BMW 330d xDrive Touring (2023) – Hiányozni fog ez még nagyon

1975-öt írtunk, amikor a BWM bemutatta a 3-as sorozat első generációját, amit alig 7 évig gyártottak, mégis azonnal sikeres lett. Ráadásul az E21 kultusza manapság is hatalmas, az érdeklődés pedig csak nő a jó állapotú példányok iránt. A következő évtizedekben sem hagyott alább sem a vállalat, sem pedig a vásárlók lelkesedése. Az E46-os negyedik generációból is megannyit látunk még az utakon. Most pedig már a hetedik felvonásnál jár a bajor márka. 2022-ben pedig a 3-asból, a 4-esből és az i4-esből összesen 480 ezer talált gazdára világszerte.

A hetedik generáció egyébként 2019-ben mutatkozott be G20/G21 kódnéven. 2022-ben pedig már a ráncfelvarrás is megérkezett, módosított első lámpákkal, átalakított lökhárítókkal, dizájnosabb hűtőmaszkkal. A most tesztelésre kerülő modell ráadásul különösen izgalmas, hiszen egy 330d xDrive-ról van szó. Nem csak az rendhagyó benne, hogy dízel, hanem az is, hogy hathengeres. És őszintén szólva, a képeken látható négykerekű minden téren megmutatja, hogy miért fognak hiányozni ezek a motorok pár év múlva. Nem csak az autókedvelőknek, hanem jóformán mindenkinek.

A faceliftes változat legszembetűnőbb változása, hogy az első lámpákban lévő, “J”, vagy “L” alakú menetfények fordítva helyezkednek el. Az adaptív, mátrix kitakarásra képes ledes fényszórók körül ráadásul feketére festették a felületet, ezzel is markánsabb, látványosabb az autó eleje. Fontos, hogy a nálunk járt 330d M-Sport csomagos, a látványelemekkel tarkított változaton kívül csak sima, optikailag kevésbé impozáns kivitel választható.

Közelebbről megnézve jól látszik, hogy a hűtőrács dupla krómcsíkot kapott, az anyagok minősége nagyon jó. Alul a lökhárítóban adaptív zsalugáterek szabályozzák, hogy a légbeömlőkön keresztül mikor és mennyi levegő jusson a motortérbe. Maguk a lökhárítók is újak egyébként, oldalt pedig van mindkét oldalon egy kis rés, ahol szabadon tud áramolni a levegő. Mivel egy csupán 1445 mm magas autóról beszélünk, így formailag is szépnek hat. A légellenállási együtthatója pedig 0,28, amivel lényegében az M340i és a 318d közé ékelődik a konkrét darab.

Oldalról is szépek az ívek, egyenes az övvonal, a 4714 mm hosszúsághoz és 2851 mm tengelytávhoz 19”-os M-es keréktárcsák járnak. Az ajtók alján picit megvasalták a lemezeket, hogy játékosabb legyen profilból nézve a kocsi. Szerencsére a tervezők fantáziája a hátsónak a megrajzolásánál sem fogyott el. Magasra felnyúlik a fényesre lakkozott diffúzor, de ami a legjobb, hogy a hátsó szélvédő külön nyitható a könnyebb pakolásért. Hely van bőven, és itt nem az 500 literes puttyony hangzik annyira igazán biztatónak, hanem a sok praktikus megoldás. Egy térelválasztó tálca alá tudjuk elrejteni a kalaptartót, hogy pakolás közben ne zavarjon minket. Kapunk néhány akasztót, valamint hálós rekeszt is. Az ülések ledönthetők, így nagyjából 1510 liternyi hely várja, hogy nagyobb dolgokat is elcipeljünk.

Nem hogy jó, egészen kiváló érzés beülni ebbe a BMW-be; minőségi anyagok, hibátlan összeillesztések, hangulatfény, bőr kárpit, combtámaszos ülések. Mind azt a célt szolgálják, hogy a sofőr mellett az utasok is kényelmesen utazzanak. Két hatalmas kijelző vonzza majd az elöl ülők a tekintetét, a digitális óracsoport 12,3”-es, a ívelt központi panel pedig 14,9”-es. Utóbbin fut a nyolcadik generációs operációs rendszer, méghozzá 4G adatkapcsolattal, valamint vezetékmentes Apple Carplay és Android Auto támogatással. A rendszer működése gyors, jól kiismerhető, pedig rengeteg menüpontot tartalmaz az autóval kapcsolatos funkciók vagy információk elérésének érdekében.

Szerencsére jutott bőven fizikai gomb a szuper fogással, valamint váltóflepnikkel rendelkező kormányra is. Normál, textúrázott tekerővel lehet állítani a hangerőt is, a klímához viszont az érintőkijelzőn kell matatni, szerencsére ehhez egy gombnyomással hozzáférünk. Örömteli hír, hogy az ergonómiát a középen lévő – ennél a típusnál még meghagyott – iDrive tekerő helyezi a legmagasabb szintre. Körülötte is egyedi billentyűket találunk vagy a főbb menüpontok, vagy pedig a különböző vezetési módok (sport, comfort, eco pro) eléréséhez. Tölteni elöl USB-A-n, a kartámasz alatt és hátul pedig USB-C-n keresztül lehet a mobilokat. A szigetelés hibátlan, még autópályán nagyobb sebességet választva is csend honol belül. Bátran lehet élvezni a Harman Kardon hangrendszerből érkező muzsikát.

