Bizonyára mindenki találkozott már az autózással kapcsolatos város legendákkal, melyek elsőre talán meghökkentőnek, hihetetlennek, vagy túlzásnak tűntek. Aztán miután az ember több helyről is visszahallja ugyanazt a történetet, már maga is elkezdi elhinni és adott esetben egy baráti sörözgetés alkalmával tovább is meséli.
Pedig a népszerű autós város legendáknak a fele sem igaz, de mivel szájhagyomány útján terjednek, mint annak idején a népmesék, a legtöbben hajlamosak bedőlni nekik, akármekkora értelmetlen dologról legyen is szó. Most összegyűtjöttünk néhányat a legnépszerűbb autós tévhitekből:
A kézi váltó takarékosabb, mint az automata
Valamikor, az autózás hőskorában, amikor az automata váltó még újdonságnak számított, ez a mondat még valóban megállta a helyét. Sőt, talán egy-két évtizede is azt mondhattuk, hogy ez így is van és legalább 1-2 litert hozzá kell számolnunk egy kéziváltós autó fogyasztásához képest, ha élvezni akarjuk az automata kényelmét.
Napjainkra azonban már annyira kifinomulttá váltak az automata váltók, hogy a legtöbb esetben nemcsak egyenlőre hozzák az üzemanyagspórolási versenyt a kéziváltós társaikkal szemben, de meg is előzik őket. Ha szeretnéd tudni, milyen típusú automataváltók léteznek és mik azok lehetséges hibái, olvasd el korábbi cikkünket!
A modern technológiától jobb vezető leszel
Évről évre az autógyártók egyre újabb elektronikai kütyükkel pakolják tele legfrissebb modelljeiket annak érdekében, hogy növeljék a közlekedés biztonságát. A különféle szenzorok például figyelmeztetnek, ha egy másik jármű van a kocsid holtterében, ha elhagyod a sávodat, ha ideje sebességet váltanod és adott esetben leparkolnak helyetted.
Ám egyelőre még nem létezik az a kütyü, ami képes lenne kiküszöbölni a figyelmetlenséget, vagy az emberi hülyeséget. Hiába villog a műszerfal, mint a karácsonyfaizzó, ha a sofőr nem vesz róla tudomást.Arról nem is beszélve, hogy néha épp ezek terelik el a figyelmet: szerintünk ezek a legidegesítőbb kütyük az autóban.
200 ezer kilométeren túl már nem autó az autó
A létező egyik legnagyobb baromság, amivel a „hozzáértők” riogatják az egyszeri autósokat. Ugyanis nem pusztán a megtett kilométerek száma határozza meg egy autó állapotát, hanem az, hogy ezalatt az idő alatt hogyan használták, mennyire törődtek vele, elvégezték-e a kötelező szervizeket, és mennyire taposták ki a lelkét.
Szóval adott esetben egy kocsi, amivel rendesen törődtek, vigyáztak rá és kímélve használták, 2-3-400 ezer kilométerrel az órájában is jobb állapotban lehet, mint egy 50 ezret futott társa, amit ütöttek-vágtak, ahol értek.
Egy kis kerozintól gyorsabb lesz az autó
Tévedés. A kerozin ugyanis kifejezetten a repülőgépekbe és nem autókba való. Próbálkozni lehet vele, ha valahogy sikerült szert tenned némi kerozinra, de az eredmény nem lesz felemelő. Hiszen nemhogy nem lesz gyorsabb tőle az autó, de el sem fogsz tudni indulni vele.
Néhány éve esett meg egy amerikai töltőállomáson, hogy véletlenül kerozin került a 95-ös helyére, a repülőgép naftával megtöltött autók, pedig a beindítást követően azonnal lefulladtak. Önerőből ezután nem is mentek sehova, egy alapos tisztítás után lehetett csak azokat működésre bírni.
Ha reggel tankolsz, többet tudsz betölteni
Ha már szóba került a tankolás, lássunk egy újabb népszerű tévhitet, aminek az alapja valószínűleg a versenysportból származik. A versenypályákon ugyanis a tankolás előtt lehűtik az üzemanyagot, ami a hőmérséklet csökkentésének hatására sűrűbbé válik.
Így ugyanannyi idő alatt több benyát lehet betölteni. Ám a hétköznapi autók esetében ez nagyon nem így van. Hiszen a kutakon a benzint/gázolajat tartalmazó hatalmas tartályok mélyen a föld alatt találhatóak, így egész nap nagyjából azonos a hőmérsékletük.
