A lambda-szondát a legtöbben akkor ismerik meg, amikor az autójuk műszeregységén felbukkan a check engine lámpa: bizony, ez az alkatrész a leginkább felelős a hibajelzés megjelenéséért. De miért is van rá szükség? És mit csinál?
A képen két Facet lambda-szonda látható. Érdemes minőségi alkatrészt választani!
A lambda-szonda nem újdonság, gyakorlatilag egyidős a katalizátorral. Funkciója, hogy jelet adjon a befecskendezést vezérlő elektronikának, hogy a motorban a kipufogógáz alapján milyen az égés. Azért kell ezt tudnia a vezérlőelektronikának, mert így tudja biztosítani, hogy a lehető legkisebb üzemanyagfogyasztás mellett, a lehető legnagyobb teljesítménnyel jussunk el úticélunkhoz. Ráadásul a lambda-szonda megfelelő működésén múlik az is, hogy olyan összetételű kipufogógáz jusson a katalizátorba, amely a gázban lévő a káros komponenseket hatékonyan tudja átalakítani kevésbé káros komponensekké.
Nem véletlen, hogy a lambda-szondát oxigénszenzornak is nevezik, ugyanis az alkatrész működése során összehasonlítja a levegő oxgiéntartalmát a kipufogógázéval. A lambda-szonda három részből áll: az érzékelőből, ami nem más, mint egy bevonattal ellátott kerámia test, a belsejében elhelyezett fűtőtestből, valamint az egészet összefogó házból.
A belső kerámia test egy szilárd elektrolitot képez, amelynek két oldalán eltérő koncentrációjú oxigén esetén feszültségkülönbség keletkezik. Minél nagyobb az oxigén koncentráció különbsége, annál nagyobb a feszültség. Magyarul, ha a keverék túlságosan is dús, az elektronikának csökkentenie kell a befecskendezett mennyiséget fordítva pedig értelemszerűen növelnie. A referencia érték a levegő oxigéntartalma, ami a kerámia test belsejébe van vezetve, a kipufogógáz pedig a külsejével érintkezik.
Ahhoz, hogy a lambda-szonda megfelelően üzemeljen, elengedhetetlen, hogy elérje üzemi hőmérsékletét, ami 300 celsis fok. Amíg a szonda ezt nem éri el, nem is működik, olyankor a motorvezérlő fix lambda értéket vesz figyelembe. Ezért fordulhat elő, hogy a check engine első felbukkanása szinte mindig üzemmeleg motornál történik, a motorvezérlő ugyanis ilyenkor azonosítja a szonda meghibásodását.
Így néz ki egy régi, már elhasználódott és egy új lambda-szonda. Van különbség.
De mik is lehetnek ezek? Nos, ahhoz, hogy pontos képet kapjunk a lehetséges meghibásodásokról, először gondoljuk végig, milyen hatások érhetnek egy lambda-szondát: óriási hőingást kell elviselnie a motor közvetlen közelében, rossz helyen is van, ezért mechanikailag is nagy terhelést kap, mindamellett pedig közvetlenül érintkezik a kipufogógázokkal, amelyek kémiailag kikezdik. Ezt a zord életet ráadásul aktívan figyeli az autó elektronikája és ha akárcsak egy pillanatnyi jelkimaradást vagy értelmezhetetlen jelet észlel, azonnal fel is villantja a check engine lámpát.
A hiba hátterében kábeltörés vagy testhiba állhat, de az is lehet, hogy az égéstermékből érkező lerakódások miatt romlik a mérési pontosság és szorul cserére az alkatrész. Különösen gyakori, hogy a magas olajfogyasztású autóknál kell idő előtt lambda-szondát cserélni, hiszen ilyenkor a lerakodó motorolaj tönkreteszi a szondát.
Javítgatni nem érdemes, ha elromlik cserélni kell. De mire? A legfontosabb, hogy megbízható helyről, megbízható alkatrészt vásároljunk. Célszerű az univerzális alkatrészek helyett típusspecifikus lambda-szondát keresni, hiszen ezeknél nem elég, hogy bonyolult szerelésre sincs szükség, de az új alkatrész minden tulajdonságában megegyezik a gyáriéval, így biztosak lehetünk abban, hogy jól működik. Bátran ajánljuk a Bárdi Autó kínálatában megtalálható, kiváló ár-érték arányú, európai Facet lambda-szondákat, amelyek csúcsminőséget képviselnek, azaz beépítésükkel megőrizhető az autó műszaki színvonala.