A német autóklub 2016-ban vizsgálta a németországi gépjárműállományt: kiderült, hogy az autók több mint 75%-ának nem megfelelő a világító-berendezése, magyarul vagy túlságosan matt a búra, vagy nem jó helyre világít, esetleg kiégett egy vagy több izzó. A hazai autópark állapotáról nincs információnk, de ne legyünk meglepve: itthon sem lehet sokkal jobb a helyzet. De mit tehetünk akkor, ha nem vagyunk megelégedve halogénlámpás autónk fényszórójával és szeretnénk rajta javítani?
Mindig párban cseréljünk fényszóróizzót
Ha a fényszóróbúra rendben van és maga a lámpatest sem sérült, akkor jó ötlet emelt fényerejű izzót vásárolni: a gyártói ígéretek szerint ezek az izzók akár 150%-kal nagyobb fényt is kibocsájthatnak. Ez persze egy igen bonyolult mérési technika eredménye, de a lényeg egyszerű: az ilyen izzók rövidebb élettartamért cserébe lényegesen nagyobb fényt bocsájtanak ki, magyarul jobban látunk vele. Ez különösen azoknak hasznos, akik gyakran járnak éjszaka autópályán vagy kivilágítatlan autóutakon, hiszen a nagyobb fényerőnek köszönhetően nemcsak messzebbre láthatnak, de a környezetünkben lévő esetleges tárgyakat, embereket vagy épp állatokat is jobban érzékelik.
Sokat segíthet egy emelt fényerejű izzó
Izzóválasztásnál figyelni kell arra, hogy amennyiben egy adott típusú emelt fényerejű izzót vásárolunk, úgy a másik búrában lévő párját is cserélni kell, különben zavaróan nagy eltérés lesz a két fényszóró által kibocsájtott fény erősségében.
Hiába azonban az emelt fényerejű izzó, ha a fény nem jut ki a búrán: sajnos az elmúlt évtizedekben a korábban alkalmazott üvegbúrákat felváltották műanyagból készült társaik, amelyek bár könnyebbek és biztonságosabbak (hiszen egy esetleges gyalogossal történő érintkezés során nem okoznak akkora bajt), idővel, a napsugárzás hatására bemattulnak. Van, aki a felújításukkal próbálkozik, ez viszont a legtöbbször nem jelent tartós megoldást: a polírozott búrák 1-2 éven belül pont úgy néznek ki, ahogy eredetileg. Azt mondhatjuk, hogy a végleges és igazán hatékony megoldást a búrák cseréje jelenti.
Ez így már nem jó, éjszaka alig lehet látni vele
Ilyenkor két lehetőség van: gyári vagy utángyártott alkatrészt lehet vásárolni. Nyugodtan mondhatjuk, hogy elvétve találkozunk olyannal, aki ilyenkor a gyári mellett dönt: nem azért, mert rossz lenne – sőt, nyilvánvalóan kiváló minőségű alkatrészekről beszélünk -, hanem azért mert gyakran gazdaságtalan két, együtt akár több mint százezer forintba kerülő búrát vásárolni egy idős, tizenéves autóhoz. Sokkal jobban megéri tehát utángyártott búrák mellett dönteni, amelyekből általában 2-3 márka közül választhatunk.
Ezek közé tartozik például a TYC is, a vállalat az utángyártott búrapiac egyik vezető gyártója, kínálatukban elérhető áron találunk megfelelő búrákat szinte minden, hazánk útjain futó autótípushoz. Ezek az alkatrészek komplettek, magyarul mindent tartalmaznak, amire egy búracserekor szükség van, az ember beszereli a helyére, beköti az izzókat és kész, megy minden megfelelően.
Egy új, komplett lámpatestnél nincs jobb
Arra azért érdemes figyelni, hogy amennyiben új búrát vásárolunk, szereléskor ne fogdossuk össze a régi izzókat: ha ugyanis nem figyelünk, az ujjunkon lévő zsír rátapad az izzó üvegére. Amikor a lámpát felkapcsoljuk, ez a zsírréteg ráéghet az izzó felületére, amely miatt enyhén csökkenhet a fényerő.