Ezekre figyelj, ha Opel Astra H-t vásárolsz!

2004 januárjában jelent meg az Opel Astra H sorozata: a típus egész Európában népszerű lett, hiszen 3 és 5 ajtós, szedán, kombi, kabrió és Zafira néven 7 üléses, egyterű kivitelben is elérhető volt, a hosszú, 9 éves gyártása alatt. Jelenleg az egyik legkeresettebb autótípus a hazai piacon, olyannyira, hogy 2018-as évben a 10 legtöbbet behozott autó között szerepelt ez a modell. Alapvetően megbízható és egyszerűen szerelhető típus, de így is vannak olyan dolgok, amikre érdemes odafigyelni a vásárlás előtt.

Olvasás helyett inkább videó? Gergő megmutatja, mire érdemes figyelni! 

Mikori évjáratból érdemes választani?

Alapvetően nem évjáratot, hanem állapotot veszünk, ezt nagyon fontos már az elején is leszögezni. Ettől függetlenül elmondható, hogy 2007 után, az ekkor megjelent modellfrissítéssel javult az Astra H-k megbízhatósága.

astra_h5t_01.jpg

Ez egy frissítés előtti példány

astra_h5t_03.jpg

Ez pedig egy modellfrissített darab

A frissítés külsőleg a módosított első lökhárítóból és díszrácsból, a halogén izzós daraboknál a fekete helyett krómozott fényszórókeretből és az új hátsó lámpákból ismerhető fel. Érdekesség, hogy az Opel egy furcsa döntés értelmében a J Astra megjelenése után, a Classic sorozatú H astráknál ismét fekete fényszórókeretet használt. Ez azért fontos, mert gyakori, hogy egy baleset után nem évjárat-azonos fényszórót tesznek a régi helyére, majd eltitkolják a sérülés mértékét.

Milyen kivitelt keressek?

Adaptív lengéscsillapító, kanyarkövető fényszóró, digitális klíma, napfénytető, bőrkárpit, navigáció, elektromosan behajtható külső és fényre sötétedő belső tükör – csak néhány azok közül az extrák közül, amelyekkel már 2004-ben is rendelkezhetett egy jól felextrázott példány. Nos, azzal talán nem mondunk meglepőt, hogy az itthoni kínálatban ezeknek az extráknak a leggyakrabban nyoma sincs. Hazánkban legfőképp az alap Essentia és az annál eggyel magasabb felszereltségi szinthez tartozó Enjoy példányok az uralkodók. Emellett természetesen a Classic kivitelű autókból is sok van (főleg most, a leadott MFR, MFB rendszámú rendőrautókkal…).

opel-astra-2007-1280-0c.jpg

Nem sűrűn találunk ilyen extrás Astra H-kat a piacon

Mivel német típusról van szó, az extrák külön-külön is rendelhetőek voltak, így nem feltétlenül jelenti azt, hogy azonnal elvetendő egy Essentia, hiszen lehet, hogy így is került bele tempomat, 4 elektromos ablak vagy akár ülésfűtés. Minden Astra H-ban van 2 elektromos ablak, ABS, 4 légzsák, de azért mi azt javasoljuk, hogy olyat keress, amiben van ESP, elektromos tükörállítás (ekkor fűtöttek a külső tükrök) és CD 30 MP3 fejegység, erre ugyanis már rá lehet kötni AUX bemeneten a telefonod is a zenehallgatáshoz. Sok ex-flottás autóban van tempomat, kihangosító és tolatóradar is, ilyet sem nehéz találni. Ha extrásabb kivitelt szeretnél, különösen ajánlott utána nézni az adott extra alkatrészárainak: egy Xenon fényszóró jóval drágább egy halogénnél, ahogy az elektronikus lengéscsillapító ára is a többszöröse egy simáénak.

Mire érdemes figyelni a karosszérián és a beltérben?

Kezdjük egy jó hírrel: a H Astrák karosszériáján a korrózió nem gyakori vendég, általában csak egy szakszerűtlen javítás után tűnik fel a rozsda. A Magyarországon újonnan forgalomba helyezett és sérülésmentes vagy szakszerűen javított daraboknál nem jellemző. Német vagy osztrák importból érkező autókon találkozhatunk rozsdafoltokkal, az az ezekben az országokban tapasztalható erősebb sózás miatt.

