Erre figyelj, ha Fiat Punto 2-t vásárolsz!

Korának egyik legnépszerűbb kisautója volt a Fiat Punto 2. generációja, amely rendkívül hosszú ideig, 12 éven át volt gyártásban, ennek köszönhetően elképesztő mennyiségben találunk elérhető példányokat a legnagyobb használtautós portálokon.

A legolcsóbb, már műszakis példányok 200 ezer körül indulnak, 300 ezerért pedig egy elfogadható alapmodell is elhozható – egy klímás, ABS-es példány 500 ezer körül vásárolható meg, a legfiatalabb darabok ára pedig az 1 milliót is elérheti. fiat-punto_1.jpg

Bal oldalt az 1999-2003 közötti verzió, jobbra pedig az utána árult, modellfrissített példány.

Figyelj a rozsdára!

Igaz, hogy a 2. generációs Punto rozsdavédelme jobb, mint elődjéé, de itt is vannak gyenge pontok. Ezek közé tartozik a küszöb is: ajánlott felemeltetni a kiszemelt járművet egy szakszervizben, hogy megbizonyosodj állapotáról. Maradjon idő a padlólemez és a futóműelemeinek vizsgálatára is.

big_0010498346.jpg

Lehetnek azért meglepetések egy-egy idősebb példánynál. Kép forrása: Index fórum

Természetesen a küszöbökön túl a sárvédőket, ajtók, csomagtérajtó alját is érdemes átnézni. Annyira nem szabad azon meglepődni, ha sérülésmentes autót már nem találsz: karcok, húzódások a legtöbb 2-es Puntón megtalálhatók.

Tartós beltér, egy-két bosszantó aprósággal

Kopogós, kemény műanyagok borítják a Punto utasterét, de legalább ezek jól állják a megpróbáltatásokat. Ezért nem is érdemes pusztán a beltér alapján elhinni, hogy az autó keveset futott, vagy épp extrém megkímélt bácsiautó: úgy mennek el 2-300 ezer kilométert ezek a kocsik, hogy gyakran semmilyen nyom nem utal a magasabb futásteljesítményre. Menet közben persze kiderül, hogy egy 20 éves technikájú, olcsó kisautóról van szó: zörgések, nyikorgások a műszerfal elemei felől bőven érkezhetnek, ahogyan a kesztyűtartó fedelének váratlan kinyílása is gyakori.

92523282000_fiat_punto-pic-5352941236744652243.jpeg

Mielőtt beülünk az autóba, nézzük meg, hogy mindegyik ajtónál jól működik-e a kilincs: idővel szinte mindegyiknél elöregszik, elrozsdásodik a visszahúzást végző rugó, így a kilincs nyitott állásban maradhat. Lehet próbálkozni kenő spray-vel, de sok esetben csak a kilincs cseréje jelent végleges megoldást.

Ha már a beszállás előtt vagyunk, nézzük meg, hogyan áll a vezetőülés: sok autónál ugyanis előfordul, hogy eltörik az ülésállító mechanika, emiatt az ülés ferde és oldalt megmozdítva billeg.   A beltér másik bosszantó pontja a napellenző: sok 2-es puntónál előfordul, hogy eltörik a napellenzőt a tetőkárpitnak feszítő rugó, emiatt az alkatrész nem marad a helyén, folyamatosan az arcunkba lóg.  Sajnos a napellenző nem javítható, ha eltörik, újat kell vásárolni.

Fontos, hogy jó legyen a szervokormány

A 2-es Punto egyik ismert típushibája a szervokormány meghibásodása. Amikor ugyanis jó, akkor igazán kényelmesen irányíthatóvá teszi a kisautót, különösen ha bekapcsoljuk az extra rásegítést biztosító, 70 km/h-ig működő City módot. Ilyenkor szó szerint egy ujjal is tekerhető a kormány, annyira nagy a rásegítés.

Igaz, ez egy Panda, de a lényeg jól látható: City módban egyujjal tekerhető a kormány.

Sajnos előbb vagy utóbb szinte minden Puntót érint a szervokormány meghibásodása: általában a kezdődő hibát kétféle tünet jelzi. Az egyik, hogy az egyik irányba csökken a szervohatás mértéke a másik pedig, hogy teljesen megszűnik a rásegítés, ám a motor leállítása majd újraindítása után ismét működik a rendszer. A szervo meghibásodását a korai, csíklámpás Puntókban a szervomotort vezérlő relék beégése okozza – a gyár módosított a konstrukción, így a későbbi autóknál ezzel már nincs gond.  A modellfrissített, „nagylámpás” Puntók esetén a szervó hibáját a kormányszög-jeladó elhasználódása okozza.

Kopogó hangok a futómű felől

Nem kell annyira meglepődni, ha egy-egy alkatrész elhasználódik a futóműben: mivel eredendően városi kisautóról van szó, így könnyen előfordulhatnak különféle, olcsón orvosolható meghibásodások. Ezek közé tartozik a szilentek elfáradása: ezek nem jelentenek nagy költséget, például egy minőségi, JP Group szilentblokk ára is alig 2 ezer forint körül alakul.

 jpgroup.png

Legyen szó akár futóműről vagy elektronikai esetleg motorikus alkatrészről, a minőségi alkatrész végül mindig olcsóbb. A Bárdi Autó kínálatában a JP Group alkatrészeinek széles választéka érhető el. 

