A legrégebb óta gyártott, még ma is forgalomban lévő modellek

Downsizing, elektrifikáció, vezetést segítő asszisztens szolgáltatások. Az autóipar rengeteget változott az elmúlt évtizedekben, mondhatjuk úgy is, hogy modernizálódott. Közben viszont egyre fontosabb lett a környezetünk védelme, nem véletlen, hogy a világ mindent megtesz annak érdekében, hogy bolygónk még évszázadokig élhető hely legyen. Mert bizony a károsanyag kibocsátás komoly ellensége Földünknek, az üvegházhatás, a szén-dioxid levegőbe jutása a saját mindennapjainkat fogja megnehezíteni a közeljövőben.

Igen ám, de a fent leírtak egyáltalán nem jelentik azt, hogy kisebb-nagyobb átalakítással ne lehetne néhány autómodellt a piacon tartani. Vagyis olyan típusokat gyártani, amelyek már akár az 1900-as évek közepe óta lázban tartják a vásárlókat, méghozzá olyan megnyerő tulajdonságokkal, amelyeket nem biztos, hogy új név alatt ugyanakkora sikerre lehetne vinni. A mostani cikkünkben pedig összeszedtünk öt olyan modellt, amelyek már sok-sok évtizeddel ezelőtt bemutatkoztak, de még most is forgalomban vannak, persze többszöri generációváltást követően.

Chevrolet Corvette – 1953

Az idősebb, de még a fiatalabb korosztálynak sem kell valószínűleg bemutatni a Chevy egyik büszkeségét, ami a videojátékokon keresztül az autós kártyákig mindenhol visszaköszönt, hát még az autóversenyeken és a filmekben. Az “Amerika sportautójaként” kikiáltott négykerekű 1953-ban mutatkozott be, méghozzá cabrio (convertible) formában, nem véletlen, hogy szinte azonnal óriási siker lett.

A Sting Ray néven emlegetett coupé változat 1963-ban látta meg belőle a napvilágot, ami sok-sok éven keresztül meghatározója lett az autóiparnak. Nem véletlen, hogy 2020-ban már a nyolcadik generációt mutatták be, más kérdés, hogy az egészen idáig középmotoros autóból orrmotoros lett, ami finoman szólva sem nyerte el a fanatikusok tetszését. És egy jó hír az ausztráloknak: 2021-ben lett először jobbkormányos változata ennek a típusnak.

Érdekességek: 1977-ben a Corvettnek “Aerovette” néven majdnem forgalomba került egy középmotoros változata, méghozzá 5,7 literes V8-as erőforrással, de mivel sokan nyugdíjba mentek a GM-nél azok közül, akik ezt támogatták, így végül a projektből nem lett semmi.

Toyota Land Cruiser – 1951

Bármennyire is fájó nekünk, a Land Cruiser leginkább a 1950-es évekbeli kommunizmus elterjedésének köszönhető. Akkoriban éppen Koreában zajlott háború, az amerikai hadsereg pedig még mindig a második világháborúból éppen csak felocsúdó Japánban állomásozott a koreai félszigeten indított offenzívák miatt.

A Toyota pedig a Willys Jeep által inspirált, a B-típusú motorját szállította ebbe a modellbe, ami egy 3,4 literes, hathengeres erőforrás volt. Ez dolgozott az első generációs Toyota Jeep BJ-ben, ami rendkívül strapabírónak és hatékonynak bizonyult, nem véletlen, hogy a Willys rá is repült a névhasználatra, a Toyotának pedig meg kellett változtatni azt. És milyen jól tette, hiszen a Land Cruiser igazi ikonná vált utána, ami manapság már a nyolcadik generációját éli.

Érdekesség: A Land Cruiser név a Toyota technikai mérnöke, Hanji Umehara agyszüleménye, méghozzá az angolok Land Rover modelljére reflektálva, hiszen a márka nem engedhette meg magának, hogy egy alacsonyabb rangúnak nézett autót dobjon piacra.

Volkswagen Transporter – 1950

Amikor még 1947-ben a holland Ben Pon az első skicceket megrajzolta erről a modellről, valószínűleg kevesen gondolták, hogy ez a típus lesz a világtörténelem legnagyobb darabszámában értésített furgonja, méghozzá már több mint 70 évesen és hat sikeres generációt megélve.

Pon elképzelései persze elég radikálisak voltak, legalábbis jelentősen eltértek attól, amit a “Beetle” platform után várt volna az ember. A sofőr az első kerekek elé került, a motor pedig leghátra, nem véletlen, hogy a mérnököknek le kellett cserélni a donorként szolgáló jármű padlólemezét egy erősebb, létrára hasonlító kialakítással rendelkező alvázra, hogy elbírja a 750 kilogrammos terhelhetőséget.

