A világ legolcsóbb új autói

A minap szóba került kollégáink között, hogy mennyi a legolcsóbb új autó. Meglepődve tapasztaltuk, hogy többen 2,5-3 millió forintot tippeltek, pedig a valóság ezzel szemben az, hogy manapság 2 millió forint a belépő az új autók világába.Ezért a pénzért egy 75 lóerős, tengerészkék színű, fényezetlen lökhárítós Dacia Logan-t vihetünk haza, amiben se klíma, se távirányítós központi zár, de legalább légzsákok vannak velünk szemben és menetstabilizátor vigyáz ránk. Ha pedig már felvetődött a téma, úgy gondoltuk, egy írást is szentelünk ennek: íme 5, az elmúlt 20 évben gyártott, elképesztően olcsó új autó.

Geely MR 1,5 millió forint

Napjainkban a világ legnagyobb kínai autógyártója, ám amikor 2003-ban megjelent az MR névre keresztelt típusuk, még a közelében sem voltak ennek a sikernek. Az eredetileg 1986-ban, hűtőgépgyártóként létrejött Geely autóipari sikerében kétségtelenül nagy szerep jut a típusnak, amely még az 1980-as évek technológiáján alapuló a Daihatsu Charade-ra épül.

auto-sales-statistics-china-geely_merrie_mr-hatchback.png

A leginkább esztétikailag modernizált autó nem küllemével vagy épp tudásában, hanem sokkal inkább árában volt különleges: az alapmodell ugyanis már 1,5 millió forintnak megfelelő jüanért megvásárolható volt, az akkori autóipari-boom időszakában pedig rengetegen döntöttek úgy, hogy egy ilyen négykerekűt vásárolnak.  A típus egészen 2009-ig volt gyártásban.

Chery QQ3 1,34 millió forint

620x349.jpg

Egy klón, amiről szinte a világ minden táján hallottak: ez a 2003-ban megjelent Chery QQ, vagy ahogyan 2006 után nevezik: Chery QQ3. A modell a Daewoo Matiz óriási koppintása, ezzel pedig nem kis hírnevet szerzett magának, köszönhetően annak, hogy az arcpirító másolás a General Motors figyelmét is felkeltette, akik minden lehetséges módon igyekeztek ellehetetleníteni a típus forgalmazását.

chevrolet_spark_2005_chery_iq_2008_11333085623.jpg

Bal oldalon egy Matiz, jobb oldalon pedig a Chery QQ3

Ezzel ugyan nagy hírverést csaptak a modellnek, de mivel Kínáról van szó, azért annyira ne lepődjünk meg, hogy ez nem sikerült: a típus vígan gyártásban volt 2003-tól egészen 2015-ig, volt időszak amikor pedig az országa  legnépszerűbb modellje volt. Mindez az aranyos külső mellett az olcsó vételárnak is köszönhető: a 0,8 literes, 51 lóerős motorral szerelt alapmodell ára átszámítva alig 1,34 millió forint volt.

Maruti Suzuki 800 1.1 millió forint

Bizonyára senkinek sem kell bemutatni a Maruti Suzuki 800-ast, vagy ahogy hazánkban ismerik a „Marutit”. A modell Indiában extrém hosszú ideig, 1983-tól egészen 2014-ig volt gyártásban, mindvégig igen alacsony áron. Egy alapmodellért még a gyártás utolsó évében sem kértek többet 1,1 millió forintnál, de nem volt ritka, hogy a kereskedések még ennél is olcsóbban, akár 1 millió forintnak megfelelő rúpiáért odaadták a leendő vevőnek a gépjárművet.

marutiudyog800-1376_2.jpg

Bár lényegesen autószerűbb, mint a listánk következő szereplői, azért így sem volt eleresztve a vásárló: az autó orrában egy 47 lóerős, 0,8 literes, háromhengeres motor teljesített szolgálatot, ezzel legfeljebb 137 km/h-ás csúcsebességet ért el a modell. A 0-100 20 másodperc alatt zajlott le, de legalább nem fogyasztott sokat: alig 4 literes átlagfogyasztással juthattak el céljukhoz a kis autó utasai. Végül a szigorodó előírások okozták a típus vesztét: az Euro IV-es károsanyagkibocsátási norma miatt előbb India 13 nagyvárosában, majd nem sokkal később az ország egész területén beszüntették a Maruti Suzuki 800 forgalmazását.

Bajaj RE60 490 ezer forint

Az „autó” ami hivatalosan nem is az. Az indiai hatóságok által egyszerűen csak quadricycle-ként, azaz  négykerekűként aposztrofált Bajaj RE60-at kifejezetten a Tata Nano konkurenseként hozták létre és 2013-as megjelenése óta igen keresett. Mivel azonban jogilag nem számít autónak, (hiszen nem futja meg az ehhez szükséges 90 km/h-s végsebességet) ezért magánszemélyeknek nem árusítják: a motorizált riksaként is számon tartott gépjárművet fuvarosok, taxisok vásárolják előszeretettel.

bajaj-qute-right_600x300.jpg

Nagy előnye, hogy amellett, hogy újonnan fél millió forintnak megfelelő rúpiába sem kerül még úttalan utakon is használható, rendkívül olcsón fenntartható és a fogyasztása is elenyésző: a négyhengeres, 216 cm3-s motor alig 2,9 litert fogyaszt 100 km-en.

Tata Nano 480 ezer forint

Nem kétséges, hogy a világ legolcsóbb autójának címét még hosszú ideig a Tata Nano birtokolja. Az autó 2008-as megjelenésekor ugyanis alig 100 000 rúpiába, azaz átszámítva 480 ezer forintba került egy alapmodell. Ezért az összegért egy farmotoros, kéthengeres, 624 cm3-s erőforrással szerelt gépjárművet kapott a vásárló, már ha elviselte azt a „néhány” olcsósítást, amely lehetővé tette ezt a kedvező vételárat. Az nyilván nem meglepő, hogy légzsák, klíma és más,  például menetbiztonsági elektronika nem járt alapáron.

tata-nano.jpg

Az azért már így sem akármi, hogy mindössze egy ablaktörlőlapát került az autóra, külső tükrökből is csak a vezető oldalára jutott és a motort sem lehet hagyományos módon szervizelni, hiszen az erőforrás alkatrészei az átlagembernek csak a hátsó ülések lehajtásával érhetők el. Ennek oka, hogy – mivel farmotoros autóról van szó- a csomagtartó elől van, így a költségcsökkentés feláldozták a nyitható hátsó ajtót: vagyis marad az ülés lehajtása.

Hiába azonban az olcsó ár, az autó mégsem lett sikeres: egyfelől sok vevő inkább vett egy minőségibb használt autót ezért a pénzért, másfelől pedig rosszul hatott a típusra az a botrány is, amely azután robbant ki, hogy több Nano is lángra kapott, ez pedig elbizonytalanította a potenciális vevőket. Végül azonban nem ez, hanem a folyamatos árnövekedés nyomta rá a bélyegét a Tata Nanora: bár az autó néhány hónapig tényleg ilyen olcsón volt elérhető, hamar elkezdték növelni az árát, a gyártás megkezdése után négy évvel már nem 100, hanem 150 ezer rúpia volt az alapár. A gyártás végül 10 évig tartott, ez idő alatt, a Nano pedig utód nélkül szűnt meg 2018-ban.