Barát vagy ellenség? Így működik a Start-Stop rendszer

Új vagy viszonylag fiatal használt autó vásárlásánál nagy az esély, hogy találkozunk a start-stop rendszerrel. Na de mi is ez valójában, mire jó, van-e hátránya, és még megannyi kérdés merül fel az emberben, különösen, ha elsőként találkozik vele. Jelen cikkünkben igyekszünk ezekre a kérdésekre választ adni és kicsit megismertetni az olvasóval, honnan is indult ez az egész.

Sokan azt gondolják, hogy a start-stop rendszer valami egész új dolog, hiszen csak néhány éve vált tömegessé az új autókban. Valójában már sokkal korábban is léteztek ilyen megoldások. Legelsőként 1974-ben, egy Toyota Crown prototípusban mutattak be automatikus motorleállító és újraindító berendezést. A hétköznapi ember számára is elérhető és megvásárolható formában néhány évvel később, az Audi és Volkswagen bizonyos típusaiban jelent meg, Formel E néven. A mostanitól eltérően ez egy jóval egyszerűbb, félautomata rendszer volt. A sofőr egy külön gomb segítségével állította le a motort, ami aztán a kuplung és a gázpedál lenyomására magától újraindult.

Az eltelt évtizedek alatt rengeteg fejlődésen ment át a start-stop, az elektronikai fejlődésnek is köszönhetően sokkal okosabb, de egyben bonyolultabb is lett. Egy mai autóban számtalan szenzor és érzékelő paraméterei alapján dönt arról, hogy az adott helyzetben és pillanatban leállítsa-e a motort. Például a motorolaj és hűtővíz hőmérséklete, az akkumulátor feszültsége és töltöttsége is fontos tényező, de még a sofőr biztonsági öve vagy a nyitott vezetőajtó, a behúzott kézifék és még sok más befolyásolja a rendszer működését.

A start-stop rendszerek célja a kezdetektől ugyanaz: az üzemanyagfogyasztás, ezáltal pedig a károsanyagkibocsátás csökkentése. Mivel a 80-as évek óta jelentősen szigorúbb előírások és határértékek vannak érvényben a személyautókra (is), így az elmúlt évek során gyakorlatilag teljesen általánossá vált a start-stop alkalmazása az autógyártóknál. Általánosságban az Euro 5-6 szabvány életbe lépése adott nagy lökést ennek, a legújabb autók között már nagyon ritka, amelyben nincs ilyen.

Az alapelv egyszerű: amikor nincs szükség a motor járatására, akkor leáll. Ilyen helyzet tipikusan a piros lámpánál vagy a dugóban való ácsorgás, hiszen ekkor a belsőégésű motor nagyobbrészt feleslegesen működik és fogyasztja az üzemanyagot. A régebbi motoroknál kisebb hatásfokkal működött a rendszer, hiszen a sofőr nem feltétlen tudta mindig ideális állapotban és ideig leállítani az autót. Ma már nem jelent komolyabb gondot a 10-15 másodperces vagy egymás után akár 20-25 alkalommal való leállítás sem. A jobb hatásfok miatt még ilyen rövid, de sűrű megállásokkal is takarékosak lehetünk, az újraindítás miatti többletfogyasztás ma már elhanyagolható.

Ehhez azonban nem csak a már említett érzékelők és szenzorok tucatjai szükségesek, átalakult a „hardver” is, hiszen egy önindítót vagy akkumulátort elég gyorsan tönkretenne az állandó indítgatás, a gyártóknak meg nem érné meg garanciában cserélgetni ezeket. Az erősített önindító létfontosságú, mert egy jól karbantartott motor napi 2-3 beindítása nem, de 50-80 indítózás hosszútávon már jelentős többletterhelést jelent. Az indítás másik kritikus alkatrésze az akkumulátor. A normál savas akkuk nem viselnék el a rendszer okozta erős igénybevételt, így itt is új technológiára volt szükség. Az AGM jelölésű akkumulátorok teljesen új felépítéssel (üvegszálas anyagba felitatott elektrolittal), zárt, gondozásmentes kialakítással kifejezetten a start-stop rendszerekhez készülnek.

