Talán elsőre furán hangzik, hogy télen miért kellene másképp vezetünk, mint bármikor máskor. Már önmagában az alacsony hőmérséklet is számos problémát vagy veszélyt okozhat, és akkor még nem beszéltünk olyan speciálisabb helyzetről, mint a hó vagy a köd. A téli vezetés során nem csak a többi közlekedőre (beleértve a gyalogosokat is) kell nagyobb figyelmet fordítani, hanem az autónkra és annak használatára is. Az autó téli felkészítéséről és az indítás előtti teendőkről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben. Jelen cikkünkben olyan vezetési és autóhasználati tanácsokat osztunk meg, amelyek betartásával biztonságosan közlekedhetünk téli körülmények között is.
1. Ne melegítsünk álló helyzetben!
Már beindult a motor, és tanácstalanul ülünk a jéghideg utastérben, várva a vízhőmérséklet jelző megmozdulását? Ne tegyük! A beindítás után ne melegítsük álló helyzetben a motort. Ez egyfelől nagyon környezetszennyező, másrészt az autónak is káros, mert nagyon lassan melegszik be, a hideg motor pedig extrém kopásnak van kitéve. 1-2 perc után induljunk el, ennyi idő alatt a kenés mindenhova eljut és menet közben sokkal hamarabb elérjük az üzemi hőmérsékletet. Fontos tudni, hogy az olaj a hűtőfolyadékhoz képest nagyjából 1,5-szer hosszabb idő alatt éri el a megfelelő hőfokot.
2. Fokozatosan terheljük a motort!
Ha már elindultunk, ne kezdjük túlzottan taposni a gázpedált. A dermedt, hideg olaj ilyenkor még csak minimális kenésre képes, tehát a sportos vezetés jelentős kopást okoz. Különösen kerülendő ez a turbós motoroknál, mivel a feltöltő rendkívül gyorsan tönkremehet. Fontos, hogy a túlzott óvatosság sem jó, a túl alacsony fordulaton haladás talán még rosszabb a pörgetésnél. Haladjunk közepes fordulaton, alacsonyabb sebességi fokozatban. Az intelligens vezérlésű automata váltók általában a megszokottnál magasabb fordulaton kapcsolnak fel, amíg be nem melegszik a motor.
3. Ésszel a pedálokkal és a kormánnyal!
Bár az elmúlt években ritkák voltak az igazán nagy havazások, nem csak ez okozhat meglepetést az utakon. Már az alacsony, fagypont körüli vagy az alatti hőmérséklet is okozhat meglepetéseket, főleg nyári gumival. A hidegben megkeményedő, rideggé váló abroncs még száraz úton is jelentősen veszít a tapadásából. Ez fékezésnél és kanyarodásnál is veszélyes, mivel megnő a fékút és a megcsúszás veszélye is. A téli gumi ilyen körülmények között is puha marad, ezáltal biztonságosabb. Ettől azonban nem szabad könnyelművé válnunk! Már az esős felület is csúszósabb a száraznál, havas vagy jeges viszonyok között pedig minimálisra csökken a tapadás. Ilyenkor tartsunk jóval nagyobb követési távolságot, sokkal korábban és finomabban fékezzünk, használjuk a motorféket is. Óvatosan kezeljük a kormányt is, kerüljük a hirtelen mozdulatokat és a nagy sebességgel fordulást. Kanyarodás közben lehetőleg kerüljük a fék használatát, a gázpedált pedig óvatosan kezeljük. Utóbbi indulásra is érvényes, a kuplungot is finomabban, hosszabban csúsztatva engedjük fel, elkerülve a kerekek kipörgését. Automata váltónál, ha van téli üzemmód, akkor kapcsoljuk be, amennyiben összkerékhajtású az autónk, akkor ott is válasszuk a téli/havas programot (ha van).
4. Ha megcsúszunk, ne essünk pánikba!
Leírva ez nyilván könnyebben hangzik, mint a valóságban, de igaz. Ha megcsúszik az autó alattunk, ne várjuk becsukott szemekkel a végkifejletet, hanem cselekedjünk! Ne tapossunk a fékbe, és szigorúan tilos a kézifék használata, mert elveszítjük az irányítást az autó felett! Amennyiben a jármű hátsó része kitör oldalra, akkor egy gyors, határozott, de nem túlzott mértékű ellenkormányzással, a gázpedál felengedésével visszanyerhetjük a tapadást és a kontrollt. Ha orral kifelé csúszunk le egy kanyar ívéről, akkor gázelvétellel és a kanyarodás irányába való erőteljesebb kormányzással visszaterelhetjük a gépjárművet az eredeti irányba. A modernebb autókban számos elektronika segíti a sofőrt, ám a fizika határait ezek sem tudják kitolni vagy átlépni. Érdemes és ajánlott egy vezetéstechnikai tréninget elvégezni, itt biztonságos körülmények között tanulhatjuk meg a veszélyhelyzetek elhárítását.
