelebbi megbízható autószerviz elérhetőségét és így fel is tudod venni a kapcsolatot a műhellyel.

Annál is inkább érdemes átvizsgáltatni, mert a beltér aztán sok mindent nem árul majd el: gyakorlatilag a nem szándékosan gyilkolt autók 200 ezer kilométer után is újszerűnek mondhatók, kis kozmetika után nincs ember, aki megmondja, mennyit futott a konkrét példány. Legfeljebb a kormányon vagy a váltókaron lehet némi kopás, de ezeket általában a gyűrűs vagy erős bőrápolóval bekent kéz okozza. Nemcsak az összhatás jó, de szerencsére sok gond sincs a beltéri elemekkel: ugyan a kori példányoknál előfordulhatnak a kategóriához méltatlan zörgések, de később ezeken is javított a gyár. Ilyen apróságok, mint az ajtónyitó fogantyú repedése később is előfordulhat, érdemes ezt is megnézni: ha már repedezik, ajánlott a cseréje.

Beázás és elektromos anomáliák

Főképp a 2017 előtt gyártott autóknál jelentkezhet a napfénytető beázása: erre leggyakrabban a beltéri A-oszlop takarók vizesedése utal. Ha korábbi beázásra utaló nyomot látsz az oszlopokon, úgy szinte biztosan gond van az autóval, ezzel pedig foglalkozni kell. Általában a tetőkárpit levétele után láthatóvá válik, hogy pontosan mi okozza a beázást, így maga a művelet nem nagy feladat, de igencsak kellemetlen egy nagyértékű járműnél beázás nyomokat keresni.

Amennyiben Variant, azaz kombi Passatot vásárolnál, többször is próbáld ki a csomagtérajtó működését. Gond lehet ugyanis az ajtózárral, ilyenkor vagy nem nyílik ki, csak sokadik próbálkozásra, vagy épp ellenkezőleg, bezárni nem lehet jól az ajtót.

Javult a motorkínálat, rendkívül jók a dízelek

Abban az esetben, a motorokra vagy kíváncsi, úgy van egy jó hírünk: a Volkswagen komoly erőfeszítéseket tett azért, hogy a korábbi, gyakran kifogásolható minőségű TSI-motorokat újabb generációs erőforrások váltsák fel. Ennek köszönhetően a B8-as, benzines Passatok lényegesen kevesebb buktatót tartogatnak, a dízelek pedig továbbra is kategóriájuk egyik legjobbjának számítanak.

Általában a legtöbb, alapfelszereltségű dízel Passat orrában az 1.6-os CR-TDI teljesít szolgálatot. A common-rail befecskendezéses dízelmotor 200 ezer kilométerig nem tartogat sok meglepetést, ugyanakkor ilyen futásteljesítmény után előfordulhat, hogy költeni kell a porlasztóegységekre. Ritkán, de előfordulhat még az izzítógyertyák hibája is, érdemes diagnosztikán ellenőrizni, hogy a konkrét autónál rendben van-e mind a négy gyertya.

Egy fokkal megbízhatóbbnak számít a kétliteres dízelmotor, itt még nagy futásteljesítménynél sincs gond a befecskendezőrendszerrel. Mi inkább ezt a motort választanánk, ha dízelmotoros Passatot keresnénk. Itt jegyeznénk meg, hogy természetesen mindegyik dízelmotoros verzió rendelkezik kettőstömegű lendkerékkel, így nagyobb futásteljesítménynél ennek cseréjét is érdemes hozzákalkulálni a vételárhoz. Lényeges, hogy ezek az erőforrások már AdBlue rendszerrel is ellátták, így annak utántöltésére is költeni kell.

Jók a benzinesek is

A benzinmotorosok mindegyike javított kiadás, akár az 1.4-est, vagy az 1.8-as, esetleg kétliteres motort nézzük, mindegyikkel kevesebb gond van, mint az előző generáció benzineseivel. Az 1.4-es szíjas motor, itt leginkább a kokszosodás jelentkezhet – ezek egy fokkal kevésbé okoznak problémát a nagyobb teljesítményű modelleknél, ám 200 ezer kilométer után mindegyik motornál szükségessé válhat egy tisztítás. Lényeges, hogy az 1.4 TSI-nél a vezérműszíj cseréjét a gyár csak 200 ezer kilométer után javasolja, azonban ezt sok autónál nem bírja ki a vízpumpa: a biztonság érdekében érdemes legfeljebb 180 ezer kilométer után lecserélni a vezérműszíjat, a vízpumpát, a hosszbordás szíjat és a görgőket is.