Ez a filléres alkatrészár jól jelzi, hogy a típus olcsón fenntartható, de természetesen sok kicsi sokra megy, így érdemes alaposan fülelni az út során: gyakran van gond a kerékcsapágyakkal is, különösen a hátsó kerekek felől jöhet a kerékcsapágy hibára jellemző búgó hang.

Legyen jó az ablaktörlő

Érdemes az ablaktörlő-mechanika működését is ellenőrizni: ennél ugyanis gyakran előfordul, hogy az elöregedő műanyag alkatrészek miatt egyszerűen szétesik, ezáltal az ablaktörlő használhatatlanná válik. Vannak különféle javítási módszerek, de a gyári ajánlás természetesen a mechanika teljes cseréje. 

Nappal is nézd meg a lámpákat!

Gond lehet a hátsó lámpákkal is: sajnos sok 2-es Puntónál jelentkezik, hogy az elektromos csatlakozó oxidálódik, ennek az az eredménye, hogy világítás megzavarodik: gyakori, hogy fékezéskor a féklámpák mellett az irányjelzők is felvillannak, de az is megesik, hogy indexelés során a féklámpa villog.

Ez állhat az elektronikai zavarok hátterében

Sok esetben a rejtélyes meghibásodások hátterében a testpontok elkorrodálása áll: ebből összesen 7 darabot találunk az autóban. Ha ezekből akár egy esetén is előfordul, hogy az érintkezés rozsda vagy más ok miatt nem megfelelő, az elektronikai zavarhoz is vezethet – szenzorhibára utaló jelzések, össze-vissza jelző műszeregység stb.

A benzinmotoroknál is van mire figyelni

A Fiat által gyártott motorok jól illeszkednek a Punto városi karakteréhez: már az alap, 60 lóerős, 8 szelepes 1.2-es is megfelelően mozgatja a karosszériát, a 80 lóerős 16 szelepessel pedig a dinamikusabban közlekedők is elégedettek lesznek. Szintén megbízható az 1.4-es, a mai napig gyártásban lévő 95 lóerős 16 szelepes motor is. Fogyasztás városban 6,5-7 l, vegyes 6 l, országút akár 5 liter. Ezeknél a motoroknál gyújtótrafó meghibásodása tud problémát okozni, gyári előírás nincs a cserére, de ajánlott 50-60.000 km-enként.

3693795515_c07f2c8a7f_b.jpg

Fontos azonban kiemelni, hogy egy hiba mindhárom motornál jelentkezhet: ez pedig nem más, mint a hengerfejtömítés átégése. Ilyenkor két dolog fordulhat elő: vagy a hűtővíz jut be a motorba, vagy, amennyiben az olajkör felé ég szét a tömítés, a motorolaj ég el. Ez utóbbi a súlyosabb, hiszen ez a kenés megszűnését eredményezi – épp ezért ajánlott a vásárlás után egyből, megelőző jelleggel cseréltetni a tömítést, amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy a javítást a közelmúltban elvégezték.

fiat-punto_dynamic-2003-1280-18.jpg

Létezett 1.8-as is a Puntóból, de fontos tudni, hogy E10-es üzemanyagot nem lehet bele tankolni, kizárólag E5-öst fogad el. Ezzel kapcsolatban kiemelnénk, hogy 2000 októberéig minden, addig gyártott benzinmotor Euro 2-es szabványú, ezekbe is E5-öt kell tölteni. Az Euro 3-ra való átállás után már E10-es is bátran tankolható mindegyik Puntóba.

Óvakodjunk a lestrapált dízelektől

A dízelmotoros Puntók közül a legolcsóbb darabok a korai 1.9-es szívó és turbódízelek. Alapvetően mindkettő megbízható, ám a koruk miatt fokozott figyelmet érdemelnek.

maxresdefault_2_2.jpg

Ugyan a gyengébbik, 60 lóerős adagolós dízel egyszerű felépítése miatt minimális odafigyeléssel a világból is kimenne, sok tulajdonos a legalapvetőbb karbantartási feladatokat sem végezte el, így érdemes nagy körültekintéssel átnézni a kiszemelt példányt. Ez még inkább igaz az erősebb, common-rail 1.9-es turbódízel-re is – ez utóbbi egyébként a gyártás kezdetétől egészen a 2005-ig, a Grande Punto megjelenéséig kapható volt, kezdetben 80, majd 86 végül pedig immár 1.9 Multijet néven 100 lóerővel.

fiat-punto_dynamic-2003-1280-17.jpg

Hazánkban azonban nem ezek, hanem a 69 lóerős 1.3-as Multijet terjedt igazán el: ennek elsősorban az újkori, kedvező ár és a rendkívül alacsony fogyasztás az oka. Ezeknél a láncos vezérlésű motoroknál a vezérműlánc okozhat problémát: ha az autó induláskor csörgő hangot ad, jöhet a vezérléscsere. A gyenge vezérlés egyik hátránya, hogy nem szereti, ha leejtőn vagy emelkedőn parkolva a kézifék behúzása helyett egyszerűen 1-esben vagy rükvercben hagyjuk a váltót. Tehát mindenképpen kézifékkel kell parkolni, ugyanis előfordulhat, hogy átugrik a vezérlés.

fiat-punto_dynamic-2003-1280-10.jpg

Ahhoz tehát, hogy biztosan egy jó állapotú, hosszú ideig használható 2-es Puntót találj, elengedhetetlen, hogy szervizben átvizsgálják a kiszemelt autót. Ha szeretnél biztosra menni és egy jó szakembert találni a közeledben, használd a GarVisor-t, az ingyenes közösségi autószervizkereső applikációt!

A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.