Csak tölteni kell? Beszéljünk a villanyautók karbantartásáról!

Az elmúlt bő egy évtizedben a villanyautók részesei lettek az utcaképnek és mára már kifejezetten széles kínálatból válogathatnak a vevők. Sok a pro és kontra érv az elektromos autók kapcsán, ám az egyik sűrűn hangoztatott előnynek a minimális karbantartási igényt említik. Vajon ez tényleg így van? Egy villanyautóba csak be kell ülni, menni, feltölteni az akkumulátort és kész? Az igazság ennél azért árnyaltabb, de valóban egész más a helyzet, mint egy belsőégésű autónál. Cikkünkben kifejtjük, miben más a villanyautók karbantartása és milyen rendszeres ellenőrzésre van szükség, ha ilyen autót használunk.

Mire kell figyelni?

Először is érdemes belegondolni, hogy olyan részegységek, mint a karosszéria, futómű vagy épp a hidraulikus fékrendszer gyakorlatilag azonosak a hagyományos autókéval. Mindez persze azt is jelenti, hogy ezek karbantartása is nagyon hasonló az eddig megszokottakhoz. A különbségek elsősorban a villanyautók speciális tulajdonságaiból adódnak. Köztudott, hogy a jelenlegi elektromos autók jóval nehezebbek egy azonos méretű belsőégésű típushoz képest. Ez a futómű egységeinek extra terhelést jelent, bár a gyártók legtöbbször ezzel arányosan megerősített, tartósabb alkatrészeket használnak.

A fékek esetében épp fordított a helyzet, mivel a villanymotor(ok) fékező ereje miatt minimális szerepe van a hagyományos féknek a lassításban. Ennek köszönhetően a tárcsák és betétek élettartama jóval hosszabb, akár többszöröse is lehet a megszokotthoz képest. Ezek mellé jön, hogy a belsőégésű autóknál ismert rengeteg alkatrész egyszerűen hiányzik a villanyautókból. Itt nincs motorolaj, láncos vagy szíjas vezérlés, turbófeltöltő, gyertyák, EGR szelep, nagynyomású befecskendező rendszer, kettőstömegű lendkerék és rengeteg más alkatrész. Mindez azt is jelenti, hogy ezekkel kapcsolatos cserékre vagy meghibásodásokra nem kell számítanunk.

Tehát akkor tényleg csak a „tankolás”, azaz az akkumulátor feltöltése a dolgunk egy villanyautónál? Természetesen ez nem igaz, az elektromos autónál ugyanúgy szükséges idő vagy kilométer alapú időszakos szervizelés. Van néhány gyártó, amely nem ír elő pontosan meghatározott intervallumot, a legtöbb esetben viszont a belsőégésűekhez hasonlóan vannak gyári előírások ezekre. Rögtön elsőnek említhetjük a fékeket, ahol a fentebb említett előnyök ellenére a fékfolyadék kétévenkénti cseréje ugyanúgy fontos. A fékfolyadék a villanyautóban is öregszik, nedvességet szív magába, tehát a csere biztonsági szempontból sem elhanyagolható. Érdemes évente egyszer átnézetni a fékalkatrészek állapotát, a minimális használat ugyanis hátrányokkal is járhat. Ezzel együtt a futómű ellenőrzése is ajánlott, elvégre ezek ugyanúgy kopó alkatrészek, mint bármilyen más autónál.

Olaj és hűtőfolyadék is van!

Az elektromos autók legfontosabb és egyben legdrágább alkatrésze a nagyfeszültségű akkumulátor. Ennek meghibásodása, különösen nem garanciális probléma esetén igen költséges lehet. Sőt, a gyártói garanciának szinte mindig feltétele az akkumulátor rendszeres átvizsgáltatása. Ilyenkor pontos képet kaphatunk például a degradációról, azaz a kapacitás csökkenéséről is, de komolyabb meghibásodás előjeleire is fény derülhet. Néhány régebbi villanyautót leszámítva ma már minden típusban folyadékos hűtő-fűtő rendszer gondoskodik az akkumulátor ideális hőmérsékleten tartásáról. Ez fontos tényező az élettartam, a degradáció és a töltési teljesítmény szempontjából is. A rendszerben található hűtőfolyadékot rendszeresen cserélni szükséges. Adott típustól függően akár 2-3 önálló hűtési kör is lehet, melyek az akku mellett az invertert és a villanymotor(oka)t is hűtik.

Az elektromos autókból nem csak rengeteg motorikus alkatrész, hanem kevés kivételtől eltekintve a sebességváltó is hiányzik. A villanymotor(ok)hoz egy úgynevezett fordulatszámcsökkentő áttétel csatlakozik, ezt általában egybeépítik a differenciálművel. Ezekben viszont olajtöltet van, melynek cseréje szintén az időszakos karbantartás része. Fontos tudnivaló, hogy az elektromos autókban használt folyadékok és kenőanyagok speciálisan az ilyen járművekhez készülnek. Eltérő összetevők és szabványok jellemzik ezeket, de ma már könnyedén megtaláljuk az ide kapcsolódó termékeket.

A TotalEnergies az első között jelent meg az új Quartz Fluid EV családdal, amely kifejezetten az elektromos és hibrid autók számára készült folyadékokat, kenőanyagokat és zsírokat kínál. A Quartz EV Fluid termékek maximálisan megfelelnek az elektromos és hibrid járművek speciális követelményeinek és minőségi szabványainak. Ráadásul a TotalEnergies Quartz EV Fluid termékeket már itthon, készletről is megvásárolhatjuk a Bárdi Autó bármely hazai kirendeltségén és webáruházában egyaránt.