Nagy levegő és nyomás: beszéljünk a turbófeltöltőről!

A belsőégésű motoroknál a teljesítmény növeléséhez a lökettérfogat növelése szükséges. Ez azonban nem minden esetben alkalmazható, mert a motor mérete és súlya ezzel arányosan megnő. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztás is magasabb lesz, ami szintén nem előnyös. Erre jelent megoldást a turbófeltöltő alkalmazása, amellyel változatlan lökettérfogat mellett akár 30-40%-os teljesítmény növekedés érhető el. Mivel a turbó segítségével több oxigén jut az égéstérbe, a motor hatékonyabban és nagyobb teljesítménnyel tud üzemelni.

Maga a turbófeltöltő nem mondható bonyolult szerkezetnek. Az egység házában egy tengely két végére szerelik a kompresszor- és turbinakerekeket. A turbinakereket közvetlenül a motorból kiáramló kipufogógáz hajtja meg, amely közvetve a kompresszorkereket is forgatja. A turbó által beszívott levegő nyomása és ezáltal a hőmérséklete is megnő. A levegőt az égéstérbe jutás előtt vissza kell hűteni, erre szolgál a töltőlevegő hűtő vagy ahogy sokan ismerik, az intercooler. Ez az újabb turbós autókban már nélkülözhetetlen alkatrész.

Az átáramló kipufogógáz miatt a turbófeltöltő működés közben felforrósodik. Ezért szükség van a feltöltő hűtésére, melyet a legtöbb esetben a motorolajjal oldanak meg. Ez egyúttal kenési feladatokat is ellát, ritka esetben vízhűtéses turbót is alkalmaznak. Itt fontos megemlíteni, hogy a motorolaj rendszeres cseréje és a minőségi kenőanyag használata kiemelten fontos a turbós motoroknál. Mivel egy turbó terheléstől függően akár százezres vagy magasabb fordulatszámmal pörög, az elégtelen kenés nagyon gyorsan meghibásodáshoz vagy tönkremenetelhez vezethet.

Magunk is sokat tehetünk a turbófeltöltő élettartamának növeléséért. Nagyobb terhelésnél, például erős emelkedőn vagy autópályán való huzamos haladás után ne állítsuk le azonnal a motort. Ezzel ugyanis megszűnik a kenés és a hűtés, a turbónál lévő motorolaj pedig megéghet. Az ilyen esetek elkerülésére a megállás után legalább 1-2 percig hagyjuk a motort alapjáraton üzemelni. Ügyeljünk rá, hogy ilyenkor a Start-Stop rendszert kapcsoljuk ki, hogy biztosan ne állítsa le a motort.

A turbók meghibásodása számos problémára visszavezethető. Sok esetben nem is maga a feltöltő, hanem az olaj- vagy levegőrendszerben kell keresni a hiba tényleges okát. A turbófeltöltő több részegységből tevődik össze, melyek bizonyos mértékig külön-külön is cserélhetők. A szervizelést minden esetben bízzuk szakszervizre, hiszen egy komoly igénybevételnek kitett alkatrészről van szó. Ha turbós problémánk van, könnyedén kereshetünk egy jól felszerelt, megbízható szervizt a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével.

Amennyiben elkerülhetetlen a komplett turbófeltöltő cseréje, a prémium minőségű Würtemberg széles választékában megtaláljuk a szükséges alkatrészt. A Würtemberg turbófeltöltők kiemelkedő, 3 éves kiterjesztett garanciával rendelkeznek és készletről, azonnal megvásárolhatók a Bárdi Autó magyarországi kirendeltségein, webshopjában, illetve a Bárdi Autó Plus applikáción keresztül!