Kényelmes és megfizethető árú: nem véletlen, hogy sokan találkoznak a 308-as 1. generációjával. Ugyan az előd, 307-es megbízhatósági problémái miatt sokan ódzkodnak ettől a modelltől, a francia gyártó a forradalmi változtatások helyett szerencsére a továbbfejlesztés mellett döntött, így ezek az autók már lényegesen jobb vételnek számítanak.
Javult az elektronika, de érdemes alaposan átvizsgálni
Természetesen azért így is fontos az elektromos rendszer átfogó ellenőrzése. Jól kell működnie a központi fejegységnek, a klímavezérlőnek, illetve ajánlott az autó összes fényforrását is külön-külön megvizsgálni. Különösen azoknál az autóknál érdemes ellenőrizni a rádió működését, amelyeknél a nagyobb, navigációs kijelző található: előfordulhat, hogy nem nyitható rendesen, vagy nyitás után nem kel életre a megjelenítő.
Kiviteltől függetlenül minden 308-asnál jelentkezhet az index- és ablaktörlő kapcsoló hibája. Ezeket a funkciókat ugyanis több más funkcióval egyetemben egy egység vezérli, ennek kikopásakor pedig hektikussá válhat az irányváltás vagy épp a szélvédő tisztítása. Még jó időben is érdemes ellenőrizni a fűtés működését: a fűtőradiátor meghibásodásakor ugyanis nem jut meleg levegő az utastérbe, ez különösen télen lehet kellemetlen.
Jobban bírja a használatot
Szerencsére a gyár nagyot lépett előre a belső anyagok minőségét illetően, így még 200 ezer kilométer után is kulturáltan nézhet ki egy 308-as belseje: a műanyagok jól bírják a strapát, legfeljebb a kormányon lévő bőrözés nézhet ki csúnyán – de ezt legalább nem drága javítani. Ami csúnya lehet, az az ülések oldaltámasza: a kabrió kivitelek mindegyike sportülést kapott, a gyakori ki- és beszállások hatására kidörzsölődhet a szivacs, ez alaposan ronthatja az amúgy jó állapotú beltér minőségérzetét.
Nemcsak a beltérnek, de a külső karosszériaelemeknek is jól kell kinéznie: ezeknél az autóknál abszolút nem gyakori a korrózió, általában a sérült és nem megfelelően javított autóknál fordul elő. Ajánlott ellenőrizni a karosszériaelemeket, ha egymás mellett, megfelelően síkban futnak, az mindenképpen jó jel az autó előéletét illetően.
Kabriót vennél? Ellenőrizd a tetőmechanika működését!
Lényeges, hogy a 308-as első generációjából létezett még kabrió kivitel is. Kortársaihoz hasonlóan ez a modell is keménytetős, ez pedig azt jelenti, hogy egy bonyolult, sok alkatrészből álló tetőmechanika végzik a nyitás és zárást. Nagyon fontos, hogy jól működjön – legfeljebb 30 km/h-ás sebességig 20 másodperc alatt végbe kell mennie a folyamatnak.
Ha kattog, akadozik, akkor ott gond van – mivel nem sokan értenek Magyarországon a tetőmechanika javításához, így a javítás költsége sok lehet. Ilyen esetben inkább másik autót keresnénk. Lényeges, hogy diagnosztikával is ellenőrizni kell az autót, ugyanis előfordulhat, hogy tárolt hibakódok utalnak a tetőmechanika kezdődő hibájára. Amennyiben a kiszemelt autó környékén megbízható szervizt keresel, használd a GarVisort, az ingyenes autószervizkereső oldalt!
Ha a tetőmechanika rendben van, akkor jöhet a beázás ellenőrzése is: ugyan nem gyakori, egyes autóknál mégis jelentkezett beázás, ezért azt javasoljuk, hogy feltétlenül ellenőrizd, hogy nincs-e valahol szivárgásra, tömítetlenségre való nyom.
