Mindannyian láttuk már őket, mégsem tudjuk, miért néznek ki úgy, ahogy: az autómárkák logóinak története sok esetben épp olyan izgalmas, mint magának a márkának a születése. Legújabb írásunkban hat, ismert autómárka címerének történetét mutatjuk be.
Maserati
A Maseratit három testvér, Alfieri, Bindo és Ernesto Maserati alapította. Épp ezért sokan úgy gondolják, hogy a vállalat logója, a háromágú szigony is ehhez kapcsolódik, pedig a valóság távol áll ettől. A logót ugyanis egy negyedik Maserati-testvér, Mario Maserati rajzolta meg, akit a bolognai Piazza Magiorre téren található Neptunusz-kút inspirált. A szökőkúton ugyanis található egy szobor, amely a vizek és tengerek római istentét, Neptunust ábrázolja aki – miközben az egyik kezével a tengereket „nyugtatja” –, másik kezében egy háromágú szigonyt tart. Nyugodtan mondhatjuk, hogy Mario jól döntött, a Maserati logója ugyanis nemcsak stílusos és jól mutat az autók orrán, de igazán kortalan formai elem is.
BMW
Akárcsak a Maserati, úgy a BMW esetében is más áll a logó hátterében, mint amire sokan gondolnak. A közhiedelem szerint ugyanis a bajor vállalat logója a repülőgépek előtt tiszteleg: a kék-fehér cégér a kék ég előtt forgó propellereket ábrázolja. Ennek a hiedelemnek az alapját egy 1929-es hirdetés adja, amikor ténylegesen egy repülőgép propellerejeire rajzolták rá a BMW emblémát. Hab a tortán a 2000-ben, Sean Connery főszereplésével készült „Fedezd fel Forrestert!” című film, amelyben a Rob Brown által megformált Jamal Wallace úgy oktat ki egy pökhendi BMW-tulajdonost, hogy elmeséli neki ezt, az egyébként hamis történetet. A valóság ugyanis az, hogy a BMW logója nem a repülőgépeknek, hanem a vállalat otthonának, Bajorországnak állít emléket, hiszen a logó tervezésekor a bajor zászló színeit használták fel.
Subaru
Szinte nincs olyan ember, aki ne halott már volna a Subaruról, ha más miatt nem, hát a vállalat igen izgalmas és sikerekben gazdag ralis karrierje okán. Arról azonban már csak kevesen tudnak, hogy miért éppen ilyen, csillagos logóval találkozhatunk a márka autóin. A történet szerint a Subaru-t megalapító Fuji Heavy Industries első embere, Kenji Kitá úgy gondolta, hogy a vállalat által gyártott autóknak egyedi, japán név kell. Választása a Subarura esett, amely a Bika csillagkép egyik csillaghalmazának nevét jelenti japánul. A csillagok közül hatot szabad szemmel is láthatunk, ami azért is igen találó, mert a Fuji Heavy Industries, vagyis napjainkban már Subaru Corporation egykor hat részleggel rendelkezett, a csillagok pedig ezeket jelképezték.
Toyota
Van, aki szerint a Toyota logója egy szarvasbikát, mások szerint pedig egy kalapos embert ábrázol. Az 1989-ben, a Toyota 50. születésnapján bevezetett embléma azonban egyáltalán nem ezeket, hanem a márka a fogyasztókhoz való viszonyát jelképezi. Pontosabban a belső, függőleges ív szimbolizálja a vásárlók és egyúttal a gyártó szívét, míg a T-betűt megformázó felső ovális a fogyasztók és a Toyota kapcsolatát jelképezi. A külső ovális pedig a Földet szimbolizálja. A pontot pedig az teszi fel az i-re, hogy az oválisok eltérő vastagságával a japán kalligráfia előtt tiszteleg az autógyártó.
Volvo
Akárcsak a BMW vagy a Toyota, úgy a Volvo esetén is van egy hiedelem, amely bár logikus, de cseppet sem fedi a valóságot. Sokak szerint ugyanis a svéd gyártó emblémája a férfi szimbólumra utal, pedig a vállalat egyáltalán nem a férfiak, hanem ismét egy római isten, a Mars előtt tiszteleg. Marsot a legtöbben a hadak isteneként ismerik, a Volvónál ugyanakkor nem ezért kezdték használni a logót, hanem azért, mert Mars jelét a középkori alkimisták óta a vas jelölésére is használják. Ez pedig tökéletes volt a svéd autógyártó számára, hiszen már a kezdetektől a biztonság és az erő volt a két legfontosabb szempont az autóik tervezése során, ehhez pedig tökéletesen illeszkedett a vasat jelző szimbólum.
Ferrari
A Ferrarikon található híres, ágaskodó ló elsőként nem Enzo gépjárműin, hanem az első világháború egyik leghíresebb repülő sztárjának, Francesco Baraccának a repülőgépén jelent meg, a pilóta ugyanis a gép oldalára festette. Baracca azért vált híressé, mert az Olasz Királyság legeredményesebb vadászpilótájaként 34 győzelmet aratott az első világháború légi csatáiban.
Enzo Ferrari ugyanakkor nem Baracca miatt ismerkedett meg a különleges jelképpel. Enzo – Baracca halála után több évvel – találkozott a pilóta édesanyjával, Countess Paolina pedig javasolta Ferrarinak, hogy fesse fel autójára a híres jelképet, mivel az szerencsét hoz majd neki. Amikor Enzo Ferrari saját autók gyártásába kezdett, úgy döntött, hogy egy kis szerencse sosem árt, ezért minden Ferrarira felkerült a fekete ágaskodó ló. Érdekesség, hogy az embléma sárga háttere nem mást, mint a Ferrari szülőhelyét, Modenát jelképezi.
Esetleg másról olvasnál?
Minek nevezzelek: 6 különleges nevű autó
Hatvan évvel ezelőtt a Daimler-Benz megvásárolta az Auto Uniont