A legelkötelezettebb autótulajdonos

Az autóipar világa számtalan érdekességet tartogat: ha kíváncsi vagy, ki volt a világ leghűségesebb autótulajdonosa és mikor történt az első, nem állat hajtotta jármű balesete, olvass tovább:

A leghűségesebb autótulajdonos

Egy átlagember mennyi időnként cseréli le autóját? 5-10 év? Nos, volt valaki, aki ennél egy “kicsit” tovább használt egy autót. Bemutatjuk nektek Allen Swiftet, akit 1928-as diplomaosztójára nem akármivel lepett meg édesapja. A fiatalember, egy, a Rolls-Royce nem sokkal korábban létrehozott springfieldi gyárában készült Rolls Royce Piccadilly P1 Roadster-t kapott ajándékba. Ez már önmagában is különleges, hát még az, hogy ezt az autót 77 éven át, 2005-ig, 102 éves korában bekövetkezett haláláig használta. Ezidő alatt 274 ezer kilométert tett meg vele – ez, bár nem tűnik kiemelkedően soknak, azért mégiscsak impozáns egy, a 20-as években elkészült autótól.

mr-swift-and-rolls628.jpg

Az autó 1988-ban esett át egy komolyabb felújításon, ekkor a motorját és a karosszériáját is kipofozták. Érdekesség, hogy Swift nemcsak életében, de halála után is gondozni szerette volna imádott autóját: ezért nem sokkal halála előtt 1 millió dollárt adományozott a Springfiled-ben található Lyman & Merrie Wood Museum of Springfield-nek, hogy viseljék gondját szeretett Rolls-ának és állítsák ki a látogatók számára. Ezt a múzeum meg is tette, így a (klasszikus nepper szlenggel élve) első tulajdonostól származó, megkímélt állapotú Rolls-t a mai napig megtekinthetik az érdeklődők.

car-recycling.jpg

A legtöbbet újrahasznosított eszköz

Érdekesség, hogy manapság a leginkább újrahasznosított eszköz nem más, mint a személygépjármű. Mindez nem véletlen, az európai roncsautó direktíva ugyanis rendkívül szigorúan szabályozza az autók újrahasznosítását, 2015 óta például egy autó szerkezeti anyagmennyiségének 95%-át újra kell hasznosítani.

dashboard_psf.png

A műszerfal eredete

Napjainkban természetesnek vesszük, hogy autónkba beülve egy műszerfal néz vissza ránk. Könnyű azt gondolni, hogy a műszerfal, mint egy, az autóban található elem elsőként a gépjárművekben jelent meg, pedig eredete korábbra nyúlik vissza. Az első “műszerfalnak” ugyanis a fából készült deszkákat tekintették, amelyeket azért rögzítettek a lovaskocsi elejéhez, hogy megakadályozza, hogy az iszap ráfröccsenjen a kocsin ülőkre.

6803112821_4946ef594c_b.jpg

Az első baleset

A világ első autóbalesete jóval korábban történt, mint arra a legtöbben gondolnánk – hiszen nem az 1900-as évek elején, hanem már 1770-ben sikerült egy járművet lezúzni. Nicolas-Joseph Cugnot, francia feltaláló gőzhajtású, kézi irányítású autója alig 1,5 évvel korábban készült el és elképesztő újdonságnak számított. A probléma csak az volt, hogy egy apróság bizony hiányzott a járműről: a fék. Így hát nem kell meglepődni, hogy az egyik próba során, 1770. november 20-án Cougnot elvesztette az irányítást és falnak rohant járművével, majd ki is döntötte az útjában álló akadályt. Érdekesség, hogy a gép jól bírta a balesetet, olyannyira, hogy a mai napig létezik: jelenleg a párizsi Művészeti és Iparművészeti Múzeumban van kiállítva.

tesla-model-s-1563301327.jpg

A Tesla alapítói

Sokan úgy gondolják, hogy napjaink egyik legtrendibb autómárkájának, a Teslának Elon Musk az alapítója. Pedig ez nincs így: a vállalatot ugyanis Martin Eberhard, Marc Tarpenning és Ian Wright hozta létre 2003-ban, Musk csak egy évvel később, 2004-ben szállt be. Ekkor 6,5 millió dollárt fektetett a vállalkozásba, később pedig a  vállalat fő részvényese és 2007-től vezetője lett.