A beltérben is hasonló a helyzet: gyakorlatilag úgy futnak el 3-400 ezer kilométert a megkíméltebb darabok, hogy ember legyen a talpán, aki egy órakozmetikázott, 100-150 ezer kilométerrel hirdetett autónál magától, mindenféle diagnosztikai eszköz nélkül megmondja, hogy valójában mennyit futott a gépjármű. Tartós a kormány bőrözése és az ülések kárpitja is, ahogy a gyári pedálgumik is.

_20.jpg

Íme egy 400 ezer kilométert futott Astra H beltere. Kép forrása: mobile.de

Természetesen a kizárólag városban használt autók ilyen szempontból leharcoltabbak lehetnek, hiszen a sok váltás és kormánytekerés jobban igénybe veszi ezeket az alkatrészeket.  Mi azt javasoljuk, hogy olyan H Astrát vásárolj, amely ellenőrizhető előélettel rendelkezik: inkább legyen benne óra szerint több kilométer, minthogy becsapjanak egy külföldről behozott, műszakilag leharcolt darabbal.

Azt fontos azért megemlíteni, hogy bár a beltér jól össze van rakva, apróbb zörgések, nyikorgások előfordulhatnak: típushiba például az első ülések háttámlájának nyikorgása vagy a szivargyújtó fedelének zörgése is. Ezeket olcsón orvosolja egy felkészült szerviz.

Mik a legfontosabb típushibák?

Haladjunk sorban:

Főképp 2007-ig jellemző a toronycsapágyak elrohadása: ennek oka, hogy rossz minőségű, műanyag kupakot használtak, ami alá idővel befolyt a víz, ez pedig szétrohasztja a toronycsapágy szilentjeit. Először csak zörög, de súlyosabb esetben átszakíthatja a motorháztetőt is.

big_0014529895.jpg

Ez bizony nem gyárias

Később javították gumi kupakra, az jobb, de alulról így is bejuthat a víz, tehát érdemes ránézni. Fontos azért, hogy ha már leszeded a kupakot, akkor minimum valami tömítőanyaggal együtt rakd vissza, előfordulhat ugyanis, hogy a már elöregedett kupak a leszedés után már nem tömít úgy, ahogy kellene és pont az elővigyázatosság okán jön majd elő ez a hiba.

Főleg a 2008-es évjáratig jellemző, de később is előfordulhat a CIM (Column Integration Module) modul meghibásodása. Ez a kormányoszlopon elhelyezett, magyarul csak kormányoszlop modulnak nevezett egység, amely többek között az index- és ablaktörlőkapcsolót tartalmazza, de nagy szerepe van az autó indításában, a kulcsnélküli rendszer és az elektromos kormányzár működésében is. Hibája, hogy gyárilag szinte meg sem forrasztották a rajta elhelyezett áramkörök lábait, emiatt idővel elengednek és hol érintkeznek, hol nem.

Tipikus CIM modul hiba

Mivel CAN Buson kommunikál az autó többi részével, meg tudja kavarni a dolgokat: ismert jelenség többek között az, hogy ha dudálni szeretnénk akkor hangosodik a rádió, vagy csak lekapcsolt világításnál van duda. De az is előfordul, hogy hidegben elsőre nem akar balra indexelni az autó. Persze ezekkel azért még lehet járni, az már kínosabb, ha meghibásodásakor nem kapcsol ki az indításgátló, vagy nem old a kormányzár. A vásárlás előtti próba során tehát feltétlenül nyomkodj végig mindent, nézd meg a dudát, az indexet és azt is, hogy bekapcsol-e a kormányzár.

Feltétlenül nézd meg a belső keringtető működését is: a levegő  a műszerfal jobb oldala mögött, a tűzfalon keresztül érkezik be az utastérbe, útját pedig bekapcsolt belső keringtetés esetén egy zsalu állja. Ennek a zsalunak csatlakozását alulméretezték, így idővel eltöri az állítómotor. Ha eltörik, akkor kattogó hangot hallhatunk. Az elektronika ugyan időtúllépés miatt 10 másodperc után leállítja a mozgatást, de idővel újra próbálkozik, így menet közben is sokszor hallani, hogy eljött az idő egy szervizlátogatásra.

