Erre figyelj, ha 4. generációs Renault Megane-t (2016-) vásárolsz!

Az alsó-középkategóriás vagy ahogy sokan nevezik, a kompakt autók piacát a SUV-ok elterjedése előtt nagy népszerűség övezte. Elsősorban német típusok, mint például a VW Golf, Ford Focus, Opel Astra jutnak eszünkbe, ha ezt a kategóriát említjük. A francia modellek sem ismeretlenek a vevők számára, így jelen cikkünkben a Renault Megane negyedik generációjával foglalkozunk. A Megane már 1995 óta része az utcaképnek, a negyedik széria 2016-ban került piacra és jelenleg is kapható. Nem régi autóról van tehát szó, viszont már most egy népszerű használtautónak számít. Ezt annak is köszönheti, hogy cégautóként számos 3-4 éves példány bukkan fel a hirdetésekben. Az alábbi videóból egy 2018-as évjáratú, 1,3 literes turbós benzines motorral és kézi váltóval szerelt szedán kivitelt ismerhettek meg.

Francia autó német dizájnnal

A franciáktól megszoktuk a különleges, extravagáns dizájnt, ennek ellenére ez a Megane konzervatívabb irányzatot képvisel. Azért persze nem lehet összetéveszteni a német konkurenseivel, szép és kellemes forma, sok íves részlettel. Jellegzetes részletek például a lámpák, elöl a C-alakú menetfénnyel, hátul pedig a hasonló, csíkszerű fényeknek köszönhetően könnyű beazonosítani. Ezt a generációt ötajtós, kombi és szedán kivitelben készítik, és a franciákat dicséri, hogy a lépcsőshátú forma is elegáns, harmonikus összhatású. Azt viszont nehéz megérteni, miért épp Gran Coupé-nak nevezték el, de ezen lépjünk is túl.

Forrás: Bárdi Autó

Kicsit szűkös, de kényelmes

Az utastérben helyet foglalva a külsőhöz hasonló érzések kerítik hatalmába az embert. Letisztult, barátságos és kellemes környezet tárul a sofőr és utasai elé. A vezető körüli kezelőszervek jól áttekinthetők, az ergonómia is rendben van, a váltó mögé helyezett tempomat kapcsoló viszont megszokást igényel. Középre az alapmodellt leszámítva már színes érintőképernyő kerül, ez navigációt és okostelefon tükrözést is tartalmazhat. Jó pont a külön klímapanel és a gombok száma sem túlzottan sok, habár a kormányra jutott belőlük egy pár. Az anyagok minősége megfelelő, de tartósságuk nem éri el a német konkurenciát. Kopott vezetőülés-kárpittal vagy kifényesedett bőrkormánnyal a sokat futott Megane-oknál számolnunk kell.

Forrás: Autoevolution

A Megane nem tartozik a legtágasabb típusok közé, bár ezt elöl kevésbé lehet észrevenni. A jó tömésű, kényelmes ülésekben elég könnyen megtaláljuk a számunkra megfelelő pozíciót. Az ülések kényelmével hátul sincs gond, viszont sem láb-, sem fejtérből nincs túl sok. 503 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk a szedán esetében, amihez egy elég szűk nyíláson át férünk hozzá. Jóval praktikusabb és könnyebben bővíthető az 521 litert kínáló kombi, családoknak ideális választás lehet. A kettő közötti átmenetet az ötajtós verzió képviseli, amely a szedánnál kisebb, 435 literes csomagteret kínál, de cserében jobban pakolható.

Forrás: Autoevolution

Biztonságos és modern

Legfeljebb 6 éves autóról lévén szó, rozsdásodásról még nem reális beszélni. Ugyanakkor egy átvizsgálás során a rejtett hibákra vagy szakszerűtlen javításokra könnyen fény derülhet. Ehhez nagy segítséget nyújt a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal, ahol néhány kattintással megtaláljuk a megfelelő műhelyt. Sok éve kiemelten fontos szerepet kap a biztonság a Renault modelljeiben, ez alól a Megane sem kivétel. Kiváló, ötcsillagos törésteszt minősítését többek között az alapáron adott 6 légzsáknak és ESP-nek is köszönheti. Az erős karosszéria mellett már többféle vezetéstámogató rendszert is találunk benne. Kényelmi és egyéb extrák tekintetében is széles a választék, többek között Head Up Display, LED-es fényszórók, elektromos ülések, bőrkárpitozás közül is választhatunk és a lista még hosszan sorolható.

