Alkatrészt vennél az autódba? Így válassz!

Honnan vegyünk alkatrészt az autónkhoz? Gyári vagy utángyártott legyen? És mi a helyzet a saját márkás termékekkel? Ennek jártunk utána!

Hiába vásároljuk meg a legnevesebb formatervezők kézjegyét magán viselő autót, a legtöbb alkatrészével sohasem találkozunk személyesen. Épp ezért nem árt, ha mindenek előtt alaposan átgondolod, hogy mire ruházol be, hiszen sokszor a néhány ezer forintos spórolás a végén jelentősen megrövidítheti a pénztárcád.

Először is: Honnan?

Mielőtt kiválasztod a számodra megfelelő alkatrészt, gondolt át, hogy milyen forrásból szerzed be. Tisztában vagyunk vele, hogy egy idősödő, már nem nagy piaci értékkel rendelkező jármű esetén csábító az ismeretlen online áruházak kínálata, esetleg a helyi bontó felemás állapotú alkatrész-felhozatala. Azonban ne feledd, könnyen megtörténhet, hogy amit nyersz a réven, azt elveszíted a vámon!

A különféle internetes aukciós weboldalak kínálata legtöbbször ismeretlen, a minőségre keveset adó vállalatok termékeiből áll. Mivel ezek akár 50-60%-kal is kevesebbe kerülnek egy megbízható forrásból származó darabnál, sokak számára csábító alternatívát jelentenek. Ne feledd azonban, hogy a néhány ezer forintos spórolással nagy árat is fizethetsz! Elég egy hamis, nem megfelelő kenést biztosító olaj, egy, a feladatát ellátni képtelen szűrő vagy egy anyagfáradással eladott alkatrész és néhány hónapon belül újra meglátogathatod a szerelőd, aki valószínűleg csak sok pénzért orvosolja majd az így keletkezett hibá(ka)t.

Nem kockázatmentes döntés a bontóból való vásárlás sem. Sőt, szigorúan tilos az olyan alkatrészek, mint a féktárcsák, légzsákok vagy épp lengőkarok ilyesformán való beszerzése, hiszen ezekkel az életed kockáztatod! A biztonsági alkatrészeken kívül természetesen sok más hasznos részegység is van egy autóban, kézenfekvőnek tűnhet, hogy akkor inkább ezekből vásárolj bontottat. Ilyen esetekben viszont gyakran csak a szemedre számíthatsz, hiszen sem szakértői segítség, sem garancia nem véd téged. Arról már nem is beszélve, hogy milyen kellemetlen, ha egy fontos alkatrész távol a szerelőtől, a semmi közepén mondja be az unalmast.

Ezek megvásárlását így csak abban az esetben tartjuk elfogadhatónak, ha az adott termékből már sem utángyártott, sem gyári nem elérhető újonnan, esetleg az áruk meghaladja azt a racionális szintet, amelyet még megéri az autóra áldozni. Egy beltéri kapcsoló például nem feltétlenül rossz vétel bontottan sem, ugyanakkor nem árt arra felkészülni, hogyha valami a mi 10 éves autónkban rossz, akkor az nagy eséllyel a másik, hasonlóan öreg autóból kiszedve is az utolsó napjait éli.

pecas-land-rover-e-todos-carros-importados-menor-preco--d_nq_np_935411-mlb20572799993_022016-f_1.jpg

Mi ezért úgy gondoljuk, hogy hosszú távon azzal jársz a legjobban, ha autódhoz új alkatrészt vásárolsz, méghozzá biztos forrásból. Ezzel azonban egy újabb, igen fontos kérdéshez érkezünk el:

Gyári vagy utángyártott legyen?

Amennyiben eldöntötted, hogy autódba ellenőrzött forrásból származó, tartós alkatrészt vásárolsz, a következő lépés a gyári/utángyártott kérdés eldöntése. Biztosan csábítónak hangzik, hogy a gyár logóját magán viselő terméknél lényegesen kevesebb összegért vásárolhatsz ugyanolyan minőségű alkatrészt. Vajon ez tényleg így van?

Érdemes leszögezni: míg egy adott alkatrészből gyári egységként rendszerint csak egyféle áll a rendelkezésedre, addig utángyártott darabokból nagy a választék. Emiatt utóbbiakról lehetetlen egy általános véleményt formálni, mivel ahány gyártó, annyi minőség! Általánosan elmondható, hogy manapság a legtöbb alkatrészgyártó több évtizedes tapasztalattal rendelkezik, így ha ismert márkától vásárolsz, nagy eséllyel jó minőségű darabot kapsz a pénzedért.

replacement-for-handling_768x432.jpg

Ebbe beletartozik, hogy csak olyan biztonságkritikus vagy a károsanyag-kibocsátást befolyásoló alkatrészt vásárolj, amelyen megtalálható az “E” jóváhagyási jel. Ez azért fontos, mert ez igazolja, hogy az adott termék megfelel a hatályos és vonatkozó előírásoknak, azaz a beépítése biztonságos. Természetesen bármikor előfordulhatnak hibák, erre az esetre ad biztonságot a garancia, ami minden, hivatalos forrásból származó utángyártott termékre vonatkozik.

