Az autószerelés egy szakma, tanulni kell, nem lesz senkiből egyik pillanatról a másikra szakember. Ettől függetlenül van néhány olyan művelet, amit bárki, aki egy csipetnyi műszaki érzékkel rendelkezik, elvégezhet. Mivel egyre többen döntenek úgy, hogy maguk is kipróbálják az autójukon való javítást, úgy döntöttünk ajánlunk néhány olyan kisebb karbantartási műveletet, amivel gyorsan sikerélményt szerezhetsz.
Olajcsere
Általában a legtöbben az olajcserét tartják az otthon elvégezhető autószerelős műveletek alapjának: maga a procedúra tényleg nem bonyolult, de azért illik odafigyelni néhány dologra. Ahogyan azt már a motorolajokról szóló cikkünkben is említettük, mindig az autóba való motorolajat kell használni, ha a kézikönyv 5W40-et ír elő, senki ne ötsön bele 10W40-et, mert „jó lesz az”, hiszen ezzel a motor károsodását kockáztatja.
Fontos még a feltöltési mennyiség is, így a művelet előtt mindenképp tájékozódj, mennyi olajra van szüksége autódnak. Jó ötlet például a Castrol olajválasztóját használni, ott elég sok típusnak meg van adva a pontos feltöltési mennyisége. Az olajcsere elengedhetetlen lépése az új olajszűrő beépítése is.
Ahogy az olajnál, úgy itt is figyelni kell: van olyan autó, ahol évjáraton belül is eltér az olajszűrő mérete. Az alkatrész cseréjéhez ajánlott olajszűrő leszedőt használni, hogy megfelelően rögzíteni lehessen a szűrőt a helyére. Végül de nem utolsó sorban szót ejtenénk az elhasznált olajról is: azt szigorúan tilos bárhova kiönteni! Gyújtsd egy flakonba az elhasznált motorolajat és vidd el a hozzád legközelebbi átvevőhelyre (például bizonyos MOL kutakon átveszik)!
Akkumulátorcsere
Kevés idegesítőbb dolog van annál, mint amikor reggel azzal szembesülünk, hogy nem indul az autó, mert lemerült az akkumulátor. Mivel egy akkumulátor élettartam általában maximum 5 év (mármint az előírt, tudjuk, hogy van akinek 8-10 évig is jó, de ez egy szélsőséges eset) ezért, ha már régen volt cserélve, érdemes felkészülni, hogy hamarosan újat kell vásárolnunk.
Amire figyelni kell: itt bizony számít a méret, azaz nézzük meg, mekkora van autónkban. A népszerűbb autókhoz a legtöbb helyen egyből tudják, milyen akkumulátor való, de ha ritkább típusunk van, vagy nem bízunk az eladóban, nyugodtan mérjük le. Legalább ennyire számít a kapacitás is: ennél szigorúan tilos a gyárinál kisebbet venni, nagyobbat viszont ajánlott, főképp, ha gyakran használunk sok elektromos fogyasztót. Ha tehát autónkban egy 45 Ah-s akkumulátor van, jól járunk egy 50 Ah-ssal, de nem ajánlott 40 Ah-sat beépíteni. Számít az indítóáram mérete is, ez ugyanis gyakorlatilag az akkumulátor erejét mutatja meg nekünk: minél nagyobb, annál biztosabban indul járművünk, még a legnagyobb hidegben is. Itt is érvényes az előbb említett szempont, vagyis nagyobbat lehet, a korábbinál kisebbet viszont nem. Ha érdekel, hogyan lehet leellenőrizni az akkumulátor állapotát, nézd meg ezt a videót:
Régen ugyan még az is szempont volt, hogy az akkumulátor gondozásmentes legyen. Manapság ez nem téma, gyakorlatilag mindegyik az. Leginkább arra kell figyelni, hogy amennyiben autónkat start-stop rendszerrel szerelték, úgy az speciális, AGM akkumulátort igényel, ezeket ugyanis úgy tervezték, hogy elviselje a start-stop rendszerrel járó extra terhelést. Bár hagyományos is betehető, ilyenkor két lehetőség áll fenn: vagy az autó továbbra is használja a start-stopot és ezzel rövid úton kinyírja az akkumulátort, vagy letiltja ezt a funkciót, és hibajelzést dob a műszerfalra. Jobb tehát biztosra menni.
