A történelem legbrutálisabb dugói

A Wikipédia szerint a forgalmi torlódások akkor alakulnak ki, ha a forgalom a rendelkezésre álló útkapacitásokhoz képest nagyobb teret igényel; ezt a pontot általában telítettségnek nevezik. Azonban a legtöbben – különösen, ha éppen az autónkban ülve csigalassúsággal araszolunk – már sokkal kevésbé civilizált formában utalunk erre a jelenségre.

Bár távolról sem megnyugtató, de hazánk legforgalmasabb városa, Budapest még csak megközelíteni sem tudja (hála Istennek) a világ legforgalmasabb és a dugóktól leginkább terhelt városait. Sőt, ha csak Európát nézzük, fővárosunk akkor is mindössze a 22. helyet foglalja el, ami természetesen engem sem vigasztal, amikor reggelente 3 méter/órás tempóval vánszorgok a Hungária körúton. Szóval el lehet képzelni, milyen borzalmas lehet a helyzet azokban a városokban, melyek világviszonylatban a top10-et alkotják, név szerint:

  1. Mexikóváros (Mexikó)
  2. Bangkok (Thaiföld)
  3. Jakarta (Indonézia)
  4. Csungking (Kína)
  5. Bukarest (Románia)
  6. Isztambul (Törökország)
  7. Csengtu (Kína)
  8. Rio de Janeiro (Brazília)
  9. Tainan (Tajvan)
  10. Peking (Kína)

Most összeszedtük a történelem eddigi legbrutálisabb dugóit, melyek már nem is pusztán csak csúcsidőben csordogálások voltak, hanem még vánszorogni sem lehetett és az utak szabályos parkolóvá változtak. Lássuk hát:

Bethel, New York, USA: 1969. augusztus:

Ez a háromnapos fennakadás 1969. augusztus 15-től 18-ig tartott és jóval többről szólt, mint a történelem egyik legnagyobb dugója. Ugyanis ebben az időben nagyjából félmillió ember próbált eljutni Max Yasgur híres, 600 holdas farmjára, ahol ekkor rendezték a Woodstocki Zenei és Művészeti fesztivált. Pillanatok alatt 30 kilométeres dugó alakult ki, amit tovább súlyosbított, hogy a legtöbben egyszerűen csak otthagyták a teljesen beállt út kellős közepén az autóikat és gyalog indultak tovább, hogy három napon keresztül élvezzék a zenét és a békét (és a szakadó esőt, a sarat). Mivel több, mint tízszer annyian érkeztek, mint amennyivel a szervezők előzetesen kalkuláltak, így a fellépőket helikopterrel kellett a helyszínre szállítani és onnan el, hogy elkerüljék a forgalmi fennakadást.

o-traffic-jam-facebook.jpg

Lyon-Párizs, Franciaország: 1980. február:

Ezt az esetet máig úgy tartják számon, mint minden idők leghosszabb dugója, ami a téli vakációikról Párizsba hazatérni vágyók hordáinak és a zord időjárás kombinációjából született és mintegy 175 kilométer hosszúra nyúlt. Valószínűleg egyszerűbb lett volna, ha autózás helyett mindenki hazasíel.

Kelet- és Nyugat-Németország, 1990. április:

Azt követően, hogy a Berlini fal a „kelet” és a „nyugat” között leomlott, a húsvéti ünnepek idején rengeteg német érezte úgy, eljött az idő, hogy ismét felvegyék a kapcsolatot rég nem látott rokonaikkal, barátaikkal, akik a fal másik oldalán ragadtak. 1990. április 12-én nagyságrendileg 18 millió autó szeretett volna átkelni az immár nyitott határon, ott, ahol naponta átlagosan félmillió kocsi haladt át.

Tokió, Japán: 1990. augusztus:

Több mint 15.000 autóból állt az a 135 kilométer hosszú dugó, ami a Japán nyugati részén, a Hjógo és Siga prefektúrákat összekötő autópályán alakult ki 1990. augusztus 12-én. Az „O-bon”-ról, az úgynevezett Halál Fesztiváljáról (ilyenkor a családok összegyűlnek és tisztelettel adóznak őseik emléke előtt) hazaérkezők tömegei szembe találták magukat a városból egy tájfun riasztás miatt kifelé áramlókkal.

traffic-jam-delhi-air-pollution.jpg

New York City, New York, USA: 2001. szeptember:

A World Trade Center ellen szeptember 11-én elkövetett terrortámadás után New Yorkot gyakorlatilag lezárták. A hidakon és az alagutakban csak a mentők, a tűzoltók és a rendőrök közlekedhettek, a tömegközlekedés szünetelt és minden más járműforgalmat leállítottak. Mi több, az összes éppen levegőben lévő repülőgépet leszállították és nem engedtek egyet sem felszállni, aminek következtében közel egymillió utazó ragadt a földön.

45-ös államközi autópálya, Texas, USA: 2005. szeptember:

Ahogy a Rita hurrikán közeledett Houstonhoz, a hatóságok 2005. szeptember 21-én felszólították a lakosságot, hogy hagyják el otthonaikat. 2,5 millió ember indult útnak, hogy hamarosan egy brutális 160 kilométer hosszú dugó alakuljon ki a 45-ös államközi autópályán. A fennakadás 48 órán keresztül tartott és egy-egy autó átlagosan 24 órát töltött teljesen mozdulatlanul vesztegelve.

Peking, Kína: 2010. augusztus:

Képzeld el, hogy beragadsz egy 100 kilométer hosszú dugóban, ami elképesztő 12 napon keresztül tart. Pontosan ez történt azokkal a szerencsétlen autósokkal, akik 2010 augusztusában arra vállalkoztak, hogy a Pekinget Tibettel összekötő autópályán jutnak el céljukhoz. És ezt a brutális fennakadást még csak nem is útlezárás, baleset, vagy természeti katasztrófa idézte elő, sokkal inkább az a rengeteg kamion, melyek különféle útépítéshez szükséges alapanyagot szállítottak Pekingbe, ironikus módon azért, hogy segítsenek csökkenteni a torlódásokat ezen az autópályaszakaszon.

giant_traffic_jam.jpg

Chicago, Illinois, USA: 2011. február:

2011. február 1-én kis híján rekordnak számító 51 centi hó hullott a Szeles városban. A vihar leginkább a délutáni és koraesti csúcsforgalom idején volt a legintenzívebb. A legbalszerencsésebbek azok voltak, a Lake Shore Drive-on – melyről egyébként gyönyörű kilátás nyílik a Michigan-tóra – a Chicago belvárosa irányából tartottak észak felé. A rossz időnek köszönhetően több baleset is történt, melyek először csak lassították, végül teljesen megakasztották a forgalmat. A fennakadás több mint 12 óráig tartott és a végére a kavargó hó szinte a szélvédő vonaláig betakarta azokat, akik ottragadtak.

Moszkva, Oroszország: 2012. november:

Ez az eset is az időjárás számlájára írható. 2012. november 30-án egy hóvihar betakarta a Szentpétervárt Moszkvával összekötő M-10-es autópályát és három napra teljesen lehetetlenné tette a forgalmat. A hatóságok az út szélén sátrakat állítottak fel, ahol a pórul járt autósoknak menedéket és pszichológiai tanácsadást kínáltak.