A mesterséges intelligencia minden bizonnyal az elmúlt évek egyik legtöbbet emlegetett kifejezése volt. Néhány évtizede még utópisztikus sci-fi filmekben ábrázolták, hol pusztító gonoszként, hol csodás megmentőként. Akkor még csak elképzelések, fantáziák voltak arról, hogy hogyan, miként és mire fogjuk használni ezt a technológiát. Érdekes módon a koronavírus okozta globális problémák jelentősen felgyorsították ezt a folyamatot. Napjainkban már látszik, hogy még csak a lehetőségek elején járunk. Gyakorlatilag naponta újabb és újabb területeket hódít meg, melyek között szerepel az autógyártás is.
Tervezés és beszállítók
Maga az autógyártás egy rendkívül összetett és bonyolult rendszer, ahol a hatékonyság az egyik kulcsszó. A hatékony, idő-, energia- és költségtakarékos gyártáshoz optimalizálás szükséges. Legyen szó akár egy összeszerelési folyamat változtatásáról vagy a megfelelő beszállító kiválasztásáról, a lehetőségek szinte korlátlanok. Ráadásul a sorozatgyártásnál szó szerint minden fillér számít, ami százezres vagy milliós nagyságrendnél akár eurómilliárdos megtakarítást is jelenthet. Nem véletlen, hogy az autógyártók figyelmét is felkeltette a mesterséges intelligencia.
Már egy új típus megtervezésénél is alkalmazható ez a technológia. Találkozhatunk olyan koncepcióautókkal, melyek formavilágát a mesterséges intelligencia tervezte. Nagy sorozatban várhatóan először csak egy-egy AI által tervezett dizájnelem vagy alkatrész fog megjelenni egy új típuson, ugyanakkor nem csak a forma, hanem a műszaki tervezés terén is sokat segíthet a mesterséges intelligencia. Ez a jelenleg is komoly átalakulás alatt lévő autóipar számára megkönnyítheti az alkalmazkodást. Egy autó, legyen az egyszerű benzines vagy teljesen elektromos, alkatrészek ezreiből épül fel. Minden egyes apró elem optimalizált megtervezése nagy előrelépést jelent a végeredményben.
Pont, amire és amennyire szükség van
A termelés másik fontos eleme, hogy csak azt állítsuk elő, amit el lehet adni és csak annyit, amennyit el lehet adni. Hiába gördül le több tízezer kész autó a futószalagról, ha tízből csak egy értékesíthető. A mesterséges intelligencia által végzett piackutatás és elemzés egy újabb óriási előrelépés a gyártók számára. Ez környezetvédelmi szempontból sem lényegtelen, hiszen a legzöldebb termék az, amit le sem kell gyártani. A kereslet alapú előrejelzések és az azokon alapuló termelés mindenki számára előnyös, nem csak a gyártók és a fogyasztók számára. A keresletnek megfelelő mennyiségű és optimalizált alkatrészek akár 40%-kal is csökkenthetik a raktározási költségeket. Mindez a szállítási kiadásokra is hatással van, a megspórolt költségeknek köszönhetően a kész termék ára is alacsonyabb lehet.
Egy hasonlóan nagy jelentőségű terület a mesterséges intelligencia számára a gyártósori fejlesztés és karbantartás. Köztudott, hogy egy termelő vállalat számára az a legrosszabb, ha állnak a gépek. Természetesen itt is szükség van időszakos karbantartásokra, melyek időzítése és időtartama is nagyon pontos tervezést kíván. Megfelelően kiszámított karbantartással a váratlan meghibásodások miatti leállások jelentősen csökkenthetők. A mesterséges intelligencia segítségével történő folyamatos állapotellenőrzés és az ebből kalkulált előre tervezett javítások óriási előrelépést jelenthetnek.
A nagy gyártók számára különösen nagy jelentőséggel bír a végfelhasználók felé történő kommunikáció. Ezen a területen már napjainkban is számos példát láthatunk a mesterséges intelligencia alkalmazására. Elég csak azokat a chatbotokat említeni, amelyek több weboldalon is megjelentek. Az ügyfélszolgálati feladatok legnagyobb részét ezek a megoldások fogják levenni az ügyfélszolgálati munkatársak válláról. Később, a folyamatosan fejlődő technológiával és az egyre bővülő adatbázisokkal teljes mértékben digitalizálható lesz ez a terület.
Reméljük, tetszett nektek ez a kis betekintés a mesterséges intelligencia világába! Ha szeretnétek még hasonló témájú cikkeket, esetleg javaslatotok, véleményetek van a témával kapcsolatban, a Cartárs Blog Facebook oldalán várjuk a hozzászólásokat!