Az Opel történelmének az egyik, ha nem a legfontosabb modellje az Astra. Ez a típus a szintén jól ismert Kadettet váltotta fel a kompakt autók kategóriájában. Már a Kadett idején bevezetett megoldás volt, hogy a latin ABC betűivel jelölik az egyes generációkat. Nálunk elsőként az F széria kapta meg az Astra nevet, de az angol Vauxhall-nál már korábban bevezették ezt. Az Astra K sorozatot Kínában Buick, Ausztráliában és Új-Zélandon pedig Holden márkanévvel is forgalmazták. Tekintsétek meg az alábbi videót, amelyben egy 2018-as gyártású, 1,4-es turbós benzines és kézi váltós Astra K-t ismerhettek meg:
A legszebb Astra?
Noha a dizájn megítélése mindig szubjektív, sokan úgy gondolják, a K széria a legszebb az Astra generációk közül. Kétségtelen, hogy a jelenlegi L sorozat is igen mutatós, viszont a K Astra valóban különlegesnek számít. Ez ugyanis az utolsó generáció, amely még a GM tulajdonosi időszakában készült. Mivel az Opel néhány éve már a Stellantis konszernhez tartozik, így a jelenlegi Astra már a franciák műszaki alapjait használja. A tervezők alapos és jó munkát végeztek, ez már a K Astra külsején is látszik. Mutatós, jó kiállású autó ez, különösen az ötajtós karosszériával. Szép részlet a hűtőmaszk, csinosak a lámpák, a tető sportosan ível hátrafele, a C-oszlop környéke is jól néz ki. Az ötajtóson felül csak kombi kivitel létezik, a Cascada nevű kabrió a J Astra alapjaira készült.
Sokban felidézi elődje formáját, ám ami elsőre nem látszik, hogy jelentősen könnyebb lett. A J széria közismerten túlsúlyos volt, ehhez képest átlagosan közel 200 kilót sikerült leadni, ami nem kevés. Ilyen változás már egyértelműen látszik a fogyasztásban és menet közben, a vezetési tulajdonságokban is. Belül ugyancsak szép és egész tágas tér fogad minket. Bár a műszerfal még hagyományos műszerekre épül, középen akár színes információs kijelző tájékoztathatja a sofőrt. A középkonzol tetején, elegánsan integrálva kapjuk a multimédia érintőkijelzőt, okostelefon kapcsolódással.
Modern és kényelmes belső
Az alapból is kényelmes első ülések magasabb felszereltségnél AGR ortopédia minősítésűek, ezekben deréktámasz és hosszabbítható ülőlap is van. Hátul sem rossz a helyzet, átlagos testalkatú felnőttek, a hosszú úton is kényelmesen utazhatnak. A csomagoknak is jut hely, ötajtósként a 370 literes térfogat az átlagnak megfelelő. Akinek ez kevés és zavaró a magas rakodóperem, válassza a kombit. Ott már alaphelyzetben is 540 literes térbe pakolhatunk, a lehajtott ülésekkel pedig könnyen cipelhetünk nagyobb dolgokat is.
Felszereltségtől függően sok és modern extrát kínál a K Astra, legyen az kényelmi vagy biztonsági. Kategóriájában elsőként jelent meg az IntelliLux névre hallgató mátrix okosfényszóró, ami sötétben igazi áldás lehet. Ezen túlmenően fűtött kormány és ülések, bőrkárpit, vezetéstámogató rendszerek sora és további extrák kerülhettek az autóba. Biztonsági szempontból sincs gond, a 6 légzsák és az ESP alapáras, a törésteszt pedig ötcsillagos, ahogy az jogosan elvárható. Ahogyan az is, hogy rozsdáról ne is kelljen beszélni, elvégre egy egészen fiatal típusról beszélünk. Mindazonáltal az alapos átvizsgálás nem csak emiatt fontos, így ezen ne spóroljunk most sem. Keressük fel a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldalt, ahol könnyen kiválaszthatjuk a számunkra megfelelő szakműhelyt az átvizsgáláshoz.
