Egy autó számos nagyobb egységből áll, melyek közül a belsőégésű motor az egyik legösszetettebb. Sok kisebb-nagyobb alkatrész megfelelő működése biztosítja, hogy járművünk mindig a rendelkezésünkre álljon. Az egyik legegyszerűbbek, mégis kiemelten fontosak ezek közül a szűrők. Ezekből többet is találunk egy autóban, jelen cikkünkben ezeket vesszük kicsit közelebbről szemügyre.
Kezdjük is rögtön a legfontosabbal, az olajszűrővel. Azt mindenki tudja, hogy a belsőégésű motoroknak működés közben szükségük van kenésre. A motorolaj biztosítja egyrészt a fémes alkatrészek közti súrlódás csökkentését, másrészt a túlmelegedés elleni védelmet is. Ám a motorolaj, mint minden kenőanyag, használat közben öregszik. Ezen felül bizonyos mértékű szennyeződés a tökéletes állapotú motorban is képződik. Az olaj feladata ennek az elszállítása a kritikus helyekről. Igen ám, de egy zárt rendszerben a szennyeződés előbb-utóbb visszajut oda, ahol semmi keresnivalója.
Ekkor jut szerephez az olajszűrő, amelynek legfőbb feladata a motorolaj tisztán tartása. A működő motorban nyomás alatt átáramló kenőanyag szennyeződései itt fennakadnak. Ezáltal már csak a megtisztított olaj jut vissza újra a kenési helyekre. Az olajszűrő nem egy bonyolult felépítésű alkatrész, tulajdonképpen egy szűrőbetétről van szó. Alapvetően két típusával találkozhatunk, a betétes és az úgynevezett felcsavarható kivitellel. A betétesnél a natúr szűrőbetét a motorblokkon található szűrőházban foglal helyet. A felcsavarható esetén egy hengeres, menettel és tömítéssel ellátott fémházban foglal helyet a szűrőegység.
Utóbbi esetben különböző funkciójú és számú szelepeket is beépítenek a házba. Ezek az olajnyomás hatására lépnek működésbe és különböző módon védik a motort. Például egy visszafolyás-gátló szelep segítségével, a beindításkor hamarabb jut olaj a szivattyútól legtávolabb lévő kenési pontra. Ezzel csökkenthető a beindításkor fellépő erős kopás. Hasonló elven működik a szifon szelep, amely ugyancsak megakadályozza az olaj kifolyását a szűrőből. Ez azonban a már megszűrt „tiszta” oldalon helyezkedik el, és biztosítja, hogy a szűrő mindig olajjal legyen feltöltve.
A szűrő eltömődése is okozhat számos problémát, ezt az áthidaló szelep igyekszik orvosolni. Az eltömődött szűrő vagy a nagyon hideg és sűrű olaj miatti nyomásnövekedés lép fel. Ez aktiválja a szelepet, amely így szabad átáramlást biztosít az olajnak. Természetesen az eltömődött szűrő semmiképp sem tesz jót a motornak, így az előírt időben való cserét ne halogassuk. Ügyeljünk arra is, hogy csak a gyártó által pontosan meghatározott szűrő kerüljünk be az autónkba. Ha pedig egy kiemelkedő minőségű, ugyanakkor kedvező árú megoldást keresünk, akkor válasszuk a WIX olajszűrőket. A WIX felcsavarható szűrőkben mindhárom említett szelep megtalálható, így növelve a motor károsodás elleni védelmét.
Egy belsőégésű motornak nem csupán tiszta olajra, hanem tiszta levegőre is szüksége van. A megfelelő mennyiségű, megszűrt levegő elengedhetetlen a tökéletes égés biztosításához. Ezzel a motor mindig optimális üzemben, gazdaságosan és minimális károsanyag-kibocsátás mellett tud üzemelni. Épp ezért a levegőszűrő szerepe sem kevésbé fontos a megbízható működés szempontjából. Kialakítás szempontjából itt egy sima szűrőbetétről beszélhetünk. Ám ennek úgy kell a szennyeződéseket felfognia, hogy közben a levegő szabad áramlását a motor felé ne akadályozza.
Az olajszűrőnél már említett szelep vagy más védelmi megoldás hiányában az eltömődött szűrő itt is káros hatással van a motor működésére. Épp ezért ennek cseréjére is fordítsunk kellő figyelmet. Bár a gyártók nagy része külön csereperiódust határoz meg rá, ajánlott az olaj és olajszűrő cseréjekor ezt is megejteni. Amennyiben ezt az általában igen egyszerű műveletet magunk hajtjuk végre, fordítsunk figyelmet a légszűrőház tisztaságára is. A jó minőségű szűrővel megfelelő védelmet biztosíthatunk az autónk motorja számára is két csere között. A német Hengst levegőszűrők a gyárival egyező teljesítményt és megbízható szűrési teljesítményt nyújtanak minden körülmények között.
Most egy olyan szűrőről is szót ejtünk, amely csak az autók egy részében található meg. Az automata váltó szűrő fontossága azonban ugyancsak nem hanyagolható el. Egy automata váltó, legyen az hagyományos, duplakuplungos vagy fokozatmentes, bonyolult szerkezet. A váltóolaj szerepe itt nem csupán a kenés, hanem a működtetést is ez végzi. Ezért aztán a motorhoz hasonlóan itt is kiemelten fontos a kenőanyag tisztasága. Az automata váltókban rendkívül szűk és összetett olajjáratok találhatók, ezek eltömődése akár a váltó tönkremeneteléhez, drága javításokhoz vezethet.
Az autógyártók az adott típus automata váltós modelljeihez is megadnak olajcsere periódust. Hasonlóan a motorhoz, ilyenkor a szűrőt se felejtsük el cserélni, hiszen a megbízható, hibátlan működéshez ez elengedhetetlen. Az automata váltó szűrők általában vagy külön szűrőbetétként vagy a váltó olajteknőjébe találhatók. Utóbbiban mágneses csapda is segíti a szűrő munkáját, hiszen megköti a fémes szennyeződéseket, kopadékokat. Kiváló minőségével és tökéletes szűrési teljesítményükkel a Würtemberg automataváltó szűrői hosszú élettartamot és stabil működést garantálnak a váltónak.
Végül egy kakukktojás a végére, ez pedig a pollenszűrő. Ennek a szűrőnek nem a motor, hanem az utasok szempontjából van fontos szerepe. Az autóban ülve a tiszta, szűrt levegő jelentősen javítva a komfortérzetünket, ráadásul az egészségügyi hatásáról se feledkezzünk meg. Különösen igaz ez, ha aktív szenes vagy antiallergén szűrőt választunk az autónkba. Ezek a kellemetlen szagokat, virágport, kormot és más szennyező anyagokat is képesek megkötni. Ráadásul a pollenszűrő a légkondicionáló megfelelő működését is segíti, különösen télen a párás időszakokban. A pollenszűrő cseréjét is érdemes az olajcseréhez időzíteni, de évente mindenképp cserélni. Ehhez a kimagasló minőségű és kedvező árú, többféle változatban kapható Würtemberg pollenszűrő tökéletes választás.
Noha a legegyszerűbb alkatrészek közé tartoznak a szűrők, legalább annyira fontos szerep hárul rájuk. Meghibásodásuk, elhasználódásuk az autónk üzemképességét alapvetően befolyásolja. Súlyosabb esetben költséges meghibásodást is okozhatnak. Nem érdemes kockáztatni vagy spórolni ezen, a szűrők rendszeres cseréje hozzátartozik az időszakos karbantartáshoz.