Erre figyelj, ha 2005-től gyártott Suzuki Swiftet vásárolnál!

„Ha megbízhatót akarsz, japánt kell venni” – hangzik sokszor a vitatható igazságtartalmú kijelentés. Mégis, ha megbízható kisautót keresünk, 1 millió körül, nem mehetünk el szó nélkül a Suzuki Swift 2005-2010 között generációja mellett. A 2008-as gazdasági válság előtt a legnépszerűbb új autóként tekinthettünk a típusra, amely egyben azt is jelenti, hogy bizony bőséggel tudunk válogatni az elérhető darabok közül.

A keresgélést azonban nem érdemes elsietni: bár az autó kétségtelenül tartós, azért azt a szintű ridegtartást, amit elődje még bőven elviselt, már nem tolerálja: óvakodjunk azoktól a példányoktól, amelyeknél elhanyagolták az olajcserét és az általános karbantartást. Már csak azért is ajánlott keresgélni, mert sok a fapad autó, amelyeknél egy felszereltebb példány lényegesen többet nyújt. Ha akarjuk, egy Swiftben lehet kulcsnélküli ajtónyitás, ülésfűtés, digitális klíma és függönylégzsák is, ezeket az extrákat a GS-szintben találjuk meg. Az alapot a GC jelenti, ebből gyárilag kimaradt az elektromos ablak, a fordulatszámmérő és még sok más is, így mi vagy a GLX vagy a GS szintek között nézelődnénk.

Tartós a beltér

A Swiftek beltere igen tartós, igaz, gyakori, hogy a az ülésekben lévő szivacs elfárad, így idővel kiülik: így történhet meg az, hogy egy egyébként rendezett belterű autóban elhasználtak az ülések.

suzuki-swift_vvt-2005-1024-10.jpg

A műszerfal és a többi műanyag jól bírja a strapát, a rádió zongoralakk bevonata az, amely csúnyácska lehet.

Kézi, robotizált, automata: az elérhető váltók

Háromféle váltóval kínálta a Suzuki a Swift ezen generációját: kézi, robotizált és automata közül választhattak a vásárlók. Előbbit az 1.3-ashoz, utóbbit pedig az 1.5-ös benzines modellhez lehetett kérni, nem meglepő módon mindkettő rendkívül ritka. A robotizált váltónál nem szabad elfelejteni, hogy egy mechatronikával vezérelt manuális váltóról van szó.

suzuki-swift_vvt-2005-1024-0d.jpg

Messze nem olyan tartós, mint hagyományos társa, gyakran a kuplunggal akad gond, de olyan is előfordul, hogy a vezérlőegység megy tönkre. Érdemes alaposan kipróbálni a váltót, hogy minden rendben van-e! A hagyományos, 4 sebességes bolygóműves nem tartogat sok meglepetést, az olajcsere-periódus betartására kell figyelni.

Rozsda az autón?

Jó hír, hogy elődjétől eltérően a Swift ezen generációja nem igazán hajlamos a rozsdára, általában a szakszerűtlen javítás vagy egy ki nem javított sérülés okán indul el a korrózió a karosszéria elemein. Igazán csak egy rozsdagond lehet, de a gyár azt is visszahívással orvosolta: ha 2007 előtti az autó, nézz be a csomagtartóba, a korai darabok ott ugyanis a csomagtérszőnyeg alatt korrodálhatnak.

Olcsók a futóműalkatrészek

Tartós a 2005-2010 között gyártott Swiftek futóműve is, ráadásul az alkatrészek sem drágák hozzá. Egyvalamire azért érdemes figyelni: egyes tulajdonosok rugótörésről számoltak be.  Ha fekvőrendőrön áthaladva ropogó hang hallatszik a futómű felől, esélyes, hogy erről van szó.

Volt visszahíváson az autó? Kérdezzünk utána!

Bár a kategóriatársaihoz képest megbízhatónak számít a Swift, a gyártás során a Suzuki több esetben is visszahívta a modellt.

suzuki-swift-2005-1024-08.jpg

Így például a 2007 előtt gyártottakat a rozsdásodó csomagtérajtó miatt kellett visszavinni a márkaszervizbe, de a hátsó biztonságiöv bekötési pontja, illetve az üzemanyagcső-elkopása miatt is szükség volt egyes autók javítására. Feltétlenül nézzünk utána, hogy a kinézett autó beleesik-e egy visszahívási programba és ha igen, elvégezték-e a javítást!

