Autóvásárlás: attól, hogy sérült volt, még megveheted!

Egy ideális világban az autóvásárlás úgy néz ki, hogy emberünk bemegy a szalonba, összeállítja az igényeinek megfelelő típust, megvárja amíg megérkezik és a garancia lejártáig boldogan használja, aztán becseréli egy újra. De a világ nem ilyen, főleg Magyarországon, ahol csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy új autót vásároljanak.

A szakértő megmondja….

A használtautó vásárlással kapcsolatos lépésekről már több alkalommal is volt szó a blogon, így nemcsak a vásárlás előtti, de utáni teendőkről is olvashattál a Cartárson. Mostani írásom apropóját egy netes kommentcunami indította be. Főhősünk ugyanis bőszen, több ízben is levezette, hogy egy fényezett elemű autó biztosan nem felel meg a gyári előírásoknak és neki eszébe nem jutna ilyet vásárolni. Persze mondhatjuk, hogy ez hülyeség, de gondoltam megéri foglalkozni vele egy rövidebb írás erejéig.

car-depreciation-price_opt.jpg

Egy biztos: az értékcsökkenés

Tegyük a szívünkre a kezünk: mindannyian hibázhatunk. Egy elmulasztott jobbkéz szabály, egy túl rövidre vett féktáv, vagy egy, a parkoláskor elnézett virágágyás. Ilyenkor, ha épp úgy adja ki, könnyen horzsolódhat, karcolódhat, horpadhat és törhet is az autó, attól függően, hogy mibe vagy kibe érkezünk meg.

Az viszont, hogy pusztán javítófestékkel orvosolható a hiba, vagy akár húzatópadra is szükség lesz, már a gépjármű további életére is durván kihatással van. Legalábbis értékében mindenképp. Képzeld el, ha két ugyanolyan kocsi közül választhatnál amik között csak annyi a különbség, hogy az egyiket javították, a másik még gyári, melyiket választanád?

A hibátlan, sérülésmentest, nyilván. Épp ezért a legtöbben csak kedvezőbb áron hajlandóak fényezett autót vásárolni. A használtautó piacon beárazzák a már javított autókat, így gyakran lényegesen olcsóbban vásárolhat az, akit nem zavar az autó „nem makulátlan előélete”.

vwgolf_3.jpg

A lényeg a panel mögött van

Nem véletlenül emlegettem feljebb a sérülések mértékét, hiszen egy szimpla fényezés nem azonos kategória egy akár elemcserével járó komolyabb sérüléssel. A szakszerűen javított, majd újrafényezett horzsolás semmiben sem befolyásolja az autó állapotát, az ugyanolyan jó marad mint előtte. Ugyanis attól, hogy lefújták a bal első ajtót, a kocsi még nem véd kevésbé egy oldalütközésnél.

Nem árt tudni, hogy egy autó biztonsági utascellájának elemei „láthatatlanok”, a csinos külső lemezek ugyanis eltakarják a fontos merevítéseket. Gyakorlatilag hasonló a helyzet, mint az ember fejénél, ahol a koponya védi az agyat a külső veszélyektől. Persze az „agy” ebben az esetben a bent ülőket jelenti, akik védelmére a gyártó eurómilliárdokat költenek el éves szinten. Ezért az újabb autók szinte kivétel nélkül nagyszilárdságú acélból készülnek, amelyek könnyűek, de lényegesen erősebbek a „hagyományos” fémeknél.

A külső panelek sokszor szándékosan nem agyonerősítettek, mert a gyalogosbiztonsági előírásokat csak „puha” karosszériaelemekkel teljesítik a gyártók. Gondolok itt többek között a motorháztetőre, amelynek a feladata, hogy egy baleset (vagyis egy gyalogos elütése) esetén a lehető legjobban csökkentse a lehetséges sérülések mértékét.

elmatronic_fnf_handy.jpg

Ezeket nézd meg

Ezzel nem azt mondom, hogy lényegtelen, hogy az autó volt-e fényezve, de egy karcolás vagy akár egy ajtó cseréje nem jelenti azt, hogy életveszélynek teszed ki magad. Épp ezért a legfontosabb az, hogy a részleteket megvizsgálva pontos képet kapj arról, mit és miért fényeztek. Nem árt, ha a kereskedő komplett állapotlappal vár, jobb helyeken ugyanis már ilyeneket is készítenek a vásárlók tájékoztatására. Ha ilyen van, egyből láthatod, hogy a szakemberek milyen dolgokat vizsgáltak meg az autón és azokon hogyan ment át a jármű.

1. Jöhet a külső elemek rétegvastagság-mérése

Első lépésként a klasszikus rétegvastagság-mérővel körbe kell mérni az autó karosszériájának elemeit. Javasolt egy elemet két-három ponton is megmérni, hiszen egy korábbi javítás is kiderülhet. A gyári elemek vastagsága általában 100-200 mikron között alakul, a szakszerűen újrafényezettek pedig 200-350 mikron közötti vastagságúak.

2. Figyelj a nem látványos részletekre!

Amennyiben nincs fotó, vagy más, bizonyító erejű dokumentum az autó korábbi sérüléseire, érdemes azonnal a részletekbe is belemenni. Eláll a kéder gumi? Esetleg hiányzik egy-egy apró gumitömítés a sárvédő belső feléről, amik a motorháztetőt tartják?  Ezek az apró, sokak számára érdektelen részletek árulják el, hogy milyen sérüléseket szenvedett korábban az adott gépjármű.

Az én autómon például 3 elemet is fújtak már a 6 éve alatt, ezek mindegyike apróbb húzás miatt történt. Ezért az összes tömítés, illesztési hézag tökéletes, a nem hozzáértők nem mondják meg semmiből, hogy az autó valaha a fényezőkamrában járt. Azért egy kis maszkolási hiba jutott az egyik gumitömítésre, így részletesen vizsgálva látszik, hogy az bizony fújva volt, de az eredménnyel így is elégedett vagyok.

3. Azért egy átvizsgálás ne maradjon el!

Ha körbenézted az autót és úgy látod, minden stimmel, azért egy átvizsgálást is említs meg a kereskedőnek. Amennyiben gond nélkül belemegy és nem okoz számára problémát egy márkaszervizes ellenőrzés, akkor megnyugodhatsz, hiszen bízik a portékájában és nem egy összelegózott roncsot fogsz megvásárolni.

Én sokat spóroltam

Még mielőtt letámad a tisztelt olvasóközönség, nem azt akarom mondani, hogy rommátörött, két-, esetleg három autóból összerakott tákolmányokat kell venni. Pusztán arról van szó, hogy szakszerű helyreállítás esetén az autó kiváló marad és mindenben teljesíti a gyári előírásokat.

Ettől függetlenül kiváló alkualapot vehet az ember a kezébe! Nekem több százezer forintot jelentett, hogy egy, már fényezett autót vettem a sérülésmentes helyett. Szóval jó dolog a sérülésmentes kocsi, ha anyagilag megteheted, válassz olyat. Ha pedig nem, azért ne ess kétségbe, egy kis javítás még nem a világ vége! A fontos az előélet megismerése és ezzel együtt a szakszerű átvizsgálás. Ha ezekre időt szánsz, jót kaphatsz jó áron, méghozzá úgy, hogy a saját és utasaid életét sem veszélyezteted.