Autógyártók Magyarországon 3. rész

A magyarországi autógyárak száma a Suzuki és Opel, majd az Audi és a Mercedes megjelenése után ismét bővülés előtt áll. Jelen írásunkban két újabb gyárról lesz szó, melyek még építés alatt állnak. A BMW és a BYD egyaránt izgalmas jövőt jelent a hazai autógyártás történetében, lássuk hát, mit kell tudni a két legújabb magyar autógyárról!

BMW

A bajor prémium márka hazai története sok évvel ezelőtt kezdődött. Számos szempontot mérlegeltek, mire kiválasztották a végső helyszínt, Debrecent. Ebben fontos szerepet kapott a város kiváló infrastruktúrája, logisztikai kapcsolatai és a beszállító hálózat elhelyezkedése egyaránt. További előnyt jelentett, hogy a térségben rendelkezésre áll a szakképzett munkaerő is. Végül a beruházási megállapodást 2018-ban írták alá, a tervezést követően pedig 2022-ben elindult az építkezés.

A debreceni gyár egyike Magyarország legnagyobb zöldmezős beruházásának, a teljes projekt értéke meghaladja az egymilliárd eurót. Maga az üzem több mint 4001 hektáros területen épül fel, ahol présüzem, fényezőműhely és még egy akkumulátor-összeszerelő részleg is lesz. 2024 májusában megkezdték a berendezések és gyártósorok telepítését, majd a tervek szerint szeptemberben elkezdődhet a próbagyártás. A teljes körű termelést és sorozatgyártást 2025-ben indítják majd.

A BMW debreceni gyári több mint 1500 embernek biztosít majd munkát, és persze a beszállítókon keresztül további munkahelyeket is teremt. Komoly hangsúlyt fektetnek a dolgozók folyamatos továbbképzésére is. A különböző szakmai és nyelvi tréningeket helyben, egy 7000 négyzetméteres képzési központban tartják majd.

A debreceni üzem lesz az első olyan BMW gyáregység, amely már az iFactory koncepció szerint épül fel. A gyártási folyamatok optimalizálásához mesterséges intelligenciát, virtualizációt és adattudományt is használnak majd. A 2025-ben induló sorozatgyártás során elsőként egy vadonatúj, teljesen elektromos meghajtású Neue Klasse modell készül majd itt. A gyár kapacitása évente 150 ezer jármű legyártását teszi lehetővé. Mivel a legmodernebb technológiákat alkalmazzák a gyártás során, így egyazon gyártósoron belsőégésű és elektromos hajtású járművek gyártása is lehetséges.

BYD

Hazánk legfiatalabb autógyártójaként említhetjük a kínai BYD-t, ráadásul a pletykák szerint hamarosan további kínai gyártó érkezhet hozzánk. A BYD gyárát Szegeden építik majd fel, hasonlóan a BMW-hez, itt is komoly és alapos mérlegelés előzte meg a helyszín kiválasztását. A tárgyalások összetettségét jól jelzi, hogy a kínai és a magyar felek összesen 224 fordulóban vitatták meg a részleteket. A kedvező földrajzi helyzet, fejlett infrastruktúra és Szeged városának ipari bázisa is hozzájárult a végső megállapodáshoz.

Ráadásul a BYD nem ismeretlen idehaza, hiszen Komáromban 2017 óta buszgyártó üzemük is működik. Itt évente többszáz elektromos busz készül az európai piac számára Skandináviától Görögországig. Szeged lesz a BYD első európai elektromos autógyára, a hírek szerint további országokban is épülhetnek majd hasonló üzemek. A tervek szerint egy akkumulátorgyár is épülhet majd Kisteleken, de ezt a projektet egyelőre felfüggesztették technikai okok miatt.

A szegedi gyár az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park mellett épül majd fel, nagyjából 300 hektáros területen. A beruházás teljes értéke többmilliárd euróra rúg, valamint közvetlenül és közvetve is többezer új munkahelyet teremt majd. A végső megállapodás aláírására 2024 januárjában került sor. Ezek után 2025-ben már próbagyártásokat folytatnának az épülő üzemben, ám a végső termelés és sorozatgyártás csak 2026 végén, 2027 elején indulhat el.

A gyárban kifejezetten az európai piacra szánt és itt forgalmazott modelleket gyártják majd. Jelenleg a BYD Atto 3, Dolphin, Seal, Seal U, Han és Tang modellek készülhetnek majd Szegeden, később persze ez módosulhat. A legmodernebb technológiákat és automatizált, robotizált gyártósorokat alkalmazzák majd és felmerült a lehetősége, hogy buszokat is készítsenek itt. Egyelőre kizárólag teljesen elektromos hajtású járművekről van szó, a BYD azonban a plug-in hibridek egyik legnagyobb gyártója is egyben.

Ezzel most cikksorozatunk végéhez értünk, de várhatóan a következő évek is tartogatnak majd izgalmas bejelentéseket. Az biztosan kijelenthető, hogy minden egyes hazánkban létesülő autógyár fontos és jelentős szerepet tölt be. Mind gazdasági növekedés, mind munkahelyteremtés terén és persze a modern innovációk, fenntartható jövő és számos más téren is hozzájárulnak az ország fejlődéséhez.