Erre figyelj, ha 2. generációs Dacia Dustert (2017-) vásárolsz!

Hazánkban is évtizedek óta ismert márka a Dacia, amely a régi időket maga mögött hagyva egy óriási változáson ment keresztül. 1999-ben a Renault kompletten felvásárolta az autógyártót, és ettől kezdve szemtanúi lehettünk e régi márka újjászületésének. A franciák régebbi műszaki alapjaival a Dacia visszatért a szalonokba és az utakra. A Duster első generációja 2010-ben jelent meg, és szinte rögtön a Dacia húzómodellévé vált. Hét évvel később eljött a generációváltás ideje, ennek ráncfelvarrott változata készül jelenleg a gyártósoron. Az alábbi videóban egy 2018-as évjáratú, 1,6-os szívóbenzines, kézi váltós példányt ismerhettek meg közelebbről.

A lehető legjobbkor került piacra a Duster, hiszen a SUV-k népszerűsége ekkor már folyamatosan nőtt. Egyszerűségével és alacsony árával gyorsan megtalálta a közönségét hazánkban és Nyugat-Európában egyaránt. Mind külsőleg, mind belsőleg sokat fejlődött a második generáció, viszont a padlólemez maradt a régi, műszakilag tehát részben az első szériára épül. Divatosabb, modernebb lett a formavilág, akárcsak a beltér, változtak a lámpák, az ülések és sok más kisebb-nagyobb részlet is. A jobban felszerelt példányoknál ezüst dekorációk és tetősín is fokozza a megjelenést, nem is beszélve a különféle könnyűfém felnikről.

Forrás: Bárdi Autó

Tágas, egyszerű és olcsó

Az utastérben prémium anyagokat és luxust ne keressünk, helyette a célszerűség és a praktikum dominál. Nincsenek látványos formák és funkciók, a Duster nem egy guruló űrhajó, egyszerűen csak autószerű. Ismerős elemek köszönnek vissza ránk, a kapcsolók és a kormány büszkén hirdeti a Renault rokonságot. Olcsó és kemény plasztikok alkotják a belsőt, amit várhatóan tartósságukkal ellensúlyoznak majd. Teljesen újak az ülések, amelyeknél sokat javítottak a kényelmen, az első ülésekbe – kérésre – akár fűtés is kerülhetett. Feltűnően sok helyet kínál az autó, elöl és hátul sem fogunk szorongani, és ehhez társul a szintén méretes, 478 literes csomagtér is. Utóbbi az osztott hátsó támlák ledöntésével bővíthető, ha terebélyesebb csomagokat vinnénk magunkkal.

Forrás: Bárdi Autó

Az első széria kellemetlenségei közé tartozik a viszonylag erős rozsdásodási hajlam, a második generációnál ez már megszűnt. A Dustert azonban sokan használják az aszfaltútról letérve is, márpedig ez fokozott sérülésveszélyt jelent az autó alsó részére nézve. Az ilyen és más sérülések, hibák kiszűrésére egy alapos átvizsgálás jelent megoldást. Ebben jelent segítséget a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal, ahol néhány kattintással válogathatunk a számunkra elérhető és megfelelő műhelyek között. A Duster 3 csillagos törésteszt eredményt ért el, ami nem azt jelenti, hogy nem véd meg minket egy esetleges baleset esetén. A gyengébb minősítés egyik oka, hogy vezetéstámogató rendszerekből csak néhány érhető el hozzá, azok is opcióként. A 6 db légzsák és az ESP természetesen minden Dusternek alaptartozéka.

Forrás: Bárdi Autó

Választhatunk szívóbenzinest is!

Benzines és dízel motorokkal szerelték és szerelik most is az autót, hibrid vagy egyéb hajtás egyelőre nincs hozzá. Ezek az erőforrások mind Renault motorok, és külön jó pont, hogy elérhető volt egy 1,6 literes szívóbenzinessel is. Ez a valóban egyszerű konstrukció inkább megbízhatóságával, mint a 115 lóerős teljesítményével domborít. Kisebb problémák előfordulhatnak ezzel a motorral is, mint például a kipufogótömítés átégése. A gyújtás is rakoncátlankodhat, hideg időben a nehézkes indítás a cserére szoruló gyertyákra utalhat. A hosszbordás szíj zajosságát szintén cserével vagy a megfelelő feszesség beállításával lehet megszüntetni. Ha furcsa rázkódásokra, gázadásra koppanó hangokra leszünk figyelmesek, akkor a motortartó bakokat érdemes ellenőrizni.

Forrás: Bárdi Autó

Európában nem fogunk találkozni a 2 literes benzines erőforrással, viszont a turbós változatokkal annál inkább. 2019-től már kizárólag utóbbiakból állt a kínálat, a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak ugyanis az 1,6-os motor már nem tudott megfelelni. Ekkortól az alapverzió egy 1 literes, 3 hengeres erőforrás lett, ami először 90, majd később 100 lóerős teljesítményt nyújtott. Jó tudni, hogy ez utóbbi gyári LPG gázrendszerrel kombinálva is létezik, ami az üzemeltetési költségeken segíthet spórolni. Sőt, az 1,6-os szívóbenzinesből is volt ilyen, mindkét motornál a pótkerék helyére építették a gáztartályt. Ezeken felül az 1,2-es, majd az 1,3-as turbósok alkotják a választékot, előbbi 125, utóbbi 130 és 150 lóerős teljesítményre képes.