Kerékcsere
A kerékcsere sem tartozik a legbonyolultabb műveletek közé, de itt is van néhány szempont, amit ajánlott betartani. Az első és legfontosabb, hogy csak megfelelő kereket tegyünk autónkra: nézzük meg, hogy az abroncsok sérülésmentesek, nincs-e például szálszakadásra utaló dudor rajtuk. Számít a profilmélység is: téligumi esetén minimum 4, nyárigumi esetén pedig 1,6 milliméter a hatósági előírás.
Fontos még a felni állapota is: ha leütött, sérült a felni, úgy inkább látogass el egy gumishoz, aki megnézi, hogy menthető-e, mintsem ezzel közlekedj. Érdemes arra figyelni, hogy a kopottabb gumik elsőkerék-hajtású autók esetén mindenképp előre kerüljenek, hiszen a legtöbben biztonságosabban tudják irányítani autójukat akkor, ha az orra csúszik meg, mintha a fara.
Csere előtt a csavarokat a még meg nem emelt, kerekein álló autónál érdemes meglazítani. Ilyenkor nem elég pusztán fokozatban hagyni az autót, a kéziféket is be kell húzni. Emelni csak a kijelölt emelőpontoknál szabad, ezek általában jól látszanak. Ha nem vagy biztos benne, lapozd fel a kézikönyvet, szinte mindig benne van.
Levegőszűrő csere
Az olajcsere után érdemes egy új levegőszűrőt is beépíteni. Az alkatrész nem drága, de sok bosszúságot okozhat, ha elhasználódik: mivel a feladata, hogy megtisztítsa a motorba jutó levegőt, ezért idővel természetesen eltömődik, ez pedig azt jelenti, hogy nem jut elegendő levegő az erőforrásba.
A levegőszűrő fedelét általában néhány csavar tartja, levétele után egyszerűen megállapítható, hogy elhasználódott-e az alkatrész: az új, tiszta szűrő hófehér, ha már fekete a bent lévő, akkor érdemes kicserélni. Általában 10-15 ezer kilométer után válik szükségessé a csere. Akárcsak az olajszűrőre, úgy erre is igaz, hogy motortól és évjárattól függően eltérhet a méretük, így vásárlás előtt célszerű tájékozódni.
Fontos, hogy a csere során, ha kivetted a szűrőt, töröld át belül a szűrőházat, hogy az esetlegesen még ott lévő szennyeződések ne juthassanak tovább a motor irányába.
Pollenszűrő csere
Amíg a levegőszűrő autónk motorját védi, addig a pollenszűrő a mi egészségünket szolgálja. A feladata ugyanis az, hogy meggátolja szellőzőrendszerbe kerülő korom, por, pollen és más részecskék bejutását az utastérbe. Évenként érdemes cserélni és megéri áldozni a jobbra!
Arról, hogy pontosan milyen típusú pollenszűrő létezik, egy korábbi cikkünkben olvashatsz. Maga az alkatrész nem bonyolult, de az, hogy hol található, szinte mindig a konkrét autótípustól függ.
Van, hogy a kesztyűtartó mögé teszik, máskor csak a gázpedál levételével férhetsz hozzá, de olyan is, hogy a szélvédő tövében, egyszerűen, egy műanyag fedelet lepattintva tudod kicserélni.
Izzócsere
Bár egy modern, LED-lámpás autó lámpatesteit már nem lehet megbontani és bennük a fényforrást kicserélni, azért esélyes, hogy a te autódban még megtalálhatók hagyományos izzók, amelyek idővel kiégnek és cserére szorulnak.
Mivel az autó több más alkatrészéhez hasonlóan izzókból is sokféle érhető el, így vásárlás előtt tájékozódj: ha jól hozzáférhető helyen van, nézd meg, milyen izzó van most a foglalatban és azután vásárolj. Segítség lehet, hogy a legtöbb autó kézikönyvében pontosan feltüntetik, hogy milyen izzók vannak az egyes foglalatokban.
Fényszóróizzó cserénél nem kell meglepődni, ha egy kis bontásra is szükség van: sajnos egyre gyakoribb, hogy normál esetben gyakorlatilag hozzáférhetetlen az izzó (például le kell venni a lökhárítót, vagy a kerékjárati ívben turkálni..), így lehet, hogy kényelmesen csak a lámpatest kivételével tudod magát az izzót is cserélni. Ezeket általában csak néhány csavar fogja, kivételük nem bonyolult.
