A Ford számos típusa sikeresnek számít az európai piacon, ezek közé tartozik a Mondeo is. 2012-ben mutatták meg a nagyközönségnek az ötödik generációt, melyet Amerikában Fusion néven árulnak. Az autó azonban komoly csúszás után, csak 2014 őszén került a szalonokba. Ennek egyik oka az volt, hogy áthelyezték a gyártást Spanyolországba. Az eladások aztán szépen alakultak, a céges flottákban is közkedveltté vált a modell. Részben emiatt is jelentős a használt kínálat belőle, ami jó indok arra, hogy közelebbről is megismerjük. A lenti videóban egy 2 literes dízel motorral és kézi váltóval szerelt, 2015-ös évjáratú kombi példányt láthattok. Nézzük hát, hogy milyen használtautóként a Ford Mondeo ötödik generációja!
Dizájnjával nem fog minket sokkolni ez az autó, ám szó sincs róla, hogy csúnya lenne. Szép, elegáns, jó megjelenésű, de talán a méretei még jobban feltűnőek. Az Aston Martinra hasonlító hűtőmaszk mögött egy több mint 4,8 méteres karosszéria terpeszkedik. Szinte minden konkurensénél nagyobb, legyen szó az ötajtós, a szedán vagy épp a kombi kivitelről. 2019-ben jött el a ráncfelvarrás ideje, módosítottak a lökhárítókon, a lámpákon, belül változott a középkonzol és a motorkínálat is. Egyben ez az utolsó Mondeo Európában, a már leleplezett hatodik generáció nem jut el hozzánk.
Nyolc évesek a legidősebb példányok, így aztán a korrózióról kissé korai lenne beszélni. Az óvatosság azonban sosem árt, elég egy baleset utáni hibás javítás, ami máris esélyt ad a rozsdásodásnak. Mindezt a nyílt utcán nézegetve biztosan nem fogjuk észrevenni, így tehát a szakműhelyben való átvizsgálásra ne sajnáljuk az időt és a pénzt sem. Csupán néhány kattintás a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldalon és válogathatunk a közelben lévő szervizek között. A Mondeo biztonságát felesleges megkérdőjelezni, már 2014-ben ötcsillagos töréstesztet produkált. Ezt 2019-ben, már szigorúbb követelmények mellett is megismételte. Alapáron hét légzsákot, ESP-t is kapunk, kiviteltől függően többféle vezetéstámogató rendszer is elérhető hozzá.
Terebélyes méretei az utastérben nyernek értelmet, ugyanis rengeteg a hely. Elöl és hátul egyaránt bőséges a térkínálat, kényelmesek az ülések is. Sőt, a csomagjainknak se kell szorongania, a kombi kivitelben alaphelyzetben 525 literrel gazdálkodhatunk. Ha lehajtjuk a hátsó üléseket, akkor kisebb szekrénysorokat is elnyel az óriási bendő. A vezetőülésben helyet foglalva egy visszafogott látványú műszerfalat látunk magunk előtt. Bőséggel vannak gombok és kapcsolók, a kormányon is, utóbbiak kis megszokást igényelnek, de sok funkciót elérünk velük. Hasonló a helyzet a középkonzollal, a ráncfelvarrásnál széria lett az érintőkijelző és a gombok száma jelentősen csökkent.
A SYNC néven futó multimédiás felületet a Microsoft készítette, sajnos magyarul nem tud, a fiatalabb autókban okostelefon tükrözést is találunk. Maga a műszeregység felszereltségtől és évjárattól függően félig, illetve teljesen digitális kivitelű lehet. Az általános ergonómia a számos gomb ellenére is elég jó, beleértve a jó helyen lévő váltókart is. A középkonzol alján egy mélyen előrenyúló polcot találunk, itt elférhet a mobiltelefonunk is. Pohártartó, viszonylag nagy kesztyűtartó, valamint a könyöklő alatti rekesz kínál lehetőséget a kacatjaink tárolására. Minden esetben elektromos a kézifék, a kapcsolója ennek is könnyen hozzáférhető. Magasabb felszereltség esetén az audiorendszer a Sony-tól érkezik, ez jobban is szól az alapváltozatnál.
Térjünk is rá a motorokra, a választék turbós benzines és dízel, valamint hibrid egységekből áll. Abszolút alapmotorként az 1 literes Ecoboost turbós benzinessel indul a sor, ezt többek között a Fiestából és a Focus-ból ismerhetjük. Itt erősen idegenül hat, bár ezzel a 125 lóerővel is képes elérni a 200 km/h-s végsebességet. Ugyanakkor a 12 másodperces 0-100 gyorsítás rámutat arra, hogy az 1,5-1,7 tonnás önsúlyú autó mozgatása már sok neki. Korábbi használt Focus cikkünkben volt szó az Ecoboost motorokat érintő problémákról, a Mondeo már a módosított változatot kapta. Mégsem ajánljuk ezt az erőforrást, ilyen tömeg mozgatása túlzott igénybevételt jelent. Az 1,5 literes Ecoboost érezhetően dinamikusabb a maga 160, később 165 lóerejével és eleve megbízhatóbb konstrukció. A modellfrissítésig létezett egy 2 literes Ecoboost is, ami 203 és 240 lóerő leadására képes. Ez bármilyen szituációban elegendő teljesítmény, viszont a benzinkútra is sűrűbben fogunk járni vele.