A gyári alkatrészek mellett egyértelműen az a legtöbbet hangoztatott érv, hogy azok az adott típus gyártójának engedélyével készülnek, így biztosan megfelelnek a jármű specifikációinak. Ez nem is kérdés, a magas minőségnek azonban ára van, ezért általában ezen termékekért kell a legtöbb pénzt fizetni. Kivételt képeznek azok az esetek, amikor a gyári alkatrész olyan több évtizedes technológiát takar, amelyet azóta az utángyártott piacra készítő vállalatok már meghaladtak. Ez nagyon ritka, ha mégis megtörténik, akkor általában az öreg, már új korukban sem a legmodernebb technológiákat használó autókkal fordul elő.

Még garanciális autóm van, vihetem-e máshova?

Az autójavító szakma hazánkban egyértelműen a bizalomra épül: ahogyan az egy közelmúltban készült kutatásból kiderül, a magyar autóhasználók évek óta egy szerelőhöz hordják az autójukat és elégedettek is a szerviz munkájával. Ezért felmerül a kérdés: a garanciális autót kötelező márkaszervizbe vinni és gyári alkatrészekkel javíttatni?  A válasz: 2010. június elseje óta már nem! Az Európai Bizottság döntése értelmében ugyanis ekkor lépett érvénybe az a csoportmentességi rendelet, amivel számos olyan kedvezményt megszüntettek, amelyekkel az autógyártók saját magukhoz láncolhatták az ügyfeleiket a garanciális időszak alatt. A rendelet célja az volt, hogy jelentősen csökkentsék a javítások és a karbantartások költségét.

signs-that-your-range-rovers-battery-needs-replacement-2000x1200.jpg

A Független Autóalkatrész-Kereskedők Nemzetközi Szövetsége (FIGIEFA) által kiadott prospektusból kiderül, hogy a gyári alkatrészek mellett a hivatalos beszállítók termékei is egyaránt használhatóak. Sőt, az autógyártóknak biztosítaniuk kell a megfelelő információkat az utángyártott termékek készítői számára, így azok is beszerelhetőek a még garanciális járművekbe.

Az országonként eltérő szabályozást természetesen nem minden autógyártó fogadta örömmel, így gyakran az extra garancia múlik azon, hogy a tulajdonos hajlandó-e többet áldozni a gyári alkatrészekre. Épp ezért mindenképpen olvasd el gépjárműved használati útmutatóját! Amennyiben abban nem szerepel a garanciális feltételek ilyesfajta korlátozásáról szóló bekezdés, úgy nyugodtan szakszervizbe is hordhatod az autódat, ahol minőségi utángyártott alkatrészeket is kérhetsz bele.

Mi a helyzet a saját márkás termékekkel?

Az elmúlt évtizedekben a szupermarketek polcaihoz hasonlóan az alkatrészpiacon is megjelentek a saját márkás termékek. Akárcsak az élelmiszerek esetén, úgy itt is arról van szó, hogy a terméket egy külső vállalat a megrendelő igénye szerint készíti el. Természetesen vannak minőségi eltérések, de alapvetően elmondható: amikor egy cég eljut oda, hogy a saját márkanevén is alkatrészeket forgalmazzon, arra törekszik, hogy az jó minőségű legyen. Ez érthető, hiszen ha valakinek rossz tapasztalata van egy saját márkás termékkel, könnyen előfordulhat, hogy később az adott vállalatnál sem vásárol többet, inkább keres másikat.

ba085201287_vezermuszij_keszlet01.jpg

Ennek fényében bizonyára nem meglepő, hogy sok saját márkás alkatrészre nemhogy kevesebb, de több garancia vonatkozik, mint egy ismertebb gyártó termékére. Például  egyes Bárdi Autó saját márkás alkatrészekre 3 év garanciát ad a forgalmazó, amely messze meghaladja az iparágban megszokott 1 évet. Épp ezért vásárlás előtt érdemes tájékozódni, hiszen könnyen lehet, hogy alacsonyabb áron, több garanciával jutsz hozzá a kiszemelt alkatrészhez, ha egy saját márkás termék mellett teszed le a voksod.