Amennyiben olvastad az előző (5 dolog, amire figyelj a használtautó-vásárlás során!) írásom, akkor valószínűleg már tisztában vagy azzal, mikre kell figyelni egy autóvásárlás során. Nos, most jön a foghúzás, hiszen még az előtt, hogy az autó a tulajdonodba kerül, szükség van egy szemmel láthatóan is fájdalmas összeg elköltésére, azaz a különféle adók és illetékek befizetésére. De mik ezek, mire is van pontosan szükség az autó melletti kézfogás után? Nos, erről szól ez az írás!
0. Törzskönyv, forgalmi, minden megvan?
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy csak olyan autót szabad vásárolni, ami igazolt előélettel rendelkezik. Ebbe beletartozik egy, a tulajdonos nevére kiállított forgalmi és magánszemélyek esetén a törzskönyv is. Ez utóbbi ugyanis kereskedésekben gyakran hiányzik.
Ettől nem kell megijedni, ennek nem egy átverés az oka! Amikor ugyanis a kereskedő nevére kerül az autó, azaz a forgalmi hátuljába bejegyezik tulajdonosként a kereskedést, az okmányiroda passziválja a régi törzskönyvet. Ilyenkor azonban nem állít ki újat, azaz a kereskedő nem tudja bemutatni ezt az okmányt. Ez egy hivatalos, egyszerűsített eljárás, tehát jogszerű.
1. Az a bizonyos adásvételi!
Miután mindent rendben találtál (az autóval és az okmányokkal egyaránt), jöhet az adásvételi megírása. Ez az okirat kulcsfontosságú, hiszen bizonyító erejével igazolja, hogy megtörtént a tulajdonosváltás és az autó mostantól a tied. Adásvételi mintából több tucatot találsz a neten, de azért arra ügyelj, hogy az „Állampolgárság” és a „Személyi okmány” rész szerepeljen a táblázatban. A legegyszerűbb, ha a Kormányhivatal oldalálról letöltöd ezt, a minden szempontból megfelelő adásvételi szerződést, amit ide kattintva érhetsz el. Fontos, hogy ebből összesen négy, azaz két-két példányt kell készíteni, ugyanis az okmányirodában elvesznek egyet, így ha csak kettőt készítettetek, nem marad nálad semmi.
2. A kötelező kör: kell a kötelező biztosítás
Miután túl vagy az adásvételi szerződés kitöltésén a következő lépés a kötelező biztosítás megkötése legyen. Amennyiben ugyanis ezt elszalasztod és néhány napig kötelező biztosítás nélkül használod a járművet, fedezetlenségi díjat számolhat fel a biztosító. Arról nem is beszélve, hogy akár egy ártatlan koccanás után is nagy bajba kerülhetsz!
A kötelező biztosítást manapság egyszerűen, online is megköthető egy alkusz oldalon. Ilyen többek között a Netrisk vagy a Biztosítok.hu. Én azt javaslom, hogy ha anyagi kereteid engedik, köss Casco-t is. Ez tipikusan az a szolgáltatás, ami az esetek 90%-ban felesleges, a maradék 10%-ban pedig óriási gondot okozna, ha nem fizetne. A gyomorgörcsről nem is beszélve!
3. Eredetvizsga nélkül nem megy
Az eredetvizsgát még 1998-ban hozták létre, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a kétes eredetű járművek ne kerüljenek forgalomba, így tisztább legyen a hazai autópark. A minden tulajdonosváltáskor kötelezően elvégzendő vizsgálat során az arra jogosult szakember elsőként átnézi és lefotózza az autót, majd az adatokat továbbítja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. Ezután a hatóság szakemberei ellenőrzik a beérkezett információkat és ők is hagyják jóvá az ellenőrzést. Ez biztosítja, hogy az ellenőrzést végző szakembert ne lehessen megvesztegetni.
Minden eredetvizsga 60 napig érvényes és vásárlás után mindenképpen el kell végezni. Amennyiben biztosra akarsz menni, természetesen a vásárlás előtt is elvégezhető az eredetvizsga. Ezt az eladóval kell megbeszélni, hiszen ilyenkor szükség van a szabadidejére. Természetesen a vásárlás előtt elvégzett eredetvizsgát is elfogadják az okmányirodák, így az átíráskor azt is használhatod.
