Az autós világban nem ismeretlen fogás, hogy egyedi modelleket készítenek rendelésre vagy speciális alkalmakra. Ezt Japánban igazán magas fokon képesek művelni, a szigetország autós világa rengeteg szempontból unikumnak számít. Itt van például a Toyota, amely jelenleg a világ legnagyobb autógyártója. Mindenki jól ismeri a nevét, azt is tudjuk, hogy nem túlzottan izgalmas, de nagyon megbízható autókat készítenek. Aztán meghalljuk azt a nevet, hogy Century és csak pislogunk. Miféle szerzet ez a Toyota Century? Miért nem halljuk a nevét, és miért nem látjuk az utakon, ahogy a többi Toyotát? Jelen cikkünkből most megismerheted ezt a különleges japán típust.
Első generáció (1967-1997)
A Toyota Century története 1967-ben kezdődött, ekkor mutatták be az első generációt. Már a névválasztás sem véletlen, hiszen pontosan a Toyotát alapító Sakichi Toyoda 100. születésnapjára időzítették a debütálást. A cél egy luxuskategóriás autó megalkotása volt, amely japán konzervatív ízléssel kínálja azt a kényelmet, amit a nyugati, európai modellek. Ezzel kívánták elejét venni, hogy a magas rangú politikusok, befolyásos cégvezetők például a Rolls-Royce méregdrága típusait válasszák. A hagyományokhoz való ragaszkodást jól jelzi, hogy az első generációt elképesztően hosszú ideig, majdnem pontosan 30 évig gyártották.
Ez idő alatt persze számos változtatás, ráncfelvarrás is történt az autón, de a konzervatív külső-belső formavilág mindvégig megmaradt. A típus komolyságát már az is jól jelzi, hogy külön a Century számára fejlesztették ki az autót hajtó V8-as motort. A megjelenésekor 3 literes erőforrás 1973-tól már 3,4, majd 1982-től 4 literes lökettérfogatúra nőtt. A 150-190 lóerő közötti teljesítmény jól mutatja, hogy nem a sportos menetteljesítményt tartották szem előtt. Kezdetben csak 3 és 4 sebességes kézi váltót kínáltak az autóhoz, majd 1974-től,már 3 sebességes hidraulikus automata váltó szolgálta a sofőr és utasai kényelmét. Ezt később elektronikus vezérlésű 4 fokozatúra cserélték.
Természetesen a motoron kívül is találunk érdekességeket a Toyota Century-n. Az alapmodell 5,12 méteres hosszúsága is impozáns, de 1989-ben megjelent a Century Limousine. A 65 centivel megnyújtott, 5,77 méteres óriás vinyl borítású tetőt és úgynevezett opera ablakot kapott a B-oszlopra. Igazi ritkaságról van szó, mindössze 60 darab készült a Limousine kivitelből. Alig egy évvel később, 1990-ben egy harmadik változat, az L-type is megjelent a kínálatban. Ez csak 15 centivel volt hosszabb az alapváltozatnál, ami persze kifejezetten a hátul utazók kényelmét fokozta. 1971-től már automatikus klímát is szereltek a Century-ba, 1987-től pedig kanyarfényszórót is kapott a típus. Ugyancsak érdekes, hogy 1975-ben egy elektromos-gázturbinás hibrid Century koncepciót is bemutattak a Tokyo Motor Show-n.
Második generáció (1997-2017)
1997-ben eljött az idő a második generáció bemutatására, amely 2017-ig, azaz 20 éven át készült. A forma kevésbé változott, a műszaki tartalom viszont teljesen új lett. A korábbi V8-asokat egy 5 literes V12-es váltotta fel, melyen CNG földgázas kivitelben is gyártottak. Japánban 280, az export modellekben pedig 300 lóerős teljesítményét egy 4, majd később 6 fokozatú automata közvetítette a kerekekhez. Máig az egyetlen japán autó, amely V12-es orrmotorral és hátsókerék-meghajtással rendelkezik, illetve ez volt a Toyota első V12-es motorja. 5,27 méteres hosszával nagyobb lett elődjénél, viszont ebből már nem készült többféle karosszéria változat.