A legizgalmasabb rész viszont most következik. Szerencsére a BMW híres arról, hogy kellő mennyiségű alternatívát kínál mindenkinek ahhoz, hogy a számára legmegfelelőbb erőforrást kiválassza. A 3-as sorozatból van 150 lóerős 318d és 374 lóerős M340i is, ám a 330d-nek sincs szégyenkeznivalója. Tesztalanyunkat ugyanis háromezres dízel motorral szerelték fel, ez egy sorhatos erőgép, ami 286 lóerős és emellé 650 newtonméteres nyomatékra képes. Előbbi izgalmas adat, mert a szám korábbi nagyágyúkra utal, szintén ilyen teljesítmény az E34 540i és az E32 740i is. Összesen két turbó segíti a motor munkáját, egy kisebb, változó lapgeometriájú, és egy fix geometriájú feltöltő tüzeli fel a kedélyeket.

Az 5,2 másodperces 0-100-as gyorsuláshoz még a 48V-os lágyhibrid rendszer tesz hozzá egy lapáttal. Ez a start/stop működést is egyengeti, finomítja, sajnos olyannyira, hogy ezt nem is lehet kikapcsolni. Nem zavaró az állandó indítás és leállítás, csak hosszú távon kérdés, hogy mennyire tesz majd ez jót a motornak. Az erőátvitel felelőse a 8 fokozatú automata váltó, amit tökéletesen hangoltak össze a motorral. Észrevétlenül és jó reakcióidővel vált, főleg sport módban. A menetteljesítmény brutális, mindezt úgy, hogy nem villanyautós visítás, hanem sokkal dörmögősebb, szerethetőbb hang jön a motortérből. Ha dízel, ha benzin, a hat henger akkor is hat darab henger. Lényegében bármikor beletaposunk a gázba, a ZF automatika azonnal tudja a feladatát, bírja a durvább és a tötymörgősebb stílust is.

A futómű pedig igazán jó partnere az egész autónak. Elöl MacPherson rugóstagos, hátul pedig ötlengőkaros megoldásról van szó. Az összkerékmeghajtás 960 ezer forintos extra, ez jól jöhet azoknak, akik akár magasabban, vagy hegyen, földút végén laknak. Ám ami még ennél is sokkal jobban megéri, az az adaptív lencséscsillapítás, ami csupán 202 ezer forintba kerül. Tud sportos vagy kényelmes lenni az autó, simán lehet vele városban is közlekedni, nem fogjuk nagyon megérezni az úthibákat.

És bátran veselkedjünk is neki az útnak akár várostáblán belül, akár kívül, mert a 330d xDrive fogyasztása szinte elenyésző. Kétszámjegyű értéket sosem láttam a kijelzőn, városban lazán beéri 8-8,5 literrel, országúton 5, autópályán úgy 7 liter csorog le a torkán. A tesztidőszak végére is utóbbi eredmény látszódott a fogyasztási adatok között, ami döbbenetesen jó. Sőt, mivel a BMW nem csökkentette az üzemanyagtank méretét, így 59 liter gázolaj fér bele, tehát akár az 1000 kilométeres hatótáv is meglehet. Mikor tartanak majd itt az e-autók?

Vezetősegítő rendszerekből is végeláthatatlanul sok van a 3-as sorozatban. Head-up kijelző, keresztforgalom figyelés, holttérérzékelés, 360 fokos panoráma kamerarendszer, adaptív tempomat, vészhelyzetre figyelmeztetés, ráfutás megelőzés, és még lehet sorolni, mert bár nem vezet önállóan, de ilyen téren is rengeteget tud a kocsi.

Persze ahhoz, hogy a képeken látható felszereltséget, vagy éppen motorizáltságot válasszuk, majd’ 30 millió forintra lesz szükségünk a BMW szalonban. Ha nem kell a xDrive, az adaptív lengéscsillapítás és beérjük az alap 330d-vel, akkor 21,5 millió forintot kell majd kiszurkolni. Ha csak az számít, hogy egy 3-asunk legyen otthon, akkor hazagurulhatunk akár a 16,5 millió forintos 318d-vel is, ami szintén automata lesz, lévén manuális váltó már nem kérhető a faceliftes változathoz.

Érdemes még költeni 321 ezer forintot az 5 év vagy 100 000 km garanciára is, főleg a mai infláció mellett. Konkurensből igazából egy van, az az Audi A4 a maga V6-os motorjával, a Volkswagen Arteonban vagy a Skoda Superbben már négyhengeres dízel duruzsol és a teljesítményük is elmarad a 330d-től. Szóval lehet, hogy a dízel a boszorkányüldözésnek, a hathengeres motor pedig a károsanyagkibocsájtási normák szigorodásának esik áldozatául, de ha valakinek van lehetősége, az csapjon le még most erre a 3-asra, mert sok minden hiányozni fog neki a későbbiekben belőle.