5. Fűtés és páramentesítés
A belsőégésű autóknál beindítás után percekig nincs vagy minimális a fűtés, ám a pára és jegesedés magától nem tűnik el az ablaküvegekről. Első körben tehát ezek megszüntetésére törekedjünk, hiszen így közlekedni balesetveszélyes. A levegőt irányítsuk az ablakokra, ne tekerjük fel maximumra a hőfokszabályzót (úgysem jön belőle forróság percekig), ez kavicsfelverődéses szélvédőnél különösen veszélyes. A jéghideg üvegre fújt meleg/forró levegő olyan feszültséget okoz az üvegben, hogy az megreped és mehetünk kicseréltetni. A ventilátor magas fokozatait csak addig használjuk, amíg a párát megszüntetjük, fűtésnél a túlzott melegbefújás újra párásodáshoz vezet (és más szempontból sem ajánlott). Ne féljünk használni a klímát, ugyanis ilyenkor is remek segítség, ráadásul a rendszer karbantartását is segíti, ha havonta 1-2 alkalommal bekapcsoljuk. Erős mínuszokban típustól függően előfordulhat, hogy a klíma nem kapcsolható be, ez nem hiba. Fűtésnél is törekedjünk a fokozatosság elvére, ne csináljunk kazánt az autó belsejéből. Érdemes ilyenkor részben az ablakokra is fújatni a levegőt a visszapárásodás megelőzése miatt. Hosszabb utazások során érdemes levenni a télikabátot, a sálat, kesztyűt, sapkát pedig akár városban is mellőzhetjük, miután a fűtés már működik.
6. Elő a hólánccal!
Magyarországon nem kötelező, de sok európai országban előírt téli felszerelés a hólánc. Tájékozódjunk és figyeljünk erre, mert vaskos büntetéseket kockáztatunk vele! Ha olyan úton kell haladnunk, amit vastag hó- vagy jégréteg borít, akkor a legbiztonságosabb, ha felszereljük a hóláncot. Ezt érdemes gyakorolni még odahaza, normális időjárási körülmények között, mert a mínuszokban, hóesésben nem annyira kellemes elfoglaltság. Mindig a hajtott kerekekre szereljük fel a hóláncot, és nagyon fontos, hogy felszerelés után is erősen csökkentett sebességgel haladjunk. Amennyiben az egybefüggő havas, jeges felület megszűnik, rögtön álljunk félre és vegyük le a hóláncot. Aszfalton haladva nem csak az útfelület, hanem a gumi és a futómű, no meg persze a lánc maga is erősen károsodik, a zajról és rázkódásról nem is beszélve. A hóláncok fejlődéséről és fajtáiról hamarosan egy külön cikkünkben részletesen is foglalkozunk!
7. Kerüljük a „karácsonyfa effektet”!
Téli reggeleken még, kora délutántól meg már sötét van, sokszor napközben is borult az ég, esik az eső, hó, köd van. Ezek miatt szinte állandóan szükség van a megfelelő kivilágításra. A hangsúly a megfelelőn van, ugyanis sokan esnek a két végletbe és vagy kivilágítatlanul vagy mozgó karácsonyfaként közlekednek. Akár gyári, akár utólagos menetfény van az autónkon, ez kizárólag nappal, tiszta időjárás esetén helyettesítheti a rendes világítást. Amint romlanak a látási viszonyok, kapcsoljuk be a tompított fényszórót. Automata világításnál is figyeljünk oda, nappal sokszor szükség lehet a manuális bekapcsolásra. A ködlámpákat tényleg csak köd esetén használjuk, a hátsót pedig csak akkor, ha mögöttünk nem halad senki, mert a fénye zavaró. Rendszeres időközönként ellenőrizzük minden lámpa megfelelő működését, a kiégett izzókat a lehető leghamarabb cseréljük ki. Szervizben ellenőriztessük a fényszórók megfelelő beállítását, nagyobb terheléssel közlekedve pedig használjuk a magasságállítást, hogy ne vakítsunk.
+1. A mosás télen is fontos!
Ősztől-tavaszig gyorsabban elkoszolódik az autónk és ilyenkor hajlamosak vagyunk hanyagolni a tisztítást, mivel akár másnapra ugyanolyan koszréteg borítja a karosszériát. Ám mégsem érdemes így tennünk, különösen télen nem. Szó sincs róla, hogy minden nap patikatisztaságú autóval kellene közlekednünk, sőt! A komplex ragyogás helyett a többszöri gyors mosást, kvázi átöblítést érdemes preferálni. Elsősorban a sár és a sós, latyakos, havas, jeges szennyeződések, amelyek jobb, ha minél kevesebb időt töltenek az autónk karosszériáján. Mosásnál fordítsunk extra figyelmet a küszöbök és kerékjáratok, valamint a hűtőnyílások alapos tisztítására. Könnyűfém felni használata esetén azokat is alaposan öblítsük át. Ügyeljünk az első-hátsó lámpák és a rendszámok tisztaságára, ezeket a benzinkutakon kihelyezett mosóvízzel és kefékkel ingyen is letakaríthatjuk. Ezzel a módszerrel szükség esetén az ablakokat és a külső tükröket is megtisztíthatjuk.