Ha az ember már hosszú ideje vezet, úgy gondolhatja, minden szituációra felkészült és nem érheti meglepetés az utakon. Ami engem illet, már 15 éve koptatom az utakat baleset nélkül és ezalatt több 100.000 kilométert beletekertem a kezeim között megfordult vasakba. Kamion kivételével mindent vezettem már, ami benzint éget. Egyszer még egy BTR-80 páncélozott katonai járművet és egy T-72-es tankot is. De az már régen volt. Viszont mindig is szerettem volna elmenni, részt venni egy vezetéstechnikai tréningen. Kíváncsi voltam, vajon mi újat tudnak mutatni egy ilyen dzsemborin. Hát most megtudtam.
Szóval azért gyűltünk össze a kiskunlacházi reptér betonján, hogy javítsunk a vezetéstechnikánkon, új dolgokat tanuljunk, és leszámoljunk néhány, az évek során felszedett rossz beidegződéssel. Ahogy az lenni szokott, egy ilyen tréning is az elmélettel kezdődik. Mindent átbeszéltünk a „miért fontos a megfelelő guminyomás”-tól a helyes üléspozíción át, egészen a „mikor a jogsit csinálod, azt tanítják, 10 óra 10 percnél fogd a kormányt, de nagyon nem ott kellene fogni”-val bezárólag. Ez utóbbinak két fontos oka van:
- Ha vészhelyzetben hirtelen ki kell kerülni egy úton lévő tárgyat, állatot, bármit, sokkal kisebbet tudsz fordítani a kormányon, ha 10 óra 10 percnél fogod, mintha 9 és 3 óránál lenne a kezed.
- Másrészt baleset esetén a légzsáknak 0,2 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy kinyíljon. Márpedig nincs az a sofőr, aki ennyi idő alatt el tudná kapni a kezét a kormányról. Így a 10 óra 10 perces fogásnál a felfújódó légzsák azonnal eltöri a csuklódat és az alkarodat.
Miután kiderült, hogy a legtöbbünk, ha mást nem is, de nem a megfelelő üléspozíciót használva vezet, hozzáláttunk a gyakorláshoz. Bemelegítésként végig mentünk egy egyszerűnek tűnő, bójákkal kijelölt ügyességi pályán, amit aztán a nap végén ismételten teljesíteni kellett, hogy jól látható legyen a fejlődés. Azért mondom, hogy egyszerűnek tűnő, hiszen a valóságban nem is olyan könnyű egy ilyen pályát időre, hiba nélkül teljesíteni. 1-2 bójadöntés mindenkinél becsúszott.
Ezt követően négy feladatot gyakoroltunk, természetesen fokozatosan nehezített körülmények között:
- vészfékezés, aminek a célja a helyes vészfékezési technika elsajátítása, az ABS, az autó határainak és a kerekek tapadásának megismerése.
- kikerülési gyakorlat, ahol elsajátíthattuk a rendkívül precíz és határozott kormányzást adott tempónál és begyakorolhattuk a gyors, hirtelen irányváltásokat.
- a kezelhetőségi vizsgálat során a kormánykezelés és a tempóérzék kifinomítására, illetve az autó menetdinamikai tulajdonságainak megismerésére helyeztük a hangsúlyt.
- végül a jávorszarvas teszten kiderült, hogy az autó vezetője mennyire biztonságosan tud kikerülni egy hirtelen felbukkanó, váratlan akadályt.
Kívülről nézve, nem is tűnik nehéznek. Ám, mikor bent ülsz az autóban, és először mész végig a pályán, minden sokkal gyorsabbnak tűnik és a bóják által kijelölt hely iszonyatosan szűknek érződik. Pedig nem is olyan kevés az a 13 méteres rész, ahol a „jávorszarvast” észlelve végre kell hajtani két hirtelen és határozott irányváltást. Aztán amikor először megérkezel 40-nel a szarvashoz, kiderül, hogy az általad gyorsnak gondolt kormánymozdulat mégsem olyan gyors, így az utadba kerülő összes bóját összegyűjtöd. Pedig elméletben mindenki (vagy legalábbis a legtöbb sofőr) tudja, hogyan is kell csinálni. De, amikor ott vagy, és közeledik a szarvas, pillanatok alatt kiderül, hogy az elmélet ismerete gyakorlat nélkül semmit sem ér. Már csak ezért is érdemes részt venni egy ilyen tréningen.
