Legyen szó akár egy jeles eseményről, egy kiállításról vagy egyszerűen csak egy modellsorozat népszerűsítéséről, az autógyártók időről időre előállnak különleges kiadásokkal sorozatgyártott típusaikból. Most 5 ilyen, különleges kiadást mutatunk be:
Mazda MX-5 Le Mans
1991 örökké emlékezetes év marad a Mazda számára: a japán vállalat ekkor nyerte meg először és utoljára a 24 órás Le Mans-i versenyt, méghozzá egy Wankel motoros Mazda 787B-vel. Ez a típus a mai napig az egyetlen dugattyú nélküli belsőégésű motorral szerelt győztes a 24 órás verseny történelmében. Ennek a diadalnak a megünneplésére dobta piacra a vállalat az 1. generációs, „NA” típuskódú MX5-ös limitált, alig 24 példányban készült Le Mans verzióját.
A speciális, a 787B versenyautót idéző fényezésen túl egy BBR turbót is kapott a roadster, így már 150 lóerő fakasztja mosolyra a bent ülők arcát. Ráadásul minden legyártott példány mellé adtak egy tanúsítványt, amelyet nem más, mint a Le Mans-i versenyautót is vezető bajnok, Johnny Herbert írt alá.
Skoda Felicia Fun
Az 1994 és 2001 között gyártott Skoda Feliciával kapcsolatban sok mindenre gondolhatunk, de a szórakozás aligha van ezek között. Mégis, a cseh vállalat „Fun” néven dobta piacra az egyik tanulmányautóját. Igen, jól olvastad, a Felicia Fun ugyanis egy citromsárga színű pick-up, amely eredetileg még az előd, a Favorit alapjain, egyszerű koncepcióautóként mutatkozott be, ám végül mégis eljutott a gyártósorig, igaz immár új modellként.
Különlegessége – a feltűnő, sárga színén túl- az eltolható hátfal volt: segítségével két további pótülést alakíthattak ki a platón, így a kétszemélyes autó egyből 4 ember szállítására is képessé vált. Érdekesség, hogy a típust 1995-től egészen 2000-ig készítették, ám ezidő alatt is csak alig 4016 darab hagyta el a Mladá Boleslav-i üzemet: ez nem túl sok a több mint 1,4 millió legyártott Feliciához képest.
Fiat 500 Ron Arad
A Fiat elmúlt évtizede egyértelműen az 500-as sikeréről szólt – másról nem is nagyon szólhatott volna, hiszen az olasz márka alaposan visszavágta kínálatát, így már az alsó-középkategóriás Tipónál nem is árulnak nagyobb modellt. A kis stílusikon viszont igazi pénzgyárként évek óta rendesen hozza a pénzt az olasz vállalatnak, nem véletlen, hogy szinte minden évben piacra dobnak belőle valamilyen, különleges verziót.
Ezek közé tartozik a 2014-ben bemutatott Ron Arad verzió is, amelyet az izraeli dizájner és művész, Ron Arad álmodott meg: a limitált példányszámban készült kiadás két oldalán az eredeti 500-as sziluettje fedezhető fel: a grafika méretpontos, így jól szemlélteti, hogy még a legkisebb miniautók is mennyit nőttek az elmúlt évtizedekben.
Volkswagen Polo Harlequin
Ugyan a Volkswagen jónéhány színben kínálta a 3. generációs Polót, a legfeltűnőbb kivitel mégis az 1995-ben bemutatott Harlequin kiadás volt. Minden ilyen Volkswagen piros, sárga, kék vagy zöld színben kezdte életét a gyártósoron, ám az összeszerelés során a munkások kézzel átcserélték az ajtókat, a sárvédőket, a motorháztetőt és a lökhárítókat is: a legendák úgy tartják, hogy ezekkel, a különlegesen színes autókkal a Volkswagen a magas minőségbiztosítási rendszerét szerette volna reklámozni. Azzal ugyanis, hogy eltérő színű karosszériaelemeket helyeztek a járművekre, azonnal bemutatták, hogy milyen tökéletesek az illesztési hézagok és nincsenek elálló, lötyögő elemek.
Hiszen egy egyszínű autónál még csak-csak belefér egy kis illesztési hézag, egy rikító, színes járgánynál gyorsabban feltűnik a hiba, még egy avatatlan szemnek is. Érdekesség, hogy bár az autók a már fentebb említett négy szín véletlenszerű kombinációiban pompáztak, a gyártási folyamat miatt a C-oszlop, a tető illetve a küszöbök mindig az alapot jelentő gépjármű színét viselték. Vagyis, ha egy Harlequin Polo teteje és C-oszlopa sárga, akkor az alap jármű is az volt. A tető más szempontból is fontos volt: a forgalmiban a jármű színét jelző rubrikában mindig a tetőszínt adták meg. A gyár eredetileg alig 1000 darab ilyen Polot készített volna, de akkora volt az érdeklődés, hogy végül 4000 darab hagyta el a gyártósort.
Smart ForJeremy
Önmagában a Smart napjainkban már nem számít túlságosan feltűnő jelenségnek, a kétüléses miniautó Európa szerte több millió példányban rója az utakat. 2013-ban azonban egy olyan limitált kiadás került piacra a 2. generációs Smart ForTwo-ból, amely fölött a mai napig nehéz napirendre térni. A Jeremy Scott divattervező elképzelései alapján megalkotott Smart ForJeremy tervezésekor ugyanis szó szerint vették az autós szárny kifejezést, hiszen a járgány két, a hátsó lámpákból kinövő szárnyat kapott.
A 2012-es koncepció
Végül így jelent meg
Az eredetileg a 2012-es Los Angeles-i Autószalonon bemutatott ForJeremy végül 2013 tavaszán került piacra, az eredeti koncepcióhoz képest azért visszafogottabb formában, például a szárnyak már „csak” a lámpák fölött kezdődnek. Azért ezzel az autóval így is nehéz észrevétlennek maradni.