Forrás: Autoevolution

Van szívóbenzinessel is!

A Megane motorkínálata egész szélesnek mondható. A 2020-ban történt modellfrissítés után már plug-in hibrid hajtással is elérhető ez a modell. Ez a változat és az 1,7 literes dízel használtként még nem releváns, ezért részletesebben nem térünk ki rá. A GT és RS változatok 1,6, illetve 1,8 literes turbós benzineseivel sem foglalkozunk, mivel azok pedig elég ritkák. Marad még persze választék, például egyetlen szívómotorként az 1,6 literes, 115 lóerős erőforrás. Ez egy elég jó konstrukció, meglehet nem valami dinamikus, viszont jó fogyasztás és megbízhatóság jellemzi. Kisebb problémaként előfordul a hosszbordás szíj zajossága, ami a feszesség beállításával vagy a szíj cseréjével megszüntethető. Számolhatunk még eseteként elromló gyújtással, átégő kipufogótömítéssel és hidegben nehézkes indítással is. Az utóbbira a gyertyák cseréje a megoldás, és hasonlóan kell eljárnunk az elfáradó motortartó bakok esetén is.

Forrás: Carpixel

A turbós benzinesek sorát a 100 és 130 lóerős teljesítményű 1,2 literes erőforrás kezdi. Ez a motor elég hírhedt egy főleg külföldön nagy vihart kavart, olajfogyasztásos hibának köszönhetően. A Renault mellett a Nissan és a Dacia bizonyos modelljeit érintő probléma 2016 őszéig állt fent. 2017-es vagy későbbi évjáratú verziót válasszunk lehetőleg, vagy győződjünk meg arról, hogy kicserélték a motort, mert akkor ezzel nem lesz gondunk. Vezérlése láncos megoldású, jól viseli a kilométereket, de ezt elsősorban az évenkénti vagy 10-15 ezer kilométeres olajcserékkel tudjuk garantálni.

Forrás: Bárdi Autó

2018-ban az 1,2-est felváltotta a Mercedes-szel közösen fejlesztett 1,3-as turbós motor, ezt 115, 140 és 160 lóerős kivitelekben találjuk meg a Megane motorterében. Ritkán, de előfordulhat magasabb olajfogyasztás ezeknél, viszont az üzemanyag minőségére elég kényesek, erre érdemes odafigyelni. Alapvetően csendes, jó fogyasztású és elég dinamikus motorok ezek, melyeket 2019-től már GPF szűrővel szereltek, ez egyébként nem jelent gondot. Az olajcserére itt ugyanúgy figyeljünk oda, érdemes a fentebb említett 10-15 ezres periódusokkal számolni. Ami szintén közös az 1,2-es és 1,3-as motorokban, az a közvetlen befecskendezés, tehát idővel, magasabb futásteljesítménynél megjelenik a kokszosodás, ennek tisztítását kalkuláljuk bele a karbantartásba.

Forrás: Bárdi Autó

Kis fogyasztású dízelek

A Renault saját fejlesztésű dCi motorjai hosszú ideje ismertek az autópiacon, igaz, nem mindig a megbízhatóságukról. Ebbe a Megane szériába túlnyomó többségben a K9K kódú, 1,5 literes dízelek kerültek. A 90, 110 és 115 lóerős teljesítményű motor régóta finomított konstrukció. Nem problémamentes, de ha minőségi, akár adalékos üzemanyagot tankolunk, már sok gondot megelőzhetünk. Elsősorban a befecskendezők érzékenyek rá és ezek meghibásodása csak újabb gondokat hozhat. Például túlmelegedhetnek a dugattyúk, tönkre mehet a főtengely csapágyazása, ezek pedig már igen költséges problémák.

