Egy mozgásba lendült test sík felületen előbb-utóbb magától is megáll, ez a fizikai alapelv azonban járművek esetében igencsak veszélyes lenne. Ezért is van a fékrendszer, amely segíti az autónk mozgását és sebességét kordában tartani. Feltéve, ha az egyes részegységek megfelelő állapotban vannak. Nem is kérdés tehát, hogy fontos a fékrendszer állapota. A megfelelő karbantartás elengedhetetlen, hogy biztonságosan vehessünk részt a forgalomban.
A fék szinte egyidős azzal, amióta az ember mozgó járműveket használ, tehát jóval az autó feltalálása előtti időkről beszélünk. Manapság már igen egyszerű dolgunk van, csupán a fékpedált kell megnyomnunk és máris lassulunk. Persze sok időbe és fejlesztésbe került idáig eljutni, viszont a fékrendszer a mai napig a járművek egyik legfontosabb és legalapvetőbb közlekedésbiztonsági rendszere. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy odafigyeljünk az állapotára, különben magunkat és minden más, a közlekedésben résztvevőt súlyosan veszélyeztetünk.
Legtöbbünknek a fékkel kapcsolatban a féktárcsa, a fékdob és a fékbetét jut eszünkbe. Ezek azok a tipikus kopóalkatrészek, amelyeket időszakonként cserélni szükséges. Talán a fékdobot ki is vehetjük a listából, ennek, illetve a benne használt fékpofáknak az élettartama igen hosszú. Ráadásul ma már egyre több autóban minden keréknél tárcsaféket használnak. Fontos, hogy ellentétben például az olajcserével, itt nem lehet egy konkrét kilométert vagy időintervallumot meghatározni a cseréhez. Sokban függ például a vezetési stílusunktól és hogy milyen körülmények között használjuk az autónkat. Városi forgalomban jóval hamarabb kell majd szervizbe látogatnunk a fék miatt, mintha nagyrészt autópályán közlekedünk.
Általában a fékbetétek az elsők, amelyek elkopnak, erre legtöbbször a csikorgó hang hívja fel a figyelmünket. Egyszerűbb betéteknél úgynevezett akusztikus kopásjelzőt alkalmaznak. Ez egy bizonyos kopási szint alatt az előbb említett csikorgó hangot produkálja, jelezve a csere szükségességét. Az autónk típusától függően léteznek elektromos kopásjelzővel felszerelt fékbetétek is. Itt a műszerfalon felvillanó kontrollámpa vagy az információs kijelzőn megjelenő üzenet figyelmeztet bennünket. A számos különböző gyártó között a prémium minőségű Würtemberg fékbetétek ideális választást jelentenek. A kizárólag a Bárdi Autónál kapható Würtemberg fékbetétek a 3 éves kiterjesztett garancia mellett kiváló ár-érték aránnyal is rendelkeznek.
A féktárcsa a futómű egyik részegységeként is említhető. Együtt mozog és azonos fordulatszámmal forog a kerékkel. A hozzá képest rögzített pozícióban lévő fékbetét a súrlódás által igyekszik az autó mozgási energiáját csökkenteni, illetve megszűntetni. Eközben persze hő is képződik, a tárcsa egyik feladata ezt felvenni és leadni a környezete felé. Ma már csak a hátsó keréken használnak tömör kialakítású tárcsákat. Helyettük a belső hűtésű kivitel terjedt el, itt középen hőcsatornák vannak kialakítva. Ezeken keresztül a menetszél a tárcsa belsejében is kifejti a hűtő hatását. Sportosabb autóknál sokszor gyárilag is lyuggatott vagy fékporelvezetős tárcsákat is használnak. Az igazán nagyteljesítményű típusoknál pedig kerámia, illetve kompozit anyagú tárcsákkal is találkozhatunk.
A tárcsák esetén a kopást az úgynevezett „vállasodás” jelzi. Ez a széleken kialakuló perem szabad kézzel is könnyen kitapintható. A gyártók legtöbbször megadnak egy minimális vastagságot, ameddig még biztonságos a tárcsa használata. Ha ezt elérjük, vagy ha a vállasodás komolyabb mértékű, akkor eljött a csere ideje. Egy másik problémát jelez, ha fékezéskor elkezd rázkódni a kezünkben a kormány. Mivel fékezéskor a tárcsa többszáz fokosra is felhevülhet, a felülete elvetemedhet, azaz ütni fog. Ilyenkor a kopás mértékétől függetlenül csak a csere a megoldás. Nagyon fontos, hogy bármilyen okból is kerül sor a cserére, minden esetben mindkét oldalon cseréltessük a tárcsát és/vagy a betétet. A nem egyforma állapotú fékekkel az autó félrehúzhat és nem utolsósorban a műszaki vizsgán is bukást jelent a túl nagy eltérés.
A gyártó által meghatározott adatoktól nem szabad eltérni, tehát nagyobb, esetleg vastagabb féktárcsával ne kísérletezzünk. Ezeket legtöbbször a rögzített féknyereg, illetve a keréktárcsa átmérője miatt nem is lehet felszerelni. Ugyanakkor egy klasszikus belső hűtésű tárcsa helyett például egy fékpor elvezetővel vagy lyuggatott felülettel ellátott változatot felszerelhetünk. A féktárcsák egyik elismert és neves szakértője, a német Zimmermann kínálata lefedi a magyar utakon futó típusokat. A hagyományos, sport, kompozit és bevonatolt Zimmermann féktárcsák között biztosan megtaláljuk a saját autónkhoz legoptimálisabb megoldást. Széles kínálatukat polcról kínálja a Zimmerman hivatalos magyarországi forgalmazója, a Bárdi Autó.
Végezetül egy olyan „alkatrészről” is ejtsünk szót, amiről sokan hajlamosak megfeledkezni. Ez pedig a fékfolyadék, amely gyakorlatilag az összekötő kapocs a lábunk és a kerekek között. A folyadék által kifejtett nyomás préseli a fékbetéteket a tárcsához, tehát a lassulás szempontjából létfontosságú a szerepe. A több fék részegységtől eltérően itt az általánosan elfogadott csereperiódus 2 év. Erre azért van szükség, mert a fékfolyadék erősen nedvességmegkötő tulajdonsággal bír. Fékezéskor a keletkező hő a fékfolyadékot is felforrósítja, a túlzott nedvesség pedig ilyenkor gőzzé alakul. A gőz viszont összenyomható, azaz a fékhatás jelentősen csökkenhet.
A motorolajokhoz hasonlóan a fékfolyadékokból is többféle szabvány létezik. A korszerűbb autóknál szinte biztosan minimum DOT4, esetleg DOT5 szükséges. Nézzük meg alaposan a gyártói leírást, mert attól eltérni semmiképp sem szabad. A folyadék cserélésekor fontos művelet a légtelenítés, mert a levegős fék legalább olyan veszélyes, mint az elhasznált fékfolyadék. A fékek egyik legismertebb szakértőjeként a Brembo csúcsminőségű fékfolyadékjai a maximumot nyújtják minden körülmények között. A Bárdi Autónál azonnal, készletről kapható Brembo fékfolyadékok között a régebbi autóktól a legújabb típusokhoz való szabványokat is megtaláljuk.