Erre figyelj, ha 1. generációs Citroen C4 Picasso-t vásárolsz!

Kényelmes és tágas családi egyterűben régóta van tapasztalata a francia Citroennek. 2006-ban mutatkozott be a Xsara Picasso utódjaként a C4 Picasso, melyből gyártása során évente több mint 100 ezer darabot adtak el Európában. A videóban egy első generációs, 2007-es évjáratú példány látható, amiből megtudhatjuk, mire figyeljünk, ha ezt a típust néztük ki következő autónknak:

ROZSDA HELYETT MATT FÉNYSZÓRÓ

A C4 Picasso első generációjának legfiatalabb példányai is már 8 évesek, ám ennek ellenére a rozsda nem gyakori látvány ezen a modellen. Ezúttal se hagyjuk ki azonban a karosszéria átvizsgálását, nézzük át alaposan a lemezeket, illesztéseket, fényezést, és ha van rá mód, az autó alját is. Egy eltitkolt baleset vagy sérülés, illetve a szakszerűtlen javítás nyomaira bukkanva máris eldőlhet, hogy megvesszük-e a kiszemelt példányt. Ne hagyjuk ki az ellenőrzésből az óriási panoráma szélvédőt sem, a komolyabb kavicsfelverődés vagy repedés miatti csere az átlagosnál jobban megterheli a pénztárcánkat. Kevésbé probléma a bemattult, besárgult fényszóró, ezek cseréje például egy jó alkualap lehet a vételárban. Az átvizsgáláshoz és a későbbi szervizeléshez mindenképp ajánlott egy megbízható műhelyt keresni, amihez a GarVisor közösségi autószerviz kereső oldal nagy segítségünkre lesz.

KÉNYELEM ÉS PRAKTIKUM MINDEN MENNYISÉGBEN

Bármelyik verziót is válasszuk, a C4 Picasso utasterében óriási hely és fotelszerű kényelem fogad minket. Hátul három különálló ülés növeli a variálhatóságot, ezek külön-külön tologathatók, kivenni nem lehet őket, de a padlóba síkba lecsukni igen. Nagyok az ablakok, ez tovább növeli a térérzetet és javítja a kilátást is. Ezzel együtt érdemes olyan felszereltséget keresni, ahol tolatóradar és kamera is van, sokat segítenek a manőverezésben. A videónkban szereplő autó világos, bézs kárpitozása otthonosabb, elegánsabb, mint egy sötét változat, cserében a koszra is érzékenyebb.

Az autó egyik nagy erőssége a rengeteg praktikus részlet az utastérben. Számtalan tárolórekesz van az ajtókban, a műszerfal tetején, a két első ülés között egyaránt. Ha automata váltós kivitelt találunk, még egy hűtött rekesz is van a középkonzol alján. Akad még lehajtható asztalka az első ülések hátán, külön világítással(!), a hátsó oldalablakokon és a csomagtérajtón felhúzható árnyékoló rolók, külön légbefúvók és szabályozható hűtés/fűtés a hátsó utasoknak és még hosszan sorolhatnánk. A középre helyezett, digitális műszerfal igényel némi megszokást, ahogy az is, hogy a klíma kezelőpanelje a szélső légbefúvóknál található. Egy másik meghökkentő megoldás a fix középrészű kormánykerék, amin ráadásul elég sok gombot is találunk, eltart egy ideig, mire megtanuljuk a kezelését.

SOKFÉLE MOTOR ÉS VÁLTÓ

A motorkínálat 1.6-1.8-2.0 literes benzines és 1.6-2.0 literes dízelekből áll, ezekhez többféle váltót is lehetett rendelni. Volt öt- és hatfokozatú kézi, négy- és hatfokozatú hagyományos automata, illetve egy hatfokozatú robotizált egység is. A benzinesekből az 1.6-os VTi néve szívó, turbóval THP néven ismert, ez az erőforrás a BMW-vel közösen fejlesztett Prince szériához tartozik. A szívó változat nem túl dinamikus, ám problémamentesebb, de a vezérműláncra fordítsunk kellő figyelmet. Hatványozottan igaz ez a turbós kivitelre, itt a megnyúlás vagy elszakadás valós veszélyt jelent, utóbbi esetnél súlyos és drága motorfelújítás a végeredmény. Ehhez jön hozzá az erőteljes kokszosodás, a túlzott mértékű olajfogyasztás és a turbó meghibásodása is. Benzinesekből jobban ajánljuk a saját, PSA fejlesztésű 1.8 és 2 literes szívó motorokat, melyek jóval megbízhatóbbak. A típus korára és az általában magas futásteljesítményre tekintettel azért itt se tekintsünk el az átvizsgálástól.