Főképp a korai, 2005-06-ig gyártott autóknál fordul elő, hogy magától „feléled” a rádió. Ezt egy apró érzékelő okozza, amit a CD-lejátszóban találunk. A feladata, hogy érzékelje, ha CD-t tesznek a nyílásba, majd bekapcsolja a rádiót vagy működő rádiónál átkapcsoljon CD forrásra.

maxresdefault_9_1.jpg

A gond ott van, hogy sokszor akkor is érzékeli, ha nem csinálnak semmit, vagy épp az autó éjszaka, bezárva áll a parkolóhelyen. Emiatt bekapcsol a fejegység és mivel nem érzékel CD-t (hiszen nincs benne), átvált rádióra és az fog szólni egészen addig, amíg valaki le nem kapcsolja, vagy le nem merül az akkumulátor.

Sajnos évjárattól függően sújtja az ötajtós, kombi és szedán modelleket a hátsó ajtók átvezető kábelének megtörése. Ez azzal jár, hogy nem működik a központi zár és nem szól az ajtóba épített hangszóró sem. Szerencsére egy jó villanyszerelő gyorsan orvosolja a problémát.  Egyes példányoknál előfordul, hogy víz jut a szőnyegekre vagy a kédergumikra. Maga a víz általában az ajtóhatárolókon folyik be az ajtóba, majd ott a hangszórók alatt ki a kédergumira és innen be az utastérbe. Javítása egyszerű, a hangszórók keretét kell tömítőanyaggal jócskán körbekenni, innentől a víz tudni fogja, merre vezet útja.  A vásárlás előtt nézz rá a csomagtérnyitó mikrokapcsolóra: minden H astrát elektromos csomagtérzárral láttak el, így mi nem egy zárat, hanem csak egy gombot nyomkodunk. Ez azonban idővel elfárad, kezdetben csak nehezebben, később egyáltalán nem nyitja a csomagtérajtót.

Milyen motorral érdemes H Astrát vásárolni?

Fontos megemlíteni, hogy az Astra H-t több mint egy tucatnyi motorral szerelték a hosszú, 9 éves gyártási periódus alatt. Azért, hogy ne egy regényt, hanem egy hasznos anyagot készítsünk nektek, most a legfontosabb variánsokra koncentrálunk.

Az elérhető kínálat, teljesítmény és fenntartási költségek figyelembe vételével a benzinesek közül leginkább a 2007-ben megjelent Z16XER (később, az Euro 5-ös emissziós norma életbe lépése után A16XER) ajánlható. Ez, az 1,6 literes motor 115 lóerős és elfogadhatóan mozgatja a karosszériát. Ezeknél a legismertebb probléma a változó szelepvezérlés hibája. Ha hidegindításkor dízelesen „traktorozó” hangot ad az autó, a vezérléssel együtt a vezérműállító-kerekeket és a két szolenoid szelepet is cserélni kell, különben a hiba rosszabbodik és a hang erősödésével az autó teljesítménye is csökken.

Ilyen hangot ad az autó, ha már rossz az egyik vezérlésállító-kerék

Létezett ebből a motorból 1,8 literes kiadás is Z18XER motorkóddal, annál ugyanúgy jelentkezik ez a hiba. Előfordulhat még az olajhűtő elhasználódása is, ekkor összefolyhat az olaj és a hűtővíz. Ez gyakran a kiegyenlítőtartályban megjelenő olajfoltokból vehető észre. Sok szerelő ilyenkor egyből azt hiszi, hogy hengerfejes a motor és motorfelújítást javasol, pedig csak a sokkal olcsóbb olajhűtőt kellene cserélni.

Sok hazai használt autóban megtaláljuk ennek elődjét, a Z16XEP-t is, ennél a motornál a Twinport szívósor meghibásodása, a szelepfedélben lévő membrán átszakadása, illetve az eltömődő EGR szelep okozhat problémákat. A szívósor hibája, hogy műanyagból készül a lamellaállító rendszere, amely idővel elkopik, eltörik, így nem mozgat többé: ilyenkor csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás.

Ebben az autóban ideje szelepfedelet cserélni

Ingadozó alapjárat és rendkívül magas olajfogyasztás utal a szelepfedélben lévő membrán átszakadására, ilyenkor a legjobb ha a komplett szelepfedelet cseréltetjük. Érzékeny az EGR is, vétel után érdemes kitisztítattni.

Népszerű itthon a 90 lóerős 1.4-es is amelynek Z14XEP a motorkódja. Ennél a motornál a leggyakrabban a vezérműlánc adja fel a harcot, ha induláskor csattog, mihamarabb ki kell cserélni. Ezt a motort érinti még a szívósor hiba: itt is műanyagból készült a szívósor, előbb-utóbb elkopik a lamellaállító-mechanika, a motor folyamatosan csattog.

