A Cartárs blog éppen ma ünnepli első születésnapját. Ebből a jeles alkalomból először arra gondoltunk, csinálunk egy évértékelést és telebombázunk titeket mindenféle statisztikákkal: melyek voltak a legolvasottabb cikkek, hányan kattintottak egy év alatt az oldalra, hány billentyűt ütöttünk le a klaviatúránkon és mennyi kávét fogyasztottunk ezalatt az idő alatt? Aztán jobb ötletünk támadt. Ugyanis van az automobil történetében egy úriember (nyilván többen is vannak, de most csak vele foglalkozunk), aki éppen ezen a szép tavaszi napon látta meg a napvilágot és sajnálatos módon rendszeresen megfeledkeznek róla, mikor az általa megálmodott autókról esik szó. Pedig az általa tervezett autók az évtizedek során igazi legendává váltak. Hölgyeim és Uraim: ő Erwin Komenda.
Erwin Komenda
Erwin Komenda 1904. április 4-én született egy Jauern am Semmering nevű osztrák kisvárosban és miután elvégezte a szükséges iskolákat, tervezőmérnökként kezdett dolgozni különféle autóipari vállalkozásoknál. Karrierjében talán a legfontosabb fordulópontot az 1929-es év jelentette. Ekkor éppen a Steyr autóit tervezte. Ám, ami sokkal fontosabb, ekkor ismerkedett meg egy bizonyos Ferdinand Porschéval.
Annyira egymásra találtak, hogy 1931-ben Porsche és Komenda – és még néhány mérnök, mint Karl Rabe, Franz Xaver Reimspiess és Ferdinand „Butzi” Porsche – megalapították a Porsche mérnök- és fejlesztőirodát Stuttgartban.
Ferdinand Porsche bemutatja a KdF-Wagen modelljét Adolf Hitlernek
Legjelentősebb munkájukhoz 1934-ben kezdtek hozzá, mikor Adolf Hitler megbízta Porschét, hogy tervezzen számára egy népautót. Igen, ennek a projektnek lett az eredménye a KdF-Wagen, vagyis a Typ 1-es Volkswagen, azaz a Bogár. Ezt a sztorit mindenki untig ismeri. Ám a történetből rendszerint kifelejtik Komendát, pedig az osztrák mérnök jelentős szerepet játszott a Bogár formatervének kialakításában, mint a tervezési részleg vezetője.
A Führer és a KdF-Wagen
Az egyik legnagyobb sztori is ebből az időből származik. Történt ugyanis, hogy 1937-től a Porsche cégszabályzata előírta, hogy minden alkalmazottnak be kell lépnie a Náci Pártba. Ám ezt Komenda nemhogy nem volt hajlandó megtenni, de minden adandó alkalmat kihasznált, hogy hangoztassa semlegességét: nem karlendítéssel köszöntötte a Führert és rendszeresen „Herr Hitler” helyett „Mr. Hitler”-ként utalt rá. Ettől a provokatív viselkedéstől a magasrangú náci vezetőket rendre az agyvérzés kerülgette. De nem tettek ellene semmit. Igaz, az amerikai csapatok bevonulását követően egy rövid időt kénytelen volt eltölteni a glasenbach-i internálótáborban Porsche és még néhány mérnök társaságában.
A kihallgatásokat követően aztán visszatérhetett a tervezőasztalhoz, ahol 1946. novemberében készült el annak a sportautónak az ötletével, melyből két évvel később megszületett a Porsche 356-os.
Porsche 356
Butzi Porsche 1952-ben azt a feladatot bízta Komendára, hogy tervezze meg a Porsche emblémáját. Az eredmény – mely magába foglalta Stuttgart városának címerállatát és Baden-Württemberg tartomány címerének jelképeit – ma is ott díszeleg minden Porsche orrán.
Így született meg a Porsche ikonikus emblémája
Amellett, hogy a 356-os fejlesztését felügyelte, szakított rá némi időt, hogy megtervezze a Porsche 550 Spydert, melyet 1953-tól gyártottak. Tudjátok, ez volt az az autó, melyben a színész, James Dean életét vesztette.
Porsche 550 Spyder
Természetesen Komenda az 550 Spyder után sem ült a babérjain és visszaült a tervezőasztal mellé, ahol 1959-ben elkészítette a 356-os utódjának szánt 901-es kódnevű modell terveit. Az új autót az 1963-as Frankfurti Autószalonon mutatták be. Ám a hatalmas érdeklődés ellenére összesen 82 darabot készítettek a 901-esből. Ugyanis a Peugeot jelezte, hogy ők korábban már levédettek minden olyan három számból álló modellnevet, melynek a közepén nulla található. Ezért a Porsche kénytelen-kelletlen megváltoztatta az autó nevét és a nullát egyesre cserélte. Így született meg a 911-es.
Porsche 911
Egyik utolsó projektje a Butzi Porsche által tervezett, 1964-ben bemutatott, Porsche 904-es (hivatalos nevén Porsche Carrera GTS) pillekönnyű, üvegszálas kasztnijának a fejlesztése volt.
Porsche Carrera GTS (alias Porsche 904)
Komenda életének utolsó éveit a folyamatos – elsősorban a 911-es fejlesztésével kapcsolatos – konfliktusok jellemezték a Porsche-család tagjaival, mielőtt 1966-ban súlyos betegség következtében elhunyt.
Szóval, ha legközelebb a Volkswagen Bogárra, a 356-os vagy 911-es Porschéra gondoltok, jusson eszetekbe, hogy Erwin Komenda nélkül ezek az autók talán nem is léteznének. De, hogy garantáltan nem így néznének ki, az biztos.