Már újonnan is nagyon népszerűek voltak a jobb dinamikát és alacsonyabb fogyasztást kínáló dízelek, így használtként is nagyobb a választék ezekből. A videóban látható autót is az 1.6 literes HDi hajtja, ennek 109 lóereje és 270 Nm-es nyomatéka már könnyen mozgatja a nagy kasztnit és mindezt alacsony fogyasztással kombinálja. Azonban ne higgyük azt, hogy a dízelek hibátlanok, mert ez közel sincs így. Fontos információ, hogy az első generációs, 16 szelepes HDi-k esetében nincs DPF szűrő és AdBlue sem, amivel két hibalehetőséget máris kizárhatunk. A második generációnál már van Start-Stop rendszer és DPF is, ám AdBlue még nem, ezeket e-HDi névvel illették. Mindeképp ajánlott alvázszám szerint lekérdezni, hogy a konkrét autót kettőstömegű lendkerékkel szerelték-e. Ha igen, és még nem volt cserélve, akkor kezdjünk el tartalékolni rá. A DPF szűrő egy speciális adalékkal működik, az autó jelzi, amennyiben szükséges az utántöltés és figyeljünk oda, pontosan mit is öntünk bele, mert többféle adalék is létezik.

KEVESEBBET FOGYASZT, DE KÖLTSÉGESEBB A DÍZEL

Visszatérve az első generációs HDi-hez, az egyik legjellemzőbb hibát a befecskendező fúvókák produkálják. Amikor furcsa, fütyülő zaj hallatszik a motorból, valamint a hengerfejnél olajos, kormos lerakódásra leszünk figyelmesek, akkor a fúvókáknál van a gond. Nem érdemes sokáig halasztani a javítást, mert korai stádiumban elegendő a fúvókák tisztása és a tűzkarikák (fúvóka tömítés) cseréje. Ha hagyjuk elfajulni a dolgot, akkor a motorolajba szennyeződést kerül, ez pedig akár a turbó tönkremenetelét okozhatja, a javítás és csere költsége pedig anyagilag jelentősen megterhelőbb. A későbbi, e-HDi változatoknál ezzel a hibával már sokkal ritkábban találkozhatunk. A dízelek általánosabb erősebb vibrációja bizonyos részeken kidörzsölheti az üzemanyagcsöveket, ami szivárgásokhoz vezet. További probléma még, hogy az üzemanyag-hőmérséklet érzékelő műanyag háza megreped, ettől a motor rángatni fog és erőteljes füstölés jelenik meg. A főtengely és vezérműtengely szimeringeknél, illetve a befecskendezőknél olajszivárgással találkozhatunk, ilyenkor a DPF vagy az olajcsövek eltömődése állhat a háttérben. Gond lehet a vezérműtengely jeladójával és a közös nyomócső nyomásérzékelőjével, ezek rángató vagy leálló motort eredményeznek.

A 2 literes dízel is többféle kivitelben készült, szintén létezik belőle e-HDi, szerelték DPF szűrővel és anélkül, viszont a kettőstömegű lendkerék itt már mindenképp megtalálható. A kisebbik dízelhez hasonlóan itt is a befecskendezők jelentik a fő problémát, de másképp. A fúvókák belerohadnak a hengerfejbe, ennek megoldásához mindenképp szakemberhez forduljunk, különben nagyon drága lesz a javítás végösszege. A 136 lóerős változat esetén a turbógeometria jeladó hibája miatt a motor erőtlenné válik. A sok nyomaték gondot okozhat a sebességváltónak, durva vezetés mellett eltörhetnek a fogaskerekek vagy kidobja a váltókar sebességből. Az üzemanyagcsövek szivárgása itt ugyanúgy előfordulhat, a vákuumrendszer hibáját pedig az egyik cső elrepedése okozza.

Említettük, hogy váltóból is elég széles a választék, itt is van néhány tanácsunk. A normál automatáknál figyeljünk a megfelelő időben elvégzett olaj- és szűrőcserére, ha ez megvan, akkor különösebb problémánk nem lesz vele. Aki a robotizált mellett teszi le a voksát, az ne felejtse el, hogy szerkezetileg ez egy sima kézi váltó, tehát a kuplungot ugyanúgy cserélni kell. Ha a váltás és a gyorsítás sima, egyenletes és rángatásoktól mentes, akkor minden rendben. Ritka a hátsó légrugóval és szintszabályzással szerelt példány, de ha épp egy ilyet találtunk, alaposan nézzük át ezt is, mert a csere erősen megterheli a családi kasszát. Felszereltségtől függően rengeteg elektronikai kütyü található a C4 Picasso-ban, ezeket mind próbáljuk ki, az összes külső-belső világítástól kezdve az esőszenzoron át az ablakemelőkig, jobb előre tudni, hogy mi az, ami nem működik.

TARTSUK BE A CSEREPERIÓDUSOKAT!

Általánosságban ezúttal is elmondjuk, hogy mindenképp ellenőrizzük le a megvásárolni kívánt autó szervizes előéletét, figyeljünk oda a gyári visszahívások, javítások megtörténtére is. Tartsuk be a gyárilag előírt alkatrész és folyadék csereintervallumokat, a motorolaj és a szűrőknél inkább a 15 ezer kilométeres vagy évenkénti periódus szerint végezzük a szervizt, különösen a dízelek esetén. Ügyeljünk arra is, hogy jó minőségű, a gyári előírásoknak és specifikációknak teljes mértékben megfelelő olajat használjunk. Ilyen például a kizárólag a Bárdi Autó kínálatában megtalálható Würtemberg motorolaj. Ha elérkezik a vezérléscsere ideje, akkor a Bárdi Autónál megtaláljuk a kiváló minőségű, kedvező árú és vízpumpát is tartalmazó INA vezérlésszettet is.