1964-re már egymillió fogyott a Transporterekből, 70 évvel később pedig a 13 milliót is átlépte a Volkswagen üdvöskéje, amivel minden eddigi rekordot megdöntött.

Érdekesség: a Volkswagen az 1960-as években már 80 teherhajóból álló flottával rendelkezett, ezek szállították az autókat. Akkoriban elvileg nem is volt nagyobb flottája egyik autógyártónak sem.

Ford F-sorozat – 1947

Szinte még sem sem száradt a festék a legfrissebb generáción, érdemes megjegyezni, micsoda sorozathoz csatlakozik a legújabb modell. A Ford ugyanis az 1940-es években kezdett el a sima személyautók mellett más vizekre is evezni, így alakult meg a platós kivitelű Ford F-1, Ford F-2, Ford F-3, amelyeknek a neve a terhelhetőségre utalt (fél tonna, háromnegyed tonna, egy tonna). Egészen egyébként a legelső, Ford Bonus-Built megérkezéséig az ilyeín típusú teherautók a sima személyautók magasított változatai voltak, ám az amerikai gyártó lényegében kategóriateremtő lett.

A Bonus-Built ugyanis teljesen megváltoztatta ezt, az angolul “truck” néven emlegetett modell ugyanis már lényegében megteremtette a terepre hajtás lehetőségét. A szegmens úttörőjeként pedig a Ford F-sorozat évről évre a legsikeresebb és legtöbbet eladott típus lett Amerikában.

A második generáció 1952-es gyártásának idejében változott meg a névhasználat is a ma is ismert, jobban követhető F-100, F-250, F-350 számozásra. Ami nem mellesleg már 13 generáción van túl, 2021-ben pedig a tizennegyediket mutatták be. Hihetetlen. Ahogy az is, hogy a kimutatások szerint Észak-Amerikában évente 41 milliárd dollárt hoz a Ford számlájára az F-Sorozat.

Érdekesség: A Ferrari 2011-ben az F150-essel versenyzett. Ezt a Ford egyáltalán nem nézte jó szemmel és azonnal elküldte a jogászait Maranellóba, hogy rénézzenek a gyártó körmére. A Ferrari pedig át is nevezte 150 Italára a gépet, ami mindössze egy nagydíjgyőzelmet aratott.

Chevrolet Suburban – 1935

Igen, még egy amerikai modell, ami lényegében ezt az ötös listát lezárja. A Chevy Suburban karrierje 1935-ben kezdődött, méghozzá kétajtós modellként, GM padlólemezre építve. A négykerekű legnagyobb erénye az volt, hogy akár 8 személyt is képes volt szállítani, ez a formula pedig már tizenkét generáció óta bizonyítja, hogy mennyire szeretik a vásárlók.

Fura módon a Chevrolet nem védette le a Suburban nevet, így az idők alatt sok más gyártó is előszeretettel használta. Egészen 1988-ig így volt ez, ekkor fejezték be a Plymouth Suburban gyártását, amikor végre lépett a vállalat és saját magának tulajdonította a nevet.

A Chevy nagyon sokáig kitartott a kétajtós kivitel mellett, holott egy ennyi ember szállítására alkalmas jármű esetén ez finoman szólva sem volt túl praktikus megoldás. 1973-ban viszont már négy ajtó került erre a modellre, ezt a megváltást a hetedik generációnak köszönhetjük.

Manapság pedig a Suburban az egyik legnagyobb modell a kategóriában, akár kilencen is utazhatnak benne, a legújabb típus alapja pedig megegyezik a GMC Yukon XL-lel vagy éppen a Cadillac Escalade-del.

A lista persze bővíthető, vannak még azért “idős” modellek, amiknek története évtizedekkel ezelőtt kezdődött, de nem annyira régen, mint a fent említett típusok. Plusz nyilván olyanok is akadnak, amik néhány évvel ezelőtt még felfértek volna a listára, csak pont befejezték a gyártásukat. Gondoljunk csak az 57 évet megélt Ford Falconra. De vajon a manapság piacra dobott újdonságok közül melyik lenne velünk fél évszázad múlva is? Valószínűleg nagyon kevés.

Ezek is érdekelhetnek:

A KORMÁNYKERÉK TÖRTÉNETE

5 KÜLÖNLEGES AUTÓIPARI FEJLESZTÉS, AMI GYORSAN ELBUKOTT

7 RITKA AUTÓ, AMI NÉPSZERŰ MODELLBŐL KÉSZÜLT