10 indok, hogy miért vásárolj elektromos autót

Igen, a Földre figyelni kell. Globális felmelegedés, természeti katasztrófák, fajkihalások, jégolvadás: csak néhány jel arra vonatkozólag, hogy valami nincs rendben, valamit nagyon másképpen kell csinálni. A károsanyag kibocsátást mindenképpen csökkenteni kell, erre pedig az autógyártók leginkább az elektromos gépjárművekkel próbálnak megoldást találni. Ennek oka, hogy az Európai Unió az élen jár a bolygónk védelmében, folyamatosan csökkenti a flottaátlagot a károsanyagok levegőbe juttatását illetően. Más kérdés, hogy a belsőégésű erőforrásokkal a következő, évek múlva életbe lépő euro 7-es szabályozás teljesítése szinte már kivitelezhetetlen lesz. Oké, elektromos autók. Állandó nyomaték, viszont bőven vannak megkötések, vagyis inkább kompromisszumok. De miért érdemes akkor ilyen kocsit venni? Van ésszerű oka? Igen! Mi most felsorolunk ebből 10-et, ami még mindig nem tartalmazza az összes motiváló erőt, de iránymutatásnak alighanem több mint megfelelő.

1. Időt spórolhatsz meg

Habár mindenki arról beszél, hogy milyen rossz, vagy éppen milyen sok időbe telik feltölteni egy elektromos autót, érdemes megfordítani a kérdést. Képzeljük csak el; nem muszáj mindig megállni töltőoszlopoknál, a legtöbbször elég hazamenni, rádugni a hálózatra a kocsit, majd reggel továbbmenni és kezdeni mindent elölről. Közben pedig van idő játszani a gyerekekkel, megcsinálni a házimunkát, vagy megnézni egy jó filmet. De akár munka közben is felrakhatjuk enni az autót, a nyolcórás munkanap után lényegében mire végzünk, hazáig vagy a következő úti célig biztosan elég lesz a nafta. Sőt, sokkal többre is. Persze nyilván most összeráncolja a homlokát, aki társasházban lakik, hiszen az ötödikre senki sem tudja felvinni az autót, de nekik pedig akkor jöhet ki az időspórolás, amikor mondjuk nagybevásárlást tartanak, vagy éppen csak a plázában nézelődnek a legújabb ruhák beszerzésének érdekében. Ezek alatt is eltelik akár több óra is, ami bőven elegendő ahhoz, hogy utána az elektromos autó 1-200 kilométernyi hatótávot újra megtegyen, ráadásul szinte minden nagy bevásárlóközpontban van már több töltőhely is, így még emiatt sem kell izgulni.

2. Igazából izgalmas

Ha kicsit is úgy érzi valaki, hogy érdekli a technológia, akkor máris rájön, elektromos autó kell neki. Itt aztán ezernyi téma van, amibe mindenki beleáshatja magát, és amivel frissítheti a tudását. De ha nem is ezért, már a vezetési élményért is érdemes váltani, mert teljesen más egy ilyen kocsival szelni az utakat, más helyzetekben jöhet jól az állandó nyomaték, a gyorsulás vagy az alacsony súlypont. Nem kell melegíteni az autót, télen is elég belehuppanni, máris jöhetnek a kilométerek. Az elektromos autók ráadásul mindig magas felszereltséget jelentenek, így a kijelzőkkel való babrálás, a különféle rendszerek kalibrálása is mindenképpen frissen tartja a memóriát és mindig segít egy kicsit megmozgatni nem csak a fantáziát, hanem az agytekervényeket is.

3. Hihetetlen érzés csöndesen suhanni

Egy elektromos autónak mondhatni nincs hangja. Ugyan mesterségesen kiad ilyen zümmögésszerű zajt, sőt, ez az idei évtől már kötelező, mégis gombnyomásra kikapcsolható. Úgy lehet emberek mögött gurulni, hogy észre sem veszik. Detektíveskedne valaki? Megteheti. Viccet félretéve, tényleg nagyon jó, hiszen bárki élvezheti belül a zenét, kizárhatja a forgalom zaját (de csak óvatosan, nehogy ne halljuk a mentőt), tényleg csak suhanhat a forgalomban. A másik jó dolog a csendes működésben, hogy nem kell tartani a szomszédoktól sem, ha esetleg éjjel érünk haza, vagy éppen az éjszaka közepén csapnánk bele az utazásba.

