Nemrégen olvashattatok egy cikket arról, hogy mit érdemes ellenőrizni az autónkon a tél beállta előtt. Azóta mind a naptár, mind pedig időjárás alapján megérkezett a tél, ideje tehát felszerelkezni a hideg napokra. Ilyenkor olyan problémákkal is szembesülhetünk már az autónkba beülés előtt, amivel máskor nem. Reggel félálomban lesétálunk az autónkhoz és jön az első meglepetés, minden tiszta jég.
Ennek elhárítására több lehetőségünk is van. Az első a klasszikus jégkaparó, ebből ma már számtalan formájú és kialakítású darab létezik. Érdemes hosszított nyelűt venni, mert sok autónál a szélvédő belső része nehezen érhető el. Sőt, van kesztyűs változata is, bár ezt a műveletet amúgy is ajánlott így végezni. Épp a szélvédő nehezen elérhető és nagy felülete miatt megoldást jelenthet egy szélvédőtakaró. Este az üvegre helyezve és az autóhoz rögzítve reggel csak levesszük és tiszta, jégmentes üveg fogad minket.
Van egy köztes megoldás is, ez pedig a jégoldó. Ennek összetevői a jeges felületre fújva, szinte azonnal feloldják azt és az ablaktörlővel letörölve máris tiszta ablakot kapunk. Sokan egyébként a téli ablakmosót is jó ötletnek gondolják erre, de ez utóbbi nem igazán hatásos. A jéggel kapcsolatban érdemes odafigyelni az ablaktörlőkre is. Mielőtt beindítanánk az autót, győződjünk meg róla, hogy a lapátok nincsenek odafagyva az üveghez. Ellenkező esetben a lapátot vagy akár a működtető motort is tönkretehetjük egy óvatlan mozdulattal.
Az ablakból bámulva nagyon szép tud lenni a hóesés, ám ha az autónkon vastag hótakaró van, az kevésbé szép látvány. Ekkor van szükség a hókefére, amivel letisztíthatjuk a karosszériát. Ügyeljünk rá, hogy mindenhol eltávolítsuk a havat, különösen az ablakok, a tükrök és a lámpák legyenek tiszták. Lehetőleg a tetőt se hagyjuk ki, mert a menet közben felolvadó hó fékezésnél a szélvédőre csúszhat, ami nagyon veszélyes. Ha városon kívül, hosszabb vagy hegyvidéki útra megyünk, érdemes lehet egy hólapátot is tartani a csomagtérben. Akár mi akadunk el, akár másoknak segítenénk, az egy hasznos eszköz.
Ritka bosszantó hiba tud lenni, ha az ajtókat nem tudjuk kinyitni, mert befagyott a zár. A távirányítós központi zárral vagy kulcsnélküli rendszerrel felszerelt autóknál ez szerencsére nem jellemző. Hagyományos, kulcsos megoldásnál viszont könnyen gondban lehetünk, kivéve, ha van nálunk zárjégoldó. A hókeféhez hasonlóan ezt NE tartsuk az autóban, hiszen úgy elég nehezen vesszük hasznát. Érdemes már a fagyos éjszakák előtt befújni a zárat, hogy reggel gond nélkül nyithassuk az ajtókat. Az ajtók befagyását is könnyen megelőzhetjük, ha szilikonnal vagy speciális gumiápolóval kezeljük a kédergumikat.
Amennyiben minden nap használjuk az autónkat, ritkán lehet szükség indítókábelre. Gondolva a nehéz helyzetekre, érdemes ezt az autóban tartani, adott esetben másoknak is segíthetünk vele. Ugyanígy ne feledkezzünk el a vonatókötélről sem, egy elakadt jármű mentésénél is jól jöhet. Ha kifejezetten havas, hegyi környezetben mozgunk az autóval, akkor erősen ajánlott egy hólánckészlet beszerzése. Külföldön bizonyos országokban kötelező is magunknál tartani a téli időszak alatt. Végül pedig, ha régebbi vagy alacsony felszereltségű autónk van, akkor az utólagos ülésfűtés sokat dob a komfortérzetünkön. Ezekből még masszázsfunkciós változat is létezik, aminek a nyári utazásoknál is remek hasznát vehetjük.
Reméljük segítettünk, hogy biztosabban indulj útnak a téli napokon is. Biztonságos utat kívánunk!