Szívóbenzines is volt 2019-ig
2019-ben egy ráncfelvarrásra került sor, amely külső és belső szempontból csak minimális változásokat hozott. Ám a lemezek alatt a komplett motorpalettát lecserélték, mi most elsősorban a frissítés előtti erőforrásokra koncentrálunk. Kezdésnek említenénk az 1,4 literes benzines szívómotort, amely az egyetlen turbó nélküli opció az autóhoz. 100 lóerős teljesítménye nem teszi az autópályák ördögévé, ugyanakkor megbízható és egyszerű felépítésű motor ez. Túlnyomórészt városi használathoz jó választás, ha pedig több erő kell, akkor a turbósok között válogassunk. A 3 hengeres 1 literes 90 és 105, míg a 4 hengeres 1,4 literes 125 és 150 lóerőt kínál, és persze érezhetően nagyobb a nyomatékuk is.
A korai turbós benzineseknél viszont egy komoly hiba okozhat kellemetlen perceket és komoly javítási kiadásokat. Az Opel a gyártás kezdetekor nem megfelelő olajspecifikációt határozott meg, ezért előgyújtási probléma lépett fel a használat közben. Ez az LSPI-nek nevezett hiba kopogásos égést produkált a motorban, hosszabb távon pedig dugattyúrepedés lép fel. Utóbbi esetben csak jelentős összegű motorfelújítással, esetleg motorcserével tudunk életet lehelni az autóba. 2017-ben változtattak a specifikáción, ezzel a probléma szinte teljesen meg is szűnt. Ha azonban ennél korábbi autót nézünk az említett motorokkal, akkor legyünk nagyon körültekintőek! Közvetlen befecskendezésük miatt a kokszolódási problémával is számolni kell, de ez tisztítással orvosolható.
A dízelnél sem árt figyelni
Ritkán találkozhatunk az 1,6 literes turbós benzinessel, pedig 200 lóerejével igen dinamikusan közlekedhetünk. Mindezt nyilván a fogyasztásban kell megfizetnünk, ennél fontosabb, hogy az LSPI probléma itt sem ismeretlen. A tapasztalatok szerint ez a motor kevésbé érintett, ugyanakkor ritkasága miatt, a hiba javítása még tetemesebb összegbe kerülhet. Ne csak a megfelelő specifikáció motorolajra, hanem a jó minőségű olajszűrőre is figyeljünk oda. A Bárdi Autónál polcról megvásárolható, német Mann-Filter olajszűrőkkel megfelelő kenést biztosíthatunk a motornak. Ezzel pedig lényegesen megnövelhető az erőforrás élettartama is.
Dízelmotor esetén az 1,6 literes CDTI került a K Astra orrába, ez egy akkor frissen bemutatott új konstrukció volt. Négyféle teljesítménnyel, 95, 110 és 136 lóerős, illetve kettős turbófeltöltővel 160 lóerős kivitelekben létezik. Ez utóbbi logikusan a legdinamikusabb, a gyengébb változatok viszont rendkívül alacsony fogyasztásukkal csábítanak. Rövid utakra és városi használathoz ne a dízeleket válasszuk, mert ezt a bánásmódot nem igazán tűrik jól. Az eltömődő EGR és részecskeszűrő erre a motorra is jellemző, de van egy kritikusabb probléma is vele. A láncos vezérlés nem túl tartós, a feszítő meghibásodása miatt. Előbb zörögni kezd, majd a lazaság miatt átugorhat vagy elszakadhat a lánc. Ezt a vezérlés cseréjével lehet orvosolni, ám ehhez a motort kompletten ki kell szedni, ez pedig a szervizköltségben is meglátszik.
2019-től teljesen új motorok
A már említett 2019-es modellfrissítéskor az összes motort lecserélték. Bár logikusnak tűnhetne, hogy ekkor már francia erőforrások érkeztek, ez azonban nem így van. A K Astra sosem kapott PSA motorokat, a frissített kínálat mindegyike még GM fejlesztés. Alapmotorként egy 3 hengeres, 1,2 literes turbós került az Astrába, ezt 110, 130 és 145 lóerős teljesítményekkel választhatjuk. Szintén 3 hengeres és 145 lóerős, de 1,4 literes a nagyobb benzines. A gázolajat preferálók számára 1,5 literes, 105 és 122 lóerős, ugyancsak 3 hengeres motorok állnak rendelkezésre. Ezek legfeljebb 4 éves autókban találhatók, sokszor még érvényes gyártói garanciával. Sebességváltóból is viszonylag széles választék van, és a facelift során ezekhez is hozzányúltak.
