Férjen bele 7 személy, legyen biztonságos és 3 millióért ne legyen olyan öreg: így szólt ismerősünk kérése. Ennek eleget téve legújabb írásunkban 5 fiatal, 2009 utáni 7 személyes egyterűt mutatunk be.
Chrysler Grand Voyager / Lancia Voyager
Ami Európában az Espace, az egy amerikainak a Grand Voyager vagy ahogy „otthon” hívják a Town &Country. A Chrysler 1984-ben dobta piacra a forradalmi egyterűt, amely hamar óriási siker lett, így Európába is eljutott: nálunk leginkább a 95 és 2008 között árult harmadik és negyedik generáció terjedt el, de egyre többször találkozhatunk az 5. generációs, RT kódnevű típussal is.
A 2008 és 2016 között gyártott modell hazánkban több néven is ismert, hiszen 2011 előtt Chryslerként, utána pedig Lanciaként találkozhattak vele az érdeklődők. Félreéértés ne essék, ez egy minden ízében amerikai autó: nagy karosszéria, a kategóriatársoknál nagyobb motorok, és nagy értékvesztés. Ez utóbbi persze most, használtként már inkább előny, mint hátrány, de az első tulajdonosok bizony szép összeget veszítettek egy-egy ilyen bálnán.
Legalább kárpótolta őket az autó tágas és kényelmes utastere, amiben akár 7 felnőtt is kényelmesen utazhat. Sietni persze nem fognak, sem a 2008 és 2010 között elérhető 3.8-as V6-os, sem az ezután megjelent 3,6 literes, 280 lóerős Pentastar V6-os illetve a VM Motori eredetű 2.8-as dízelmotor nem mozgatja kicsattanó erővel a karosszériát. Ez persze nem csoda, egy Grand Voyager súlya 2 tonna üresen, könnyedén előfordulhat, hogy több személlyel és csomagokkal 2.5 tonnát kell mozgatnia az erőforrásnak.
A felhasználói visszajelzések alapján benzinesből mindenképp érdemes a Pentastar-t választani, az előd esetén ugyanis sok tulajdonos a magas olajfogyasztásra panaszkodik. Ráadásul egy igazi, ősöreg konstrukció, eredetije az 1980-as évek végén jelent meg, ezt árulta kisebb-nagyobb módosításokkal 2010-ig a Chrylser-csoport. Nem különösebben problémás a 2.8-as dízel sem, a közvetlen befecskendezéses dízelmotornál a „szokásos” dízeles dolgokkal kell foglalkozni: idővel szükség lehet a turbó vagy épp a befecskendezőrendszer javítására esetleg cseréjére.
A beltér minősége a 2008-10 között árult autókban átlagos, a korszak amerikai színvonalával találkozhatunk: olcsó műanyagok, elavult formák. Ami viszont pozitív, az a sokféle kényelmi funkció, hiszen motoros ülés, többképernyős multimédiarendszer és motoros oldalajtók is igyekeznek kényelmesebbé tenni a beszállást és az utazást.
Azt persze tudni kell, hogy a kényelemnek ára van, elektromos anomáliák bizony előfordulhatnak. Két jellemző típushibája van az 5. generációs Chrysler Grand Voyagernek: az egyik az oldalsó motoros ajtók meghibásodása, a másik pedig az ajtókban futó kábelkötegben egy kábel megtörése. Míg előbbi azt eredményezi, hogy legfeljebb manuálisan mozgatható az oldalajtó, utóbbi váratlan meglepetéseket produkál.
Gyakori, hogy a megtört, letestelt kábel után az autó műszerfalán lévő figyelmeztető jelzések össze-vissza villognak, elindul az ablaktörlő és változatos hibaüzenetek jelennek meg a műszerfalon. Az biztos, hogy kevesen számítanának egy vékony, megtört kábelre, pedig gyakran ez hülyíti meg az autó fedélzeti rendszerét. Épp ezért a próbaút során minden ajtót többször nyiss ki és zárj be, hogy biztosan megbizonyosodj arról, nincs ilyen probléma. Érdemes még a szervizkönyvet is alaposan fellapozni, mivel az automata váltó különösen érzékeny az olajcserére, így ha az elmarad, számolni kell a váltófelújítással.
