Elektromos autógyártók, amelyek előtt nagy jövő állhat!

Egyre határozottabban kezd körvonalazódni a kép, mely szerint a belsőégésű motorokkal szerelt autók napjai meg vannak számlálva és helyüket szép lassan az elektromos kocsik veszik majd át. Ugyanis folyamatosan gyarapszik azon országok száma, melyek követik Norvégia példáját, ahol 2025-től már csak elektromos vagy hibrid autókat lehet majd forgalomba helyeztetni. Németországban ez a dátum 2030, míg az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban 2040.

Nem is csoda, hogy szinte már nem is létezik olyan autógyár, amelyiknek ne lenne legalább egy elektromos autó a modellpalettáján. És természetesen itt vannak az „újfiúk” is, mint például a Tesla, akik már csak tisztán elektromos meghajtású négykerekűeket készítenek. És bár az elektromos autózás még mindig eléggé gyerekcipőben jár, de az eladások évről évre növekvő tendenciát mutatnak. Ezt a versenyt eddig toronymagasan a Nissan Leaf vezeti, mint minden idők legnagyobb darabszámban értékesített EV-je (vagyis Electric Vehicle = elektromos jármű).

A képzeletbeli torta tehát szép lassan, de biztosan növekszik, és a tradicionális, nagy múltú márkák mellett más is szeretne belőle egy szeletet. Ráadásul akadnak olyan cégek, melyek a mai modern világunk lehetőségeit kihasználva startup formában kezdik pályafutásukat és a neten összegründolt támogatásból tervezik megvalósítani nagyratörő terveiket. Összeszedtük hát azt a 6 projektet, melyre a jövőben érdemes lesz odafigyelni, hiszen akár belőlük lehet az új Volkswagen, Ford, esetleg Porsche.

Weltmeister

wm-motors-0.jpgA sanghaji központú Weltmeistert 2015-ben alapították és az azóta eltelt időben már 1 milliárd dollár támogatást gyűjtött elektromos autók gyártására. A kínaiak ambícióit jól mutatja, hogy a német „világbajnok” kifejezést választották a vállalat nevének. Az elképesztő mértékű zöldhasú jelentős része pedig attól a Zhejiang Geely Holding Grouptól származik, mely 2010-ben felvásárolta a Volvót. Ráadásul a Weltmeistert az a Freeman Shen irányítja, aki korábban a Geely-nek dolgozott, mint a Volvo ügyvezető igazgatója. A tervek szerint a cég 2018-ban gyártja le első elektromos autóját, amit 2021-ig további 100 ezer darab követ majd.

NextEV

nextev-s-nio-ep9-is-the-fastest-electric-car-on-the-nurburgring-113122_1.jpgA szintén kínai székhelyű NextEV-t 2014-ben hozták létre és eddig 500 millió dollárnyi támogatást kaptak. A Weltmeisterhez hasonlóan magasztos céljaik vannak, ám ők a mindennapi vásárók helyett sokkal inkább a sportos autókat kedvelő, vastag pénztárcájú réteget szeretnék megcélozni, mondván: teljesen újra fogják definiálni azt, hogy mit is jelent autó tulajdonosnak lenni azáltal az élmény által, melyet autóik stresszmentes fenntartása és példa nélküli teljesítménye jelent. Ennek érdekében tavaly novemberben bemutatták az EP9 névre keresztelt 1360 lóerős, 313 kilométer/órás végsebességre képes szuper sportautójukat, amivel 7 perc 5,120 másodperc alatt teljesítettek egy kört a Nürburgringen, ami jelenleg a körrekordnak számít az EV-k között.

Lucid Motors

lucid-motors-air-front.jpgA californiai Lucid Motors-t (korábban Atievát) alig egy éve azért hozták létre, hogy alapjaiban változtassa meg az elektromos autók piacát. A Lucid Motors eddig 131 millió dollárnál tart, és a legfőbb célja, hogy teljesen újra értelmezze a luxus autó fogalmát, természetesen elektromos meghajtással és a legmodernebb szoftverek felhasználásával. Air névre keresztelt első modelljüket a szakírók csak így jellemezték: „egyszerű, tiszta, tökéletes”. A már előrendelhető kocsitóban egy 735 kilowattos, 650 kilométeres hatótávolságú akkumulátor dolgozik és az alapára 52,500 dollárról (nagyjából 14 millió forintról) indul.

Uniti

uniti.jpgA 2016-ban létrehozott svéd startup, a Uniti célja egy futurisztikus felhasználói élményt biztosító elektromos városi autó kifejlesztése. Meglátásuk szerint az autóipar lényegesen több kárt okoz a környezetnek, mint amennyi elfogadható lenne, így egy tiszta és teljeskörű alternatívát szeretnének kínálni a tradicionális autóvezetéssel szemben. Első modelljük, az EU L7e prototípusa a tervek szerint idén év végére készül majd el. A Siemens-el karöltve kifejezetten a városi közlekedésre kifejlesztett innovatív kétszemélyest úgy harangozták be, mint „a svéd elektromos autó, ami megmenti a világot”. Előre láthatólag 2019-ben már hozzá is lehet majd jutni, a csúcsmodell árát pedig 22,285 dollárra (mintegy 6 millió forintra) taksálják.

Elextra

elextra-electric-supercar_100606668_h.jpgA svájci design stúdió, a Classic Factory által életre hívott Elextra Cars feltett szándéka, hogy újra értelmezze mindazt, amit eddig a szuper sportautókról eddig gondoltunk és lenyomja a Tesla S modelljét. A Classic Factory szerint az Elextra, ez a létező legfejlettebb technológiával és mérnöki munkával készült négyajtós, összkerékhajtású szedán alig 2,3 másodperc alatt fog 0-ról 100-ra gyorsulni. A svájci tervek Németországban fognak testet ölteni, ám mindössze 100 darabot fognak készíteni belőle.

Rimac

rimac-concept-one-2016-wallpapers.jpgA 2009-ben alapított, horvát székhelyű Rimac Automobil célja, hogy új módjait fedezze fel annak, hogyan lehetne az elektromos autókat sokkal gyorsabbá tenni és még élvezetesebb legyen vezetni őket. Ezt egyelőre művészi szinten csinálják, ugyanis első modelljük, az 1224 lóerős Concept One gyorsulása a Bugatti Veyros SuperSportéval vetekszik. O-ról 100 kilométer/órára 2,5, 200-ra 6, míg 300-ra 14 másodperc alatt képes felgyorsulni. Ám jelen pillanatban minden bizonnyal arról ismerik a leginkább, hogy az Amazonon futó Grand Tour című autós műsor második évadának forgatása közben Richard Hammond felborult vele és a kocsi porig égett.