Kizárólag az 1 literes turbóshoz 5 fokozatú, a többihez 6 fokozatú kéziváltót párosítottak alapkivitelben. Az újabb 1,4 literes benzines mindenképp fokozatmentes CVT (kézi módban 7 fokozattal) automatát kapott. A legerősebb 1,5 literes dízelhez pedig egy 9 fokozatú hagyományos automata jár. Bizonyos motorokhoz extraként 6 fokozatú hagyományos automatát is lehetett kérni. Ha pedig az 1 literes turbóst választottuk, ott 5 fokozatú Easytronic robotizált automata volt az opciós lehetőség. Bár korábban nem volt túl jó híre, ez már egy harmadik generációs szerkezet, ami sokkal megbízhatóbb. A hagyományos automatáknál ajánlott, nagyjából 60 ezer kilométerenként olajat cserélni, és nagyobb gondunk nem lesz velük.
A kuplung egy kritikus pont
Ha a frissítés előtti motorok bármelyikét választjuk, egy általános hiba valószínűleg érinteni fog minket. A kritikus pont nem más, mint a kuplung, amelynek a felső munkahengerével van gond. A pedál furán kezd viselkedni, egyre fentebb fog, majd beragad, beesik. A garancia ideje alatt ezeket ingyenesen javították, de ennek lejárta után minket terhel a költség. Mivel a gyártó által előírt javítás a teljes kuplung és működtető szerkezet cseréjét írja elő, ez nem lesz olcsó. Később már módosították a problémás alkatrészt, ha már ez került az autóba, akkor megnyugodhatunk. Egy másik, erősen pénztárcába nyúlós gond az IntelliLux mátrix fényszórók hibája, ezek cseréje súlyos összegekbe kerül.
Kevés, de drága mechanikai hibák
Elég furcsa eset, hogy a legnagyobb kijelzős, gyári navigációval felszerelt érintőkijelző hajlamos becsíkozódni. Itt is csak a komplett csere segíthet, itt is nagyobb kiadással kell számolnunk, ha a probléma bekövetkezik. Gyári visszahívások is voltak a K Astra életciklusában, ezek különböző hibák, például légzsákproblémák miatt is történtek. Ellenőriztessük le, hogy a kiszemelt autóban elvégezték-e a szükséges javításokat. Sűrűbben előforduló általános hiba az első futómű felől hallható nyikorgó hang. Ennek forrása az első lengőkar szilentblokkja, ezt a lengőkar cseréjével lehet orvosolni. Az angol BGA vállalat komplett első lengőkarja a szilenteken túl, a támasztógömbfejet is tartalmazza. Kedvező árával és 2 éves gyártói garanciájával tartós és megbízható alkatrész kerülhet az autónkba.
Hazánkban az Opel Astra lényegében létezése óta népszerű és közkedvelt típus. Ráadásul céges autóként sem ritka, így bőséges a választék a használtpiacon is. Cikkünk írásakor nagyjából minimum 2,5 millió forint szükséges egy K Astra megvásárlásához. Ezért akár 300 ezer kilométernél is magasabb futást és szinte kizárólag dízelmotort kapunk a pénzünkért. Feleennyi kilométerhez érdemes kb. 1 millió forinttal többet rászánni a vásárlásra. Itt már benzines és dízel motorokkal, magasabb felszerelt példányokból válogathatunk. Ha a frissítés utáni, fiatalabb autókból szeretnénk választani, akkor 4,5 millió forinttól indul a kínálat. A legdrágábbak, a csupán néhány tízezer kilométeres futású, akár gyári garanciás változatok, amik mára magas felszereltséggel kombinálva nagyjából 7 millió forintnál tetőznek.