A legikonikusabb motorkerékpárok – 5. rész

Következő sorozatunkban összeszedtük a történelem – szerintünk – legikonikusabb motorjait.

Ez vár majd ránk:

  1. sztenderd
  2. robogók
  3. café racerek
  4. klasszikusok
  5. krúzerek
  6. sportmotorok
  7. szuperbike-ok

Krúzerek

Kilométerfalók hosszú távra

Harley Davidson Sportster

npaauc-19-2016-harley-davidson-sportsterreg-seventy-tworeg-20190324.jpg

A Sportster számít a Harley legkelendőbb, legkeresettebb motorjának mióta 1957-ben megjelent a piacon. Az eredetileg flat track versenyekre kifejlesztett motor hamar népszerűvé vált azok körében, akik a kényelmes, krúzolós motorozás mellett egy izmos, sportos és fürge Harley-t szerettek volna. A tervezés során a „kevesebb néha több” receptet követték Milwaukee-ban, s hogy ezt milyen jól tették, tökéletesen példázza, hogy a Sportster már több mint 60 éve töretlen sikernek örvend. Az erőről a Harley védjegyévé vált 45 fokos hengerszögű, V elrendezésű motor gondoskodik, amit egészen 2004-ig (ekkor jelentek meg ugyanis a gumi tartóbakok) közvetlenül a vázhoz rögzítettek, hogy a motoros a motorozás legteljesebb élményét élvezhesse. Bár a népszerűséghez valószínűleg az is sokat hozzátesz, hogy a Harley öt különböző kivitelben (Nightster, Roadster, XR1200, Forty-Eight, és Seventy-Two) kínálja a Sportstert. Plusz egy végtelennek tűnő katalógusból válogathatod össze azokat a kiegészítőket, melyeknek köszönhetően a motor a legapróbb részletekig az egyéniségedhez tudod igazítani.

Honda Gold Wing

2019-gold-wing-tour-3.jpgAz eredeti Gold Winget még 1974-ben mutatta be a Honda, azóta pedig már a 6. generációnál tart a típus, ami mára a világ egyik legexkluzívabb és legkönnyebben felismerhető motorjává vált. Beépített GPS, fűthető ülések (az első és hátsó egyaránt), légzsákok és még hátramenet is választható a minden igényt kielégítő krúzerhez. Méreteihez és 379 kilós súlyához képest kimondottan jól motorozható, az 1.8 literes, hathengeres, 125 lóerős boxer erőforrásnak köszönhetően pedig úgy falja a kilométereket, mint evőversenyen a hot dogot szokták. Az évek során több mint 1 millió darab Gold Wing készült az ohiói Marysville-ben, mielőtt 2012-ben a Honda hazaköltöztette volna a gyártósort Japánba.

Harley-Davidson VRSCA (V Rod)

harley-davidson-vrsca-v-rod-9607-1920x1200.jpgA Harley-Davidson döntését, hogy 99 év hagyományaival szakítva nem léghűtéses motort épített a 2001-ben bemutatott V-Rod formájában, a rajongók vegyes érzésekkel fogadták. Egyesek örömmel fogadták a high-tech gépet és kalapot emeltek a Harley előtt, hogy volt bátorsága meglépni egy ilyen jelentős változtatást, míg az ős Harley-sok képtelenek voltak elfogadni a 45 helyett 60 fokos hengerszögű, lég- helyett folyadékhűtéses, a klasszikus formavilág helyett a power cruiser külsőt. Az 1131 köbcentis, a Porschéval közösen fejlesztett Revolution motor 115 lóerőt teljesített, amivel máig a legerősebb Harley-nak számít.

Harley-Davidson WL

lj0617-283908_2_2x.jpgA Harley-Davidson neve egyet jelent a V elrendezésű motorokkal. Knuchlehead (1936-1947), Panhead (1948-1965) és Shovelhead (1966-1984): mind ugyanannak a kéthengeres, 45 fokos hengerszögű erőforrásnak a fantázianevei, mely a legnépszerűbb amerikai motorkerékpárgyártó egyik legfőbb sajátossága. Ám mégis a Flathead-blokkal hajtott WL volt az a típus, mely igazán népszerűvé tette a Harley-Davidsont az Egyesült Államokban és világszerte egyaránt. Miután az USA belépett a II. világháborúba, nagyságrendileg 90 000 WL teljesített szolgálatot a fronton, így nemcsak az amerikai, de a kanadai, a brit, a dél-afrikai és még az orosz katonák is kipróbálhatták a Harley-Davidsont, amit aztán sokan haza is akartak vinni magukkal.

Yamaha V-Max

yamaha_v_max_84.jpgA Yamaha V-Max jellegzetes légbeömlője már messziről is jól felismerhető és akkora, hogy könnyedén beszippantja az útjába kerülő apróbb állatokat. Szükség is van rá, hogy ellássa friss levegővel a brutális, 1,2 literes, V4-es erőforrást, ami a motort hajtja. 1985-ös megjelenését követően azonnal kivívta magának az elismerést, ami egyrészt a megjelenésének, másrészt a nyers erejének köszönhetően. Nem is csoda, hogy egyből kiérdemelte a „Bike of the Year” díjat. A V-Max egyetlen gyenge pontját a kanyarodás jelenti, de kit érdekelnek ilyen apróságok, amikor 145 lóerő repíti az úton az embert?

Honda Shadow VT1100

honda_shadow_spirit_1100_06.jpgRetró megjelenés, alacsony üléspozíció, nyomatékos V elrendezésű motor – ezeket a tulajdonságokat hallva a legtöbb embernek azonnal a Harley-Davidson jut eszébe. És nem véletlenül, hiszen a Shadow család legnagyobb tagjának 1985-ös megalkotásakor az volt a cél, hogy a Honda minél több potenciális vásárlót átcsábítsanak a Harleytól és inkább egy japán vas nyergében krúzoljanak végig a 66-os úton. Arra vonatkozóan természetesen nem állnak rendelkezésre adatok, hogy végül hány ember vásárolt Hondát Harley helyett, az viszont tény, hogy a Shadow VT1100 megteremtette a saját kultuszát.