Forrás: Bárdi Autó

A turbófeltöltő sem mindig hosszúéletű, esetenként akár 60 ezer kilométer után szükségessé válhat a cseréje. Ezeken felül az EGR szelep, az erősebb változatoknál pedig a kettőstömegű lendkerék, valamint a részecskeszűrő okozhat fejfájást és szervizköltségeket. Szenzorhibákkal és korrodáló elektromos csatlakozásokkal is számolnunk kell, bár ezek többsége gyorsan javítható. Még a benzinesekhez képest is nagyobb figyelmet fordítsunk az olajcserére, 10 ezer kilométerenként ajánlott a friss kenőanyag. A túlfutott olajjal az olajszivattyú és a főtengely is károsodhat, a végeredmény pedig egy jelentős kiadással járó javítás.

Forrás: Bárdi Autó

Csak az 1,6-os szívóbenzineshez párosítottak ötfokozatú kézi váltót, minden más motornál hatfokozatú egység járt alapáron. Bizonyos motorvariánsok esetén opcióként 7 fokozatú duplakuplungos automata is rendelhető volt, ezt a Renault EDC-nek nevezi. Kényelmes, de nem a legkifinomultabb szerkezet, vásárláskor alaposan próbáljuk ki, ha ilyen autót szemeltünk ki magunknak. Nagy futásteljesítménynél esedékes lehet egy kuplungcsere, ami érezhetően magasabb költséget jelent egy sima kézi váltóhoz képest. Különösen figyeljünk az RS változatokra, ott a sportos használat és a nagy teljesítmény hatványozottan kihat a kuplung élettartamára.

Forrás: Bárdi Autó

Mechanikusan is elég strapabíró

Fontos tudni, hogy már több gyártói visszahívás is történt a negyedik generációs Megane esetében. Emiatt is különösen fontos, hogy rendben vezetett szervizkönyves, lekérdezhető, visszakövethető előéletű autót vásároljunk meg. Bármelyik változatot is választjuk a Megane-ból, a fékek cseréjére előbb-utóbb biztosan sor kerül, általában elöl kopnak el hamarabb. A prémium kidolgozású, német precizitással gyártott ATE első féktárcsák és első fékbetétek használatával hosszabb élettartamot biztosíthatunk a következő cseréig. Ezek az alkatrészek tartósabbak más gyártmányokhoz képes és mindig kiváló, maximális fékező teljesítményt nyújtanak. A Bárdi Autónál azonnal, készletről elérhető ATE féktárcsák és fékbetéteknek köszönhetően nagyobb biztonságban közlekedhetünk az utakon.

Forrás: Bárdi Autó

A Megane futóműve alapvetően lágy hangolású, de nem a klasszikus francia ringatózás élményét adja, bizonyos úthibákra kissé keményen reagál. Kanyarokban is hasonló a helyzet, inkább az átlagot hozza, de akinek ez fontos, az a GT és főleg az RS változatokban gondolkozzon. Szerencsére a futómű elég strapabíró, a szerkezeti egységei közül a stabilizátor pálca számít kissé gyenge pontnak. Ezek cseréje akár már 30 ezer kilométer után szükséges lehet, főleg, ha elsősorban rossz minőségű utakon járunk az autóval. Ez esetben a Monroe által gyártott minőségi alkatrészek beépítésével hosszú időre orvosolhatjuk ezt a meghibásodást. A 2 éves gyártói garanciával rendelkező Monroe stabilizátor pálcákat polcról, rögtön megvásárolhatjuk bármelyik Bárdi Autó kirendeltségen vagy a webáruházban.

Forrás: Bárdi Autó

Mennyibe kerül?

Végezetül az árakról is beszéljünk, ami a negyedik generációs Megane esetében jelenleg 3,2 millió forint környékéről indul. Ennyiért többségében 1,6-os szívóbenzines, 200 ezer kilométer körüli futással rendelkező autókból válogathatunk. 4 millió forinttól már 100 ezer kilométer alatti futással is felbukkannak eladó példányok. Innentől egészen 6 millió forintig mehetnek az árak, ezek még a 2020-as modellfrissítés előtti járművek, de ennyiért már gazdagon felszerelt és/vagy 50 ezer kilométernél is kevesebbet futott, újszerű autók közül válogathatunk. Az RS sportmodellek ennél magasabb árakon cserélnek gazdát, de ritkaságuk miatt nem csak a pénztárcánkra, hanem a szerencsére is szükség van.