Forrás: Bárdi Autó

Nem kell tartani a turbós motortól

Az 1,2 literes motortól sem kell félni, ugyanis a korábbi Renault-Nissan olajfogyasztásos problémában ez a konstrukció már nem érintett. Az 1,3-as modell pedig a Mercedes-szel közös fejlesztés és az eddigi visszajelzés szerint ezzel sincsenek gondok. Mindkét motor láncos vezérlést kapott, így a hosszú távú élettartam érdekében lényeges a megfelelő olajcsere-intervallum. Érdemes a gyártói ajánlásnál sűrűbben, 10-15 ezer kilométerenként elvégezni a cserét, persze az olaj- és levegőszűrőt se felejtsük ki ilyenkor.

Forrás: Bárdi Autó

A legtöbben az olajcserével egyidőben, esetleg a tavasz kezdetén ejtik meg a pollenszűrő cseréjét is, ami klímás autóknál kiemelten fontos művelet. Nem csupán a sima port és szennyeződést, hanem az ártalmas részecskéket, virágport és szagokat sem engedi be az utastérbe a prémium minőségű Würtemberg antiallergén pollenszűrő. Tökéletes szűrési képességével jelentősen növeli az utazási komfortot és védi az egészségünket is. A Würtemberg pollenszűrők többféle kivitelben, készletről megvásárolhatók a Bárdi Autó kirendeltségein és webáruházában is.

Forrás: Bárdi Autó

Kisfogyasztásúak a dízelek

Akik rendszeresen hosszabb utakra mennek, azoknak érdemes megfontolni a dízelmotort. Ez jelen esetben az 1,5-ös dCi-t jelenti, ami egy jól ismert és elterjedt Renault erőforrás. A korábbi évjáratú autókban 90 és 110, később 95 és 115 lóerős teljesítményt nyújtanak. Fontos megjegyezni, hogy ezeknél a motoroknál kiemelten fontos a lehetőleg adalékolt, prémium üzemanyag használata. Mindez azért szükséges, mert a befecskendező elemek rosszul tolerálják a gyenge minőségű gázolajat. Egy vagy több elromlott befecskendező javítása, esetleg cseréje pedig nagy kiadással jár.

Forrás: Bárdi Autó

A dízelnél különösen fontos betartani a turbós motorokra érvényes néhány alaptételt, ellenkező esetben gyorsan megadja magát az említett alkatrész. Elég régóta létező konstrukció az 1,5 dCi, sokat fejlesztettek rajta az évek során. Ezzel együtt, ahol számolhatunk problémával, az az EGR szelep, a részecskeszűrő, valamint a nagyobb teljesítményű modell esetén a kettőstömegű lendkerék. Az olajcserére érdemes a 10 ezer kilométeres periódust követni, a motor biztosan meghálálja a törődést.

Forrás: Bárdi Autó

Összkerékhajtás vagy automata váltó

Összkerékhajtással is megvásárolhatjuk a Dustert, ami a 22 centiméteres hasmagassággal kombinálva meglepően jó terepképességekkel ruházza fel az autót. A hajtás maga egyszerű, nincsenek differenciálzárak sem, felező helyett pedig a nagyon rövid áttételű első fokozat használható. Ilyen autó vásárlása előtt mindenképp nézzük át a rendszert, olajfolyás és gyanús zajok után kutatva. Apró érdekesség, hogy kizárólag az 1,6-os benzineshez készült 5 fokozatú kéziváltó, összkerékhajtásúaknál és minden más motornál viszont már 6 fokozatú egységet találunk.

Forrás: Bárdi Autó

Aki kényelmesebb alkat, az választhatja a szintén hatfokozatú, duplakuplungos automatával felszerelt változatot. Ez a Renault-nál már ismert EDC váltó sajnos összkerékhajtással nem párosítható, így el kell döntenünk, melyik a fontosabb, hasznosabb számunkra. Jól viseli a rosszabb utakat az egyszerű, strapabíró futómű. Terepen való használat esetén számítsunk rá, hogy bizonyos alkatrészek élettartama rövidebb lesz. Ezek közé tartozik a kormányösszekötő gömbfej is, ha ennek gumiborítása repedt vagy szakadt, akkor eljött a csere ideje. A Spidan gömbfejei kedvező ár-érték arány mellett kínálnak kitűnő minőséget és ezt a terméket polcról, azonnal beszerezhetjük a Bárdi Autó kínálatából.

Forrás: Bárdi Autó

Még fiatal autónak számít a második generációs Dacia Duster, de a 2021-ben történt ráncfelvarrás előtti példányokból máris elég nagy a választék. Közülük a legolcsóbbak cikkünk írásakor 4 millió forint körül kaphatók, többségében szívóbenzines és magas futású dízel változatok. 4,5 millió forint felett már 50 ezer kilométernél kevesebbet futott, már-már újszerű autókkal találkozhatunk. 5 millió forint alatt szembejöhetnek turbós benzinesek is akár, általában jó felszereltséggel. 2021-ig bezárólag a kínálat 6,5 millió forintnál tetőzik, ezek már kifejezetten kevés kilométeres, magas felszereltségű és többségében összkerékhajtású autók.