A rugó, illetve a rugózás iránti igény jóval az autó feltalálása előtt felmerült. Már az egyszerű lovasszekereknél is belátták, hogy rugózás nélkül igen problémás a használatuk. Persze ott még a legegyszerűbb laprugós konstrukciókat használták, és ez egy ideig az autóknál is így volt. Később persze kiderült, a laprugók nem igazán ideálisak a személyautók számára, így ezt egyre inkább felváltotta a spirálrugó használata. Hogy mi is az a spirálrugó, milyen fajtái vannak és milyen meghibásodásai lehetnek? Jelen cikkünkben ezekre térünk most ki.
Először nézzük, mi is az a spirálrugó? Igazából a neve is adja magát, egy spirál formájúra kialakított, rugalmas acéltekercsről van szó. Feladata a futómű részeként egyrészt a kerekek és az útfelület közti tapadás fenntartása. Másrészt az útfelület egyenetlenségei és hibái által keltett erőhatások tompításával, a járműben utazók komfortját is javítja. Noha a futómű számos alkatrészből tevődik össze, a spirálrugó a lengéscsillapítóval együtt az egyik legfontosabb részegység.
A spirálrugó csak látszólag egyszerű alkatrész, mára számos különböző kialakítással is készül. Mivel az autók mérete, súlya, futóműve minden típus esetén más és más, így a rugókat is ennek megfelelően alakítják ki. A legtöbben a spirálrugót, állandó átmérőjű, egyszerű henger formának képzeljük, pedig ez csak egyetlen kialakítás a sok közül. Az adaptív lengéscsillapítókat, illetve a légrugózást az olcsóbb autóknál nem alkalmazzák, hiszen ezek elég drága komponensek.
Napjainkra, már pusztán a megfelelő spirálrugó alkalmazásával is jelentősen befolyásolható egy autó rugózása és annak karakterisztikája. Ezek közül az egyszerűbbek közé tartoznak a változó rugóátmérőjű, illetve kúpos rugók. A nem állandó átmérőnek köszönhetően az úgynevezett rugóállandó sem fix. Így pedig a kisebb berugózásnál kisebb, míg a nagyobb berugózás esetén nagyobb a visszaható rugóerő, azaz progresszív módon viselkedik. Az apróbb úthibáknál finoman, puhábban mozog, míg például nagy sebességű kanyarodáskor felkeményedik, ezáltal növeli a stabilitást.
Az autók és a futóművek fejlődésével, valamint az egyre magasabb gyártói és vevői elvárások miatt itt nem állt meg a fejlesztés. Kifejezetten a MacPherson első felfüggesztésekhez fejlesztették ki az oldalterhelésű rugókat. Ezeket banán- vagy C-rugónak is nevezik, az enyhén ívelt formájuk miatt. Ennél a felfüggesztés típusnál a kerék függőleges mozgása oldalirányú erővel is hat a lengéscsillapítóra. Mindez rövid idő alatt meggörbítené vagy akár el is törné azt, ám az oldalterhelésű rugó ezt kiegyensúlyozza. A rugó formáján felül, csere esetén fokozottan figyelni kell a rugó megfelelő helyzetére. Helytelen beszerelés esetén, a futómű több alkatrésze és a lengéscsillapító is károsodhat.
Egy további változatot, elsősorban a kombi típusoknál alkalmaznak, ez az úgynevezett miniblokk spirálrugó. A nevéhez illően jóval kompaktabb, rövidebb a hagyományos rugókhoz képest. Cserébe hordóra vagy rögbilabdára hasonlító formájával is eltér a szokványos kialakítástól. A változó keresztmetszet és rugóátmérő miatt ez is progresszívan viselkedik, de az igazi előnye a mérete. Mivel kis helyet foglal, így a nagyobb csomagtér és az alacsonyabb csomagtérpadló kialakítását teszi lehetővé. Ennek megfelelően kifejezetten a hátsó tengelyen való használathoz tervezték.
A spirálrugó élettartamát pontosan nem lehet meghatározni, de minél magasabb a futásteljesítmény, annál inkább elhasználódik. Jobb esetben csak elkezd kilágyulni, azaz már nem képes teljesíteni a gyárilag meghatározott rugózási karakterisztikát. Rosszabb esetben, akár korrózió, anyagfáradás vagy más behatás miatt a rugó eltörik. Ilyenkor a letört darab vagy akár a teljes rugó is elmozdulhat, kieshet a helyéről, és így rendkívül veszélyes közlekedni. A spirálrugót kizárólag cserélni szabad, mégpedig teljes új egységre és szigorúan párban. Az eltérő állapotú és tulajdonságú rugók jelentősen befolyásolják az autó menettulajdonságait és károsítják a futómű többi egységét is.
A spirálrugók cseréje szakértelmet és célszerszámokat igénylő feladat, ezért mindenképp bízzuk ezt profi szakműhelyre! A közelben lévő legjobb szervizeket könnyedén megtalálhatjuk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével. Tehát, ha rossz úttartást, rugózáskor gyanús zajokat, megdőlt, furán hintázó vagy lejjebb ereszkedett karosszériát észlelünk, akkor a lehető leghamarabb vigyük szervizbe az autónkat. A rendkívül széles kínálattal rendelkező, német Suplex spirálrugók között szinte bármely autótípushoz megtaláljuk a minőségi, ugyanakkor kedvező árú megoldást. A Suplex rugók teljes választékát készletről, azonnal megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webáruházában és hazai kirendeltségein egyaránt.