Amiket még véletlenül se próbálj ki!
Természetesen az előbb említettek csak a legegyszerűbbek, nyilván sok más, javítás is elvégezhető otthon, ha az ember foglalkozik vele. Egy lambdaszonda vagy egy légtömegmérő csere sem feltétlenül tartozik a bonyolultabbak közé, de azért van azért több olyan javítás is, amit továbbra is kizárólag szakműhelyben érdemes elvégezni. Ilyen például a vezérlés cseréje, ahol egy apró tévedés is óriási motorkárt okozhat, vagy épp az elektromos rendszer szakszerűtlen javítgatása, ami végső soron az autó leégését is eredményezheti.
Sajnos mindkettőre volt már példa ismerősi körben, hiszen a pár apróbb javítás után fellelkesült illető úgy gondolta, hogy akkor már mindenhez is ért, így tönkretéve autóját. Mi a fékrendszer javítását is szakemberre bíznánk, ahogyan az otthoni kuplungcsere sem olyasmi, amire sokan képesek.
Ha szervizt keresel, használd a GarVisort, a közösségi szervizkeresővel gyorsan találhatsz egy megfelelő szakembert a közeledben.
Végül pedig az a 4 szempont, amelyet szerintünk feltétlenül érdemes számításba venned, mielőtt akár egy csavarhúzót is felemelnél:
Mérd fel, hol a határ
Mielőtt bármihez is hozzálátsz, gondold végig: mennyire vagy biztos abban, aminek nekikezdesz? Csináltál már ilyet korábban? Van segítség? Biztos, hogy csak annyi lesz a feladat ami elsőre tűnik? Mindezeket azért fontos átgondolni, mert könnyen előfordulhat, hogy végül autó nélkül maradsz: elég egy elszakított kábel, vagy egy eltört csatlakozó, hogy a jármű mozgásképtelenné váljon.
Legyen szerelési útmutató
Meghúzási nyomaték, szerelési lépések: ezek egytől egyig olyan dolgok, amelyeket kútfőből senki sem tud. Mielőtt bármihez is hozzányúlsz, keress egy szerelési útmutatót, ahol a szükséges információk le vannak írva. Régebbi autókhoz többféle szerelési könyv is elérhető, modernebb autóknál elsősorban az internet segítségére számíthatsz: a különféle, típusspecifikus oldalakon gyakran elérhetők a legfontosabb, otthoni javításokhoz szükséges információk. De például a Facebookon lévő csoportok is sokszor jó helynek bizonyulnak, ha gyors segítségről van szó.
Legyen megfelelő szerszámod
Szerszámkészlet nélkül legfeljebb egy egyszerű ablaktörlőlapát-cserét ajánlunk, komolyabb műveleteknek nem érdemes nekiállni. Ajánlott egy olyan csavarhúzó-készlet, amelyben többféle, a csillag és laposfejűek mellett torx fejűeket is tartalmazó csavarhúzókat tartalmaz. Már egy egyszerű pollenszűrő-csere is megakadhat, ha nincs például torx fejű csavarhúzód, úgyhogy ezen nem érdemes spórolni. Nem spórolnánk egy dugókulcs-készleten sem, ahogyan egy erősebb kerékkulcsot sem szabad kihagyni a beszerzendő szerszámok listájáról – hidd el, ez utóbbival sokkal egyszerűbb a kerékcsere, mint azzal, amit gyárilag kaptál a járműhöz. Gyors és hatékony csavarbehajtáshoz érdemes egy bithegy készletet is a szerszámos ládánkban tartani, ahogy csipőfogóra és fázisceruzára is ajánlott áldozni.
Figyelj a ruházatra
Nem azt mondjuk, hogy nem lehet mackónadrágban és trikóban szerelni, de azért, ha gyakran állunk neki az autójavításnak, érdemes erre a célra kifejlesztett ruhákat vásárolni. Van ebből egy csomó, ha ide kattintasz az osztrák Litz munkaruháit tudod megnézni. A legnagyobb előnyük, hogy munkára tervezték őket: nem szakadnak ki, nem lesz bajuk, ha kicsit olajosak lesznek, illetve – és ez főleg azoknak számít, akiknek nincs garázsuk, csak a kertesház előtti szabad területen tudnak szerelni – gyakran fényvisszaverő csíkokat is tartalmaznak, így még sötétben is biztonságosan szerelhetünk bennük.