Egy autó futóműve többé-kevésbé összetett szerkezet, ám közülük is az egyik legfontosabb alkatrész a lengéscsillapító. Nem csupán a menet közbeni komfort biztosítása a feladata, hanem alapvető szerepe van abban, hogy az autónk az úton maradjon, többek között kanyarodás, fékezés és rossz úton haladás közben is. Épp emiatt a meghibásodása jelentős biztonsági kockázatot jelent, tehát a rendszeres ellenőrzés és csere kiemelt fontosságú!
A lengéscsillapító viszonylag egyszerű felépítésű: a belső részén egy dugattyú mozog egy olajjal töltött csőben, mozgás közben az olaj áramlását szelepek szabályozzák. Ezek a mozgásnak megfelelően nyitnak vagy zárnak, az olaj pedig egy külső térbe tud átáramlani vagy onnan vissza. Régebben kizárólag olajjal töltötték fel ezeket, ma már szinte kizárólag gázos lengéscsillapítók léteznek, melyekben ugyanúgy van olaj, de a gáz, esetleg vákuum akadályozza meg az olaj felhabosodását, buborékok képződését. Léteznek elektronikusan vezérelt, állítható keménységű kivitelek is, sőt még mágneses folyadékkal töltött egységek is, ezeket elsősorban prémium, luxus és sportos autóknál alkalmazzák.
Más alkatrészekhez képest a lengéscsillapító hibáit viszonylag nehéz észlelni, ugyanis a meghibásodás fokozatosan következik be, a vezető pedig könnyen hozzászokik a folyamatosan romló működéshez. Emiatt is fontos, hogy időről-időre ellenőriztessük az autó futóművét, beleértve a lengéscsillapítókat is, mivel így időben észlelhetők a problémák, megelőzve a balesetveszélyes helyzeteket és a későbbi károsodásokat is. Általánosságban évente egyszer vagy 20 ezer km megtétele után ajánlott egy futómű szerviz felkeresése, ahol szemrevételezéssel megfelelő berendezésekkel és mérőműszerekkel pontos képet kaphatunk a lengéscsillapítóink állapotáról (is). Jó tudni, hogy október 5. és 15. között, a kijelölt Bárdi Autó kirendeltségeken ingyenes lengéscsillapító mérésen vehetünk részt.
Miért baj, ha hibás lengéscsillapítókkal közlekedünk? Nem csupán az utazási komfort romlik jelentősen, de közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes helyzetekbe sodorhatjuk magunkat. A lengéscsillapító ugyanis biztosítja, hogy a kerekek szinte folyamatosan érintkezzenek az útfelülettel, ezzel megőrizve a stabilitást és tapadást. Mindez kanyarodáskor és fékezéskor különösen fontos tényező, az elhasználódott lengéscsillapítók akár több méterrel megnövelhetik a fékutat, ami egy balesetnél akár életekbe is kerülhet. Kanyarodás vagy kikerülés közben egy instabillá váló jármű nem kevésbé veszélyes magunk és a többi közlekedő számára egyaránt. Nézzük végig, mik a legjellemzőbb lengéscsillapító hibák és hogyan tudjuk ezeket felismerni!
Az egyik legkönnyebben észrevehető hibajelenség, ha fékezéskor, megállás után az autónk bólogatni kezd. Hasonlókat tapasztalhatunk, ha hullámosabb útfelületen vagy fekvőrendőrön hajtunk át. Több okból is hasznos a gumiabroncsok felületét időnként megvizsgálni, ha egyenetlen, foltszerű kopásokat látunk rajta, az nagy eséllyel lengéscsillapító hibára utal. Kifordított keréknél, de akár a kerékjárati ívbe betekintéskor is látható, ha a lengéscsillapító külső felén olajfoltok vagy olajfolyások vannak. További hibajelenség, ha az autónk úthibákon áthaladva pattog, kanyarban pedig az eleje vagy a hátulja instabillá válik. Külső szemlélő ilyenkor azt látja, hogy a gumiabroncs hosszú másodpercekig erőteljes pattogó mozgást végez, ez egyébként a gumikat és a futómű többi részét is károsítja. Az első futóműnél lévő hibát jelez, ha menet közben a kormány vibrál, üt a kezünk alatt. Ez nem természetes, mert az úthibák okozta mozgások normál esetben nem jutnak el a kormányoszlopra. Szintén jellemző probléma, ha folyamatos kopogást hallunk a kerekek felől, ez a bekötési pontok szilentjeinek hibáját jelezheti.
Ha ezen jelenségek bármelyikét észleljük, a lehető leghamarabb menjünk szervizbe és nézessük át a futóművet, mert biztosak lehetünk benne, hogy lengéscsillapítónk cserére szorul. Magára a cserére is vannak fontos szabályok, melyeket feltétlen érdemes betartani. A legfontosabb, hogy lengéscsillapítót kizárólag párban szabad cserélni, azaz egy tengelyen mindkettőt (egy darabnál garanciát sem kapunk sehol). A cseréhez válasszuk a prémium minőségű Bilstein vagy a kizárólag a Bárdi Autó kínálatában megtalálható Würtemberg lengéscsillapítókat. Ugyancsak erősen ajánlott a porvédők és felütközők cseréje, ezek védik a lengéscsillapítót a kosz okozta károsodástól. Az első futómű esetén ellenőriztessük a toronycsapágyak és -szilentek épségét, ha szükséges, ezeket is cseréltessük ki. A spirálrugók cseréje csak akkor szükséges, ha azok töröttek, repedtek, ez szerelés közben könnyen kideríthető. A javítás végén feltétlen állíttassuk be a futóművet, hogy az immár kicserélt alkatrészekkel problémamentesen és biztonságosan közlekedhessünk.
Ezek is érdekelhetnek:
FÉNY AZ ÉJSZAKÁBAN – ELLENŐRIZD AUTÓD VILÁGÍTÁSÁT!