Amennyiben nincs mód a vásárlás előtti ellenőrzésre, de biztosra akarsz menni, úgy tegyetek egy kitételt az adásvételi szerződésbe, amely negatív vizsgálati eredmény esetén semmissé teszi a vásárlást. Az eredetvizsga díja egységes, ennek árát alább láthatod:
Díjak, árak, költségek 2017-ben:
1. Személygépjárművek
a) Kis kategória (1400 ccm hengerűrtartalomig) – 17000 Ft
b) Közép kategória (1401-2000 ccm hengerűrtartalomig) – 18500 Ft
c) Felső kategória (2001 ccm hengerűrtartalom felett) – 20000 Ft
II. Motorkerékpárok
a) 500 ccm hengerűrtartalomig – 15500 Ft
b) 500 ccm hengerűrtartalom felett – 17000 Ft
III. Kisteherautók (3,5t össztömegig) – 20000 Ft
2. Tehergépkocsi
a) 3,5 és 7,5 t össztömegig – 21000 Ft
b) 7,5 t össztömeg felett – 22000 Ft
V. Autóbuszok
a) 20 fő a szállítható személyek maximuma – 21000 Ft
b) 20 fő feletti szállítható személyek esetén – 22000 Ft
VI. Mezőgazdasági vontató, lassú jármű – 20000 Ft
VII. Pótkocsi
a) Könnyű pótkocsi (lakókocsi) – 16000 Ft
b) Nehéz pótkocsi – 17500 Ft
c) Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott) – 19000 Ft
4. Ki ide betérsz… Jöhet az okmányiroda!
Elérkeztél a kötelezően elintézendő dolgok utolsó részéhez, jöhet az okmányiroda! Ez az eddigi legköltségesebb lépés, hiszen itt legalább 40-50 ezer forintot költesz el. Az okmányirodába vinned kell a személyes adataid tartalmazó okmányok mellett az autó forgalmi engedélyét és a törzskönyvet is, illetve szükség van az adásvételi szerződésre és egy érvényes eredetvizsga igazolásra is. Emellett legyen nálad egy érvényes, a kötelezőbiztosítás megkötését igazoló okmány is.
Ezek bemutatása után elveszik tőled a forgalmit és a törzskönyvet, ezekből egyenként 6-6 ezer forintért kapsz újat. További költség a jármű korából, a motorja teljesítményéből és löktérfogatából kiszámított vagyonszerzési illeték, amely egy 1,6 literes, 5 éves autónál önmagában több, mint 40 ezer forint. A teljes átírási költséget előzetesen több netes kalkulátorral is leellenőrizheted, én többek között ezt ajánlom.
Nagyon fontos, az adásvételi kitöltése után 15 naptári napod van az okmányirodai ügyintézésre! Nem érdemes elhúzni a dolgot, hiszen gyakori, hogy egy autóvétel utáni okmányirodai kaland hosszú órákat vesz igénybe. A legjobban akkor jársz, ha előre foglalsz időpontot az Ügyfélkapun keresztül. Bár ez sem hibátlan megoldás, hiszen előfordulhat, hogy a környékeden lévő okmányirodában már előre foglaltak az időpontok, azért valamivel jobb lépés, mint potyára érkezni.
5. Most ugrik a majom a vízbe: ideje szervizbe vinni az autót
Autó kiválasztva, okmányok rendben, jöhet az első revízió! A motorolaj, a fékfolyadék és a szűrők cseréje elengedhetetlen, de azért igen gyakori, hogy más tételek is szerepelnek a szervizlistán. Sok esetben ilyenkor kerítenek sort az újdonsült tulajdonosok a vezérműszíj cseréjére is, illetve a fékek/futómű ellenőrzése is megtörténik. Egy ilyen művelet az okmányirodai költségek többszörösére is rúghat, ezért fontos, hogy olyan autót válassz, aminél ezek kifizetése nem okoz gondot! Ezzel a ponttal hamarosan egy külön cikkben is foglalkozom majd.