Volkswagen Sharan / Seat Alhambra
Az első generáció még a Forddal közösen készült, a másodikat már egyedül fejlesztette ki a Volkswagen: a kölni vállalat ide vagy oda, a 2. generációs Sharan és spanyol ikertestvére, a Seat Alhambra is siker lett. A típus kiváló példája a Volkswagen építőkocka-stílusú autóépítési módszerének: a motorok, a váltók és a beltér egyes elemei is ismerősek lehetnek más VW-csoportos gépjárműből. Ez persze alapvetően nem baj, hiszen sok tapasztalatot felhalmoztak a szakemberek a típussal kapcsolatban.
Kezdjük is a legfontosabbal: a kétliteres CR-TDI motorokkal szerelt Sharanok és Alhambrák egytől egyig „csalódízelesek” azaz hivatalosak egy látogatásra a Volkswagen márkaszervizek egyikében, hogy elvégezzék rajtuk a szoftverfrissítést. Az EA189 motorcsaládba tartozó kétliteres erőforrásokat a 2015-ös modellfrissítésig építette be a Volkswagen, az alapot a 115 lóerős, míg a csúcsot a 177 lóerős variáns jelentette. Általánosan megbízható erőforrásnak számít ez a motor, azt azonban tudni kell, hogy egy dízel egyterűt -főleg egy ilyen, újonnan sokba kerülő darabot- azért nem parkolói dísznek vásároltak, vagyis 5-6 évesen már a 300 ezer kilométeres futásteljesítmény sem elképzelhetetlen.
Nem szabad félvállról venni a vásárlás előtti átvizsgálást: már csak azért sem, mert a kuplung-kettőstömegű lendkerék párosára több tulajdonos is panaszkodott, vagyis cseréjükre idő előtt szükség volt. A benzines aggregátok közül inkább a kétliteres TSI-t érdemes választani, a turbós-kompresszoros 1.4-es ugyanis költséges meglepetéseket tartogathat. Nem elég, hogy a lánc hajlamos idő előtt tönkremenni, de a kompresszor vízszivattyú-kuplungjának meghibásodása is megnehezíti a tulajdonosok életét. Emellett előfordulhat még a turbófeltöltő wastegate-szelepének meghibásodása is.
Nem árt óvatosnak lenni a DSG-vel szerelt autó vásárlásakor sem, hiszen ahogyan a 3 milliós, középkategóriás típusokat bemutató cikkünkben is említettük, ez a váltótípus bár új korában kiváló és méltán elismert, használtan tartogathat meglepetéseket. A legnagyobb probléma, hogy sokszor észrevétlenül jön a „halál”, azaz nem fokozatosan, hanem egyik napról a másikra megy tönkre. Ha az autó nem finoman és egyenletesen indul, vagy nem tudsz megfelelően D-ből R-be kapcsolni, akkor fel kell készülni egy körülbelül 500 ezer forintos felújításra. A gyár 250 ezer kilométeres futásteljesítményre méretezte a váltót, amit általában ki is bírnak, ha megkapják az időszakos olajcserét. Épp ezért nagyon fontos az ellenőrizhető szerviz-előélet: ellenkező esetben ugyanis idő előtt fel kell készülni a költséges váltófelújításra.
Érdemes időt szakítani a Sharan összes funkciójának ellenőrzésére, ugyanis – főleg a korai daraboknál – előfordulhatnak elektromos anomáliák. Figyelni kell még a motoros oldalajtókra is, a legtöbb ilyen egyterűhöz hasonlóan a Sharan esetén is előfordul, hogy a biztonsági érzékelő meghibásodik és az ajtó nem csukódik be magától.
Ford Galaxy
2006-ban mutatta be a Ford a már teljesen saját alapokon nyugvó Galaxy-t és annak stílusosabb, ám a hátsó traktusban némiképp szűkebb verzióját, az S-Max-ot. Számunkra most -tágassága miatt- leginkább a Galaxy az érdekes, de mivel testvérekről van szó, a típushibák az S-Max-ra is igazak.