Természetesen a lényeg itt is a fokozatosság. Kétszer-háromszor megcsinálod a feladatot ugyanolyan tempóval, aztán a következő körben már 10 kilométerrel gyorsabban futsz neki. Ahogy ráérzel az ízére, úgy válsz egyre magabiztosabbá és ügyesebbé. Úgy tudod egyre nagyobb tempónál is hibátlanul megugrani az akadályokat.
És, hogy egy pillanatra se lankadjon a figyelmed, folyamatosan koncentrálj, a feladat közben, amikor a bójakerülgetésre, a veszett kormánytekergetésre összpontosítanál, váratlanul felmutatnak két táblát, amit fel kell ismerni. Hiszen élesben, a közutakon sem egyetlen problémát kell megoldanod. Figyelsz az előtted/melletted/mögötted haladókra, a szemben érkezőkre, a táblákra, jelzőlámpákra és a gyalogosra, aki két zebra között, körülnézés nélkül kilépett eléd az útra.
Ha már itt tartunk, ilyen helyzetekben lehet szükséges a vészfékezés, aminek a helyes kivitelezését szintén begyakoroltuk. 30-ról senkinek sem okozott problémát. 50-ről már azért sokaknak meggyűlt a baja a bójának álcázott, váratlanul elénk toppanó, figyelmetlen gyalogossal. Főleg első nekifutásra. Aztán a technikánk javulásával, az eredmények is lényegesen javultak. Az egyik legmeglepőbb eredmény 70-es tempónál született. Bár igazából nem kellett volna, hogy meglepődjünk rajta. Néhány autó négyévszakos gumikkal futott neki a napnak, a 70-ről történő vészfékezésnél pedig 15-17 méterrel (!!!) csúsztak túl az akadályon. Persze, olvas az ember a különféle összehasonlító tesztekről, de azért mikor élesben tapasztalja és látja az eredményét, hogy nem túlzás és nem mellébeszélés, akkor az nagyon más. 15-17 méter! Ezrét fontos, hogy mindig az évszaknak megfelelő gumi legyen az autón. Nyáron nyári, télen téli. A négyévszakosról pedig feledkezzünk meg, mert semmire sem jó.
A lényeg, hogy egy ilyen vezetéstechnikai tréning elképesztően hasznos tud lenni. Megismerheted a saját és az autód határait, miközben olyan helyzeteket szimulálnak és gyakorolhatsz biztonságos körülmények között, melyek bármikor segítséget jelenthetnek a hétköznapi, közúti közlekedés során. Ráadásul profi szakemberek figyelik minden mozdulatodat, felhívják a figyelmedet a hibákra, segítenek javítani a technikán vagy abban, hogyan tudnál még jobban vezetni. És mielőtt azt mondanád, hogy már 40 éve vezetsz és több millió kilométer van a kezedben/lábadban és neked nem lehet újat mutatni, hidd el, ez nem így van. Legjobb példa erre az egyik kollégánk, aki szintén részt vett a tréningen, 45 év tapasztalattal és 1,5 millió megtett kilométerrel úgy szállt ki a nap végén az autóból, hogy „ez elképesztően hasznos és tanulságos volt”.
Szóval, ha szeretnél jobban, biztonságosabban vezetni, magabiztosan kezelni a váratlan helyzeteket, tanulni, fejlődni, akkor keress egy jó tréninget és vágj bele. Megéri.
U.I.: A tréningről kollégánk készített egy rövid videót, csak, hogy lássátok, milyen is volt belülről.
Jó szórakozást!