Leggyakoribb típushibák

ABS-kocka hiba: Amikor beesik a fékpedál

A 2005 és 2010 között gyártott Suzuki Swift egyik legismertebb típushibája az ABS- hidraulika tömb, vagy ahogyan a köznyelvben nevezik, az ABS-kocka meghibásodása. Maga az alkatrész ugyanis rendkívül érzékeny a megfelelő minőségű fékfolyadékra, ha annak cseréje elmarad, akkor a fékfolyadékban felgyülemlett víz és szennyeződések korrodálják az ABS-kocka alkatrészeit, ezáltal az vészhelyzetben nem képes megfelelő helyre irányítani a fékfolyadékot.

62j0.jpg

Ennek a legjellegzetesebb tünete, hogy amikor bekapcsolna az ABS, beesik a fékpedál. A fékhatás ugyan megmarad (bár az ABS nem üzemel), de igen rémisztő, hiszen sokan nem készülnek fel erre. Az ABS-kocka meghibásodása megelőzhető azzal, ha a gyártó által előírtnak megfelelően, 2 évente cseréljük a fékfolyadékot.

Bugó hang a váltóból: nyelestengely csapágy hiba

Fokozatosan erősödő, daráló hang a váltó felől? Ez a 2005-től gyártott, 1.3-as Swiftek esetén a leggyakrabban a váltó nyelestengely csapágyának elkopását jelzi.

maruti-swift-09.jpg

A zaj a kuplungpedál lenyomásakor elhallgat, csak a pedál felengedésével jelentkezik újra. A hibát egész egyszerűen az alulméretezett alkatrész okozza, cseréjével megszüntethető a hiba.

Figyeljünk a váltóolaj cseréjére

A nyelestengely csapágyon kívül nincs más jellemző típushibája a Swiftek váltójának. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kell rájuk odafigyelni: sok más, modern autóval ellentétben van váltóolaj-csereperiódus, ez 3 év, vagy 45 ezer kilométer.

exxon_mobil_i-shc_004_oil_gearwheels_800x534.jpg

Ezt nem érdemes halogatni, az elhasználódott olaj ugyanis a váltó károsodását okozhatja és akár még egy egyébként hibátlan váltót is tönkretehet.

Ha megjelenik a check-engine lámpa: a katalizátor hiba

Sok Suzuki Swift tulajdonosnak okoz bosszús pillanatokat a felvillanó Check-engine lámpa és az eltárolt „katalizátor gyenge hatásfok” hibajelzés.

maxresdefault_1_4.jpg

Ezt sok esetben a gyenge minőségű gyári katalizátor-betét okozza, amely idővel már nem szűri megfelelően a kipufogógázt. Mivel a vezérlőegység nagyon érzékeny, ezért már enyhe hatásfok-csökkenésre is jelez. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez esetben végső megoldást csak a katalizátor cseréje jelenti.

Rántás gázadásra: elöregedett a motortartó bak

Nem mondanánk kifejezetten gyakori típushibának, de az átlagnál többször fordul elő valamelyik motortartó bak elfáradása. A motortartó bak feladata, hogy a helyén tartsa a motort, továbbá elnyelje annak rezonanciáját. Ha elöregszik, megnő a motor felől érkező zaj és vibráció.

Az elérhető motorok és a legjobb választás

Nyugodtan mondhatjuk, hogyha Suzuki Swift, akkor benzinmotor: akár az 1.3-as vagy az 1.5-ös motorral szerelt autót vásárolnál, egy megbízható, olcsón fenntartható motort választasz. Mindkettő láncos vezérlésű, sok más mai típussal ellentétben ezeknél a vezérlés is hosszú életű. Fontos kiemelni, hogy az 1.5-öst hazánkban csak a legfelső, GS-szinthez lehetett választani, így lényegesen ritkább. Az ehhez társított váltóra nem jellemző az 1.3-as nyelestengely-csapágy problémája sem.

suzuki-swift-2005-1024-16.jpg

Nem éri meg kockáztatni az 1,3-as, Fiat-tól származó dízelmotorral. Bár keveset fogyaszt, de egy modern dízelmotorról beszélünk: nagynyomású befecskendezőrendszerrel rendelkezik, van benne turbó és kettőstömegű lendkerék is. Ráadásul a láncos vezérlés is érzékenyebb, sok autóban szorul cserére. Azaz, csak akkor érdemes ilyet választani, ha ismert előéletűt találunk, ami nagyon keveset futott.

Akkor a Suzuki Swift mégsem olyan megbízható?

Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges, az átlagosnál gyakoribb meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből rengeteg fut itthon, így bőven lehet miből válogatni.

suzuki-swift-2005-1024-0a.jpg

Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!