A tapasztalatok alapján egy jól karbantartott Galaxy sokáig szolgálja tulajdonosát, komoly, csak a típusra jellemző költséges meghibásodások nem jellemzők. Természetesen, mivel modern autó, a közvetlen befecskendezéses dízelmotoroknál így is fel kell készülni a kettőstömegű lendkerék, a részecskeszűrő vagy épp a befecskendezőrendszer meghibásodására, de ez sajnos nem egyedi. A tapasztalatok alapján nem a belépőszintet képviselő 1.6-os illetve 1.8-as, hanem az erősebb, PSA-fejlesztésű 2.0 és 2.2-es dízelmotorok illenek igazán a Galaxy-ba.
Fehér holló a benzines Galaxy, gyakorlatilag alig van belőle: általában itthon az egyszerű, szívócső-befecskendezéses kétliteres és a később elérhetővé vált 1.6 EcoBoost érhető el, csak néha-néha bukkan fel egy 2.0 EcoBoost vagy egy 2.3-as erőforrással szerelt autó. Nem meglepő módon a szívómotorok számítanak a legmegbízhatóbbnak, de a turbós EcoBoost erőforrások sem kerülendők.
Ne lepődj meg, ha a kiszemelt Galaxy első kerekei és féktárcsái kopottak: különösen a nehéz dízelmotoros járgányoknál fordul elő, hogy az első fékrendszer és gumiabroncs idő hamar elkopik. Ilyenkor csak a csere segít. A gyengébb motoros autóknál a szakértők a kuplung fokozott kopását is kiemelik, így érdemes a próbaút során erre is fokozottan figyelni. Sajnos motortól függetlenül előfordulhat a vezérlőelektronika meghibásodása, erre érdemes rákérdezni a tulajdonosnál, hátha cserélték már a kérdéses alkatrészt.
Renault Espace
Nem mondhatnánk, hogy a Renault Espace 4. generációjának neve összeforrt volna a kiváló minőséggel és a hosszú időn keresztüli megbízható működéssel. Ez azonban főképp a korai autóknak köszönhető, a Renault ugyanis folyamatosan javította a legnagyobb autója megbízhatóságát. A 2002-től egészen 2014-ig gyártott egyterű Phase II-es, azaz 2006 ősze után gyártott példányai már megbízhatóbbnak számítanak, de persze azért itt sem árt résen lenni. A legjobb, azonban, ha az ennél is későbbi, 2010 őszétől forgalmazott Phase III-as vagy a 2012 nyarán bemutatott, Phase IV-es kiadásokat keresed.
A későbbi modelleknél ugyanis már számtalan ponton javították az autó elektromos és mechanikai egységeit, vagyis egy késői Espace lényegesen megbízhatóbb egy korai darabnál. Persze a „faék egyszerű”-kifejezés nem süthető rá a típusra ezért elektromos anomáliák még így is előfordulhatnak egy sokat használt kocsinál, főképp a bonyolult klímarendszer és a rengeteg elektromos berendezés mondhatja be az unalmast. Akárcsak a többi egyterűnél, úgy itt is fokozottan javasolt a vásárlás előtti átvizsgálás, ellenkező esetben könnyen belefuthat egy drága javításba az ember fia.
Szerencsére az erőforrások közül is a jobbak maradtak az Espace 4. generációjának életciklusa végére: a legvalószínűbb, hogy a kiszemelt autóban egy kétliteres dCi motor lesz, ugyyanis többségében ezzel adták el az óriás-egyterűt. Ezek megbízható darabok, szó sincs olyan rémtörténetekről, mint ami a 2008-ig beépített, Isuzu-származék 3.0-ás V6-osoknál vagy épp a hajtókarcsapágy- és hengerfej-problémákkal küzdő 2.2 dCi-knél fordult elő. Benzinesek közül a kínálat túlnyomó többségét a kétliteres, turbós aggregátok adják, ezek a gázolajos társaikhoz hasonlóan megbízhatók, a tulajdonosok csak a gyújtótekercsek idő előtti meghibásodásáról, illetve egyes példányoknál a megszokottnál nagyobb olajfogyasztásról számolnak be.