Légkondival kevesebbet fogyaszt az autó, mintha lehúzod az ablakot
Jó néhány vizsgálat született a témában, így például a Society of Automotive Engineers (SAE), azaz az Amerikai Autómérnökök Egyesülete is letesztelte a fenti állítás igazságtartamát. Ahogy a többi kutatás, úgy ez a vizsgálat is ugyanarra az eredményre jutott.
Vagyis, ha vezetés közben nyomatod a klímát, akkor az autód fogyasztása is növekedni fog, méghozzá jobban, mintha egyszerűen leengednéd az ablakot. Miért? Mert van egy extra berendezés, amit a kocsinak üzemeltetnie kell, ehhez pedig plusz energiára van szüksége.
Való igaz, hogy a legkevesebbet kikapcsolt klímával és felhúzott ablakkal fogyasztja az autó, de ha igazán számít a fogyasztás, akkor még mindig jobban járunk a leengedett ablakokkal, mint a légkondi bekapcsolásával.
Nem mosom le az autót, úgy kevesebbet fogyaszt
Akik hisznek ebben az elméletben, az egészet egy egyszerű fizikai jelenségre alapozzák. Szerintük az autó kasztnijára tapadt szennyeződések hasonló hatást eredményeznek, mint a golflabda felületét borító apró bemélyedések.
Ezek ugyanis a labda esetében csökkentik a légellenállást, ezért tud olyan messzire repülni a bogyó egy istenes lendítést követően. Az autóknál azonban egészen más a helyzet, hiszen a kosz/sár/dzsuva nemhogy nem segít csökkenteni a légellenállást, hanem rontja azt, így összességében növeli a fogyasztást.
Ha nem kötöm be magam, jobb esélyem van túlélni egy balesetet
Vannak emberek, akik szeretik egy kicsit kiszínezni a történéseket. Valószínűleg egy ilyen jó alaposan kiszínezett sztorinak az eredménye az a tévhit, hogy biztonságosabb, ha nem köti be magát az ember vezetés közben, hiszen „egy haverom is úgy élte túl a balesetet, hogy kirepült az autóból, mert a helyszínelők szerint amúgy simán meghalt volna”.
Természetesen találhatunk rá példát, hogy egy-egy estben az autóból kirepülés/kizuhanás mentette meg az ember életét, ám erre elenyészően kicsi az esély. Ami egy esetleges balesetben megmenti/megmentheti az autós életét, az a biztonsági öv és a légzsák.
A téli gumi csak egy átverés
Sokan úgy vélik, a téli gumit csak azért találták ki, hogy minél több pénzt le lehessen gombolni az autósokról. És nem több, mint egy marketingfogás. Nos, ezek az emberek vagy gyökkettővel haladnak és valódi forgalmi akadályt képeznek a téli időszakban, vagy egyszerűen csak rendkívül felelőtlenek. Elég csak megnézni az összehasonlító tesztek eredményeit és kiderül, miért is van szükség téli (hideg, havas, jeges, csúszós) körülmények között a téli abroncsok használatára.
Ugyanis a téli papucsok lágyabb keverékből készülnek, mint a nyáriak, ezért nem merevednek meg úgy a hidegben, jobb tapadást és rövidebb féktávolságot biztosítanak. Nyáron viszont a lágyabb keveréknek köszönhetően sokkal gyorsabban kopnak, ezért kell tavasszal és ősszel lecserélni a gumikat az autón. A „miért fontos a téligumi?” kérdéskörrel már sokat foglalkoztunk a Cartárson, olvasd el egyik korábbi írásunkat.
Gázolaj helyett használj étolajat
Időről időre felbukkan néhány fogyasztási világbajnok, aki úgy gondolja, hogy kimaxolja a spórolást és gázolaj helyett inkább a fritőzben megmaradt étolajat tölti a kocsijába. Általában ennek a műveletnek az elszenvedői az öreg, 30-40 éves, örvénykamrás dízelmotorok, amelyek még úgy-ahogy képesek elviselni az ilyesfajta fiillércsapkodást. Modern autónál természetesen erre már esélyünk nincs, a nagynyomású, közvetlen befecskendezéses dízelmotorral ellátott gépjárművek azonnal beadnák a kulcsot, ha ilyenre vetemednénk.
Öreg autó esetén rövid távon akár még igaza is lehetne annak, aki úgy gondolja, ez jó ötlet. Ám egyrészt az éltolajból nem tud annyi energiát előállítani az autó, másrészt hosszútávon tönkreteszi a motort, illetve a környezetnek sem tesz éppenséggel túl jót. Az autóból eregetett sültkrumpli-szagot már nem is részletezzük…