Nagyon fontos, hogy start-stop rendszerű autóban csak ilyen, AGM vagy EFB akkut használjunk! Ha gyárilag EFB-vel szerelték az autónkat, akkor abba AGM is tehető, fordítva viszont már nem, hagyományos akkut pedig egyik helyett sem szabad beépíteni. Ezeket a hagyományostól eltérően működő generátor és töltési rendszer rövid távon tönkreteszi, garancia pedig ilyenkor nincs. Ne kockáztassunk, cserénél válasszuk az autónkhoz gyárilag előírt típusú és kapacitású akkumulátort. Az Exide óriási, több mint 130 éves tapasztalattal és számos innovációval rendelkezik az akkumulátorok terén. Széleskörű termékkínálata a start-stop rendszerrel szerelt autók szinte 100%-át lefedi. Az Exide EFB és AGM akkumulátorok a Bárdi Autónál azonnal, készletről megvásárolhatók, ráadásul két év teljeskörű garanciával.

Kell-e félnünk a start-stop rendszertől az alkatrészek élettartama szempontjából? A válasz alapvetően nem, de ne legyen bűntudatunk sem, ha épp úgy döntenénk, hogy kikapcsoljuk. Erre egy külön nyomógomb vagy kapcsoló szolgál, esetleg a fedélzeti menüben van rá egy menü. Fontos, hogy a kikapcsolás mindig csak átmeneti, a motor teljes leállításával a legközelebbi beindításkor a rendszer automatikusan aktiválódik. A vezérlőegység használat közben is folyamatosan figyeli a körülményeket, így simán előfordulhat, hogy dugóban mondjuk 10 leállítás után 11-edikre már nem fog leállni a motor, mert például az akkumulátor töltöttsége egy megadott szint alá csökkent. Hasonlóképp, ha kánikulában dolgozik a légkondicionáló, akkor sem fog leállni, mivel ilyenkor a klímakompresszor sem működne (ezt néhány típusban elektromos kompresszorral áthidalják).

Érdemes kitapasztalni, hogy a saját autónkban miként működik a start-stop, mert így tudatosabban tudjuk használni azt. Általánosan tanácsként elmondható, hogy a motor bemelegedéséig, illetve rövid, városi utakra inkább kapcsoljuk ki. Ha turbós autónk van, akkor autópályás használatnál, a pihenőben való megállás előtt szintén avatkozzunk be, amit a turbófeltöltő meg fog hálálni (további élettartamnövelő tanácsaink a turbókhoz IDE kattintva olvashatók). Ha többségében városban közlekedünk, érdemes időközönként gyorsforgalmi úton vagy autópályán menni kicsit. Ezzel rendesen feltölthetjük az akkumulátort, ami közvetve a start-stop rendszer működésére is kihatással van. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor megoldás lehet egy akkumulátortöltő berendezés, ami gondoskodik a megfelelő töltöttségről.

Az elmúlt évek során egyre-másra jelennek meg a különféle hibrid hajtásláncú autók, ezzel pedig a start-stop szerepe, illetve működése is átalakul. A mild vagy lágyhibrid autókban a működtetés a beépített (általában lítium) hibrid akkumulátor és a speciális, ISG generátor feladata. Nagy előnye, hogy az újraindítást nem az önindító végzi, valamint nincs szükség EFB vagy AGM akkumulátorra sem. Ráadásul a motor újraindítása jóval gyorsabb és finomabb, továbbá az elektromos fogyasztók is külön akkuról üzemelnek, amíg áll a motor. A full hibrid és plug-in hibrid esetén már nem is beszélhetünk klasszikus start-stopról. Erről és a hibrid rendszerek működéséről, fajtáiról a későbbiekben egy részletes cikkben foglalkozunk majd.

Ezek is érdekelhetnek:

EZ TARTJA AZ ÚTON AZ AUTÓD: ÍGY ISMERD FEL A HIBÁS LENGÉSCSILLAPÍTÓT!

EZEK A FUTÓMŰ HIBÁK OKOZZÁK A GUMIABRONCSOK KOPÁSÁT!

A KÉSZÜLÉK, AMI MEGTISZTÍTJA AUTÓD UTASTERÉT!