A tesztút során érdemes még figyelni a futóműre is, ez ugyanis a gyakran, terhelés alatt használt autóknál már 5-6 évesen elfáradhat. Amennyiben furcsa hangok érkeznek a kerekek felől, ne hagyd, hogy a kereskedő elintézze egy „ez csak egy szilent” felkiáltással, valószínűleg többről van szó. Nem a világ vége, de alkualapnak jó lehet.
Citroen C8 / Peugeot 807
„Minek nevezzelek?” – Ezt a kérdést bárki felteheti, aki az Eurovans egyterű-család egy tagját látja. A Fiat Ulysse, Lancia Phedra, Peugeot 807 és Citroen C8 kvartett tagjai ugyanis egytől egyig a PSA Sevel üzemében készültek, 2002-től egészen 2014-ig. A négyes mindegyike közös műszaki megoldásokat kapott, csak stílusban tértek el egymástól. Mivel a Fiat és a Lancia 2010-ig készült, a Peugeot és a Citroen pedig 2014-ig, ezért, ha 3 millió körül keresgélsz, már az utóbbi páros tagjaiba futhatsz bele, mivel ennyi pénzért 2011-12-es évjáratok közül tudsz bőséggel válogatni.
Az Eurovans egyterűek többségében a PSA által gyártott 2.0 vagy 2.2-es HDi motor teljesít szolgálatot, ezek megbízható motorok. Amennyiben 2010 utáni autót veszel, sok választásod nem lesz, hiszen 2008 után már csak gázolajos C8-ak és 807-esek hagyták el a gyártósort. Azért nem szabad pusztán arra gondolni, hogy mivel megbízható erőforrásokról van szó, nem lehet mellé lőni: mivel ezeknek az autóknak mindegyike modern, részecskeszűrős, kettőstömegű lendkerékkel (legalábbis a kéziváltós típusokban) felszerelt példány, fokozottan figyelni kell a megfelelő állapotra és szerviz-előéletre. Épp ezért ne maradjon el egy szakszervizben történő átvizsgálás, ahol megbizonyosodnak arról, hogy minden rendben van a kiszemelt autóval.
Már csak azért sem árt résen lenni, mert rengeteg C8/807 teljesített szolgálatot transzferbuszként különböző hotelláncoknál, vagyis könnyedén 3-400 ezer kilométert is futhatott egy 5-6 éves járgány. A beltér tartósságának köszönhetően pedig egy laza 50%-os visszatekerés sem biztos, hogy feltűnik egy avatatlan szemnek. Figyelni kell az elektromos berendezésekre is, előfordulhat, hogy a fedélzeti elektronika megmakacsolja magát.
Több tulajdonos is panaszkodik még a motoros oldalajtók meghibásodására, ilyenkor többféle lehetőség is előfordulhat: vagy egyáltalán nem mozdul az ajtó, vagy csak belülről tudod kinyitni, esetleg kizárólag kézzel mozgatható. Ellenőrizni kell még az elektromos ablakokat is, ugyanis itt is előfordulhat rendellenes működés, de ez legtöbbször egy újraprogramozással megoldható. Javasolt az elektromos napfénytető alapos kipróbálása is, illetve a környékének átvizsgálása sem árt: előfordulhat, hogy a napfénytető beázik, ez pedig nemcsak az elektronikának, de a környező kárpitoknak sem tesz jót.
Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeinkben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:
Szempontok, amikre mindegyik autó esetén figyelj oda a vásárlás előtt:
Megbízható helyről vásárolj
Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.
Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.
Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!
Olyat vásárolj, amit fenn is tudsz tartani
Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.
Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.
Ne a kínálat aljáról vásárolj
Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.
Ne kilométert, állapotot nézz!
Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!
Esetleg más kategóriában keresgélsz?