Válassz minőségi vezérlés-készletet!

Véleményünk szerint ezek azok az alkatrészek, amelyeken egyáltalán nem éri meg spórolni, hiszen az alkatrészek meghibásodása súlyos motorkárt okozhat. Épp ezért bátran ajánljuk a Bárdi Autó kínálatában megtalálható, gyári minőségű Contitech vezérlés-készleteket, amelyek minden szükséges alkatrészt tartalmaznak egy szakszerű vezérlés cseréhez, ráadásul az áruk is megfizethető, hiszen egy 1.4 TSI-hez való vízpumpás vezérműszíj-készlet ára is megáll 60 ezer forint alatt.

A vízpumpát az erősebb, 1.8-as és 2.0-ás, vezérműláncos motoroknál is érdemes időben kicserélni, kellemetlen lehet, ha a meghibásodó vízpumpa miatt az út szélén marad az autó. Ha kis számban is, de elérhetőek a konnektoros hibrid Passátok is, a GTE jó vételnek számít, még magasabb futás mellett sem problémás az elektromos rendszere, ráadásul az 1.4 TSI motor és a hozzá kapcsolt olajos DSG is megbízható.

Lényeges, hogy a Volkswagen 2018-ig árulta az 1.4 TSI-t, ezután az 1.5 TSI jelentette a belépőmotort: amennyiben ilyet nézel, feltétlenül ellenőriztesd, hogy az autó átesett-e egy szoftverfrissítésen. Sok kéziváltós 1.5 TSI típusnál ugyanis hideg motornál, alacsony fordulaton rángatás jelentkezett, ezt a gyár szoftveresen javította.  

Működjön jól az összkerékhatjás és az automata váltó!

Amennyiben összkerékhajtású Passatot vásárolnál, úgy 90 ezer kilométereként a Haldex-hajtás olaját és szűrőjét is cserélni kell: ha ez elmarad, idővel gond lehet a rendszerrel. Akár első- vagy összkerékhajtású Passatot nézel, a próbaúton feltétlenül ellenőrizd a futóművet: még nagy tempónál is stabilnak, jól irányíthatónak kell lennie, ha kóvályog az autó az úton, ott biztosan probléma van.

Menet közben természetesen a váltó megfelelő működésére is figyelned kell. Ezt a modellsorozatot a gyár 6 fokozatú kézi illetve 6 vagy 7 fokozatú DSG-vel szerelte. Értelemszerűen a legkevesebb probléma a 6-os kézivel van, de aki sokat közlekedik városban vagy egyszerűen csak nagyautós kényelemre vágyik, jobban jár egy duplakuplungos automatával.

A gyengébb motorokhoz kiviteltől függően a gyár 2018/19-ig a szárazkuplungos 7 fokozatút társította. Ez érzékenyebb, mint az olajhűtésű 6-os és 7-es váltók, így különösen fontos, hogy semmiféle rángatás, bizonytalanság ne legyen érezhető a váltó működésében. Ha ugyanis induláskor ránt, bizonytalanul vált fokozatot, úgy szükséges a felújítása, ez pedig igen költséges lehet. Amennyiben az olajos DSG-kben 60 ezer kilométereként elvégzik a szükséges váltóolaj-cserét, úgy lényegesen tartósabbak.

Véleményünk szerint megéri rászánni az időt és keresni egy jó állapotú megkímélt darabot, hiszen a Volkswagen Passat 8. generációja még hosszú éveken át ideális lehet egy család számára. Vásárlás előtt érdemes még felkeresned a Bárdi Autó Webshopját, hogy pontosan képbe kerülj az alkatrészárakkal kapcsolatban és a számodra legjobb döntést hozd meg.