4. Sosem volt nagyobb a választék, mint most

Ameddig a 2010-es évek elején még a Nissan Leaf robbantotta csak be a piacot, ma már számos autógyártó termékei közül lehet választani. Immár nem csak a személyautó kategóriában lehet megfelelő döntést hozni, hanem az oly népszerű SUV szegmens is kínál megfelelő alternatívát. Ha valaki kicsi, kompakt és jó manőverezhető autót szeretne, ott a BMW i3 vagy éppen a Renault ZOE. Ha egy fokkal méretesebb járgány lenne a megfelelő a mindennapokra, akkor a Hyundai Kona Electric vagy éppen a KIA Niro EV modellekkel érdemes számolni. Ha inkább cuki négykerekű lenne a cél, amit mindenki megnéz? A Honda e garantáltan ilyen. Nyilván van futurisztikus is, többek között a DS 3 Crossback E-Tense, illetve szuper sportos is, mint a Tesla Model S (Plaid), amivel pár másodperc alatt el lehet érni a 100 km/h-s tempót.

5. Egyre több a töltő az utak mentén

Tévhit, hogy nincs elég töltő. Rendben, messze nincs annyi, mint a normál benzinkutakból, de annyi igen, hogy Magyarországon belül bárhová nyugodtan eljuthassunk. Talán a CHAdeMO jelent még némi kihívást, de Type-2-ből lassan Dunát lehetne rekeszteni, így még egy Szeged-Szombathely is teljesíthető, még akkor is, ha meg kell állni közben egy kicsit tölteni. Legalább addig körül lehet nézni, be lehet vásárolni, vagy akár hunyhatunk egy kicsit, délutáni szundi gyanánt. És akkor még nem beszéltünk a következő pár évről, amikor már több 150 kW-os szupertöltő is lesz az autópályák mellett. Onnantól kezdve pedig tényleg alig lesz több idő megtenni hosszabb utakat, mint egy gázolajos vagy benzines autóval. A türelem gyors töltést terem.

6. Megvédhetjük a környezetet

Nem csak az emberi faj léte a kérdés, ha károsanyag kibocsátásról van szó. A környezet legalább ilyen fontos, hiszen nélküle mi sem lennénk. És a különféle állatok, halak, bogarak is a természetes körforgás részét képezik. Ma már a világ ötödik nagy kihalási korába értünk, ahol megannyi faj kipusztul. Szeretnénk mi akár egy hatodikat? Nem. Akkor ideje lépni és tenni a világunkért, ha máshogy nem, legalább úgy, ha a városban szaladgálás vagy az országúton gurulás során nem bocsájt ki az autónk nitrogén-oxidot vagy éppen szén-dioxidot.

7. Mesterséges olajármozgás? Kit érdekel?

Egyszer 5 forinttal, egyszer 10-zel emelkedik a gázolaj vagy a benzin, mert éppen az olaj hordónkénti ára felfelé kúszott. Jöhet gazdasági válság is, vagy csak egy nem várt politikai döntés, esetleg egy rossz bejelentés, infláció. Nehéz követni, de tény, hogy többet megy sokszor felfelé, mint lefelé. És ez idegesítő. Kivéve, ha elektromos autója van az embernek, mert akkor úgy halad el a benzinkutak mellett, hogy a pulzusa egy hajszálnyit sem szökik magasabbra, egyszerűen nem érdekel, hogy ki mennyit fizet az üzemanyagért. Az elektromos autós mindenképpen jobban jár, főleg, ha még otthon is tudja tölteni az autóját, mert az áram kWh-jának ára annyit nem szokott változni, hogy ezt a mindennapi közlekedés során jelentősebben megérezzük.