Nagyon erősen megfontolandó alternatíva a hibrid változat, ebben egy 2 literes szívóbenzines és egy elektromos motor párosa dolgozik. 187 lóerős teljesítménye teljesen elegendő, egyedül az erős gyorsításnál fellépő motorbőgést kell megszoknunk. Ugyanakkor a fogyasztása kifejezetten jó, akár 4 liter környékére is levihető, de hosszútávú átlagként is tartható az 5-5,5 liter vele. Megbízhatósága is igen jó, a szívómotor egyszerű konstrukció, nincs kettőstömegű lendkerék, se kuplung. A fokozatmentes erőátvitel ugyancsak tartós, a hibrid akkumulátor pedig a csomagtér alá van beépítve. Ez sajnos csökkenti a hasznos rakteret, de kombiként így is elférünk benne. Akik kevésbé szimpatizálnak a hibridekkel, és hosszú távokat tesznek meg, elsősorban városon kívül, azok a dízelek közül válogassanak.
A gázolajos motoroknál is van átfedés a Focus-szal, mivel az 1,5 és 1,6 TDCI erőforrások közösek. Az 1,6-os csak rövid ideig volt elérhető, ezt váltotta fel az 1,5-ös változat. Bár a 120 lóerő szinte egyezik az 1 literes benzinesével, ám a jelentősen nagyobb nyomatékát rögtön érezni menet közben. Mindemellett nagyon takarékos is, a hibridhez hasonlóan 4-5 liter körüli fogyasztással eljárhatunk vele. Speciális Econetic változatban is létezik, amit még jobban fogyasztásra optimalizáltak. A legjobb választás azonban a 2 literes TDCI, ebből 150 és 180 lóerős is létezik. Ez a motor is közös fejlesztés a PSA-val, és megbízható, tartós konstrukció, a fogyasztása szintén nagyon jó. Jó pont, hogy a beépített részecskeszűrő működéséhez nincs szükség AdBlue vagy FAP adalékra.
A csúcsdízel szintén 2 literes, de már kettős turbófeltöltéssel, 210 lóerővel, rengeteg nyomatékkal. Nincs is gond a dinamikával, viszont ezt a motort csak a hatfokozatú, duplakuplungos PowerShift automatával párosították. Ennek viszont nincs túl jó híre, a többi kivitelhez járó hatfokozatú kézi váltó viszont problémamentes. A helyzetet még fokozza, hogy bizonyos változatoknál akár összkerékhajtást is kérhettünk. Különleges helyezeteket leszámítva ehhez ne ragaszkodjunk, mert igazán komoly előnyt nem jelent. Az Euro 6d szabvány bevezetésekor a hibrid mellett egy új, 2 literes Ecoblue dízel maradt csak kínálatban. Ezt csak 3 évnél fiatalabb autókban találjuk, ezért nem is foglalkozunk vele.
A dízeleknél általánosságban az elkoszolódó EGR szelep okozhat kisebb gondokat. A turbóval nem lesznek gondjaink, ha betartjuk az alapvető turbós használati szabályokat. Határozottan ajánljuk, hogy a gyártó által előírt 20-30 ezer kilométeres olajcsere periódust inkább 10-15 ezer kilométerre csökkentsük. A problémamentes használathoz a minőségi kenőanyag is elengedhetetlen. Ideális választás a PSA dízelmotorjához tökéletesen illeszkedő, minden előírt specifikációt teljesítő Total Quartz Ineo FDE 0W-30. Ezt az olajat ráadásul a Bárdi Autó kirendeltségein vagy webshopjában azonnal, készletről megvásárolhatjuk. Végül arra is figyeljünk, hogy lehetőleg prémium, minőségi gázolajat tankoljunk az autóba.
Mindent összefoglalva a Ford Mondeo ötödik generációja hozza a kategóriájában elvárt értékeket. Nagyon tágas, kényelmes, családi autónak egyaránt alkalmas jármű. Városi használatra nagysága miatt nem annyira ideális, ellenben hosszabb utazásokhoz remek partner. A háromféle karosszéria és a különböző motorok széles választékot adnak a vevők kezébe. Mi leginkább a hibridet ajánljuk, mert megbízhatósága és fogyasztása kiemelkedően jó és a városi használatot is simán elviseli. Mindenki másnak a 2 literes turbódízel a legideálisabb, sokszáz kilométeres autópályás körökhöz tökéletesen passzol. Dízelmotoroknál kiemelt szerep jut az akkumulátornak, a többet futott vagy idősebb autók esetén nagy eséllyel belefuthatunk egy cserébe. A hosszútávú megbízhatóság az Exide 70 Ah-s AGM akkumulátorával garantált. Ezt az akkumulátort minden Bárdi Autó kirendeltségen és a webshopban is polcról, azonnal megvásárolhatjuk, ráadásul két éves gyártói garanciával.
Árak tekintetében a cikk írásakor 3,5 millió forinttól találunk ötödik generációs, használt Mondeót. Ezek magas futású, leginkább dízel példányok, ha 200 ezer kilométeren belül, jól felszerelt változatokra vágyunk, azok 4 millió forinttól felfelé találhatók. Még kevesebbet használt, megkímélt autók 5 millió forint felett bukkannak fel. Az egészen fiatal és gazdagon felszerelt Mondeók árcímkéjén akár 8 millió forint is szerepelhet. Újonnan már csak a hibrid kombi kivitel kapható, a kifutó, utolsó darabos autók 10 millió feletti áron érhetők el.