A VIP Classic Car kínálatában is megtalálható második generációs Century még magasabb szintre emelte a luxust. Gyakorlatilag minden elektromosan működtethető az utastérben, az elefántfül kisablakoktól kezdve az üléseken át egészen a sötétítő függönyökig. A japán hagyományok szerint csipkés ülésvédőket is találunk az utastérben, a kényelmet fokozzák a szervomotorokkal csukódó „soft close” ajtók is. A kárpitozás gyapjú-velúr, ami elsőre meglepő lehet, de a bőr mellőzésére két fő indokot megfogalmaztak. Az egyik, hogy a bőrkárpit nyikorgása ne zavarja az extra hangszigeteléssel és zajvédő üvegezéssel ellátott utastér csöndjét. A másik pedig, hogy a gyapjú télen is kellemesebb, mint a jéghideg bőr, amit aztán az amúgy széria ülésfűtéssel kell felmelegíteni.
A légkondicionáló immár nem csak automata, de hátul teljesen külön szabályozható, ahogy igazából mindent vezérelhetünk a két hátsó ülés közötti panelről. Saját autórádiónk is van hátul, kazettás magnó résszel, az oldalsó és a hátsó ablakon motorosan elhúzható függönyök (nem roló!) gondoskodnak a külvilág kizárásáról. Az első ülések közötti konzolra akár tévét is kérhetünk, nagyon fontos újítás volt a légrugós futómű bevezetése. Hátul beépített masszázs funkció is van az ülésekhez, a bal első ülés háttámlájának belső része lehajtható, így a lábunkat kényelmesen kinyújtva pihenhetünk menet közben. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Century-ból alapvetően szinte kizárólag jobbkormányos verzió készült, ez alól csupán néhány export példány kivétel. 20 éves gyártása során összesen 9 573 példány készült a második generációból, így abszolút ritkaságnak számít az utakon.
Ahogy említettük, a Century elsősorban a magas rangú, vezető beosztású japán cégvezetők és persze az ország legfőbb elöljárói számára készült. Ennek köszönhetően a japán miniszterelnök és a japán császár hivatalos autójaként is a Toyota Century szolgál. Azonban fontos különbség, hogy míg a miniszterelnök egy hagyományos (természetesen kellő védelmi eszközökkel felszerelt) változattal jár, addig a császár egy egyedileg átalakított Century Royal modellt kapott. Ez közel 1 méterrel hosszabb és míg a sofőr résznél bőrkárpitot használtak, hátul a hagyományoknak megfelelően gyapjúszövetet találunk. Ráadásul gránitból készül fellépőt és japán washi rizspapír burkolatokat is használtak. Nem nyúltak viszont a motorhoz, az maradt a 280 lóerős, 5 literes V12-es.
Harmadik generáció (2018-)
Ezzel el is érkeztünk a 2018-ban bemutatott és azóta is kapható harmadik generációhoz. Minden korábbinál több króm, óriási hűtőrács, és összességében modernizált, de klasszikus forma. A lemezek alatt azonban már a mai kor szellemének megfelelő technika rejtőzik. A legújabb Century hajtásáról a 2017-ig gyártott Lexus LS 600h hibrid hajtáslánca gondoskodik. Az 5 literes V8-as és a villanymotor együttesen 425 lóerőt biztosít a közel 2,4 tonnás, 5,33 méteres limuzinnak. A modernizációt jelzik a teljesen LED-es első-hátsó lámpák, a légrugós adaptív futómű és az igényes, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés. Szakítva a tradíciókkal, a visszapillantó tükrök immár az első ajtókra kerültek a sárvédők helyett.
Belül a sofőr dolgát vezetéstámogató rendszerek sora és érintőkijelzős multimédia rendszer segíti. Alapáron itt is gyapjú kárpitozás jár, de felárért bőrt is kérhet a leendő tulajdonos. Masszázs, ülésfűtés és üléshűtés, 20 hangszórós prémium audiorendszer, 20 colos multimédiás kijelző, elektromos lábtámasz. Ez csak néhány abból a funkciókból, amelyek a hátul utazókra várnak. Ebből a generációból is készült egy egyedi példány a japán császár részére. A tető nélküli, de ugyanúgy négyajtós autó Royal Parade Car-ként funkcionál, azaz hivatalos felvonulásoknál, ünnepi alkalmaknál használják. A Toyota havonta maximum 50 darabot készít a jelenlegi Century-ból, szinte teljesen kézi összeszereléssel. Ez a generáció kizárólag Japánban kapható, jelenlegi árfolyamon körülbelül 50 millió forintos áron. 2020 végén a modell történetében először, a gyártást is áthelyezték a Toyota egy másik japán üzemébe.
Sorozatunkban hamarosan további különleges és érdekes autókat mutatunk be nektek a VIP Classic Car kínálatából. Amennyiben a Toyota Century vagy más ritkaság felkeltette az érdeklődéseteket, akkor további információkért keressétek a VIP Classic Car-t a megadott elérhetőségeken!