8. Egyre olcsóbbak a használt elektromos autók

Mivel már lassan egy évtizede, hogy kezd beleivódni az emberek tudatába az elektromos autózás, folyamatosan jönnek az újabbnál újabb modellek. Ezzel együtt pedig egyre több kerül a használtautó piacra, hiszen sokan még mindig a legújabbra vágynak, eldobván ezzel a régit. De a cégek is cserélnek pár évenként. A gyártók pedig igen hosszú időtartamú, általában akár 8 éves garanciát vállalnak például az elektromotorra vagy az akkumulátorcsomagra, szóval még félni sem kell attól, hogy egy olyan autó miatt mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, amibe nem mi ültünk először. Innentől kezdve pedig már nem kell tízmillió feletti összegektől dobnunk egy hátast, hanem sokkal kedvezőbb áron is a garázsunkban tudhatunk bizonyos modelleket, ráadásul utána rengeteg mindenen spórolhatunk, kezdve a mindennapos karbantartástól egészen a parkolási díjakig.

9. Zöld rendszám, kevesebb illeték, ismerős?

Habár komoly szigorítások várhatók a közeljövőben, valószínűleg ez nem igazán érinti majd a tisztán elektromos autókat, negatívan legalábbis szinte biztosan nem. A plug-in hibrideknél más a helyzet, de ez jelen esetben nem releváns. Ha Magyarországon e-autót vesz valaki, akkor a zöld rendszám is kvázi alanyi jogon jár, amivel az ország legtöbb városában nem kell parkolási díjat fizetni, nincs rá cégautó adó, de nincs regisztrációs adó, átírási illeték vagy gépjárműadó sem. Már leírva is elég soknak tűnik a kedvezmény, de ha pénzben szeretnénk kifejezni, akkor bizony már a vásárláskor is több tízezer forintot spórolunk, ha pedig a belvárosban dolgozunk, akkor pedig napi szinten is több ezer forint marad a pénztárcánkban, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy ezzel végre sokkal kényelmesebben eljuthatunk ide-oda, nem kell a zsúfolt tömegközlekedési eszközöket használni.

10. Sokkal olcsóbb közlekedni vele

Igen, ameddig a legtakarékosabb dízelek is megesznek 5 litert, addig az elektromos autózás esetén átszámolva nagyjából 1,5 literes üzemanyagköltséggel lehet kalkulálni, még városban is! Hogy miért? Gondoljunk csak bele. Egy 62 kWh-s Nissan Leafet körülbelül 2200 forint feltölteni, már ha átlag 35 forintos kWh árral számolunk. Ezzel 350 kilométert lehet városon belül megtenni, de a várostáblán kívül merészkedve is legalább 300-at elautókázhatunk, mondjuk azért ilyenkor érdemes óvatosan bánni a menetpedállal. Vagyis olyan 650-700 forintért utazunk 100 kilométert, amiből 1,7 liternyi benzint, vagy még ennél is kevesebb gázolajat tudnánk tankolni. És akkor még nem is beszéltünk arról, mennyivel kevesebb költséges alkatrész miatt kell izgulnunk, hiszen sohasem lesz szükség a turbó felújítására, a kettőstömegű lendkerék cseréjére, vagy éppen az olajcserére. Sőt, még a fékek is olyan lassan kopnak, hogy nem kizárt, az autó élete végéig is csak maximum egyszer-kétszer kell majd új fékbetéteket és tárcsákat rendelnünk.

Ahogy tehát látható, rengeteg hasznos érv szól amellett, hogy az elektromos autózás igenis egy jó, lehetséges és környezettudatos jövőkép. Persze hozzá kell tenni, hogy még mindig igen magas ezeknek a modelleknek az ára, de igazából a benzines és a dízel autók árai is olyan magaslatokba jutottak a gyártási nehézségek, a koronavírus vagy éppen az árfolyamingadozás miatt, hogy ésszerűtlen különbség már nincs az alternatív és a klasszikus hajtású autók között.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

MILYEN AUTÓK KAPHATNAK ZÖLD RENDSZÁMOT ÉS MIÉRT

2021 LEGSZEBB AUTÓI, AMIKET MEG IS LEHET VÁSÁROLNI

KÉT ESÉLYES FOGADTATÁS: DACIA SPRING TESZT