A legerősebb benzines a legkényesebb
Amikor motorválasztásra kerül a sor többféle lehetőséged van: az 1.6-os szívó és 1.6-os turbóbenzines, illetve az 1,6 literes és kétliteres dízelmotor alkotja a választékot. Ezek közül mi leginkább a szívóbenzinest és az erősebbik dízelt ajánlanánk.
A legtöbb probléma a BMW és a PSA-konszern közös fejlesztéseként megszületett 156 lóerős turbómotorral van. Úgy is mondhatjuk, hogyha nem kap kiemelkedő odafigyelést és rendszeresen 10-, legfeljebb 15 ezer kilométerenként olajcserét, úgy 100 ezer kilométer után fokozottan hajlamos lesz a meghibásodásokra. A gyár ugyan folyamatosan javított rajta, de 2010 nyaráig szinte minden autót érint a vezérműlánc megnyúlása és a vezérlés elállítódása is. Emellett a motor rendkívüli mértékben kokszolódik, illetve gyakoriak a turbóhibák is. Tény, hogy idővel javítottak rajta, de később sem problémamentes. Sokkal kevesebb van a szívó 1.6-ossal, ott leginkább a vezérműláncra kell odafigyelni – ez egyébként ugyanígy igaz a hagyományos 308-asokban megtalálható 1.4-es benzinmotorra is.
Megbízhatóak a dízelmotorok
Nincs sok gond a kétliteres dízelmotorokkal, aki tehát hosszú utakra használná 308-asát, bátran választhatja ezt a motort is. Fontos azért kiemelni, hogy természetesen egy nagynyomású befecskendezős, kettőstömegű lendkerékkel társított erőforrásról van szó, a javítási költségek tehát tetemesek lehetnek, ha az ember egy betegágyba nyúl bele – érdemes tehát egy jól karbantartott, ellenőrizhető előéletű modellt választani.
A gyengébb, 1.6-os dízelmotor sem rossz, hiszen ezek kezdetben akár kettőstömegű és részecskeszűrő nélkül is elérhetők voltak, érdemes alvázszám alapján ellenőrizni, hogy mi van a konkrét autóban. Az 1.6 HDi-knél figyelni kell a turbó olajcsövében lévő szűrőre is, mivel ennek eltömődésekor nem jut elég olaj a turbóhoz, így az alkatrész tönkremehet. Nem árt tudni, hogy amelyik autóban van részecskeszűrő, az a PSA-csoport több típusához hasonlóan adalékot igényel, ennek utántöltésére szerencsére figyelmeztet a rendszer.
Ha nem akarsz, váltanod sem kell
Sajnos a 308-as kéziváltói nem épp a legprecízebb darabok, így aki igazán élvezni akarja a vezetést, jobban jár egy automataváltós példánnyal. A szívóbenzineshez 4, míg az 1.6 turbóhoz és a kétliteres dízelhez 6 fokozatú automatát társítottak, utóbbi értelemszerűen egy fejlettebb, jobb konstrukció, de a 4 fokozatúval is élhető marad az autó. Érdemes figyelni az olajcsere-periódusra: amennyiben az automata váltókban nem cserélik le a megadott időközönként a kenőanyagot, fokozottan előfordulhat a váltó meghibásodása -ezt jobb elkerülni.
Válassz minőségi alkatrészeket!
Véleményünk szerint egy első generációs 308-as jó vétel lehet azoknak, akik egy, a mindennapokban is jól használható, olcsón fenntartható autót keresnek. Szerencsére a legtöbb kopó-fogyó alkatrész raktárról érhető a Bárdi Autó kirendeltségein és webáruházában, így bármire van szükséged, gyorsan megtalálod. Érdemes az olyan alkatrészekre, mint például futómű kiemelten odafigyelni, hiszen így biztosítható, hogy autóddal nemcsak kényelmesen, de biztonságban is utazhatsz. A Bárdi Autó kínálatában elérhető NTN-SNR kerékcsapágyak kiváló minőségű anyaghasználatuknak köszönhetően hosszú időn keresztül biztosítják a kerekek megfelelő mozgását. Az NTN-SNR a világ egyik vezető csapágybeszállítója, termékeik gyári minőséget képviselnek.