A minap szóba került kollégáink között, hogy mennyi a legolcsóbb új autó. Meglepődve tapasztaltuk, hogy többen 2,5-3 millió forintot tippeltek, pedig a valóság ezzel szemben az, hogy manapság 2 millió forint a belépő az új autók világába.Ezért a pénzért egy 75 lóerős, tengerészkék színű, fényezetlen lökhárítós Dacia Logan-t vihetünk haza, amiben se klíma, se távirányítós központi zár, de legalább légzsákok vannak velünk szemben és menetstabilizátor vigyáz ránk. Ha pedig már felvetődött a téma, úgy gondoltuk, egy írást is szentelünk ennek: íme 5, az elmúlt 20 évben gyártott, elképesztően olcsó új autó.
Geely MR 1,5 millió forint
Napjainkban a világ legnagyobb kínai autógyártója, ám amikor 2003-ban megjelent az MR névre keresztelt típusuk, még a közelében sem voltak ennek a sikernek. Az eredetileg 1986-ban, hűtőgépgyártóként létrejött Geely autóipari sikerében kétségtelenül nagy szerep jut a típusnak, amely még az 1980-as évek technológiáján alapuló a Daihatsu Charade-ra épül.
A leginkább esztétikailag modernizált autó nem küllemével vagy épp tudásában, hanem sokkal inkább árában volt különleges: az alapmodell ugyanis már 1,5 millió forintnak megfelelő jüanért megvásárolható volt, az akkori autóipari-boom időszakában pedig rengetegen döntöttek úgy, hogy egy ilyen négykerekűt vásárolnak. A típus egészen 2009-ig volt gyártásban.
Chery QQ3 1,34 millió forint
Egy klón, amiről szinte a világ minden táján hallottak: ez a 2003-ban megjelent Chery QQ, vagy ahogyan 2006 után nevezik: Chery QQ3. A modell a Daewoo Matiz óriási koppintása, ezzel pedig nem kis hírnevet szerzett magának, köszönhetően annak, hogy az arcpirító másolás a General Motors figyelmét is felkeltette, akik minden lehetséges módon igyekeztek ellehetetleníteni a típus forgalmazását.
Bal oldalon egy Matiz, jobb oldalon pedig a Chery QQ3
Ezzel ugyan nagy hírverést csaptak a modellnek, de mivel Kínáról van szó, azért annyira ne lepődjünk meg, hogy ez nem sikerült: a típus vígan gyártásban volt 2003-tól egészen 2015-ig, volt időszak amikor pedig az országa legnépszerűbb modellje volt. Mindez az aranyos külső mellett az olcsó vételárnak is köszönhető: a 0,8 literes, 51 lóerős motorral szerelt alapmodell ára átszámítva alig 1,34 millió forint volt.
Maruti Suzuki 800 1.1 millió forint
Bizonyára senkinek sem kell bemutatni a Maruti Suzuki 800-ast, vagy ahogy hazánkban ismerik a „Marutit”. A modell Indiában extrém hosszú ideig, 1983-tól egészen 2014-ig volt gyártásban, mindvégig igen alacsony áron. Egy alapmodellért még a gyártás utolsó évében sem kértek többet 1,1 millió forintnál, de nem volt ritka, hogy a kereskedések még ennél is olcsóbban, akár 1 millió forintnak megfelelő rúpiáért odaadták a leendő vevőnek a gépjárművet.
Bár lényegesen autószerűbb, mint a listánk következő szereplői, azért így sem volt eleresztve a vásárló: az autó orrában egy 47 lóerős, 0,8 literes, háromhengeres motor teljesített szolgálatot, ezzel legfeljebb 137 km/h-ás csúcsebességet ért el a modell. A 0-100 20 másodperc alatt zajlott le, de legalább nem fogyasztott sokat: alig 4 literes átlagfogyasztással juthattak el céljukhoz a kis autó utasai. Végül a szigorodó előírások okozták a típus vesztét: az Euro IV-es károsanyagkibocsátási norma miatt előbb India 13 nagyvárosában, majd nem sokkal később az ország egész területén beszüntették a Maruti Suzuki 800 forgalmazását.
Bajaj RE60 490 ezer forint
Az „autó” ami hivatalosan nem is az. Az indiai hatóságok által egyszerűen csak quadricycle-ként, azaz négykerekűként aposztrofált Bajaj RE60-at kifejezetten a Tata Nano konkurenseként hozták létre és 2013-as megjelenése óta igen keresett. Mivel azonban jogilag nem számít autónak, (hiszen nem futja meg az ehhez szükséges 90 km/h-s végsebességet) ezért magánszemélyeknek nem árusítják: a motorizált riksaként is számon tartott gépjárművet fuvarosok, taxisok vásárolják előszeretettel.
Nagy előnye, hogy amellett, hogy újonnan fél millió forintnak megfelelő rúpiába sem kerül még úttalan utakon is használható, rendkívül olcsón fenntartható és a fogyasztása is elenyésző: a négyhengeres, 216 cm3-s motor alig 2,9 litert fogyaszt 100 km-en.
Tata Nano 480 ezer forint
Nem kétséges, hogy a világ legolcsóbb autójának címét még hosszú ideig a Tata Nano birtokolja. Az autó 2008-as megjelenésekor ugyanis alig 100 000 rúpiába, azaz átszámítva 480 ezer forintba került egy alapmodell. Ezért az összegért egy farmotoros, kéthengeres, 624 cm3-s erőforrással szerelt gépjárművet kapott a vásárló, már ha elviselte azt a „néhány” olcsósítást, amely lehetővé tette ezt a kedvező vételárat. Az nyilván nem meglepő, hogy légzsák, klíma és más, például menetbiztonsági elektronika nem járt alapáron.
Az azért már így sem akármi, hogy mindössze egy ablaktörlőlapát került az autóra, külső tükrökből is csak a vezető oldalára jutott és a motort sem lehet hagyományos módon szervizelni, hiszen az erőforrás alkatrészei az átlagembernek csak a hátsó ülések lehajtásával érhetők el. Ennek oka, hogy – mivel farmotoros autóról van szó- a csomagtartó elől van, így a költségcsökkentés feláldozták a nyitható hátsó ajtót: vagyis marad az ülés lehajtása.
Hiába azonban az olcsó ár, az autó mégsem lett sikeres: egyfelől sok vevő inkább vett egy minőségibb használt autót ezért a pénzért, másfelől pedig rosszul hatott a típusra az a botrány is, amely azután robbant ki, hogy több Nano is lángra kapott, ez pedig elbizonytalanította a potenciális vevőket. Végül azonban nem ez, hanem a folyamatos árnövekedés nyomta rá a bélyegét a Tata Nanora: bár az autó néhány hónapig tényleg ilyen olcsón volt elérhető, hamar elkezdték növelni az árát, a gyártás megkezdése után négy évvel már nem 100, hanem 150 ezer rúpia volt az alapár. A gyártás végül 10 évig tartott, ez idő alatt, a Nano pedig utód nélkül szűnt meg 2018-ban.