Ha így indul a kis 1.4-es, hamarosan jöhet a lánccsere

Dízelek közül a legkevesebb hibát az 1.7 CDTi tartogathatja, ezek közül a 2007-ig gyártott Z17DTH-t ajánlják nagyon a szakemberek. Az utána érkező Z17DTJ és Z17DTR motorkódúak az előbbinél  érzékenyebbek az üzemanyag minőségére. Ezen kívül a szokásos dízeles dolgok fordulhatnak elő: kettőstömegű, nagynyomású szivattyú, porlasztócsúcsok stb.

Sokan keresik az 1.9-es CDTi motorral szerelt H Astrákat, hiszen ebből a motorból létezett 150 lóerős verzió is, amely dinamikusan mozgatja a karosszériát. A Fiat eredetű erőforrás alapvetően megbízható, de két dologra nem árt figyelni: az egyik a szívócsőben lévő levegőszabályozó rendszer meghibásodása. Mivel a lamellák műanyagból készülnek, nem túl tartósak. Gyakran kikopnak, vagy beakadnak egy adott pozícióba. Ilyenkor előfordulhat, hogy az autó legyengül, hiszen a turbótól nem kap elég levegőt, vagy elkezd füstölni.  Figyelmet érdemel még az EGR is, a kipufogógáz-visszavezető rendszer hajlamos az elkoszolódásra, ezért érdemes a vásárlás után tisztíttatni.

Ilyen, ha jó a levegőszabályozó rendszer

Szintén Fiat származék a legkisebb gázolajos erőforrás is, az 1.3 CDTi-k hazánkban kedvelt cégautók voltak. Bár a teljesítményük nem túl acélos, alacsony fogyasztásuk okán sok flottakezelő döntött a beszerzésük mellett. Ezeknél legfőképp a vezérműlánc cseréjére kell felkészülni, mivel az alkatrészt alulméretezték, így nem szolgálja ki az autó élettartamát.

Mi a helyzet a váltókkal?

Az Opel a H Astrákat 5 és 6 fokozatú kézi, illetve robotizált manuális és automata váltóval is szerelte. A váltók közül igazán kettőt érdemes kiemelni, az egyik az M32 névre keresztelt 6 fokozatú kéziváltó, amelyet az 1.7-es és 1.9-es dízelekbe, illetve a kétliteres, turbós motorú autókba szereltek. Itt alulméretezték a csapágyakat, amelyek nem bírják a terhelést. Ha  búgó hangot ad a váltó, vagy 1-es és 2-es fokozatban ugrál a váltókar, fel kell készülni egy váltófelújításra. Amennyiben a kinézett autónak semmi baja, úgy a biztonság kedvéért érdemes egy váltóolaj-cserét elvégeztetni a vásárlás után.

Ez egy tipikus hibája az M32-es váltónak

A másik váltótípus, amire érdemes figyelni, az az Easytronic: itt nem másról van szó, mint a hagyományos, F17 kódjelű 5 fokozatú váltóhoz egy vezérlőegységet csatoltak, amely elektromechanikusan végzi a váltást. A tapasztalatok alapján ez 200-250 ezer kilométer után tönkremegy, ilyenkor cserélni kell. Fontos még tudni, hogy mivel ez egy hagyományos kéziváltó, itt is kell kuplungot cserélni, vagyis ha 100-150 ezer kilométer van az autóban, erre is fel lehet készülni.

Ilyen, amikor az Easytronic vezérlője tönkremegy

Egy keveset futott, vagy épp ellenkezőleg, már használt, de rendberakott Easytronic-os váltós autót persze nyugodtan meg lehet venni, de ha 100-200 ezer kilométer között futott a kiszemelt vas, fel kell készülni ezekre a költségekre. Ebből a szempontból jobb döntés a 4 fokozatú hagyományos, bolygóműves automata, itt a betartott olajcsere-periódusokra érdemes figyelni.

Akkor most a H Astra egy rossz autó?

Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből több millió darabot gyártott az Opel, Európában óriási mennyiségben futnak ilyen autók, így van miből meríteni.
opel-astra-2007-1280-08.jpg

Bőven van eladó, érdemes egy folyamatosan karbantartott, jó állapotú példányt keresni

Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!